View Full Version : Skymark kjøper A380 - kansellert
Basse-HAU
13-11-2010, 10:30
Japanske Skymark kjøper 4 A380, er ikke firmet enda, men overraskende, flåten deres består av 738 pr i dag. De håper på levering i 2014.
http://flightglobal.com/articles/2010/11/12/349650/airbus-confirms-tentative-skymark-deal-for-four-a380s.html
Graver de sin egen grav? ;)
Definitivt en overaskelse at et lite japansk lavprisselskap skulle gå for A380, selv om orderen ritkignok ikke er bekreftet ennå. Men definitivt sprek satsning fra Skymark, og antar disse kommer til å få veldig mange seter ombord
Robin882
13-11-2010, 16:16
Det blir vell 800pax versjonen da så lenge det er en LCC.
Kanskje ikke saa dumt. JAL skjaerer kraftig ned, ANA satser ogsaa til en viss grad paa mindre fly. Volumet paa noen av de tyngste rutene er fortsatt formidabelt, og med en 'LCC-approach' kan det godt skapes mer.
Det blir vell 800pax versjonen da så lenge det er en LCC.
Faktisk ikke:
The planes, which would be delivered from 2014, would fly to cities including London, Frankfurt and New York, President Shinichi Nishikubo told reporters in Tokyo today. The carrier plans to fit the superjumbos with 394 seats, divided between business and premium economy.
Kilde: Bloomberg.com (http://www.bloomberg.com/news/2010-11-12/skymark-may-order-15-a380s-in-international-expansion-update1-.html)
De 394 setene er delt inn i 114 seter i C og 280 i PY.
På sikt planlegger de å ha 15 maskiner i flåten. Ganske heftig satsing fra et så lite selskap med andre ord.
Dag Viking
13-11-2010, 19:02
Faktisk ikke:
Kilde: Bloomberg.com (http://www.bloomberg.com/news/2010-11-12/skymark-may-order-15-a380s-in-international-expansion-update1-.html)
De 394 setene er delt inn i 114 seter i C og 280 i PY.
På sikt planlegger de å ha 15 maskiner i flåten. Ganske heftig satsing fra et så lite selskap med andre ord.
Blir ikke overrasket hvis dette viser seg å være et godt trekk. ANA og JAL går jo bare mot mindre fly og færre seter, og Y-produktet på Japan-USA med amerikanske selskap har vel ikkei vært noe å hoppe i taket over de siste ti årene.
Premium Economy på lange flighter er ofte et godt alternativ, og vi får håpe at flere og flere er villige til å betale for det.
FlightDeck
18-02-2011, 07:19
Og da var orderen i boks.
Japanese low-cost carrier Skymark Airlines has signed a firm agreement to order up to six Airbus A380s, becoming the first Japanese carrier to acquire the superjumbo.
http://www.flightglobal.com/articles/2011/02/18/353358/japans-skymark-firms-up-order-for-up-to-six-a380s.html
Til å begynne med kommer de til å gå på Frankfurt og London
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10022086
Ser ut som Skymark satser på å bygge seg opp som en signifikant aktør på det japanske markedet da de nå bestiller 6 A330-300 itillegg til ordren på 6 A380
http://www.flightglobal.com/news/articles/japans-skymark-orders-six-a330-300s-367934/
Store fly og små skjørt, ser ut til å være policy'en .....
http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article2780494.ece
http://multimedia.dn.no/archive/00292/Skymark_airlines_LB_292213c.jpg
(Foto DN)
MOW da, det er kjoler de har ;)
Og her er den første ute av Body Join:
http://www.flickr.com/photos/airbusgroup/12742331075/
Ser ut som det henger noen mørke skyer over Skymarks A380. Første maskin er nemlig ferry fløyet ned til Toulouse umalt for langtidslagring!
http://a380-blog.blogspot.ca/
jameson82
07-07-2014, 22:24
Ser ut som det henger noen mørke skyer over Skymarks A380. Første maskin er nemlig ferry fløyet ned til Toulouse umalt for langtidslagring!
Ifølge Skymark er det problemer med å innstallere innredningen
Reuters) - Skymark Airlines Inc, Japan's leading discount carrier, said on Friday it would start flying the Airbus A380 up to six months later than planned, due to problems in fitting the interior of the world's largest passenger jet.
Skymark is the only Japanese airline to have ordered the European superjumbo. It has said it will buy six A380s.
Finance Director Masakazu Arimori said the sizes of the interior fittings were slightly off and needed to be redone, meaning delivery for Airbus to fit them had been delayed.
Arimori blamed the cabin interior supplier, which Skymark declined to identify.
He estimated a delay of between 2.5 and six months to the delivery to Skymark of the first aircraft, which had been expected around the end of the year.¨¨¨
http://www.reuters.com/article/2014/06/13/skymark-airlines-airbus-idUSL4N0OU2TN20140613
Det blir spennende å se om det er innredningen som er problemet, eller finansielle problemer. Vi får vel svaret på det i løpet av vinteren :)
Da ser det ut som Skymark har kansellert ordren, og det etter de to første maskinene var langt på vei i produksjonen. Dette kommer nok til og koste både dem og Airbus endel kroner og blir spennende og se hvor maskinene nå vil havne. Skymark skal visst ikke ha cash til å betale maskinene
http://mobile.bloomberg.com/news/2014-07-28/airbus-said-to-drop-order-for-six-a380-jets-with-japan-s-skymark.html
Airbus Said to Drop Skymark’s A380 Order on Cash Shortage
Det blir spennende å se om det er innredningen som er problemet, eller finansielle problemer. Vi får vel svaret på det i løpet av vinteren :)
Svaret kom tidligere en ventet. Er jo sommer enda ;)
jameson82
31-10-2014, 21:28
Maskinene står i TLS enda.
https://flic.kr/p/pAGM1o
KristianSk
31-10-2014, 21:32
Skulle det ikke være en relativt enkel prosess å gi disse flyene til noen andre på ordrelisten?
Definitivt noe for SAS. De bør kunne få disse maskinene billig :)
jameson82
31-10-2014, 21:44
Definitivt noe for SAS. De bør kunne få disse maskinene billig :)
Halen er jo alt blå så sparer endel der også :p
Muligens, men den er jo ikke akkurat noen storselger. Dessuten kan det fort bli dyrt å omkonfigurere ..
Ser ut som Airbus nå planlegger ta Skymark til retten for kontraktsbrudd
http://finance.yahoo.com/news/airbus-sue-skymark-uk-court-075249838.html
European aircraft maker Airbus Group NV is suing Skymark Airlines Inc in Britain, escalating a half-year spat over a cancelled jet order and complicating the efforts of Japan's third-biggest carrier to rebuild its finances.
Så tydeligvis de ikke ser på dette som en vanlig kansellering
Det er klart, er jo litt sent å kansellere når flyet allerede er laget...
MountainDew
23-12-2014, 14:59
Blir ekstra vanskelig når dette er en vanskeligsolgt flytype!
Emirates overtager vel flyene...2 fra eller til betyder jo ikke noget...
Hilsen Ole
Emirates overtager vel flyene...2 fra eller til betyder jo ikke noget...
Hilsen Ole
Forsatt dyrt å omkonfigurere.
jameson82
02-06-2015, 16:15
Ryktes på airliners at United praktisk talt får disse flyene av Airbus
haakonks
02-06-2015, 17:01
Hmmm...
Airbus ser det kanskje som strategisk viktig å få "første" kunde i Amerika.
United sliter vel også med 747-400 maskiner som begynner å dra på årene, og 777-300ER er vel kanskje ikke stor nok til å dekke helt opp for 747