PDA

View Full Version : SASBraathens merker konkurransen fra Norwegian


LN-HAT
07-09-2005, 15:22
Les her (http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article587856.ece)

Norwegian biter godt fra seg. SAS Braathens må konstatere fallende trafikk innenriks i august, mer her (http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=192860&cat=66)

HMWK
07-09-2005, 15:35
Hvilke motgrep kommer SAS Braathen til å gjøre på innenriks?

EB
07-09-2005, 15:36
Med tallene fra DY så er jo ikke det så uventet... Blir spennende å se om SAS kanskje satser på service...:devot:

Klippe
07-09-2005, 21:31
Norwegian er i siget, de fyller flyene bra og klarte overgangen i august fra ferie/fritid til forretning. Dette klarte ikke SAS Braathens. En god august smitter fort over i september, tilsvarende vil en dårlig august også kunne gjøre det vanskelig i september. Tror SAS Braathens har blitt ”tatt på senga” av Norwegian’s taktikk med lave priser og "full spiker" i overgangen. SAS Braathens på sin side må ha gjort noe feil i ruteplanleggingen eller i revenue styringen. 61,9 % i Norge er direkte dårlig. Mulig de har vært litt for feige?

DY
09-09-2005, 01:32
Originally posted by EB
Med tallene fra DY så er jo ikke det så uventet... Blir spennende å se om SAS kanskje satser på service...:devot:


Ja la oss håpe at SAS satser på servering/aviser.....som for mange passasjere er likhetstegn med service...men som vi på forumet vet er mye mer.

Jeg tror fortsatt at SAS hadde jo gjort lurt i å komme med servering av et eller annet slag.

HMWK
09-09-2005, 11:10
Det blir en spennende høst i Norge! Hvem tar markedsandeler fra hvem?

EB
09-09-2005, 18:52
Gi oss mat og aviser ombord...(...så skal jeg og sikkert mange andre her på forumet fly selskapet som innfører dette først!!!)

LCH
09-09-2005, 19:13
Originally posted by EB
Gi oss mat og aviser ombord...(...så skal jeg og sikkert mange andre her på forumet fly selskapet som innfører dette først!!!)


Personlig gir jeg blaffen i både mat og aviser, men jeg skulle gjerne fått en boks brus uten å måtte betale 60 Kr/liter for den. Og en liten snack ala muffin eller småkake hadde ikke vært å forakte heller, sånne ferdigvarer kan da ikke koste så mye? Trenger vel ikke uplift for hver flight heller.

EB
09-09-2005, 19:29
Savner absolutt frokosten fra SAS og Braathens dagene... Begge selskapene hadde bra frokost - forskjellig men den var alltid en bra start på dagen. Aviser kan jeg aldri få nok av...

Ace
09-09-2005, 23:08
Er jo ikke så mye slit og gå inn på narvesen og kjøpe seg de avisene man vil lese, en flaske brus og en muffin. Heller det enn dyrere priser!

Men må si at sas har STIVE priser ombord (det har forøvrig alle flyselskaper)

Klippe
10-09-2005, 11:59
Tror nok både SAS Braathens og Norwegian med glede skulle gitt kundene både mat og drikke, men det må betales for. Hvor mye er man villig til å øke billettprisen med for å få en enkel frokost med kaffe? En liten brus med peanøtter eller kaffe og muffins? Hvor mye tror dere dette koster selskapene alt inkludert (bestilling, varene, bringing til flyet, servering, opprydding, ekstra cleaning, kjøring med søppel avfall, tapt turnaround tid)? Skal ikke forundre med om man må øke billettprisen med NOK 400 - 500,- Sikkert noen i forumet som kan regne på dette!

CFM
10-09-2005, 14:21
Var ikke helt med på det siste resonnementet. Om du kaller det servering eller salg burde ikke utgjøre noen videre forskjell i kostnad. Det samme med opprydning. Det har du også ved salg som idag. Litt ekstra cleaning kan ikke koste allverden. C/A i selskapet jeg jobber synes det er mye enklere/tidsbesparende når de har servering til alle istedet for salg til enkelte.
Hadde jo vært interessant å sett noen tall med de faktiske merkostnader.

Superhai
10-09-2005, 14:49
Når alle skal ha mat så må man også ha mye mer uplift. Og ettersom innenlandsflyene til f.eks. SAS Braathens har innsjekk ved gate fram til 10 min før avgang, så betyr det at man må ta siste uplift da. Evt bestille før slik man tror det kommer til å bli (som nok ender med en del overcatering). Denne upliften er det som koster!

Når det gjelder cleaning så har ikke SAS Braathens rom for ytterlig cleaning i sin t/a. Regnestykket blir å sette inn flere fly på samme trafikkprgram for å få ytterligere cleaning.

EB
10-09-2005, 19:08
Tror stemningen ombord og blant de ansatte blir enda bedre med servering... Kunne jo være noe nytt hos DY også... Jeg kan i allefall håpe...

LCH
10-09-2005, 19:46
Originally posted by Superhai
Når alle skal ha mat så må man også ha mye mer uplift. Og ettersom innenlandsflyene til f.eks. SAS Braathens har innsjekk ved gate fram til 10 min før avgang, så betyr det at man må ta siste uplift da. Evt bestille før slik man tror det kommer til å bli (som nok ender med en del overcatering). Denne upliften er det som koster!

Når det gjelder cleaning så har ikke SAS Braathens rom for ytterlig cleaning i sin t/a. Regnestykket blir å sette inn flere fly på samme trafikkprgram for å få ytterligere cleaning.




Kan man ikke bare ha et lager av brus og muffins ombord da? Burde jo ikke være så vanskelig, heller ikke vektmessig. Og hvor mye må billettprisene økes? Burde ikke være mere enn det varene koster ombord i dag, eneste forskjellen blir jo at man slipper styret med bestilling og betaling ombord.

EB
10-09-2005, 20:38
Kvittering får man heller ikke...Men nå sist slapp jeg å betale for kaffen...:up:

DY
11-09-2005, 13:15
Tror også stemningen hadde blitt bedre ombord ved litt servering. Om ikke mat serveres så i allefall drikke.....

...og som EB håper jeg også det innføres igjen.

EB
11-09-2005, 14:25
Det kommer nok... Men om det kommer i år, neste år eller om vi kanskje må vente til 2007 men noe særlig lenger enn det tror jeg ikke vi må vente. :spin:

DY
12-09-2005, 00:42
Er nok bare et tidsspørsmål før SAS Braathens gjeninnfører noe av serveringen ombord tror jeg.

HMWK
12-09-2005, 09:28
Det skal være forskjell på Lavpris og Nettverkselskaper. Hvorfor betale mer med Nettverkselskaper når du får samme servicen som hos lavprisselskapene?