LN-HAT
06-09-2005, 14:40
9 aug 2005 HADDE DN.NO DENNE ARTIKKELEN MED MARTIN HUSEBY KARLSEN :
Tross fulle fly faller inntjeningen for Norwegian. Flyanalytiker Martin Huseby Karlsen er skeptisk til utviklingen.
Flyselskapet Norwegian klarte å fylle flyene sine nesten helt opp i juli, med en kabinfaktor på 91 prosent.
Likevel er ikke tallknuserne imponert.
Svak yield
- Det var en imponerende kabinfaktor på 91 prosent, men yielden var veldig svak. I sum er juli dårligere enn juni på grunn av en sterk yieldnedgang, sier flyanalytiker Martin Huseby Karlsen i DnB Nor Markets til dn.no.
En yield (inntekt per solgte setekilometer) på 62 øre og kabinfaktor på 91 prosent tilsvarer en enhetsinntekt per produserte kilometer på 56 øre i juli. I juni var tilsvarende tall en kabinfaktor på 82 prosent og en yield på 71 øre, noe som ga en enhetsinntekt på 58 øre. Dermed kommer altså juli dårligere ut enn juni.
- Enhetsinntekten er to øre lavere i juli, det er det man må fokusere på og ikke se seg blind på kabinfaktoren, sier analytikeren.
Kostnadene falt ikke nok
Samtidig falt ikke kostnadene like mye som i juni, påpeker analytikeren.
- Det betyr at Norwegian tjente mer penger i juni, til tross for at juli burde være den beste måneden, sier han.
Den gode kabinfaktoren skyldes ene og alene sommerferien, og at Norwegian har mange reisemål i Sør-Europa. Dette kabinfaktorenivået er noe hverken Norwegian eller andre flyselskap har sjanse til å holde utover høsten.
- Jeg tror ikke markedet har fått med seg se sterke sesongsvigningene vi har i flymarkedet i Norden og kabinfaktoren vil falle kraftig utover høsten, sier han.
Økt drivstoff
Samtidig har oljeprisen steget videre i løpet av juli. Norwegian er meget utsatt, da det ikke har sikret noe av drivstoffprisen.
- Det er veldig spekulativt at det ikke har hedget mot oljeprisen. Kjos (Norwegian-sjefen red. anm) sier at det kanskje skal gjøre det, men per idag har selskapet ingen sikring. Det har det sagt i ett år uten å ha gjort noe, sier Huseby Karlsen.
Han har en salgsanbefaling på aksjen.
- Vi har hatt hatt salg en periode, og vi mener aksjen er dyrt priset, sier han.
DnB Nor Markets spår et ebitda-resultat (driftsresultat før avskrivninger) i andre kvartal på 15-20 millioner kroner, og minus 29 millioner kroner i ebitda for året som helhet. Men det kan bli enda svakere.
- Vi føler det er risiko på nedsiden for året som helhet, sier flyanalytikeren.
Publisert: 09.08.2005 - 12:39 Oppdatert: 10.08.2005 - 06:35
I DAG SKRIVER HAN .....
Imponert av Norwegian
Henrik D. Meyer
Analytikerne er imponert over hvor mange flyseter Norwegian klarte å fylle i august, og lar seg ikke skremme av dårligere betaling.
Norwegian hadde kraftig økning i antall passasjer, men svakere betaling per passasjerkilometer i august.
Imponerende
- Norwegian rapporterte august-trafikk på linje med våre forventninger. Kabinfaktoren endte på imponerende 87 prosent, mens yielden var noe skuffende på 0,60 kroner, skriver analytiker Martin Huseby Karlsen i DnB Nor Markets i en fersk analyse.
Samlet gir dette en utvikling som er på linje med Karlsens estimat for tredje kvartal.
Kabinfaktoren – andelen flyseter selskapet får betalt for – økte mer enn DnB Nor hadde ventet, mens yielden var svakere. Yielden – eller enhetsinntekten – er betalingen flyselskapet får per kilometer hver passasjer flyr.
Sterkt internasjonalt
- Spesielt det internasjonale segmentet fortsetter å imponere med en økt kabinfaktor på 89 prosent – 27 prosentpoeng over fjorårets nivå, skriver Huseby Karlsen.
DnB Nor-analytikeren har en kjøpsanbefaling på Norwegian-aksjen.
:lol :lol :lol :lol :lol
Tross fulle fly faller inntjeningen for Norwegian. Flyanalytiker Martin Huseby Karlsen er skeptisk til utviklingen.
Flyselskapet Norwegian klarte å fylle flyene sine nesten helt opp i juli, med en kabinfaktor på 91 prosent.
Likevel er ikke tallknuserne imponert.
Svak yield
- Det var en imponerende kabinfaktor på 91 prosent, men yielden var veldig svak. I sum er juli dårligere enn juni på grunn av en sterk yieldnedgang, sier flyanalytiker Martin Huseby Karlsen i DnB Nor Markets til dn.no.
En yield (inntekt per solgte setekilometer) på 62 øre og kabinfaktor på 91 prosent tilsvarer en enhetsinntekt per produserte kilometer på 56 øre i juli. I juni var tilsvarende tall en kabinfaktor på 82 prosent og en yield på 71 øre, noe som ga en enhetsinntekt på 58 øre. Dermed kommer altså juli dårligere ut enn juni.
- Enhetsinntekten er to øre lavere i juli, det er det man må fokusere på og ikke se seg blind på kabinfaktoren, sier analytikeren.
Kostnadene falt ikke nok
Samtidig falt ikke kostnadene like mye som i juni, påpeker analytikeren.
- Det betyr at Norwegian tjente mer penger i juni, til tross for at juli burde være den beste måneden, sier han.
Den gode kabinfaktoren skyldes ene og alene sommerferien, og at Norwegian har mange reisemål i Sør-Europa. Dette kabinfaktorenivået er noe hverken Norwegian eller andre flyselskap har sjanse til å holde utover høsten.
- Jeg tror ikke markedet har fått med seg se sterke sesongsvigningene vi har i flymarkedet i Norden og kabinfaktoren vil falle kraftig utover høsten, sier han.
Økt drivstoff
Samtidig har oljeprisen steget videre i løpet av juli. Norwegian er meget utsatt, da det ikke har sikret noe av drivstoffprisen.
- Det er veldig spekulativt at det ikke har hedget mot oljeprisen. Kjos (Norwegian-sjefen red. anm) sier at det kanskje skal gjøre det, men per idag har selskapet ingen sikring. Det har det sagt i ett år uten å ha gjort noe, sier Huseby Karlsen.
Han har en salgsanbefaling på aksjen.
- Vi har hatt hatt salg en periode, og vi mener aksjen er dyrt priset, sier han.
DnB Nor Markets spår et ebitda-resultat (driftsresultat før avskrivninger) i andre kvartal på 15-20 millioner kroner, og minus 29 millioner kroner i ebitda for året som helhet. Men det kan bli enda svakere.
- Vi føler det er risiko på nedsiden for året som helhet, sier flyanalytikeren.
Publisert: 09.08.2005 - 12:39 Oppdatert: 10.08.2005 - 06:35
I DAG SKRIVER HAN .....
Imponert av Norwegian
Henrik D. Meyer
Analytikerne er imponert over hvor mange flyseter Norwegian klarte å fylle i august, og lar seg ikke skremme av dårligere betaling.
Norwegian hadde kraftig økning i antall passasjer, men svakere betaling per passasjerkilometer i august.
Imponerende
- Norwegian rapporterte august-trafikk på linje med våre forventninger. Kabinfaktoren endte på imponerende 87 prosent, mens yielden var noe skuffende på 0,60 kroner, skriver analytiker Martin Huseby Karlsen i DnB Nor Markets i en fersk analyse.
Samlet gir dette en utvikling som er på linje med Karlsens estimat for tredje kvartal.
Kabinfaktoren – andelen flyseter selskapet får betalt for – økte mer enn DnB Nor hadde ventet, mens yielden var svakere. Yielden – eller enhetsinntekten – er betalingen flyselskapet får per kilometer hver passasjer flyr.
Sterkt internasjonalt
- Spesielt det internasjonale segmentet fortsetter å imponere med en økt kabinfaktor på 89 prosent – 27 prosentpoeng over fjorårets nivå, skriver Huseby Karlsen.
DnB Nor-analytikeren har en kjøpsanbefaling på Norwegian-aksjen.
:lol :lol :lol :lol :lol