View Full Version : Flygeleder
Jeg er ei jente på 19, som har fått lyst til å bli flygeleder:)
I den forbindelse lurer jeg på om det er noen av dere som har vært igjennom opptaksprøvene og kanskje har den utdannelsen, som kan fortelle meg litt om hvordan det er?
Jeg skjønner at det bare er noen få som får denne muligheten, men jeg vil prøve likevel. Har sett på opptakskravene på hjemmesidene til avinor, og de har jeg ikke noen problemer med:)
Har også fått med meg at utdanningen nå er flyttet til USA, det er kanskje noen som vet noe om utdanningen der? For på nett så finner jeg for det meste bare info om skolen i Sverige:p
Håper noen kan svare:)
Hei, og velkommen hit!
Det er noen flygeledere som er med her, ja. De vil nok gi deg tilbakemeldinger etter hvert.
Ja, utdannelsen foregår i USA, University of North Dakota, her (http://atc.avit.und.edu/Default.aspx) er noen sider hos dem om ATC utdannelsen.
Mvh,
Mulig du finner litt relevant info her:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36378
Hvis du er på Facebook, er det en gruppe som heter Bli flygeleder i Avionor, du finner den her. (http://www.facebook.com/group.php?gid=57881575613#!/group.php?gid=57881575613&v=wall)
Mvh,
Jeg tok opptaksprøvene i april i år, og besto dem. Dessverre besto jeg ikke intervjuet, som jeg ikke kan si var en hyggelig opplevelse. For det første var de to flygelederne jeg ble intervjuet av, svært lite imøtekommende, følte meg slett ikke velkommen i det hele tatt. For det andre synes jeg fokuset på at jeg ikke har avtjent verneplikt, ble altfor stort, og jeg opplevde at de (særlig den ene herremannen) nærmest så ned på meg fordi jeg ikke hadde avtjent verneplikt. Han begynte å prate om "men hva med å forsvare konge og fedreland, da?", gud bedre! Det er i mine øyne bare tull å bruke så mye tid på dette, da det ikke engang er krav om avtjent verneplikt for å bli flyveleder. Spørsmål om verneplikt skal være avklart, noe det var i mitt tilfelle. Den type grilling i forhold til et spørsmål som ifølge Avinor ikke er særlig relevant, er tøvete, etter min mening. De burde heller brukt tid på mer viktige spørsmål. Jeg lurer på om det hadde vært like stort fokus på dette om jeg hadde vært jente...? Etter intervjuet mistet jeg rett og slett litt lysten på å bli flygeleder, i og med at mottakelsen og opplevelsen ikke var mye god. Dessverre. Men, kanskje hadde jeg uflaks.. Håper hvertfall du - om du består fase 1 og 2 av opptaksprøvene - får en bedre opplevelse av intervjuet enn det jeg fikk.
Ellers kan jeg bare ønske deg lykke til, opptaksprøvene er litt vanskelige, det skal jeg ikke legge skjul på, men vær fokusert og konsentrert, så går det bra! :) På opptaksprøvene føler man seg velkommen, også!
Jeg tok opptaksprøvene i april i år, og besto dem. Dessverre besto jeg ikke intervjuet, som jeg ikke kan si var en hyggelig opplevelse. For det første var de to flygelederne jeg ble intervjuet av, svært lite imøtekommende, følte meg slett ikke velkommen i det hele tatt. For det andre synes jeg fokuset på at jeg ikke har avtjent verneplikt, ble altfor stort, og jeg opplevde at de (særlig den ene herremannen) nærmest så ned på meg fordi jeg ikke hadde avtjent verneplikt. Han begynte å prate om "men hva med å forsvare konge og fedreland, da?", gud bedre! Det er i mine øyne bare tull å bruke så mye tid på dette, da det ikke engang er krav om avtjent verneplikt for å bli flyveleder. Spørsmål om verneplikt skal være avklart, noe det var i mitt tilfelle. Den type grilling i forhold til et spørsmål som ifølge Avinor ikke er særlig relevant, er tøvete, etter min mening. De burde heller brukt tid på mer viktige spørsmål. Jeg lurer på om det hadde vært like stort fokus på dette om jeg hadde vært jente...? Etter intervjuet mistet jeg rett og slett litt lysten på å bli flygeleder, i og med at mottakelsen og opplevelsen ikke var mye god. Dessverre. Men, kanskje hadde jeg uflaks.. Håper hvertfall du - om du består fase 1 og 2 av opptaksprøvene - får en bedre opplevelse av intervjuet enn det jeg fikk.
Ellers kan jeg bare ønske deg lykke til, opptaksprøvene er litt vanskelige, det skal jeg ikke legge skjul på, men vær fokusert og konsentrert, så går det bra! :) På opptaksprøvene føler man seg velkommen, også!
Synd at det ikke gikk så bra på intervjuet da. De hadde sikkert ikke hatt like stort fokus på det om du hadde vært jente, håper jeg da. Jeg skjønner at du mistet lysten på å bli flygeleder etter dette ja, men jeg får håpe at ikke alle opplever intervjuet slik.
Jeg har lest en del om disse opptaksprøvene og det virker som det ikke er så mye man kan øve på i forkant. Er det virkelig ingen ting å forberede seg på?
Jeg er nettopp ferdig med utdannelsen i Sverige, om en uke er det ut på enhet i Norge for praksisen!
Opptaksprøvene kan du vel egentlig ikke forberede deg på, eneste som gjelder er og være utvilt og opplagt.. Jeg ble intervjuet av to veldig hyggelige flygeledere, så tror ikke intervjuet er noe og bekymre seg så mye over
Åssen utdannelsen er i USA kan jeg ikke si noe om. Men jeg synes i allefall utdannelsen har vært veldig innteresant og morsom hele veien.. Veldig mye teori og lære i starten, men så blir det mer og mer simulator, og da er det veldig gøy!
Kan bekrefte at det ikke er noe særlig man kan gjøre for å forberede seg. Bare møt opp frisk og rask, klar for noen timer med høy konsentrasjon :)
Jeg er nettopp ferdig med utdannelsen i Sverige, om en uke er det ut på enhet i Norge for praksisen!
Opptaksprøvene kan du vel egentlig ikke forberede deg på, eneste som gjelder er og være utvilt og opplagt.. Jeg ble intervjuet av to veldig hyggelige flygeledere, så tror ikke intervjuet er noe og bekymre seg så mye over
Åssen utdannelsen er i USA kan jeg ikke si noe om. Men jeg synes i allefall utdannelsen har vært veldig innteresant og morsom hele veien.. Veldig mye teori og lære i starten, men så blir det mer og mer simulator, og da er det veldig gøy!
Det høres bra ut :)
Jeg har hørt at det er Avinor som bestemmer hvor man skal være på praksisen og de 3 pliktårene, har man ingen mulighet til å påvirke dette og komme med ønsker for hvor man vil være? Jeg vil veldig gjerne jobbe på Værnes, da jeg bor ganske nærme, men man må vel være forberedt på å bli sendt over hele landet?
Praksisen kan du ikke påvirke noe.. I de 3 pliktårene søker man plasser, men man skal nok ikke håpe for mye på de største enhetene med det aller første
Praksisen kan du ikke påvirke noe.. I de 3 pliktårene søker man plasser, men man skal nok ikke håpe for mye på de største enhetene med det aller første
Ok. Jaja, jeg må vel først og fremst komme meg igjennom opptaksprøvene da:p
Takk for hjelpa:)
catocontrol
11-11-2010, 21:33
Muligheten for å forbli på Værnes, etter endt utdannelse, er lik null.
Jeg har selv gått på UND i sin tid. Det er en bra skole.
Følgene tårn kan du komme i praksis på: Gardermoen, Torp, Rygge, Kjevik, Sola, Flesland, Kvernberget, vigra, Værnes, Bodø, Evenes, Bardufoss og Alta.
Alle tre kontrollsentralene tar også i mot elever.
Hei girlg!
Jeg jobber som flygeleder på Sola TWR/APP, og har også i en periode jobbet ved Bodø kontrollsentral. Jeg har jobbet som flygeleder i 5 år, og begynte på utdanningen i 2003, og tok utdanningen ved UND i USA. Dette er en helt super skole, men vi ble den siste klassen der da vi ble ferdige i 2004. Så har det vært noen år i Sverige, før det nå altså er tilbake i Grand Forks i Nord-Dakota.
Det nye programmet er helt supert, og alle som kommer gjennom nåløyet på opptakene er sikret en god utdannelse en skole som er state-of-the-art. I forbindelse med en samling jeg har vært på de siste dagene, har jeg fått gleden av å møte senest i dag formiddag med hovedinstruktøren og sjefen for programmet ved UND.
Når det gjelder ditt spesifikk spørsmål om å jobbe på Værnes, så vil du nok gjøre det en gang. Nå er det sånn at Værnes faktisk er Norges mest ettertraktede enhet for tiden, så du stiller nok et stykke bak i køen (blant annet bak undertegnede..:) ) for å få jobbe der. Dette har sammenheng med Avinors nedleggelse av Trondheim kontrollsentral i 2004, sånn at det er mange trøndere rundt omkring i Norge som venter på stilling der for å "komme tilbake". Det er likevel sånn at Værnes er opplæringsenhet, sånn at å gjøre sin enhetstrening der (etter skolen), er sannsynlig, og du kan til en viss grad påvirke dette selv. Men husk at det er Avinors behov som bestemmer både hvor du får opplæring, og hvor du så må jobbe etterpå. Erfaringsmessig kan det ta alt fra 4 uker til flere år fra du sertifiseres til du (kanskje) blir flyttet på, men dette kan man til en viss grad påvirke selv også. Når det er sagt, noen år på et sted som kanskje ikke er ditt førstevalg på du nok påregne.
Til OleSR; det var synd at intervjuet ikke gikk så bra. Men du skal ikke nødvendigvis tro at spørsmålene du ble stilt ikke hadde relevans. Jeg er klar over at det per i dag er to flygeledere som tar intervjuet, i min tid var det også en psykolog med på intervjuet. Det er ikke nødvendigvis svarene dine man er interessert i, men hvordan du ter deg, om du blir stresset, og om du kan "vippes av pinnen".
Hvis du lurer på noe mer, spesifikke ting må du gjerne sende en PM, så svarer jeg på det meste :)
Hvorfor ikke Andøya? De har state of the art tårn nå - nyåpna :)
catocontrol
11-11-2010, 22:22
Er ikke nok trafikk på Andøya.
catocontrol
11-11-2010, 22:36
Glemte ørland:)
Glemte ørland:)
Kan man komme i praksis på Ørland også? :)
Har du noe peiling på hvor store/små sjansene er for å få jobbe der etter endt utdanning eller?
catocontrol
11-11-2010, 23:19
Yepp det kan man. Vet ikke helt hvor store sjansene er. I alle fall mye bedre enn Værnes. Men om hovedflystasjonen på ørland legges ned, minker nok sjansene betraktelig.
Marcus W
12-11-2010, 08:33
Jag tycker att vi (flygledare) har ett av världens bästa jobb så kör på!
Kan man komme i praksis på Ørland også? :)
Har du noe peiling på hvor store/små sjansene er for å få jobbe der etter endt utdanning eller?
I utgangspunktet helt greie sjanser for å jobbe på Ørland, men som Cato sier, det vil jo være svært avhengig av flystasjonens eksistens.
Per idag er både Ørland og Røros litt "venteenheter" for Værnes, ref posten min tidligere, men etterhvert som folk får jobb på Værnes åpner det seg opp. Mange trønderske flygeledere som "vil heim, shø".
Dette har ingen direkte innvirkning på om man går sin opplæringsperiode der eller ikke, men det påvirker jobb etterpå naturligvis.
Leit å høre at du kanskje var litt "uheldig" med intervjuerne OleSR.
Jeg fikk også noen spørsmål angående min verneplikt, men virket ikke som de så ned på meg av den grunn. Kanskje jeg hadde gode argumenter for valget mitt, eller så var ikke de jeg ble intervjuet av like "fanatiske" på det området…
Girlg: Du kan også finne mange spørsmål og svar på sidene til utdanning.no
http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flygeleder
HAr også vært på opptaksprøvene til Avinor. Røyk dessverre ut, og var skuffet som bare det etterpå... Men har i ettertid blitt en smule glad for at jeg faktisk ikke bestod, tenker litt på det å være ferdig uteksaminert og skulle sitte i ett tårn eller kontrollsentral de neste 35-40 år. Ikke for å være negativ, men jeg håper dere som har valgt dette yrket føler dere har valgt riktig og trives med jobben deres. For det er en smal utdanningsvei, og bortsett fra noen ytterst få unntak er det jo bare jobben som flygeleder denne utdanningsveien kvalifiserer til.
catocontrol
12-11-2010, 23:37
Du har rett i at utdannelsen er veldig snever, men det må den også være. Jeg er faktisk glad for det. Jeg har studert bl.a engelsk og offentlig administrasjon. Etter endt utdannelse lurte jeg på hva i alle dager jeg kunne bruke den kunnskapen til.
At man kun kan jobbe som flygeleder, med flygelederutdannelse, er derimot ikke riktig. Man får en unik luftfartsutdannelse, som er ettertraktet.
I Avinor finnes det mange administrative stillinger, som er besatt av flygeledere. Luftfartstilsynet har også mange flygeledere på deres lønningslister. Så om man vil ut av det operative, finnes det mange alternativer.
Jeg stortrives som operativ flygeleder. I tilegg til det operative, er jeg opplæringsansvarlig og assisterende sjef. Så det er nok av andre ting å holde fingrene i.
Det er jo tross alt verdens beste jobb. Personlig ville jeg kanskje ha variert jobben i tårnet med å fly litt små businessjet'er, men dog, man kan ikke få alt :)
Du har rett i at utdannelsen er veldig snever, men det må den også være. Jeg er faktisk glad for det. Jeg har studert bl.a engelsk og offentlig administrasjon. Etter endt utdannelse lurte jeg på hva i alle dager jeg kunne bruke den kunnskapen til.
At man kun kan jobbe som flygeleder, med flygelederutdannelse, er derimot ikke riktig. Man får en unik luftfartsutdannelse, som er ettertraktet.
I Avinor finnes det mange administrative stillinger, som er besatt av flygeledere. Luftfartstilsynet har også mange flygeledere på deres lønningslister. Så om man vil ut av det operative, finnes det mange alternativer.
Jeg stortrives som operativ flygeleder. I tilegg til det operative, er jeg opplæringsansvarlig og assisterende sjef. Så det er nok av andre ting å holde fingrene i.
Er fullstendig klar over hva du sier her, det er mange flygeledere som har stillinger innen Avinor og luftfartstilsynet som du påpeker. Det at man får kvalifikasjoner innen andre felt enn det operative er flott for de som ønsker seg litt mer variasjon, en pause eller rett og slett vil vekk fra tårnet/kontrollsentral for en periode. Man blir veldig knyttet til luftfartsbransjen gjennom denne utdanningsveien, og det kan være en drøm som går i oppfyllelse for mange, men ikke nødvendigvis for andre. Er man i begynnelsen av 20-årene så vet man lite om hva man skulle ønske å gjøre om 20 år og derfor så håper jeg de som vurderer dette tenker godt gjennom dette valget før de hopper i det. Men misforstå meg riktig, dette gjelder ikke bare flygelederutdannelsen men all form for utdannelse.
Det er jo som du sier, det er en smal yrkesretningm og det er klart du har større muligheter for å variere jobbsituasjonen din som regnskapsfører eller ingeniør.
Fordelen er jo at utdannelsen din kan brukes i det aller meste av verden, å skifte jobb til et annet europeisk land for eksempel er en rimelig smal sak, og vi har mange eksempler på mange som har jobbet en periode i Midt-Østen f.eks. Innen utdanning er det også mange muligheter.
Personlig hadde jeg opprinnelig tenkt å jobbe 10 år som flygeleder før "jeg finner meg noe annet å gjøre", nå har jeg jobbet i 5 år, men jeg ser vel meg ikke selv slutte om 5 år.. for å si det sånn, så jeg trives i allefall :)
Jeg har nettopp søkt på opptak til flygelederutdanningen i år :)
Til dere som er flygeledere:
Se på denne linken http://www.feasttest.com/prep_tool.html
Er disse oppgavene litt lik de dere fikk på opptaksprøvene?
Lykke til!:)
Til dere som er flygeledere:
Se på denne linken http://www.feasttest.com/prep_tool.html
Er disse oppgavene litt lik de dere fikk på opptaksprøvene?
Lykke til!
Da jeg ikke gidder å betale €24.95 kan jeg ikke si om de ligner på opptaksprøvene, men generelt er de vel relativt like rundt omkring i verden.
I "hine hårde dager" fikk vi høre at hvis man var god i tetris kunne man bli flygeleder.. så ta et par runder med tetris du, så kan det ordne seg :)
Lykke til!
I "hine hårde dager" fikk vi høre at hvis man var god i tetris kunne man bli flygeleder.. så ta et par runder med tetris du, så kan det ordne seg :)
Snodig, jeg har aldri taklet tetris. Men Lemmings derimot!
Siden det heter FEAST prep tests burde de jo være relativt like de virkelige testene.
Skulle ikke tro at det fantes noe sånt, med tanke på at man på prøvene signerer taushetskontrakter om de forskjellige testene…
Aaanyway, lykke til =)
Man trenger ikke å betale. Ved å trykke på en av emnene, får man en liten smakebit:)
Tetris faktisk, morsomt!
Denne testen er omtrent identisk med testene du vil få hos Avinor, ja ;) Eller, dvs. du kan forvente å få det du her kan gjøre gratis, SAMT det som står i oppgavebeskrivelsene, i og med at man i denne gratis prøveversjonen ikke får prøve seg på alle oppgavene, men kun et utvalg av dem.
Jeg kan jo fortelle litt om hvordan det var for meg i fjor, regner med opplegget er det samme i år. Første dag gikk med til alle FEAST-testene bortsett fra Strip Display Management test.
Andre dag gikk med til en kort papirbasert test (noe lignende the grid test fra dag én, men litt mer avansert så vidt jeg kan huske, og med skipsfart isteden for luftfart), samt den store Strip Display Management-testen. Sistnevnte var syns jeg egentlig var ganske så artig, da sitter man faktisk og jobber litt som en flygeleder, isteden for å sortere figurer og brette sammen kuber imaginært, hehe.
Jeg søkte tidlig, og hadde mine opptaksprøver i begynnelsen av april, og intervju i mai, så om du nå allerede har søkt du også, så kan du kanskje regne med å få tatt dem i løpet av april ;) Lykke til!
Bare spør hvis det er noe mer ang. testene du lurer på.
Fantastisk! Snodig at disse testene ligger ut på nett da.. Menmen, bra for meg:p
Jeg har jo lest veldig mye om disse testene, de fleste sier at det ikke er noe spesielt å øve på (man må bare være frisk og opplagt, og ha spist en god frokost og slikt;), men nå kan man jo øve litt på disse testene. Er det noe annet man kan gjøre for å forberede seg?
Hvis ikke de testene som koster penger er alt for dyre, vil jeg anbefale deg å ta de også slik at du er mest mulig forberedt samt at du da finner ut hva du kan og ikke kan, slik at du kan jobbe mer for å få alt helt toppers.
Fantastisk! Snodig at disse testene ligger ut på nett da.. Menmen, bra for meg:p
Jeg har jo lest veldig mye om disse testene, de fleste sier at det ikke er noe spesielt å øve på (man må bare være frisk og opplagt, og ha spist en god frokost og slikt;), men nå kan man jo øve litt på disse testene. Er det noe annet man kan gjøre for å forberede seg?
Som du sier er det stort sett bare å være frisk og opplagt når du møter opp hos Avinor. Jeg gjorde ikke noe for å forberede meg på disse testene, og jeg besto, så det fungerte fint for min del hvertfall, hehe.
Tja, vet ikke hvor stort poeng det er å bruke de pengene på å få tilgang til alle oppgavene og øve seg. Alle oppgavene og variasjoner og alt sånt blir jo automatisk og tilfeldig generert, så alt står og faller på dine mentale ferdigheter og din mentale kapasitet (evt flaks/uflaks, haha) der og da. Og den er det nok ikke så lett å få trent opp på bare noen uker. Eneste ville vel vært at du får se hvordan oppgavene gjennomføres og vil i så måte være litt forberedt, men det får du god nok tid til å lære deg mens du tar prøva :) For hver nye "kategori" i testen gis det først demonstrasjonsoppgaver (disse demoene mener jeg å huske at man kunne repetere så mange ganger man ville), slik at man kan prøve seg litt først, for å bli komfortabel med hvordan oppgavene skal gjennomføres/løses.
Jeg var den første i gruppa som fullførte på den første testen, og den andre i gruppa som fullførte på den andre testen, men jeg satt absolutt ikke og stresset meg igjennom oppgavene, jeg følte egentlig at jeg hadde god tid. Så utfra mine egne erfaringer kan jeg si at det nok ikke vil være så mye å hente i å prøve å finne måter å forberede seg på. Dette går mest på mentale evner som man ikke kan trene opp i en håndvending (med unntak av språkdelen kanskje, hehe). Så mitt beste tips til deg er å være frisk og opplagt, og føler du deg ikke helt bra; si ifra til de ansvarlige, så tar du prøva en annen dag, ikke noe problem. Bare husk at når du først har begynt å ta prøva, så er det for sent å ombestemme seg, hehe :)
Poenget med opptaksprøver er å prøve å finne frem til kandidater som egner seg til jobben.
Man ser etter egenskaper som noen mennesker har, andre ikke.
Det er godt mulig det går an å forberede seg til opptaksprøvene og komme igjennom med godt resultat. Men resultatet kan være at man lurer både seg selv og Avinor.
Om man klarer å "bløffe" (jeg mener ikke det så alvorlig som det høres ut) seg gjennom opptaket, for så å bli tatt inn på utdanningen, kan det gå bra og du ender opp som flygeleder en gang i fremtiden. Men hvis du har klart å "forberede" deg så godt at du har kommet inn på en utdanning du egentlig ikke burde vært på så lurer du ikke bare Avinor som bruker en mill eller to på et mislykket forsøk på å utdanne deg til flygeleder, men du lurer også deg selv som kan komme til å kaste bort et år eller to på noe som ikke førte frem.
Min erfaring/kjennskap til denne typen opptaksprøver (de er ganske like til flygelederopptak og til flygerutdanninger, f.eks i Luftforsvaret), er at de skal finne fram til egenskaper og evner du enten har eller ikke har.
Før du har vært på sånne prøver vet du kanskje ikke engang selv om du har disse egenskapene.
Gå til opptaksprøvene med åpent sinn, en god frokost og en god kopp kaffe i magen og en god natts søvn bak deg, det er mitt beste råd.
Trening og pugging får du nok av i bøtter og spann hvis du kommer inn, å prøve å pugge og trene til de psykotekniske prøvene tror jeg er bortkastet, enten så har du det, eller så har du det ikke.
ustedalen
18-03-2011, 04:12
Jeg er ei jente på 19, som har fått lyst til å bli flygeleder:)
I den forbindelse lurer jeg på om det er noen av dere som har vært igjennom opptaksprøvene og kanskje har den utdannelsen, som kan fortelle meg litt om hvordan det er?
Jeg skjønner at det bare er noen få som får denne muligheten, men jeg vil prøve likevel. Har sett på opptakskravene på hjemmesidene til avinor, og de har jeg ikke noen problemer med:)
Har også fått med meg at utdanningen nå er flyttet til USA, det er kanskje noen som vet noe om utdanningen der? For på nett så finner jeg for det meste bare info om skolen i Sverige:p
Håper noen kan svare:)
Jeg ser at du har fått svar på dine spørsmål om opptaksprøvene, men ikke fullt så mange om selve skolen.
Jeg er selv flygelederelev ved UND for øyeblikket, og kan svare på spørsmål om skolen om dette er ønskelig.
Ellers så får du ha riktig lykke til på opptaksprøvene. :)
Jeg har søkt og er innkalt til første fase 29/4. Herre jemini jeg er spent, nervøs og alt det der. Dette er noe jeg har VIRKELIG lyst til, men jeg vet ikke om jeg innehar de nødvendige egenskapene.
Håper jeg klarer det.
Scratch that.
JEG SKAL KLARE DET.
Riktig innstilling og motivasjon hjelper alltid.
Olaf Ghanizadeh :)
Jumper G5
18-03-2011, 21:25
Lykke til, Olaf! Du vil nok like både utdannelsen og jobben dersom du kommer gjennom. Du huskes som en velmotivert ung Flynytt-bidragsyter for en tid siden (-:
Jumper G5
18-03-2011, 21:38
Snever utdannelse?
I likhet med NTNU, Luftforsvarets Flygeskole, sivil flyutdannelse og mange andre skoler er flygelederutdannelsen en yrkesutdannelse som kreves for å fungere i et bestemt sett yrke. Uten fagutdannelse, ingen jobb, selv om en måtte ha den ene universitetsgraden etter den andre i CV'en.
Derimot kan en ingeniør, flyger, flygeleder, offisersutdannelse e.l. kvalifisere seg enda bedre ved å ta en administrativ eller annen videreutdannelse, eller ved å melde seg frivillig til ulike verv, prosjekter, fagforeningsoppgaver o.l. mens man er i jobben, og alt dette vil telle med om en på et senere tidspunkt føler seg moden for å gjøre noe annet i karrieren.
Å begynne med en "generell" høygskole/universitetsutdannelse kan være vel og bra for mange yrker, men slike utdannelser kan man også ta senere, og ser man sin karriereutvikling under ett vil det etter min personlige mening ikke skade å ha en konkret bakgrunn og praksis å bygge sin utvikling på.
Et godt eksempel på dette er forrige og nåværende adm dir'er i Avinor. Ingen av dem er flygeledere (men de kunne like gjerne ha hatt den bakgrunnen), men derimot henholdsvis opprinnelig ingeniør og jagerflyger. Siden den gang gjorde begge seg bemerket gjennom solid arbeid i de stillingene og vervene de hadde oppgjennom karrierene sine, og dette kombinert med solide menneskelige egenskaper gjorde at de (trolig) ble headhuntet til stillingene sine i Avinor.
Mange har ikke større ambisjoner om å oppfylle en drøm om å bli noe de har lyst til, og denne drømmen er den kraftigste drivkraften en kan ønske seg.
Når drømmen er oppfylt kan valget tas om man ønsker å forbli i den aktuelle drømmejobben, eller om man ønsker å viderekvalifisere seg slik at man senere kan ta et sprang opp eller til siden - om man ønsker det. Viderekvalifiserer man seg ikke, må man forbli i stillingen eller (normalt) begynne helt på nytt om man ønsker å skifte yrke.
Oppsummert - ønsker du å bli flygeleder (eller flyger, eller økonom, eller selvstendig næringsdrivende), så følg drømmen. Den er inngangsbilletten til en karriere du får mange muligheter til å påvirke retningen til senere.
Lykke til, Olaf! Du vil nok like både utdannelsen og jobben dersom du kommer gjennom. Du huskes som en velmotivert ung Flynytt-bidragsyter for en tid siden (-:
Takker så mye!
Nå husker jeg ikke helt hva jeg har bidratt med i Flynytt, det eneste jeg kan komme på er vel et par bilder i Lima November-spalten til Hagby. Jeg husker at jeg har vært i kontakt med Rolf Liland(er det deg jeg snakker med nå?) ang. noe bildebruk en gang, men jeg husker ikke hva det ble til!
God helg!
Olaf Ghanizadeh
Jeg var på fase 1 forrige uke og besto den, så om et par uker det det klart for fase 2. Er
så utrolig spent. Har lyst å være best mulig forberedt, men siden jeg har flere eksamener på høgskolen den samme tiden blir det umulig å gjøre noe spesielt for å forberede seg, og det er kanskje like greit..Gikk greit på fase 1 hvertfall :)
Hvordan har det gått med dere andre på fase 1? Håper vi sees til skolestart til høsten ;)
Oluf Air
02-05-2011, 10:41
Jeg tror jeg søker når jeg blir eldre! :D Er 17 år nå...
Men har -3,00 og bruker linser? Er det ikke noen begrensninger når det gjelder dette? Skal selfølgelig ta laser når jeg blir eldre.
catocontrol
02-05-2011, 13:52
-3 og linser er ingen hindring. Grensen er minus 6
-3 og linser er ingen hindring. Grensen er minus 6
....derfor dere gir så mange rare vektorer og høyder :colgate:
Oluf Air
02-05-2011, 18:47
Fantastisk :D!
catocontrol
02-05-2011, 21:19
....derfor dere gir så mange rare vektorer og høyder :colgate:
Nei, det er kun for controller amusement:)
Det er bra, vi benytter det som inflight entertainment ombord i våre fly.
Det er fordi de spiller Flight Control HD live
Det er fordi de spiller Flight Control HD live
Haha, bra!
Var på fase 1 fredag 29/4 og fikk svar om at jeg var kommet videre til fase 2 mandag 2/5. Rask saksbehandling gitt.
Onsdag 11/5 blir det alvor igjen!
Jada, de er ganske raske. Jeg var på fase 1 den 7. april i fjor, dagen etter fikk jeg svar om bestått, og 9. april var jeg på fase 2, hehe ;)
Er prøvene på Værnes i år også?
LYKKE TIL videre! :)
Er du sikker på at de datoene stemmer? Søknadsfristen var vel 15. april i fjor også, så de begynte vel ikke med prøver før etter det.
De begynte vel ei heller med fase to før alle dagene med fase en var ferdig.
Det er på Værnes i år også, ja. Hvordan gikk det med deg på prøvene?
Bra at du skal på fase 2 11 mai, da kan du fortelle meg hva som skjer der ;) jeg skal ikke dit før 18 mai.
Snever utdannelse, ja. Men mister du medicalen tar Avinor godt vare på deg:)
Snever utdannelse, ja. Men mister du medicalen tar Avinor godt vare på deg:)
Hørte for en måned siden rykter om at dette skal falle bort ...
*vurderer videreutdanning*
Er du sikker på at de datoene stemmer? Søknadsfristen var vel 15. april i fjor også, så de begynte vel ikke med prøver før etter det.
De begynte vel ei heller med fase to før alle dagene med fase en var ferdig.
Det er på Værnes i år også, ja. Hvordan gikk det med deg på prøvene?
Joda, det var på disse datoene. Kan godt hende de har gjort om systemene i år, men ifjor var jeg ferdig med fase 1 den 7. april og fase 2 den 9. april ;) Så var det mange andre som gikk gjennom fase 1 og 2 på senere datoer. Besto begge, men fase 3 - intervjuet - var en dårlig opplevelse. Så det blir ingen flyveleder av meg, hehe.
Hørte for en måned siden rykter om at dette skal falle bort ...
*vurderer videreutdanning*
Please elaborate, thnp...
Please elaborate, thnp...
Avinor har intet ansvar for deg på noen måte, om du på et eller annet tidspunkt faller ut av utdanningen!
Men! Avhengig av hvor og hvordan du blir underkjent, kan du sitte på veldig mye og god kompetanse etter den delen av utdanning du faktisk har vært igjennom, og den kan være verdifull i Avinor selv om du ikke blir operativ flygeleder.
Mente når du er utsjekka og ansatt i Avinor:)
Nei!
Les det jeg skrev og tenk litt selv!
Tror vi snakker om samme ting..
Avinor har iflg. Arbeidsmiljøloven ikke lov å sparke flygeledere som mister medicalen..
Nix, det er en særavtale som NFF har blitt enig med Avinor om som regulerer det.
Noen som har vært på fase 2 den her uka som har lyst å fortelle hvordan det var ?:)
Fikk akkurat mail! Videre til fase 3, aka intervju. Registrerte meg her for å skrive det der, samt spørre om noen husker hva de ble spurt om? Go easy on me!
Jeg kom ikke videre gitt, men sånn er det bare, er mye annet man kan bruke livet på også.
catocontrol
20-05-2011, 20:22
Fikk akkurat mail! Videre til fase 3, aka intervju. Registrerte meg her for å skrive det der, samt spørre om noen husker hva de ble spurt om? Go easy on me!
ALT! :)
Det er litt annerledes nå enn da jeg ble intervjuet. Jeg fikk f.eks spørsmål om hvordan læreren på barneskolen oppfattet meg!
I min tid var det tappetest med hoderegning og baklengsstaving som var tingen.
I fjor fikk jeg spørsmål av typen:
Hvorfor har du søkt på flyvelederutdanningen?
Hva er en flyveleder, og hva gjør de?
Hvilke forventninger har du til flyvelederyrket?
Hvilke forventninger har du til utdanningen?
Hvorfor bør vi gi deg flyvelederutdanning, hvorfor skal vi velge akkurat deg?
Hvilke gode kvaliteter har du, som egner seg i dette yrket?
Hvilke interesser har du? Hobbyer?
Skolegang?
Så vil de sikkert mase litt om førstegangstjeneste (hvertfall hvis du ikke har avtjent den, selv om du har helt gyldige grunner for det), og spørre om mye annet rart også. Lykke til! :) Vær deg selv.
Jeg fikk også innkalling til fase 3 nå nettop. Noen som vet sånn ca hvor mange som blir innkalt til intervju i forhold til hvor mange skoleplasser det er? Lurer på om alle som blir innkalt har sjans til å komme videre, eller om det er meningen at en del skal kuttes ut?
Jeg fikk også innkalling til fase 3 nå nettop. Noen som vet sånn ca hvor mange som blir innkalt til intervju i forhold til hvor mange skoleplasser det er? Lurer på om alle som blir innkalt har sjans til å komme videre, eller om det er meningen at en del skal kuttes ut?
Det blir vel som regel innkalt flere personer enn antall plasser de kan tilby. De kaller inn så mange som kvalifiserer til fase 3, dvs. alle som består fase 1 og 2, og det varierer jo fra år til år. I fjor, da jeg var på intervju, var vi rundt 45-50 som besto begge faser og dermed ble innkalt, og litt over halvparten fikk tilbudt plasser. Og da rangerer de jo etter hvem de synes egner seg best, og når den siste plassen er fylt, får de gjenværende personene beskjed om at de ikke har bestått fase 3.
åkei, thank you. Da e det litt for tidlig å ta helt av da, jeg trodde at intervjuet kanskje bare var en formalitet .. skal sørge for å være topp forberedt hvertfall :)
Går i USA i år, og Utdanning og trening har besluttet at de skal redusere antall elever på neste års kull fra 36 stk t 32 stk. Utfallet av intervjuet har ingenting med antallet skoleplasser å gjøre. Enten blir du tatt opp, eller så blir du det ikke. Det er endel som kom inn i fjor som har fått plass neste år, den muligheten vil antageligvis du også få dersom du kommer igjennom intervjuet. Men hold hodet kaldt under intervjuet, de vil prøve å vippe deg av pinnen. Og nytt av året er at de går tilbake til å bruke psykolog på intervjuet. I min mening en bra ting.
Avinor søker også etter AFIS-fullmektiger, frist 10. juni:
http://www.avinor.no/avinor/karriere/20_AFIS-utdanning
Så vil de sikkert mase litt om førstegangstjeneste (hvertfall hvis du ikke har avtjent den, selv om du har helt gyldige grunner for det), og spørre om mye annet rart også. Lykke til! :) Vær deg selv.
Nope, verneplikten (avgjort eller avklart) er ikke lenger et krav for å søke. Man blir fritatt for innkallelse så lenge man er flygelederelev (og etterpå gir deg vel opp sku en tro…)
Går i USA i år, og Utdanning og trening har besluttet at de skal redusere antall elever på neste års kull fra 36 stk t 32 stk. Utfallet av intervjuet har ingenting med antallet skoleplasser å gjøre. Enten blir du tatt opp, eller så blir du det ikke. Det er endel som kom inn i fjor som har fått plass neste år, den muligheten vil antageligvis du også få dersom du kommer igjennom intervjuet. Men hold hodet kaldt under intervjuet, de vil prøve å vippe deg av pinnen. Og nytt av året er at de går tilbake til å bruke psykolog på intervjuet. I min mening en bra ting.
Hei! Jeg har blitt innkalt til intervju i Juni, men blir en smule bekymret av at du sier de proever aa vippe deg av pinnen :P hvordan da egentlig? Det er vel gjerne for aa teste litt hvordan man opproerer seg under stress tenker jeg, men lurer litt paa hvordan de gaar fram, hvis du skjoenner? :)
cptziggy
25-05-2011, 23:28
Kunne godt tenkt meg å prøve og gå retningen flyveleder.
Tror mitt dårlige fargesyn setter meg endel tilbake, stemmer ikke dette?
Hvordan er det ellers med jobb på flyplassene om sommern,
fant ingen tråd å spørre i og syns det var et såpass lite spørsmål
til å starte en ny tråd. Populært, vanskelig å få eller?
Hei! Jeg har blitt innkalt til intervju i Juni, men blir en smule bekymret av at du sier de proever aa vippe deg av pinnen :P hvordan da egentlig? Det er vel gjerne for aa teste litt hvordan man opproerer seg under stress tenker jeg, men lurer litt paa hvordan de gaar fram, hvis du skjoenner? :)
How about: enten så passer du jobben, eller så passer du ikke? :) Slik jeg har forstått det (ut fra denne og liknende tråder) er det såpass "costly" at de lett gjennomskuer om du ljuger på deg egenskaper du ikke har. Vær deg selv - vips så ser du om du har hva som trengs for å bli flyveleder. QED.
How about: enten så passer du jobben, eller så passer du ikke? :) Slik jeg har forstått det (ut fra denne og liknende tråder) er det såpass "costly" at de lett gjennomskuer om du ljuger på deg egenskaper du ikke har. Vær deg selv - vips så ser du om du har hva som trengs for å bli flyveleder. QED.
Fair enough ;)
noen som vet hvor mange som ble innkalt til intervju?
Jeg var på intervju på onsdag og fikk beskjed om at det var 50 stk innkalt til intervju.
ja ok, ca 20 som ikke får plass da.. gikk det bra med deg ?:) fikk du noen indikasjon på om du får plass? jeg skal på tirsdag
Aner ikke hvordan det gikk, har samme uvitende/ dårlige følelse som jeg har hatt etter begge opptaksprøvene. Nei fikk ingen indikasjoner på at jeg får plass da jeg var inne.
Men slik jeg forstod det så sender de som intervjuet sin mening om deg som person til en i avinor som sammenligner alle utifra intervju, vitnemål, attester, referanser og resultat på fase 1 og 2.
hehe, ja kjenner igjen den følelsen:)
aha, sånn å forstå, da e det jo kjipt for de som ligger helt bakerst i rekka etter de andre prøvan ol. Skal vel slite med å prate seg inn i bildet da..
Ja da tror jeg man skal gjøre ett rimelig godt intervju :) Men det er jo uansett umulig å forutse om man kommer videre eller ikke som vanlig. Så det er ikke mye annet å gjøre enn å "prøve" å tenke på noe annet mens man venter på svar som ikke kommer før 14-18 juni =/
Lykke til i morgen btw :)
faen så lenge å vente på svar, det blir en heftig uke :p
takk skal du ha..håper vi sees til høsten da;)
Hehe ja tenker jo ikke på annet en intervjuet heller vettu og det gjør ikke akkuratt at ventetiden går raskere!
Ja får håpe på å ses til høsten :)
ja ok, ca 20 som ikke får plass da.. gikk det bra med deg ?:) fikk du noen indikasjon på om du får plass? jeg skal på tirsdag
Hvordan gikk intervjuet? :)
Belarnion
15-06-2011, 19:15
Er det noen her som har litt info på hvordan en turnus for flygeledere kan utarte seg?
Finnes det noen mulighet for å kunne bestemme litt over den selv?
Er det noen som har anelse om hva sjansen er for å havne i Bodø, dersom man ønsker det etter endt utdanning?
Er det rett og slett noen her som jobber som flygeleder i Bodø?
Turnus: Bestemmes av den enkelte enheten, bl.a. utifra åpningstider og om det er nattevakt eller ikke. Selv jobber jeg en "standard tredelt turnus" hvor en typisk uke kan se slik ut:
Ettermiddag, formiddag, fri, nattevakt, fri, ettermiddag etc ...
Å bestemme over egen turnus er også avhengig av hvor man jobber ... Hvor jeg har tilholdssted er det ikke muligheter for dette, men f.eks. i Bergen har man mulighet til å velge blant 4 (tror jeg) forskjellige turnuser med forskjellige fordeler/ulemper.
Sjangsen for å havne i Bodø når man er ferdig med pliktårene (3 år etter fullendt utdanning). Fremtiden er dog litt usikker ifb. med fremtidig plassering av jagerflystasjon samt nedlegging av kontrollsentralen i Bodø.
TH
Belarnion
16-06-2011, 17:23
Jeg kom faktik videre til fase 4, så nå ble jeg plutselig veldig spent på fremtiden... :D
Jeg jobbet i Bodø for 1,5 år siden (ACC), men noen kan sikkert oppdatere på statusen der etterhvert. Jeg hadde i allefall ingen problemer med å komme til Bodø, da Avinor var så snille og overførte meg fra Sola til Bodø høsten 2006. Nå er jeg riktignok tilbake i Stavanger igjen, så jeg overlevde det også ;)
Sjansene for å jobbe i Bodø har vel inntil nå vært betegnet som relativt gode, da det etter min erfaring er 2 store enheter der, med tilsammen 80-90 flygeledere. Det har/er dog ansett som gjennomtrekksenheter, da folk sjelden blir boende i Bodø "til the end". For de som ønsker å bo og jobber der er det derfor gode muligheter..
Ved en eventuell endring av lokasjon for ACC-tjenester, vil det naturligvis bli et helt annet marked. Hvis det samme skjer i Bodø som i Trondheim (i 2005), vil det føre til et ganske hardt press på stillingene i Bodø TWR, og TWR vil kanskje seile opp som en av de "vanskeligste" å få stilling på. (- som Værnes er pr idag). Ansiennitet er gull verdt i dette systemet, så du havner ganske enkelt sist på lista som nyutdannet. Når det er sagt så er jo ikke beslutning for en lokalisering for en eventuell nasjonal kontrollsentral tatt, og Samferdselsdepartementet har vel signalisert at de gjerne ser at det blir mer enn én ACC, så akkurat i denne saken er det mye hvis og om og men...
Jeg er selv trønder, og har snart 6 års erfaring som flygeleder, og i dagens situasjon tar det gjerne enda opp mot 8-10 år før jeg eventuelt kan få tjenestested Værnes..
Men hva gjør man ikke for verdens beste jobb? :)
sondre251
17-06-2011, 20:34
Kom videre til fase 4 jeg også! Satser på at det går fint ;)
Snakkes på Sola til høsten Bamseh:)
Snakkes på Sola til høsten Bamseh:)
Jasså, er du fordelt hit? Til TWR/APP da?
Velkommen skal du være..!
Bjamongh, begynner du på ACC eller tårn? I september?
Bamseh: Jobber du ACC eller TWR? :)
Bamseh: Jobber du ACC eller TWR? :)
Jeg jobber TWR/APP, har dog en 3+ års-karriere på ACC i Bodø bak meg..
Det ryktes at De hr thnp skal blir enroute-mann om ikke så veldig lenge..
Bamseh; korrekt. 5. september it is :)
Trives som en unge på twr/app men gleder meg en hel haug til å begynne på SV. Kjekt med nye ting & perspektiver.
Har forøvrig bodd i Sandnes (hvor jeg kommer fra) det siste året, så blir greit å slippe pendlinga ^^
Jepp!
De praktiske eksamenene ble unnagjort sist uke, nå er jeg klar for OJT ved Sola TWR/APP:)
Gleder meg!
Da begynner det å nærme seg nytt opptak for flygelederstudenter.
Jeg ble sotte på venteliste i fjor, så det blir spennende å se hva som skjer denne gangen.
Er det noen vet hva det egentlig betyr å være på ventelisten? Stiller man på lik linje med søkere i år eller er det noen fordeler? Er det vanlig at de som står på venteliste kommer inn året etter? Jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor jeg skal komme inn i år hvis de ikke ville ha meg i fjord.. :P
FamilyGuy
27-02-2012, 19:43
Kanskje kullet i fjor hadde bedre snitt enn det som kommer i år?
Lykke til uansett!
Hadde jeg fått valgt utdanning på nytt hadde det blitt ATC.
Da begynner det å nærme seg nytt opptak for flygelederstudenter.
Jeg ble sotte på venteliste i fjor, så det blir spennende å se hva som skjer denne gangen.
Er det noen vet hva det egentlig betyr å være på ventelisten? Stiller man på lik linje med søkere i år eller er det noen fordeler? Er det vanlig at de som står på venteliste kommer inn året etter? Jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor jeg skal komme inn i år hvis de ikke ville ha meg i fjord.. :P
Har sannsynligvis kun med kapasitet å gjøre. Maks er ca. 30 elever pr år.
så da er mitt håp at de som søker i år ikke er bedre enn meg på noen måter sånn at det blir plass til meg :P
Drar opp igjen denne, har et par spørsmål om flygelederutdanningen:
- Har inntrykk av at de er litt fleksible på datoene for fase 2-opptaksprøvene. Stemmer det? Jeg er bortreist på alle de oppsatte datoene. :/
- Må jeg velge TWR/APP under utdannelsen hvis jeg vil ende opp i Bergen til slutt? Eller er det vanlig å gjøre som bamseh, velge ACC først og bytte til TWR/APP etter sertifisering? Hvis det sistnevnte er vanlig, tenker jeg at det sikkert ikke er en ulempe å ha en større bredde og mer erfaring ved å starte med ACC. Men hvis det kun er unntaksvis, bør jeg vel "safe" og velge TWR/APP. (Jeg er dessverre fullstendig klar over at 5% av søkerne kommer gjennom nåløyet, og at dette sannsynligvis ikke blir en problemstilling. Men man må da håpe. ;))
- Har lest at det kan ta over 10 år å komme dit man ønsker, og at Oslo/Trondheim er mest populært. Hvor lang er ventetiden for å komme til Bergen?
- Hvilke krav er det på helsesjekken, utenom syn/hørsel?
Om du ønsker Bergen etter hver, velg TWR/APP, da slipper du ACS rettighetskurs hvis du flytter fra ACC. Bergen er ved siden av Trondheim den plassen de tar lengst tid å komme til. Om du kommer som elev til Flesland, vil du mest sansynlig bli sendt vekk under plikttjenesten etterpå.
Når alt kommer til alt, er det Avinor sine behov som teller.
ACC betyr at du i det minste havner i en by, men det kan bli flytting om Avinor velger å slå sammen kontrollsentralene. (Prosjekt på gang)
TWR/APP kan bety plikttjeneste på liten enhet, men personlig mener jeg det kan være positivt, da man vokser på den erfaringen.
Takk for avklaringer. :) Du skriver at man "mest sannsynlig" blir sendt vekk fra et stort sted etter OJT - jeg trodde at det var garantert? Er det unntak? :P
Er man vanligvis på samme sted hele veien under plikttjenesten?
Lurer fortsatt på spørsmålene om endring av fase 2-dato, og om helsesjekken, hvis noen vet noe nærmere om det.
- Har inntrykk av at de er litt fleksible på datoene for fase 2-opptaksprøvene. Stemmer det? Jeg er bortreist på alle de oppsatte datoene. :/
Tviler på fleksibilitet her. Det settes sammen et team som skal teste og intervjue kandidater, de setter nok ikke sammen et sånt team for en enkelt. Dessuten, hvis det egentlig "ikke passer" å komme på opptaksprøvene har du i utgangspunktet diskvalifisert deg, en av suksesskriteriene er motivasjon for å starte på-, og gjennomføre utdanningen. Hvis du vil inn må du nok sørge for å ikke være "bortreist".
.........og om helsesjekken, hvis noen vet noe nærmere om det.
Forskrift om medisinske krav for oppnåelse og opprettholdelse av sertifisering og autorisasjon som flygeleder (BSL G 2-3):
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20020618-0680.html
Tviler på fleksibilitet her. Det settes sammen et team som skal teste og intervjue kandidater, de setter nok ikke sammen et sånt team for en enkelt. Dessuten, hvis det egentlig "ikke passer" å komme på opptaksprøvene har du i utgangspunktet diskvalifisert deg, en av suksesskriteriene er motivasjon for å starte på-, og gjennomføre utdanningen. Hvis du vil inn må du nok sørge for å ikke være "bortreist".
For en forenkling. Så fordi man har planlagt en reise lenge før datoene for opptaksprøvene er kjent, er man ikke motivert? Skal jeg la vær å bruke flybilletter for 10-15 000 kroner for å vise min dedikasjon, i stedet for å undersøke om det er mulig å komme inn tidligere/senere på én av fasene - og eventuelt utsette det til neste år hvis ikke....? :rolleyes:
Når ble det intervju med sammensatt team i fase 2? Med mindre du har informasjon som ikke står på Avinors sider om utdanningen, er det i fase 3, som jeg er tilbake igjen til.
Forskrift om medisinske krav for oppnåelse og opprettholdelse av sertifisering og autorisasjon som flygeleder (BSL G 2-3):
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20020618-0680.html
Takk. :)
I 2011 hadde de en oppsamlingsprøve for fase2 noen uker etter de fastsatte datoene.
Siden tråden nå alikevel har blitt gjennopplivet; bør jeg be om en bekreftelse fra Avinor om at de har motatt mitt ettersendte (pr. e-post) Vitnemål?
For en forenkling. Så fordi man har planlagt en reise lenge før datoene for opptaksprøvene er kjent, er man ikke motivert? Skal jeg la vær å bruke flybilletter for 10-15 000 kroner for å vise min dedikasjon, i stedet for å undersøke om det er mulig å komme inn tidligere/senere på én av fasene - og eventuelt utsette det til neste år hvis ikke....? :rolleyes: Klart du kan undersøke, men jeg tror dessverre for deg at "forenklingen" min fortsatt gjelder.
(P.S. Jeg ser at Bobby har skrevet en opplysning mens jeg satt og skrev, så da finnes det jo kanskje en mulighet for deg til å få gjennomført reisen din og også komme på testen. Anbefaler deg å kontakte Avinor.)
Når ble det intervju med sammensatt team i fase 2?
Vel, kanskje ikke et intervjuteam, men det er dog flere involvert enn kandidaten (deg) og en PC.
I 2011 hadde de en oppsamlingsprøve for fase2 noen uker etter de fastsatte datoene.
Strålende, takk for info! :) Visste at jeg hadde lest tidligere om at det flere som hadde fått endret dato fra den de originalt fikk, men ikke om man kun kunne bytte til andre datoer av de allerede oppsatte.
- Må jeg velge TWR/APP under utdannelsen hvis jeg vil ende opp i Bergen til slutt? Eller er det vanlig å gjøre som bamseh, velge ACC først og bytte til TWR/APP etter sertifisering?
Litt OT, men i min tid så skolerte vi på alle rettigheter, både tårn/approach/acc. (Forøvrig noe jeg skulle ønske det gjorde fremdeles). Jeg sjekka ut på TWR/APP (Sola), ble flyttet til ACC (Bodø), før jeg søkte meg tilbake til Sola igjen. (Og apropos enheter det er vanskelig å komme seg til - jeg har søkt Værnes alle år siden utsjekk...).
Det er ingen begrensinger (per idag) på hva slags rettighet du har, og hvor du kan søke/får fast stilling. Man får den opplæringen man behøver.
Det kan naturligvis endre seg hvis det i fremtiden kommer flere aktører på markedet som driver forskjellige enheter i landet.
Når det er sagt, så er jeg veldig glad i ettertid for at jeg både har jobbet på forskjellige steder og type enheter. Det gjør at man ikke blir så "låst" inn i det man har lært på en enkelt enhet.
Om du ønsker Bergen etter hver, velg TWR/APP, da slipper du ACS rettighetskurs hvis du flytter fra ACC. Bergen er ved siden av Trondheim den plassen de tar lengst tid å komme til. Om du kommer som elev til Flesland, vil du mest sansynlig bli sendt vekk under plikttjenesten etterpå.
Nuvel, nå begynner det å bli noen år siden noen i plikttjenesten har blitt beordret vekk fra Flesland - men det får kanskje være unntaket, og ikke regelen.