PDA

View Full Version : TG dobler til kapasiteten til OSL fra neste sommer


SQ321
12-11-2010, 11:57
Ikke uventet øker TG kapasiteten mellom BKK og OSL fra neste sommer og tilbyr daglige 772 sammenlignet med 5 ukentlige 345 denne sommeren. Dvs det blir daglige 772 hele året.

Billetter kan bookes på TG sine sider.

Someone
12-11-2010, 12:01
Høres i første omgang fornuftig ut med 777-200 hele året, da den vel er mer egnet på OSL-BKK enn deres svært premium konfigurerte 340-500

Dette viser vel også at TG satser på å få ha OSL-BKK for seg selv.......

SQ321
12-11-2010, 12:14
Håper fremdeles vi får se 346 en gang i blant likevel - fint livery på en fantastisk maskin!

Boeing_fan
12-11-2010, 12:18
Det var på tide. Thai sine A340-500 er som nevnt over her ikke egnet for OSL. Da måtte de fått en annen konfigurasjon.

Jeg er også glad for en ting denne vinteren, nemlig at vi slipper B747-400. Den fryktet jeg skulle komme.

SeatBelt
12-11-2010, 12:19
Hyggelige nyheter og et klart lyskespark til eventuelle nykommere på ruten.

Håper fremdeles vi får se 346 en gang i blant likevel - fint livery på en fantastisk maskin!

Enig - vi får krysse fingrene.

Gsus
12-11-2010, 12:19
Dette viser vel at det er mer å gå på østover fra Oslo. Øker kanskje sjansen for at asiateren Osl er i forhandlinger med velger å starte opp? Fra hva jeg har hørt var vel også dette et sørøst-asiatisk selskap. Singapore eller Cathay Pacific kanskje?

Giama3
12-11-2010, 12:22
Det jeg ikke forstår, er når du ser hvor bra Thai gjør det på OSL. Hvorfor er det ikke noen andre selskap som sattser på OSL? Hvor ble det av de andre som skulle komme?
Forøverig er jeg enig med deg SQ321, 346 er en fantastisk maskin å se på.

Boeing_fan
12-11-2010, 12:29
Det jeg ikke forstår, er når du ser hvor bra Thai gjør det på OSL. Hvorfor er det ikke noen andre selskap som sattser på OSL? Hvor ble det av de andre som skulle komme?

Så var det dette med tålmodighet da ;)

Bare vent å se, de kommer nok.

TOS_EBG
12-11-2010, 12:31
Dette betyr jo at de fjerner PE fra OSL, det er kanskje ikke så lurt i forhold til forretningsreisende. Det er jo vanskelig nok å få sove på ettermiddags-flighten østover med PE, mens det vil være bortimot umulig på M. Jeg vil ihvertfall da heller ta Y+ med SAS via CPH eller TG PE via ARN/CPH når jeg reiser via BKK på jobbtur.

Tror faktisk jeg vil foretrekke en 747-konfig som på ARN/CPH fremfor 777-konfig på OSL på denne ruta.

Glenn
12-11-2010, 12:32
Hyggelig at de øker.
Det Thai må gjøre noe med, er at prisene så kommer opp på thaiair.com nesten alltid er dyrere enn å f.eks finne billettene på finn.no.

Ellers synes jeg de kunne ha justert avgangen sin til litt senere, er ikke lett å få sove når avgangen går så tidlig.

Boeing_fan
12-11-2010, 12:34
Hyggelig at de øker.
Det Thai må gjøre noe med, er at prisene så kommer opp på thaiair.com nesten alltid er dyrere enn å f.eks finne billettene på finn.no.

Ellers synes jeg de kunne ha justert avgangen sin til litt senere, er ikke lett å få sove når avgangen går så tidlig.

Det er da grenser for hvor lang stopover de skal ha på OSL.

view
12-11-2010, 12:53
Fornuftig av Thai dette her, det blir en bra tilpasning til markedet og bedre inntjenings muligheter.
Dog en liten nedtur for alle Star Gold som har blitt oppgradert pga konfigurasjonen og folk som har kjøpt seg opp til business for en rimelig penge.

Ser A345 er satt opp på den nye Haneda ruten nå.

Boeing_fan
12-11-2010, 12:57
Skulle ikke Thai gjenåpne BKK-JFK med A345 da?

SQ321
12-11-2010, 13:33
Det jeg ikke forstår, er når du ser hvor bra Thai gjør det på OSL. Hvorfor er det ikke noen andre selskap som sattser på OSL? Hvor ble det av de andre som skulle komme?


TG, CO og US sin suksess på OSL legges merke til, så absolutt. DY og SAS er de to fremste eksemplene på dette. Og det kommer mer - bare vært tålmodig.

Toffen
12-11-2010, 13:39
TG, CO og US sin suksess på OSL legges merke til, så absolutt. DY og SAS er de to fremste eksemplene på dette. Og det kommer mer - bare vært tålmodig.
Enig med SQ321. Den beste markedsføringen OSL kan få er at kjente selskaper som TG, CO og US lykkes med sine satsinger og ekspanderer. Oslo er fortsatt Skandinavias best bevarte hemmelighet, men det begynner å komme seg.

view
12-11-2010, 13:39
Skulle ikke Thai gjenåpne BKK-JFK med A345 da?

Det har blitt antydet, men visstnok til EWR denne gangen. Det har ikke kommet noen offisiell info omkring dette, så vi får se på det som rykter inntil videre (noe det har vært i 1,5 år allerede).

Bizflyer
12-11-2010, 15:12
Litt merkelig at de øker kapasiteten på sommeren, når høysesongen i Thailand er på vinteren! De siste årene har jo f.eks. SAS redusert kapasiteten på sommeren ettersom etterspørselen da er lavere!

BF:cool2

amatør
12-11-2010, 15:23
TG, CO og US sin suksess på OSL legges merke til, så absolutt. DY og SAS er de to fremste eksemplene på dette. Og det kommer mer - bare vært tålmodig.
Blir enda trangere utpå non schengen da.:crowded

SQ321
12-11-2010, 15:27
Litt merkelig at de øker kapasiteten på sommeren, når høysesongen i Thailand er på vinteren! De siste årene har jo f.eks. SAS redusert kapasiteten på sommeren ettersom etterspørselen da er lavere!

BF:cool2

Ikke merkelig i det hele tatt når en vet hvor godt ruta går og når er ser på underkapasiteten på direkteruter til Østen generelt.

Men jeg forstår hva du mener Bizflyer, så får vi se hva slags materiell de kommer til å bruke på OSL neste vinter igjen dersom de har annet tilgjengelig vel og merke.

Martin
12-11-2010, 15:35
DDLitt merkelig at de øker kapasiteten på sommeren, når høysesongen i Thailand er på vinteren! De siste årene har jo f.eks. SAS redusert kapasiteten på sommeren ettersom etterspørselen da er lavere!

BF:cool2

Men skal alle som flyr den ruta bare til Thailand? Vil vel anta at det også er en del connections videre, til andre steder i Asia, og kanskje Australia?

Moro uansett, at IC-tilbudet på OSL øker :)

Toffen
12-11-2010, 15:37
Men skal alle som flyr den ruta bare til Thailand? Vil vel anta at det også er en del connections videre, til andre steder i Asia, og kanskje Australia?

Moro uansett, at IC-tilbudet påOSL øker :)

Riktig. I tillegg må vi ikke glemme at ruta er viktig for asiatiske turister som skal til Norge. Og da er sommeren høysesong.

Someone
12-11-2010, 15:47
Men skal alle som flyr den ruta bare til Thailand? Vil vel anta at det også er en del connections videre, til andre steder i Asia, og kanskje Australia?


Grei for connections videre også.

Opphavet fløy nettopp NRT-BKK-OSL med TG og det fungerte visstnok veldig greit tidsmessig, selv om flytiden ikke er den korteste

LN-MOW
12-11-2010, 15:58
Litt merkelig at de øker kapasiteten på sommeren, når høysesongen i Thailand er på vinteren! De siste årene har jo f.eks. SAS redusert kapasiteten på sommeren ettersom etterspørselen da er lavere!



De har jo sagt fra starten at 345 kun var midlertidig, saa da har det nok ligget i kortene at de ville legge inn 777 hele aaret saa snart de fikk kabalen til aa gaa opp.

PP
12-11-2010, 18:37
Fornuftigt at TG går over til det "rette" udstyr på OSL ruten og baseret på de volumer de formår at fylde fra ARN og CPH så kan OSL nok klare en 772 daglig året rundt...

Lad os se hvornår de kommer med 2x daglig på CPH...;)

FlyHi
12-11-2010, 19:18
Fornuftigt at TG går over til det "rette" udstyr på OSL ruten og baseret på de volumer de formår at fylde fra ARN og CPH så kan OSL nok klare en 772 daglig året rundt...

Lad os se hvornår de kommer med 2x daglig på CPH...;)

De skal vel udfase de gamle 747 inden så frygteligt længe (også hårdt tiltrængt), så det er da ikke helt utænkeligt, at de starter med 2xdaglig - ihvertfald visse dage på ugen. Efterspørgslen på TG i CPH er vel ganske god, så man kunne måske godt forestille sig 10xugentligt med 777.

SQ321
12-11-2010, 19:22
Til info lå TG inne med doble daglige til ARN og CPH denne vinteren men det ble det foreløpig ikke noe av.

LN-BLO
12-11-2010, 22:29
TG's hadde vel en del A345 til "overs" etter at BKK-JFK ble lagt ned, er vel fortsatt på BKK-LAX. Jeg trodde de i utgangspunktet prøvde å selge noen av sine A345, men de har vel gått på litt forskjellige ruter, bla til Athen og Gardermoen, + i enkelte tilfeller div. korttuter i østen. Noen som vet hvor TG vil bruke sine A345 nå som de forsvinner fra OSL?

LN-MOW
12-11-2010, 22:33
Står vel litt høyere opp at de går på Haneda ... Det er også snakk om å gjenåpne JFK elelr EWR.

Såpass spesielle maskiner at de ikke er så lette å bli kvitt. Med mindre du flyr ultralangt, er de svinedyre i drift.

SQ321
12-11-2010, 22:36
TG har flydd 3 ukentlige 345 på ATH i flere år uten å virkelig få det til. Overrasker meg.

LN-MOW
12-11-2010, 22:39
Ikke meg. Landet er bankerott, og de som har penger rømmer til Australia og andre steder. En del trafikk mellom Hellas og Australia/Pacific, men det er mange om beinet .....

grindstein
12-11-2010, 22:51
Good news dette for en Boeing 777 elsker.

Er det lov til å håpe på B772 på sommertid, og B773ER på vintern framover montro? 773ER hadde virkelig gjort seg ja.

LN-BLO
12-11-2010, 22:57
Står vel litt høyere opp at de går på Haneda ... Det er også snakk om å gjenåpne JFK elelr EWR.

Såpass spesielle maskiner at de ikke er så lette å bli kvitt. Med mindre du flyr ultralangt, er de svinedyre i drift.

Det er vel få potensielle kjøpere på denne maskinen ja. Da det er veldig få ruter hvor det er "butikk" å benytte en A345, og få flyselskap har markedsgrunnlag for å operere sånne ruter (mange av de selskapene som har markedsgrunnlag "ultralange ruter" har allerede noen få A345 eller B777 Long range for å dekke behovet på de ytterst få rutene de opererer). kan det tenkes at TG har beholdt sine A345 i påvente av bedre tider sånn at de på sikt skulle ha maskiner tilgjengelige den dagen det på nytt er markedsgrunnlag for å gjenåpne BKK-NYC?

HS-TGA
12-11-2010, 23:11
Flott med økning. Muligens dette kan bidra til at gode priser til thailand holder seg året rundt. Det sagt, så er tg sitt produkt med A345 meget bra. Har gode minner fra disse maskinene. De er også meget vakre å se til.

FlightDeck
12-11-2010, 23:57
Høres ut som en merkelig disponering av fly - én daglig 777 på sommeren og én A340 fem ganger i uken?! På Oslo?! Om dette faktisk blir en realitet, sier det noe om underkapasiteten fra Skandinavia til Thailand (men i lavsesongen?) , Sørøst-Asia og Oceania. Jeg skal til Australia i april og kunne i utgangspunktet godt tenke meg å fly Oslo-Bangkok-Sydney, men Thai Royal Silk Class er ikke akkurat noe å skryte av - dermed flyr jeg heller ned i Europa ...

Boeing_fan
12-11-2010, 23:59
kan det tenkes at TG har beholdt sine A345 i påvente av bedre tider sånn at de på sikt skulle ha maskiner tilgjengelige den dagen det på nytt er markedsgrunnlag for å gjenåpne BKK-NYC?

Jeg trodde det hadde mer å gjøre med at de ikke blir kvitt dem, da ingen vil kjøpe A345.

Dessuten så klarer vel deres B777-300ER BKK-NYC?

Hadde uansett vært gøy med en 773 på OSL i Thai-farger, vi får håpe det kommer neste vinter :)

Someone
13-11-2010, 00:01
Høres ut som en merkelig disponering av fly - én daglig 777 på sommeren og én A340 fem ganger i uken?! På Oslo?!

Tror du misforstår, de går fra 5 ukentlige 340 til 1 daglig 777. Ser man på antall seter er det ikke langt unna en dobling

view
13-11-2010, 00:02
Såpass spesielle maskiner at de ikke er så lette å bli kvitt. Med mindre du flyr ultralangt, er de svinedyre i drift.

Så sant som det er sagt. Hadde bare Thai ventet et par års tid kunne de skaffet seg 777LR og da kunne de vært i en bedre posisjon. Men så skulle de vært like gode som lilleput staten litt lenger sør som skaffet seg noen 345 og startet direkteruter til statene.

Det er klin umulig å kvitte seg med A345 til en akseptabel pris om dagen. Air Canada hadde jo også 2 stk 345 som de klarte å kvitte seg med til sør-amerika for noen år tilbake og erstatte med 777LR. Tror AC er ganske fornøyd med det i dag.

Så da blir Thai sittende med sine 4 A345 inntil videre ser det ut som.

Fra et norsk perspektiv har vi muligens vært heldige at Thai satt med 345 maskinene uten bruksområde, slik at det ble tatt en avgjørelse om å starte OSL ruten.

FlightDeck
13-11-2010, 00:03
Tror du misforstår, de går fra 5 ukentlige 340 til 1 daglig 777. Ser man på antall seter er det ikke langt unna en dobling

Åja, da høres det jo fornuftig ut. A340-500 har vel aldri passet verken på Oslo eller andre destinasjoner.

73H
13-11-2010, 00:07
Høres ut som en merkelig disponering av fly - én daglig 777 på sommeren og én A340 fem ganger i uken?! På Oslo?! Om dette faktisk blir en realitet, sier det noe om underkapasiteten fra Skandinavia til Thailand (men i lavsesongen?) , Sørøst-Asia og Oceania. Jeg skal til Australia i april og kunne i utgangspunktet godt tenke meg å fly Oslo-Bangkok-Sydney, men Thai Royal Silk Class er ikke akkurat noe å skryte av - dermed flyr jeg heller ned i Europa ...

Det er vel bare snakk om èn daglig avgang (7 ukentlige) med 777 hele året? Mao ingen 345/346 fremover, kun 777. Greia med dobling av kapasitet gjenspeiler vel bare det faktum at det er betydelig flere seter i 777'en...

Edit: det er åpenbart litt tregt å svare via iphone, så "Noen" kom meg i forkjøpet ;)

geirs
13-11-2010, 00:36
Det er bra. Stå på Thai. Skal selv fly med dette selskapet OSL-Phuket til jul.
Ser ut som ett ålreit fly 777-200ER? 3-4 år gammelt bare.

LN-MOW
13-11-2010, 00:41
Fra et norsk perspektiv har vi muligens vært heldige at Thai satt med 345 maskinene uten bruksområde, slik at det ble tatt en avgjørelse om å starte OSL ruten.

Det er nok riktig det.

Tror imidlertid ikke man skal gjøre seg noen forhåpning om 773ER på regulær basis før Thai får sine neste 8 levert. Så ikke leveringsdato i pressemeldingen ...

Happyflyer
13-11-2010, 01:40
Er dette en konsekvens av en ren omdisponering av A345 til en high yeild rute, eller er det en løsning for å få ønskede antall seter inn på BKK-OSL til å passe bedre?

EDIT: Nevermind...

Boeing_fan
13-11-2010, 16:43
Good news dette for en Boeing 777 elsker.

Er det lov til å håpe på B772 på sommertid, og B773ER på vintern framover montro? 773ER hadde virkelig gjort seg ja.

Kanskje Thai slår til med B744 til OSL :)

grindstein
13-11-2010, 18:03
Kanskje Thai slår til med B744 til OSL

Håper da ikke det på regulær basis. B777-300ER er et mye penere fly.

Boeing_fan
13-11-2010, 18:14
Håper da ikke det på regulær basis. B777-300ER er et mye penere fly.

Jeg kan ikke akkurat si at "vakkert" er det første som slår meg når jeg ser en B777-300ER, ei heller når jeg ser en B744. Men Thai har da fortsatt få 773, og de operer 744 både på CPH og ARN, så 744 på OSL på regulær basis er vel ikke helt urealistisk.

barca
13-11-2010, 21:00
Jeg kan ikke akkurat si at "vakkert" er det første som slår meg når jeg ser en B777-300ER, ei heller når jeg ser en B744. Men Thai har da fortsatt få 773, og de operer 744 både på CPH og ARN, så 744 på OSL på regulær basis er vel ikke helt urealistisk.


Hvis jeg ikke tar feil så pleier de å operere med 744 til OSL enkelte dager dersom bookingtallet er veldig høyt. Så bare å se fremover så kommer Thai med 744 enkelte dager.

Flying-news
14-11-2010, 01:41
Hvis jeg ikke tar feil så pleier de å operere med 744 til OSL enkelte dager dersom bookingtallet er veldig høyt. Så bare å se fremover så kommer Thai med 744 enkelte dager.

Skjønner at 747 kan være stas for mange, men er det ikke slik at TK har nyere interiør i 345'ene og 777'ene sine? (Ikke sikker). Det at det feks er 2 etg på 747 er jo selvsagt tøft det, men pax'en som virkelig har noe å si, er vel de som sitter inne i selvet skroget. Det er tross alt ikke mer enn en aha-opplevelse i det man er ved gate og faktisk ser flyet; man merker jo ikke så stor forskjell når man faktisk sitter inne på plassen sin. Ergo er vel komfort/interiør viktigere enn hva slags type man sitter inne i? Det er tross alt inne i flyet man tilbringer 10 timer +/-, ikke ved gate :p

73H
14-11-2010, 08:28
Jeg kan ikke akkurat si at "vakkert" er det første som slår meg når jeg ser en B777-300ER, ei heller når jeg ser en B744. Men Thai har da fortsatt få 773, og de operer 744 både på CPH og ARN, så 744 på OSL på regulær basis er vel ikke helt urealistisk.

Muligens en liten digresjon, men jeg prøver meg... Noe sier meg at du har valgt feil brukernavn - eller i beste fall noe villedende... :)

Ikke synes du noe om 773 og 744, og av 787 og A350 hadde du valgt A350 ref. en annen tråd...

Hvilke Boeing'er er du egentlig fan av? :)

amatør
14-11-2010, 08:38
Jeg kan ikke akkurat si at "vakkert" er det første som slår meg når jeg ser en B777-300ER, ei heller når jeg ser en B744. Men Thai har da fortsatt få 773, og de operer 744 både på CPH og ARN, så 744 på OSL på regulær basis er vel ikke helt urealistisk.
For paxen sin del får vi håpe vi slipper Thais B744..

kimmam
14-11-2010, 10:53
Skjønner at 747 kan være stas for mange, men er det ikke slik at TK har nyere interiør i 345'ene og 777'ene sine? (Ikke sikker)...

Alle THAI sine A345/A346, samt B772, B772ER, B773 og B773ER har nytt interiør i alle klasser. Dog har B772 fremdeles ikke PTV i economy.

TG923
14-11-2010, 11:54
Spenstig satsing. Det har tross alt vært mange avganger med mange ledige seter på sommeren i A345.

Er nok en forberedelse for å ikke la eventuelle nykommerne ta for mye av markedet ja.

Twin Otter
14-11-2010, 12:44
Alle THAI sine A345/A346, samt B772, B772ER, B773 og B773ER har nytt interiør i alle klasser. Dog har B772 fremdeles ikke PTV i economy.

Er det 772 eller 772ER som benyttes på Oslo-ruta?

LN-AØR
14-11-2010, 12:48
Er det 772 eller 772ER som benyttes på Oslo-ruta?772ER brukes. Thai sine 772 brukes primært til andre asiatiske destinasjoner.

Dag Viking
14-11-2010, 12:48
77A har ikke legger til å fly til Europa.

Boeing_fan
14-11-2010, 13:01
Muligens en liten digresjon, men jeg prøver meg... Noe sier meg at du har valgt feil brukernavn - eller i beste fall noe villedende... :)

Ikke synes du noe om 773 og 744, og av 787 og A350 hadde du valgt A350 ref. en annen tråd...

Hvilke Boeing'er er du egentlig fan av? :)

Boeing 757 :colgate:

Du har rett i at jeg har valgt feil brukernavn, det var bare et jeg kom opp med i mangel på kreativitet.

Men Back on Topic: Ser at Thai har A330-300. Kanskje den også hadde vært passende på OSL?

Someone
14-11-2010, 13:04
Men Back on Topic: Ser at Thai har A330-300. Kanskje den også hadde vært passende på OSL?

De er utstyrt for å fly innen Asia, ikke for langdistanse

Dag Viking
14-11-2010, 13:07
De er utstyrt for å fly innen Asia, ikke for langdistanse

De har heller ikke legger til denne ruta non-stop begge veier.

Twin Otter
14-11-2010, 13:08
Men Back on Topic: Ser at Thai har A330-300. Kanskje den også hadde vært passende på OSL?

De er utstyrt for å fly innen Asia, ikke for langdistanse

Så vidt jeg har forstått så har Boeing 777-200 bedre cargo-kapasitet enn A340 og dette spiller også inn i valg av flytype på ruta. Eller er det motsatt?

grindstein
14-11-2010, 13:10
Om dem skulle ha benyttet A330 måtte det nesten ha blitt en 200. 300 ville slite litt med distansen om de var uheldig med vindforholdene. Se her for mer info om range osv: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=54578&highlight=Range

Dag Viking
14-11-2010, 13:15
Så vidt jeg har forstått så har Boeing 777-200 bedre cargo-kapasitet enn A340 og dette spiller også inn i valg av flytype på ruta. Eller er det motsatt?

772ER kan ta mer cargo enn 343, hvis det var de flytypene du siktet til.



Om dem skulle ha benyttet A330 måtte det nesten ha blitt en 200. 300 ville slite litt med distansen om de var uheldig med vindforholdene. Se her for mer info om range osv: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=54578&highlight=Range

Thai har ikke 332, så det er uansett ikke aktuelt.



777-200ER i Thai sin config er ideell for ruta. Mange seter totalt, og mange seter i M-klasse. Den vil gi mye mer netto fortjeneste enn både 345 og 346.
747-400 har flere seter, og veldig mange i M-klasse. Den har også første klasse, som de får solgt minimalt av på en rute til OSL.

Twin Otter
14-11-2010, 13:21
772ER kan ta mer cargo enn 343, hvis det var de flytypene du siktet til.



Egentlig ikke. Det var 345 og 346 jeg tenkte på. Beklager at jeg ikke utdypet dette.

Dag Viking
14-11-2010, 13:24
Egentlig ikke. Det var 345 og 346 jeg tenkte på. Beklager at jeg ikke utdypet dette.

346 tar i alle fall mest. Når det gjelder 345 er jeg litt usikker. Antar at man kan ta med seg mer tonnasje med en 345 enn 772ER på akkurat denne ruta, men at 772ER kan ta mer volum enn 345.
Vil tro at 345 maxer ut på MLW før MTOW, men på 772ER er det omvendt.

Twin Otter
14-11-2010, 13:27
346 tar i alle fall mest. Når det gjelder 345 er jeg litt usikker. Antar at man kan ta med seg mer tonnasje med en 345 enn 772ER på akkurat denne ruta, men at 772ER kan ta mer volum enn 345.
Vil tro at 345 maxer ut på MLW før MTOW, men på 772ER er det omvendt.

Takk for info. Så 772 på Oslo-ruta betyr altså både en økning på pax- og cargo-kapasiteten.

Dag Viking
14-11-2010, 13:42
Se på inlegg 14 i denne tråden, han pleier å ha tallene sine i orden
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/3727162/

Det er mulig at BKK-OSL er såpass kort at også 772ER kan ta max last på ca 60t, jeg er litt usikker på det. Kommer trolig an på vindforhold osv.

grindstein
14-11-2010, 15:59
Her er litt mere konkret hvor mye ZFW kan være på 777-200 og 200ER for at dem skal kunne fly BKK-OSL.

PAYLOAD/RANGE FOR 0.84 MACH CRUISE
MODEL 777-200 (BASELINE AIRPLANE)

Fuelkapasitet:117300liter.
Med en max ZFW på 190500kg kan en B772 nå ca 3300nm

Max zfw for å kunne fly BKK-OSL er ca 160000kg. Med denne vekta skal den kunne fly 5500nm.

Ved en zfw på 145000 vil denne kunne fly ca 7000nm.

PAYLOAD/RANGE FOR 0.84 MACH CRUISE
MODEL 777-200 (HIGH GROSS WEIGHT AIRPLANE)

Fuelkapasitet:171100liter
For denne utgaven kan en B777-200ER fly ca 5800nm om man har lastet til max zfw som er 190000kg.

Får å kunne fly max range på denne utgaven må ikke zfw overstige ca 130000kg, og da når man omlag 9500nm.

For begge eksemplene gjelder følgende forutsetninger.
Standar day, zero wind
0.84mac, step cruise
Typical misson rules
Normal power extraction and air conditioning bleed
Consult using airline for spesefic operating procedure and oew to facility design

Kilde: http://www.boeing.com/commercial/airports/acaps/7772sec3.pdf

Dag Viking
14-11-2010, 18:08
Her er litt mere konkret hvor mye ZFW kan være på 777-200 og 200ER for at dem skal kunne fly BKK-OSL.

PAYLOAD/RANGE FOR 0.84 MACH CRUISE
MODEL 777-200 (BASELINE AIRPLANE)

Fuelkapasitet:117300liter.
Med en max ZFW på 190500kg kan en B772 nå ca 3300nm

Max zfw for å kunne fly BKK-OSL er ca 160000kg. Med denne vekta skal den kunne fly 5500nm.

Ved en zfw på 145000 vil denne kunne fly ca 7000nm.


Tror vi må se på litt mer realistiske tall enn dette. Tar man vindforhold i betraktning, så bør rekkevidden over 5000NM. Ved 5000NM er ZFW nede på 170t i beste fall, dvs ca 25t payload (250 passasjerer og null cargo).
ZFW på 145t som du nevner, betyr 0 i payload.
AMS-IAD er nok blandt de lengste rutene der 777-200 blir brukt, og den er 3360NM.



Får å kunne fly max range på denne utgaven må ikke zfw overstige ca 130000kg, og da når man omlag 9500nm.




Det er helt urealistisk, og heller ikke så veldig viktig, siden typisk OEW ligger på rundt 145t.


Vi er langt ute på viddene nå, og dette hører ikke hjemme under denne tråden.

Twin Otter
14-11-2010, 18:32
For min del kan vi sette punktum i denne delen av debatten nå. Vi har vel fått konstatert at 772LR er gunstigere for OSL-ruta når det gjelder Cargo-delen.

Flott at TG øker kapasiteten på OSL-BKK. 772ER er uten tvil en enormt vakker fugl!

LN-MOW
14-11-2010, 19:31
-ER, kanskje ... Thai har heller ingen -LR ..

Twin Otter
14-11-2010, 19:32
-ER, kanskje ... Thai har heller ingen -LR ..

I stand corrected! :up:

TOS_EBG
14-11-2010, 19:48
747-400 har flere seter, og veldig mange i M-klasse. Den har også første klasse, som de får solgt minimalt av på en rute til OSL.

Men 744-konfigen som går på CPH/ARN vil passe bra med PE og C.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Someone
15-11-2010, 15:27
Tror imidlertid ikke man skal gjøre seg noen forhåpning om 773ER på regulær basis før Thai får sine neste 8 levert. Så ikke leveringsdato i pressemeldingen ...

Leveringsdato er August 2012 til Oktober 2013

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=74018

Nå vet man aldri hva fremtiden bringer og planer er blitt forandret før, men disse 8 skal i første omgang bli brukt til å erstatte de 777-300ER maskinene på lease fra Jet og de aller eldste 747-400.

C-klasse
15-11-2010, 23:01
772ER kan ta mer cargo enn 343, hvis det var de flytypene du siktet til.





Thai har ikke 332, så det er uansett ikke aktuelt.



777-200ER i Thai sin config er ideell for ruta. Mange seter totalt, og mange seter i M-klasse. Den vil gi mye mer netto fortjeneste enn både 345 og 346.
747-400 har flere seter, og veldig mange i M-klasse. Den har også første klasse, som de får solgt minimalt av på en rute til OSL.

772 tar ca 20 tonn cargo, 345 ca 23 tonn OSL-BKK.

73H
16-11-2010, 00:14
772 tar ca 20 tonn cargo, 345 ca 23 tonn OSL-BKK.

Og det utnyttes til fulle... På lørdag hadde vi en underload på snaut 500 kg... Det er ganske lite for et såpass stort fly :)

LN-MOW
16-11-2010, 00:16
Det er jo tresifret, jo. Pyse! :lol:

Dag Viking
16-11-2010, 00:37
772 tar ca 20 tonn cargo, 345 ca 23 tonn OSL-BKK.

Takk for info. Da er det jo 772ER som tar mest payload, ikke 345. Ruta er tydeligvis ikke lang nok for at 345 skal komme til sin rett på det området.

Toffen
02-12-2010, 14:05
Thai er så fornøyde med Oslo-ruta at de planlegger å sette inn en 777-300 som de har bestilt.

Dag Viking
02-12-2010, 14:20
Thai er så fornøyde med Oslo-ruta at de planlegger å sette inn en 777-300 som de har bestilt.

Interessant. Noen som vet noe om hvilken konfig de har tenkt å ha i sine 77W?
Kanskje noe ala QR sine? http://www.seatguru.com/airlines/Qatar_Airways/Qatar_Airways_Boeing_777-300ER.php

Eller 3-klasse som Jet Airways sine?
http://www.seatguru.com/airlines/Jet_Airways/Jet_Airways_Boeing_777-300ER.php

Til Skandinavia burde jo KLM-varianten være den perfekte:p 425 seter:up:
http://www.seatguru.com/airlines/KLM/KLM_Boeing_777-300ER.php

ex_trd
02-12-2010, 14:38
Til Skandinavia burde jo KLM-varianten være den perfekte:p 425 seter:up:
http://www.seatguru.com/airlines/KLM/KLM_Boeing_777-300ER.php

Takk for at du minner meg på hvorfor jeg aldri flyr med KL mer.

LN-BLO
02-12-2010, 14:39
Jeg leste tidligere, før BKK-OSL ble startet, at TGs ruter til CPH og ARN hadde litt ulike kundesegmenter, CPH hadde en større andel bedriftskunder enn ARN som var litt mer i turistsegmentet. Hva er tilfellet på OSL?

petru26
02-12-2010, 14:40
synd 345 ikke skal fly osl noe mer :-( mer komfort på økonomi har jeg vel tilgode å oppleve.. :rolleyes:

Toffen
02-12-2010, 15:14
Jeg leste tidligere, før BKK-OSL ble startet, at TGs ruter til CPH og ARN hadde litt ulike kundesegmenter, CPH hadde en større andel bedriftskunder enn ARN som var litt mer i turistsegmentet. Hva er tilfellet på OSL?
På OSL er det en god miks. Hovedtyngden er norske turister, men det er også et betydelig innslag av forretningsreisende - både til Bangkok og videre fra Bangkok. I tillegg er det en del asiatiske turister som reiser andre veien. Oslo og Norge er blitt mye mer tilgjengelig for disse turistene.
Ifølge Reisevaneundersøkelsen 2009 var fordelingen slik:
Utgående turister: 62 %
Innkommende turister: 15 %
Utgående business: 18 %
Innkommende business: 5 %

Ifølge den samme reisevaneundersøkelsen var det hele 43 % som fløy videre fra Bangkok.

LN-BLO
02-12-2010, 15:31
På OSL er det en god miks. Hovedtyngden er norske turister, men det er også et betydelig innslag av forretningsreisende - både til Bangkok og videre fra Bangkok. I tillegg er det en del asiatiske turister som reiser andre veien. Oslo og Norge er blitt mye mer tilgjengelig for disse turistene.
Ifølge Reisevaneundersøkelsen 2009 var fordelingen slik:
Utgående turister: 62 %
Innkommende turister: 15 %
Utgående business: 18 %
Innkommende business: 5 %

Ifølge den samme reisevaneundersøkelsen var det hele 43 % som fløy videre fra Bangkok.

Bedriftskunder som betaler for Biz billetter er jo de kundene flyselskapene hovedsakelig vil kapre. Norge (og skandinavia forøvrig) er jo uansett ett interessant marked da det er en rimelig høy andel privatpersoner som punger ut for biz billetter på ferieturen sin i her i forhold til andre steder i verden. OSL-BKK er jo ett alternativ for mange som skal til andre byer i Asia, HKG, KUL, SIN for å nevne noen + Aussie og NZ. Det er jo ikke bare reisende med BKK som final destination, BKK er ett godt alternativ for mange framfor en europeisk hub.

Gsus
02-12-2010, 16:19
Thai er så fornøyde med Oslo-ruta at de planlegger å sette inn en 777-300 som de har bestilt.

Hvor kommer informasjonen fra?.. Er dette offisielt enda?

Toffen
02-12-2010, 16:45
Hvor kommer informasjonen fra?.. Er dette offisielt enda?
Informasjonen kommer fra samtaler med Thai. Det er ikke offisielt, men jeg tror dem når de sier at de har øremerket en 777-300 for Oslo-ruten.

vadheim
02-12-2010, 17:35
Jeg kan ihvertfall bekrefte at flyet fra BKK-OSL sist natt var smekkfullt. Var selv med og så ingen ledige seter i turist i natt.

Ellers synes jeg både Thai servicen og flyet (B772) var bra :)

wilhelm
02-12-2010, 18:41
Vet det er mange som reiser fra Singapore til Oslo via Bangkok, da en slipper den slitsomme mellomlandingen i europa på morgenen. Var stappfullt i forrige uke sist jeg kom med TG954. Det var for øvrig en meget flott flytur, behagelige seter, stor skjerm med mye underholdning og utmerket service (satt på Business). Anbefales!

w

Basse-HAU
02-12-2010, 20:55
Informasjonen kommer fra samtaler med Thai. Det er ikke offisielt, men jeg tror dem når de sier at de har øremerket en 777-300 for Oslo-ruten.


Må vel 2 stk for å holde denne daglig, men den slynges vel på en annen rute ved ankomst BKK, og tilbake igjen dagen etter, regner med de har kontroll på dette...

TG923
03-12-2010, 20:03
Jeg reiste OSL-BKK torsdag, var egentlig overrasket over at det var 10-12 ledige seter i biz (av 30), men selvsagt deilig å ha en toseter for meg selv.

Deilig med 1. klassesete videre fra Bangkok også, synd det bare var 1-timesflight til Chiang Mai.

Hva er definisjonen på de 43% som skulle videre fra BKK i den reisevaneundersøkelsen - gjelder det innenlandsdestinasjoner i Thailand også?

Toffen
04-12-2010, 17:51
Jeg reiste OSL-BKK torsdag, var egentlig overrasket over at det var 10-12 ledige seter i biz (av 30), men selvsagt deilig å ha en toseter for meg selv.

Deilig med 1. klassesete videre fra Bangkok også, synd det bare var 1-timesflight til Chiang Mai.

Hva er definisjonen på de 43% som skulle videre fra BKK i den reisevaneundersøkelsen - gjelder det innenlandsdestinasjoner i Thailand også?

Ja, det er alle som bytter fly i Bangkok.

LN-AØR
18-01-2011, 12:27
Ser dessverre ut til at Thai reduserer frekvensen på OSL fra sommerprogrammet til 5x ukentlig. Tir/tor utgår. Alle flyvninger vil bli fløyet med 772ER. Kilde: amadeus.

Boeing_fan
18-01-2011, 13:49
Ser dessverre ut til at Thai reduserer frekvensen på OSL fra sommerprogrammet til 5x ukentlig. Tir/tor utgår. Alle flyvninger vil bli fløyet med 772ER. Kilde: amadeus.

Egentlig ikke så rart, da det er mindre volum av pax som skal til Thailand på sommeren enn på vinteren.

Det er også synd at A345 forsvinner fra OSL, men økonomisk sett så var det nok et smart valg av Thai.

SQ321
18-01-2011, 15:02
Det betyr at kapasitetsøkningen blir på 36 % fra i fjor til i år (sommer).

PP
18-01-2011, 21:03
Det viser bare at der ofte sker justeringer i forhold til det som indledningsvis bliver loaded i GDS og sat til salg - desværre har OSL jo været "hårdt" ramt af dette for den kommende S11 schedule, men sådan går det nogle gange.

Det er dog ikke unikt for OSL. Aeroflot planlagde inden jul at udvide til 2x daglig på CPH-MOW, men dette er nu droppet og i stedet benyttes kapaciteten i stedet til at udvide ARN-MOW til 2x daglig.

LN-MOW
18-01-2011, 21:06
desværre har OSL jo været "hårdt" ramt af dette for den kommende S11 schedule, men sådan går det nogle gange.

.

Tjaa .. en 36% kapasitetsøkning er jo bra det, selv om et par frekvenser blir borte. Og de dagene man ikke flyr, kan man likevel selge via ARN eller CPH.

PP
18-01-2011, 21:14
Tjaa .. en 36% kapasitetsøkning er jo bra det, selv om et par frekvenser blir borte. Og de dagene man ikke flyr, kan man likevel selge via ARN eller CPH.

Nu mente jeg udelukkende en sammenligning af hvad der oprindelig blev loaded for S11 i forhold til hvad der rent faktisk flyves i S11 - og at der ofte sker justeringer i dette. For TG på OSL er der tale om en reduktion på 30% isoleret set for S11 i forhold til oprindelige plan, men naturligvis stadig en 36% stigning i forhold til S10 - hvilket naturligvis er positivt...!

Glenn
18-01-2011, 23:41
Noen som vet om 777-300ER skal settes inn på OSL i nærmeste fremtid?
Mener å huske at jeg har lest det et sted ..

LN-MOW
18-01-2011, 23:47
Noen som vet om 777-300ER skal settes inn på OSL i nærmeste fremtid?
Mener å huske at jeg har lest det et sted ..

Ja. På forrige side .... ;)

Men den første leveres ikke før neste høst så 'nærmeste fremtid' er i tifelel et relativt begrep ..