View Full Version : Comac ARJ-21 aka 909 - status og driftssetting
I følge Aviation Week, er ARJ 21 blitt forsinket med ytterligere 1 år, og vil ikke bli levert til første kunde før ved slutten av 2011. Grunnen er at gikk i stykker før den skulle under "ultimate predicted load test".
But the latest delay is due to structural issues. Industry sources say the ARJ21’s wing broke, during static testing before achieving ultimate predicted load. The wing’s failure then led the Civil Aviation Administration of China (CAAC) to limit the aircraft’s flight envelope during its flight test program.
ARJ 21 Wing Problems drive program delay (http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_generic.jsp?topicName=zhuhai_2010&id=news/awx/2010/11/15/awx_11_15_2010_p0-269495.xml&headline=ARJ21%20Wing%20Problems%20Drive%20Program %20Delay)
Nok en flyprosjekt med ytteligere en forsinkelse. Virker ikke som det er et eneste prosjekt som klarer å komme på annonsert tid nå om dagen, og dette er heller ikke ARJ21s første forsinkelse
Flying-news
15-11-2010, 21:03
Hadde ikke hatt noe imot noen andre nyheter enn produksjons-forsinkelser nå.. synes det er det eneste man hører om for tiden.. *oppgitt*
Da kan man dra opp denne igjen, for som et hvert prosjekt med respekt for seg selv så holder det ikke med en forsinkelse. Pga problemer under testing ser det ut til at man kan legge på ytterligere et års forsinkelse
http://www.flightglobal.com/articles/2011/08/19/361017/arj21-first-delivery-likely-delayed.html
First delivery of the Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) ARJ21 regional jet is likely to be delayed by up to a year or more, after problems surfaced during the flight testing programme
Tja da er det kanskje en grei pekepinn på hvorfor ingen vestlige selskaper har tegnet seg for det nye Comac C919 når en ser hva de klarer å gjøre med en DC-9 med GE CF34 motorer. Just sayin'.
Personligt vil jeg altså hellere sætte mig op i fly som er sikkert og forsinket i levering, frem for et som er hastet igennem og det gælder både en ARJ og en B787
Hilsen Ole
Så sier IAG (BA) sjefen at flyet ser fint ut (på papiret):
In an address to an engineers' convention in Toulouse Tuesday, Willie Walsh, CEO of British Airways' parent IAG said that on paper, at least, the C919 looks like a viable alternative to Airbus's A318/319/320 and the Boeing 737.
http://www.avweb.com/avwebbiz/news/Chinese_Airliner_Impresses_205594-1.html
Tja da er det kanskje en grei pekepinn på hvorfor ingen vestlige selskaper har tegnet seg for det nye Comac C919 når en ser hva de klarer å gjøre med en DC-9 med GE CF34 motorer. Just sayin'.
Var det ikke russerne som hadde laget vingene?
jameson82
11-07-2012, 14:06
ytterligere forsinket. Slutten av 2013 spåes det nå-
Også C919 blir kraftig forsinket
http://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-arj21-first-delivery-pushed-to-end-2013-374219/
bjaolsen
11-07-2012, 18:26
Ang. C919 så snakket jeg med en amerikaner som jobbet som konsulent for COMAC på den, han var da i tvil om at det kunne klare å ta av.
Strategien ser ut til å være å legge så mye av ansvar for sertifisering over på systemleverandørene, disse legger så inn marginer og vekten går opp og opp. Slik han så det nå kom C919 til å bli den raskeste bussen mellom Shanghai og Beijing
Ny forsinkelse til 2014....og er ikke sikkert det blir den siste.
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_10_26_2012_p0-511368.xml
The internal target for certification of Comac’s 90-seat ARJ21 regional jet has been delayed again, to 2014 from the previously scheduled mid-2013, says a program official. Development therefore is now likely to last 12 years, with six years of flight testing. A key reason for the latest delay is slow progress in flight testing. Engineers also are attending to avionics bugs and modifying the landing gear, one of many issues arising from changes elsewhere in the design.
Henter opp denne igjen, da det ser ut som det blir ytterligere forsinkelse, og man forventer sertifisering først mot slutten av 2014, hvilket vel betyr leveringer tidligst 2015. Da snakker vi om en imponerende 8 årsforsinkelse, og flyet vil i praksis være "gammelt" nå det settes i trafikk
http://www.flightglobal.com/news/articles/long-delayed-arj21-certification-set-to-slip-again-386301/
Comac's ARJ21 regional jet is unlikely to receive certification until at least late next year, according to sources.
Glean EBG
24-05-2013, 09:58
I tillegg er det vel ganske gammel teknologi på mange omeråder fra før også.
Og en ny forsinkelse
www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_01_30_2014_p0-659388.xml
The Comac ARJ21 regional jet project has been delayed again, with the aircraft now due to enter service in April or May 2015, eight years later than scheduled early in the program and 13 years after development began.
Og en ny forsinkelse
[quote]The Comac ARJ21 regional jet project has been delayed again, with the aircraft now due to enter service in April or May 2015, eight years later than scheduled early in the program and 13 years after development began.
Er det på nokon måte mogleg å tene pengar på slikt, lansere eit produkt meir enn åtte år etter planen...
Glean EBG
31-01-2014, 11:29
Er det på nokon måte mogleg å tene pengar på slikt, lansere eit produkt meir enn åtte år etter planen...
De har jo en masse ordere som er mere eller mindere påtvunget kinesiske flyselskaper av myndighetene i landet. Men det må jo bli dyrt selv i Kina å bruke så lang tid på utvikling og testing med stadige tilbakeslag.
De har jo en masse ordere som er mere eller mindere påtvunget kinesiske flyselskaper av myndighetene i landet. Men det må jo bli dyrt selv i Kina å bruke så lang tid på utvikling og testing med stadige tilbakeslag.
Kineserne ser på dette som læring for videre utvikling med lang horisont.
De startet for mange år siden med å lisensprodusere MD80. Det var en forutsetning av at MD skulle få selge maskiner inn til Kina.
Senere har Airbus gjort det samme med A320.
Utgangspunktet til ARJ21 er jo MD95 , idag Boeing717.
I tillegg til billig arbeidskraft har de tilgang til statlig kapital for å utvikle luftfart og romfarts industrien.
Kineserne vil ikke stoppe med ARJ21. Det vil komme andre og større prosjekter etter denne.
De har jo tatt mål av seg til å konkurere med USA og Europa.
jameson82
22-04-2014, 22:43
Faktisk var det en sånn innom Oslo Lufthavn ikveld..
https://www.flickr.com/photos/andymarks/13970876141/
Blir stående til i morgen. Avgang 14.
Faktisk var det en sånn innom Oslo Lufthavn ikveld..
https://www.flickr.com/photos/andymarks/13970876141/
Jøss, det var en sjelden gjest. Lang testflight? Den er vel fortsatt ikke sertifisert? Noen som enkelt kan forklare forskjeller/likheter mellom denne og B717?
Du kan se en del her ... Comac'en er litt mindre, men har bedre rekkevidde.
http://www.airplanechecker.com/compare.php?id=168&id2=43&kat=all
jameson82
23-04-2014, 19:12
Noen som veit grunnen til den var her? Den ble studert under motordeksler osv igår og gikk videre til Wien. Kan denne være aktuell for noe regionalselskap her i nærheten?
Trolig en demotur .. kunne vært interessant å vite for hvem, ja. Videre til Ankara etter Wien - tyrkerne er kanskje lettere bytte for kinesiske flyprodusenter ..
Og nei - jeg tror ikke den får måke på halen ... ;)
Jøss, det var en sjelden gjest. Lang testflight? Den er vel fortsatt ikke sertifisert? Noen som enkelt kan forklare forskjeller/likheter mellom denne og B717?
Det sies vel at de benytter seg av "toolingen" som ble benyttet til produksjonen av MD-80 som foregikk i Kina på slutten av den levetid.
Denne er jo også en 90-seter så endel mindre, og for de som synes det er noe kjent med motoren så er det en GE CF-34, samme motorfamilie som sitter på CRJ og E-Jets, og denne har omtrent de samme ytelsene som de på E-jeten
Noen som veit grunnen til den var her? Den ble studert under motordeksler osv igår og gikk videre til Wien. Kan denne være aktuell for noe regionalselskap her i nærheten?
Fuelstop/crewrest bare.
Takk for nyttig info:) Skulle vært interessant å vite hvem som har tatt en nærmere titt på denne maskinen ja...
Tydelig at det er store problemer med ARJ-21. Nå dropper Comac å få flyet sertifisert etter FAA standarder.
https://www.flightglobal.com/news/articles/comac-abandons-faa-certification-for-arj21-416299/
Comac is no longer pursuing certification from the US Federal Aviation Administration (US FAA) for its ARJ21 regional jet, sources close to the programme tell Flightglobal.
Da var faktisk første ARJ21 levert kunde, såpass forsinket at vel flyet alt er umoderne
http://www.reuters.com/article/2015/11/29/china-comac-idUSL3N13O02620151129
State planemaker Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) said on Sunday it has delivered the first ARJ21 jet to domestic low-cost carrier Chengdu Airlines, calling it a big breakthrough in China's efforts to develop its domestic jet plane design and manufacturing capabilities.
raider66
29-11-2015, 16:58
Min teori er at kineserne har benyttet ARJ21-prosjektet til å skaffe seg verdifull erfaring (konstruksjon, bruk av deleleverandører, sertifisering osv) mtp fremtidige prosjekter, f.eks Comac C919. Derfor opplever de nok ikke ARJ21-forsinkelsene så veldig dramatisk tror jeg. Men det har tatt laaang tid ja.....
Espen
Blackhawk
03-12-2015, 10:57
Litt mer her, sakset fra en sak jeg skrev om denne maskinen
noen andre steder:
Kinesiske Comac har levert deres første ARJ21-700:
http://www.ainonline.com/sites/default/files/uploads/webarj21_0.jpg
(Bildet er copyright (C) Comac, og til fri bruk/presse)
Comcac ARJ21 har 2+3 seating, og typisk seatconfig for 78
til 90 pax, og en rekkevidde på mellom 2.200 og 3.700 km.
Maskinen er i første rekke bygget for innenriksmarkedet
i Kina, er ikke sertifisert enda utenfor Kina.
Les mer bl.a. her:
Aeronews: "Comac ARJ21’s first delivery":
http://www.aeronewstv.com/en/industry/commercial-aviation/3004-comac-arj21s-first-delivery.html
Flygtorget: "Comac leverer det første flyet":
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11294&utm_source=Airmail&utm_campaign=2b8020b0a5-Airmail+%281528%29&utm_medium=email&utm_term=0_822a74708b-2b8020b0a5-22881105
Sa var første kommersielle flyvning gjennomført, sånn ca 9 år for bak skjeme
http://www.seattlepi.com/business/article/First-made-in-China-jetliner-makes-debut-8328789.php
The first regional jet produced in China's initiative to compete in the commercial aircraft market made its debut flight Tuesday carrying 70 passengers.
ARJ21 har mildt sagt en noe treg levering, og eneste jeg vet om sånn ut av det blå med lavere produksjonstak må være AN-225. Uansett etter å ha levert 6 fly hittil (1 i 2015, 1 i 2016, 2 i 2017 og 2 hittil i 2018) alle til Chengdu Airlines er nå operatør nummer 2 snart klar når "fargerike" og nystartede Genghis Khan Airlines får sin maskin
https://twitter.com/ChinaAvReview/status/1036581547254509568/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed&ref_url=http%3A%2F%2Fa380.boards.net%2Fthread%2F63 0%2Fcomac-arj21%3Fpage%3D5
https://pbs.twimg.com/media/DmKtaqNV4AAeHQj.jpg
COMAC kunne denne uken feire leveringen av den 10 ARJ-21 maskinen. Dog, med tanke på de brukte over 3 år på å levere 10 maskiner er det liten grunn til stor feiring. Også denne gikk til Chengdu Airlines
Slik jeg leser og forstår har de også hittil hatt en elendig utnyttelsesgrad på flyene de har mottatt
Er den fortsatt bare sertifisert for Kina?
Er den fortsatt bare sertifisert for Kina?
Ja, og den vil neppe kunne bli godkjent av verken FAA (USA) eller EASA (EU). På et eller annet tidspunkt ga de opp hele den prosessen
Og da fikk Genghis Khan Airlines sitt første fly, og ble dermed den 2. operatøren
https://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-first-arj21-delivered-to-genghis-khan-air-456044/
Chinese start-up Genghis Khan Airlines has today taken delivery of its first Comac ARJ21-700.
Produksjonen økes
https://www.flightglobal.com/news/articles/comac-to-ramp-up-arj21-production-open-second-assem-456071/
Comac will open a second assembly line for its ARJ21 regional jet this year, as it prepares to ramp up production of the type.
The Chinese manufacturer is targeting to deliver 22 regional jets to customers this year, up from 15 in 2018, Wang Xingwei, director of the ARJ21 programme office tells FlightGlobal. In 2017, it delivered six aircraft - all to launch customer Chengdu Airlines.
Produksjonen økes
https://www.flightglobal.com/news/articles/comac-to-ramp-up-arj21-production-open-second-assem-456071/
The Chinese manufacturer is targeting to deliver 22 regional jets to customers this year, up from 15 in 2018
Men ifølge planespotters.net leverte Comac bare 5 fly i 2018, alle til Chengdu Airlines? Hvor gikk de andre 10 flyene? :-)
Si det? Det hender jo statistikk fra Kina er litt pyntet på
Og da fikk Genghis Khan Airlines sitt første fly, og ble dermed den 2. operatøren
https://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-first-arj21-delivered-to-genghis-khan-air-456044/
Men først i dag startet selskapet opp flyvningene og fikk det første av sine to mottatte fly i luften
https://www.flightglobal.com/news/articles/genghis-khan-airlines-launches-operations-459939/
Chinese start-up carrier Genghis Khan Airlines has launched operations with the Comac ARJ21.
Air China skal ha bestilt 35 maskiner, men så gjenstår det å se om de skal bruke dem selv eller om de dyttes ned i et datterselskap
https://www.flightglobal.com/news/articles/air-china-orders-35-domestically-built-arj21s-460585/
Air China is ordering 35 of the Chinese-built Comac ARJ21-700 twinjet, under a deal it values at $1.33 billion.
Også China Southern og China Eastern har fått beskjed av Beijing om å bestille 35 fly hver
https://www.flightglobal.com/news/articles/china-eastern-and-china-southern-replicate-air-china-460587/
China Eastern Airlines and China Southern Airlines have joined flag carrier Air China in ordering Comac ARJ21-700s.
Begynner de får opp produksjonstakten, siden de klarte levere 5 maskiner nå i september?
https://www.flightglobal.com/news/articles/arj21-shines-in-weak-september-for-asia-pacific-del-461351/
Comac had a notable month, with a record five deliveries of its ARJ21. It delivered two to ICBC Leasing, and one each to Chengdu Airlines, Ghengis Khan Airlines, and Zhongfei General Aviation Company.
Jiangxi Air har tatt levering av sine første ARJ-21. Såvidt jeg ser er dette det fjerde selskapet, og den 23. maskinen som leveres. Så det går ganske så smått
https://www.flightglobal.com/orders-and-deliveries/jiangxi-air-takes-delivery-of-first-arj21/136228.article
Jiangxi Air has become the latest operator of Comac’s regional jet, the ARJ21.
The carrier — a Xiamen Airlines joint venture — took delivery of the first aircraft, registered B-605V, on 19 January.
https://d3lcr32v2pp4l1.cloudfront.net/Pictures/780xany/6/8/8/66688_comac_jiangxi_602725.jpg
RF-4E_348_MTA
22-01-2020, 18:57
Nice plane :)
Comac har nå åpnet en andre produksjonslinje for ARJ-21 og øker dermed produksjonstakten
Ellers skal det nå være 27 maskiner levert og i drift
https://www.flightglobal.com/air-transport/comac-opens-second-arj21-production-line/137207.article
Comac opens second ARJ21 production line
Air China skal ha bestilt 35 maskiner, men så gjenstår det å se om de skal bruke dem selv eller om de dyttes ned i et datterselskap
https://www.flightglobal.com/news/articles/air-china-orders-35-domestically-built-arj21s-460585/
Uten at det kommer frem hvem som er operatøren, så er flyet i hvertfall brandet som Air China, da første maskin i denne ordren er malt og nærmer seg levering
https://scontent-otp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/p526x395/100540355_3670061076353733_8847998067052380160_n.j pg?_nc_cat=111&_nc_sid=110474&_nc_oc=AQmfQ_4NKgtz0_z56LNWhycU1iLQmROeDMrRuudDeYE TvpalA9lA1jgw0U0njJjF6MA&_nc_ht=scontent-otp1-1.xx&_nc_tp=6&oh=f7fe8f02611191c67d4f2543a7c5380a&oe=5EF3F233
jameson82
27-05-2020, 21:41
Den er jo faktisk ganske tøff da :)
Sånn kan det se ut når en 767 får barn med en 717.
Og her er første ARJ-21 til China Southern
https://www.planespotters.net/photo/1085001
https://cdn.planespotters.net/43175/b-001j-china-southern-airlines-comac-arj21-700_PlanespottersNet_1085001_f408acb20d_t.jpg
Interessant å se RAT på denne typen maskiner :) Noen som vet om APU kan benyttes i lufta på ARJ21?
Synes også denne maskinen ser skikkelig snasen ut!
Da har de også kommet med CBJ 21, business versjon. Ser iallfall at de har fjernet vinduene bak døra etter vingen på venstre side.
https://cdn.planespotters.net/32825/b-001x-comac-cbj21-700_PlanespottersNet_1085453_8117e8d292_o.jpg
Foto: Charlie Chang
https://www.planespotters.net/photo/1085453/b-001x-comac-cbj21-700
Herlig med en ny `717 i disse tider der så mange MD-80 og -90 går på dynga. :)
Herlig med en ny `717 i disse tider der så mange MD-80 og -90 går på dynga. :)
Dette med 717 var historieløst av Bøings reklamefolk. Det er en DC-9. Boeing brukte 717 som typebetegnelse på det som ble KC-135.
Dette med 717 var historieløst av Bøings reklamefolk. Det er en DC-9. Boeing brukte 717 som typebetegnelse på det som ble KC-135.
MD-95 da, det var min første innskytelse. :)
I dag leverte COMAC fire stk ARJ-21 til fire forskellige Kinesiske flyselskaper; Air China, Chengdu Airlines, China Southern Airlines og OTT Airlines.
Comac ARJ21 -700 136 B-605N Chengdu Airlines delivery 28jun 20 PVG-CTU ex B-001R
Comac ARJ21 -700 138 B-605U Air China delivery 28jun20 PVG-PEK ex B-001R
Comac ARJ21 -700 139 B-605W China Southern delivery 28jun20 PVG-CAN ex B-001J
Comac ARJ21 -700 140 B-123A OTT Airlines delivery 28jun20 PVG-SHA ex B-001K
Tydeligvis at COMAC såvidt begynner få opp produksjonstakten på ARJ-21, selv om det sammenlignet med endel andre fortsatt er lavt
Det planlegges nå en frakter utgave av flyet
Bak betalingsmus:
https://aviationweek.com/air-transport/aircraft-propulsion/chinese-province-launch-comac-arj21-freighter
The Chinese province which owns cargo carrier Longhao Airlines has become the launch customer for a freighter version of the COMAC ARJ21, ordering 25 and intending to buy 25 more.
Desk pilot
16-12-2020, 14:14
Det er tydeligvis gjort noen endringer underveis i produksjonen. Det ser ut som cockpit-vinduene er endret siden de første flyene ble tatt i bruk.
https://www.deagel.com/library/md/2011/m02011062400001.jpg
https://i2.wp.com/asiatimes.com/wp-content/uploads/2020/02/COMAC.png?w=1134&ssl=1
Edit: Det ble gjort en endring av betjeningsystem i cockpit fra skrog #15. Det er mulig vinduene ble endret samtidig.
Leasingselskapet CALC skal bestille 30 maskiner, som skal leases til Indonesiske TransNusa. Ikke umulig der blir da der første write-off kommer? :stir
https://www.flightglobal.com/fleets/calc-orders-30-arj21s-with-indonesian-carrier-transnusa/141884.article
CALC orders 30 ARJ21s with Indonesian carrier TransNusa
Det planlegges nå en frakter utgave av flyet
Det begynner å dukke opp bilder ...
https://www.jetphotos.com/photo/10722297
Første maskin levert til en kunde utenfor Kina.
Så ses vel snart utenfor en rullebane nede i Indonesia :stir
https://www.ch-aviation.com/portal/news/122617-indonesias-transnusa-takes-delivery-of-arj21-700
TransNusa (8B, Kupang) has taken delivery of its first ARJ21-700, PK-TJA ( msn 186), which was officially handed over on Sunday, December 18. The occasion also marks the first delivery of the aircraft type to a customer outside China.
Maskin nummer 100 ble forresten levert mot slutten av fjoråret. Dog med tanke på at de leverte første maskin for over 7 år siden, er det ikke en veldig imponerende produksjon
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15109
Kinas flygplanstillverkare COMAC levererar sin 100:e ARJ21
Leketøysfabrikantene har kommet på banen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230424/11c985c2595cfc2d77e44e2aa43441ea.jpg
Gallop Air som er et planlagt selskap fra Brunei har undertegnet er MoU for noen maskiner, inkludert som frakte
https://www.ch-aviation.com/portal/news/132225-bruneis-gallopair-signs-loi-for-30-comac-aircraft
Gallop Air has signed a Letter of Intent with COMAC (Shanghai Pudong) for thirty aircraft, including undisclosed numbers of ARJ21-700s (some in VIP configuration), ARJ21-700Fs
Ellers ser jeg indonesiske TransNusa har startet bruke flyet på internasjonale ruter
Dagens mest eksotiske syn:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231122/b6b7c660205bc4b3c9ef7bbf8fc6129f.jpg
Sakte men sikkert kommer det flere utenlandske aktører på banen som ønsker ARJ-21.
GallopAir hopes to obtain certification for the ARJ21-700 in Brunei Darussalam by the end of 2024 to allow it to begin operations there this year, CEO Cham Chi has said.
https://www.ch-aviation.com/news/137714-bruneis-gallopair-eyes-launch-by-ye24-with-arj21s
VietJetAir commits to leasing ARJ21s - reports.
https://www.ch-aviation.com/news/139245-vietjetair-commits-to-leasing-arj21s-reports (Betalingslenke)
Kongolesiske ECAir skal begynne å fly ARJ21...
Congo's ECAIR to debut COMAC aircraft by late 3Q24
Kilde: Ch-Aviation.ch
Første frakter satt i drift
https://www.ch-aviation.com/news/141393-chinas-yto-cargo-airlines-inducts-first-arj21f-into-service
YTO Cargo Airlines (YG, Hangzhou) has inducted its only ARJ21-700(F) freighter into commercial service, with B-3329 (msn 112) operating a return flight from Yining to Tashkent International on June 6, 2024, FlightRadar24 ADS-B data shows.
Navnebytte til C909.
https://x.com/Prova_61/status/1845370962960605425
Comac have finally rebranded the ARJ21 to C909
Lao Airlines får snart sin først Comac 909
http://www.orientaviation.com/articles/13634/lao-airlines-to-add-comac-c909s-to-fleet
Lao Airlines is to start operating COMAC C909s. A photo shared online earlier this week showed several of the Laotian airline’s employees at COMAC’s Customer Training Centre in Shanghai. The carrier’s spokesperson confirmed the training with Reuters News and said the airline is expecting to accept its first C909 by March 31
Vietjet har startet fly Comac 909
https://www.flightglobal.com/airlines/comacs-c909-begins-commercial-service-in-vietnam/162672.article
Low-cost operator VietJet has become the latest international operator of Comac’s C909 regional jet, with a pair of leased aircraft entering commercial service on 19 April.
https://d3lcr32v2pp4l1.cloudfront.net/Pictures/380x253/3/9/3/109393_vietjetnowfliesdailytocondaoislandfromhanoi andhcmc_643761.jpg