PDA

View Full Version : AY større enn SK på intercont


MD11
16-11-2010, 14:10
Intressant sammenligning i artikkelen her, AY har nå passert SK som største intercont operatør i Norden. Finnene gjør det med andre ord bra. Høy kabinfaktor hos begge og både SK og AY har annonsert nye ruter.

Finnair hadde en passasjerøkning på 9.9 prosent på sine interkontinentale ruter i perioden jan-okt 2010. Tilsvarende tall for SAS skal være 4.2 prosent.

http://www.boarding.no/art.asp?id=43973

Someone
16-11-2010, 14:20
Ikke før nå? Trodde de var forbi for lenge siden

Mchansern
16-11-2010, 14:32
Enig Someone. Trodde AY med den store Asia-satsingen var forbi for lengst.

FlightDeck
16-11-2010, 14:58
Finnair har i flere år vært større enn SAS på interkontinentale flyruter, men SAS har tatt igjen ganske mye de siste månedene. Har sammenliknet tallene til SAS og Finnair hver måned i det siste - og forskjellen ligger på ca. 10.000 passasjerer i Finnairs favør. SAS' kabinfaktor er imidlertid betydelig høyere - Finnair har ca. 70 prosent til USA og ca. 80 prosent til Asia, mens SAS har over 90 prosent til USA/Asia.

MD11
16-11-2010, 15:08
Finnair har i flere år vært større enn SAS på interkontinentale flyruter, men SAS har tatt igjen ganske mye de siste månedene. Har sammenliknet tallene til SAS og Finnair hver måned i det siste - og forskjellen ligger på ca. 10.000 passasjerer i Finnairs favør. SAS' kabinfaktor er imidlertid betydelig høyere - Finnair har ca. 70 prosent til USA og ca. 80 prosent til Asia, mens SAS har over 90 prosent til USA/Asia.

Mulig kabinfaktoren har vært mye høyere hos SK før men det ser ut som om AY er i ferd med og ta igjen det, ref, artikkel.

SAS hadde imidlertid en høyere kabinfaktor enn Finnair på sine interkontinentale ruter med 90 prosent mot "bare" 85.9 prosent.

Det kan vel ikke kalles "betydelig" høyere.

FlightDeck
16-11-2010, 15:32
Mulig kabinfaktoren har vært mye høyere hos SK før men det ser ut som om AY er i ferd med og ta igjen det, ref, artikkel.



Det kan vel ikke kalles "betydelig" høyere.

Beklager litt sterk ordbruk - det hadde vært tilstrekkelig med "høyere". Kabinfaktoren akkumulert for de første ti månedene av året er ganske lik, som du sier, men de siste månedene ligger SAS en del over. SAS' nivå er uansett for høyt - Finnairs nivå (kanskje med unntak av New York-ruten) er mer sunt.