PDA

View Full Version : SAS: Flyprisene skal opp 2011

Boeing_fan
11-11-2010, 10:28
John S. Dueholm i SAS sier at SAS-billettpriser vil gå opp i 2011 sammenlignet med 2010.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2017520.ece

Norwegian derimot lover å holde prisene nede.

Hehe, man kan ikke gjøre annet enn å le av SAS. Makan til inneffektivt selskap skal man lete lenge etter.
I 2011 kommer de til å miste ytterligere markedsandlerer :)

Discus
11-11-2010, 10:42
Man kan le så mye man vil, men SAS greier nå å fylle en del fly til høyere pris enn DY på en del destinasjoner. Har selv fløyet OSL-ARN noen ganger i det siste. Der har SK gått nesten smekk full, mens DY har ligget 1000 kr lavere i pris hver vei, med belegg på rundt 40-60%.

På en del markeder greier de med andre ord å ta ut høyere pris enn den lokale konkurrenten, mens på andre markeder (ferie/fritid) er det antagelig annerledes. Blir spennende å se på hva som skjer fremover.

FlyHi
11-11-2010, 10:54
Kan ikke se hvad der er at le af her. Alle virksomheder (incl. flyselskaber) skal forsøge at få så høj pris for deres varer som muligt iht. udbud/efterspørgsel. Med en tendens til øget efterspørgsel og stigende priser på verdensplan - og ikke mindst fulde fly hos SAS - er der vel intet mærkeligt i at SAS vil forsøge at hæve priserne også.

At DY siger de ikke vil er jo i bedste fald et PR-stunt. Naturligvis vil de det hvis muligheden byder sig. Og hvis ikke, så ville jeg da være mere end almindeligt bekymret, hvis jeg var aktionær i DY, såfremt de har en strategi om ikke at få den højest mulige pris for deres "varer".

Spantax
11-11-2010, 10:59
At DY siger de ikke vil er jo i bedste fald et PR-stunt. Naturligvis vil de det hvis muligheden byder sig. Og hvis ikke, så ville jeg da være mere end almindeligt bekymret, hvis jeg var aktionær i DY, såfremt de har en strategi om ikke at få den højest mulige pris for deres "varer".

Dette var jo i DN, så Ola Dunk leser kanskje ikke den, men likevel: Selvsagt er det DY sier et PR-stunt. Og det er jo slik de hamrer inn budskapet sitt: "DY billig - SK dyrt". DET er de gode på. SAS fremstår ofte som litt klønete med sine uttalelser.

FlyHi
11-11-2010, 11:16
Selvsagt er det DY sier et PR-stunt. Og det er jo slik de hamrer inn budskapet sitt: "DY billig - SK dyrt". DET er de gode på. SAS fremstår ofte som litt klønete med sine uttalelser.

Det er vi helt enige om ;)

SAS har meget at lære her, men omvendt, så er jeg sikker på at en sådan strategi ikke virker helt så godt overfor biz-segmentet, som overfor Ola Dunk. Personligt bliver jeg ihvertfald træt af at høre på selskaber, der altid er billigst, flyver med nye og miljørigtige fly selvom hovedparten er gamle, indfører gebyrer for pax skyld osv osv.

John Dueholms udtalelse er helt sikkert henvendt mod aktionærerne, der skal forsikres om bedre indtjening i fremtiden og så har han ikke tænkt så langt at denne udtalelse virker modsat på visse typer pax og ikke mindst giver DY en mulighed for at komme med lidt spin og en påstand om det modsatte.

SAS har meget at lære PR-wise, men jeg håber aldrig de falder ned på det niveau som visse andre holder.

SAS-Steward
11-11-2010, 11:16
På tide at det blir litt dyrere å fly en å parkere bilen på OSL, eller ta flytoget til flyplassen.

FlyHi
11-11-2010, 11:22
På tide at det blir litt dyrere å fly en å parkere bilen på OSL, eller ta flytoget til flyplassen.

Absolut - og også på tide at det bliver lidt billigere at parkere eller tage flytoget ;)

Stian
11-11-2010, 11:32
Jøss, har vi fått en spåmann på forum også nå?

Spantax
11-11-2010, 11:33
Det er vi helt enige om ;)

SAS har meget at lære her, men omvendt, så er jeg sikker på at en sådan strategi ikke virker helt så godt overfor biz-segmentet, som overfor Ola Dunk. Personligt bliver jeg ihvertfald træt af at høre på selskaber, der altid er billigst, flyver med nye og miljørigtige fly selvom hovedparten er gamle, indfører gebyrer for pax skyld osv osv.

John Dueholms udtalelse er helt sikkert henvendt mod aktionærerne, der skal forsikres om bedre indtjening i fremtiden og så har han ikke tænkt så langt at denne udtalelse virker modsat på visse typer pax og ikke mindst giver DY en mulighed for at komme med lidt spin og en påstand om det modsatte.

SAS har meget at lære PR-wise, men jeg håber aldrig de falder ned på det niveau som visse andre holder.

:up: Kunne ikke sagt det bedre selv :)

Dag Viking
11-11-2010, 11:35
Hehe, man kan ikke gjøre annet enn å le av SAS.

Hva burde de gjort, etter din mening, for at du ikke skulle ledd av de?
Senket prisene eller holdt de på samme nivå som nå?

RWY 24
11-11-2010, 12:11
Bare en generell betraktning: Av og til, både når man leser aviser og når man leser poster på forumet her, skulle en tro at å drive flyselskap er en slags konkurranse. Den som har lavest priser, flest fly, flest passasjerer eller størst vekst vinner. Men hva vinner de? Førstepremien? En gullmedalje? Hovedpoenget ved å drive flyselskap (og annen privat virksomhet for den saks skyld) er å drive såpass fornuftig at man tjener penger. Flere penger må inn i selskapet enn ut. Om et selskap må øke prisene for å tjene penger, er ikke det nødvendigvis noe å le av. Det kan være prisøkningen som gjør at selskapet lever videre og arbeidsplasser sikres.

LN-Capt
11-11-2010, 12:30
. Det kan være prisøkningen som gjør at selskapet lever videre og arbeidsplasser sikres.

Det er da ikke sånn at man driver forretning for at arbeidsplasser skal sikres (kanskje med unntak av statlig eide selskap). Å sysselsette mennesker kommer som en naturlig følge av sunn drift og evt ekspansjon.
Det bør ikke være slik at man begynner i enden "hvordan skal vi sikre disse arbeidsplassene"?..
Da havner man fort inn i en usunn sirkel.

Jeg mener staten ikke har noe å gjøre som eier av et kommersielt flyselskap i 2010. Hva godt skal det tjene til?

RWY 24
11-11-2010, 12:41
Å sysselsette mennesker kommer som en naturlig følge av sunn drift og evt ekspansjon.
Jeg er ikke uenig med deg i det :) Jeg satt det i prioritert rekkefølge.

Men om pengene, arbeidsplassene eller tjenesteproduksjonen er viktigst, er vel et verdispørsmål. Altså ikke noe fasitsvar.

CK
11-11-2010, 12:46
John S. Dueholm i SAS sier at SAS-billettpriser vil gå opp i 2011 sammenlignet med 2010.

Auda, John.... Ikke helt heldig, selv om det er sant.
Norwegian er kjapt ute med å bedyre at de ikke skal øke prisene, men fakta er at netsne hver gang de er ute og sier at de ikke vil øke prisene, så gjør de det allikevel, men de er smarte nok til ikke å utbasunere det. Det man kan gjøre - om man har tilgang til f.eks. Amadeus er å sjekke prisene i hele strukturen, og da oppdager man fort at DY er raske til å øke et par bookingsklasser med en 50-lapp her og en 100-lapp der - men de rører selvsagt ikke laveste pris... Smart!

LN-MOW
11-11-2010, 12:51
Jeg mener staten ikke har noe å gjøre som eier av et kommersielt flyselskap i 2010. Hva godt skal det tjene til?

Det er en helt annen debatt og kan tas i en annen traad.

Man behoever kun aa se til USA saa vil man se at SAS har rett. Selv om Europa ikke har gaatt igjennom den samme kapasitetsreduksjonen, skapes det likevel mye ny trafikk og oeket press paa en del destinasjoner. Ogsaa i USA har man selskaper i samme kategori som f.eks. Ryanair, som til en stor grad operer paa sekundaere flyplasser og byer, men disse har sin nisje og opererer til en stor grad utenom radaren til 'de store'. Europa er ikke fullt saa segmentert, men man ser likevel en del av de samme passasjertendensene og mange unngaar ogsaa bevisst billigselskapene, til tross for at prisene er lavere. Frekvenser betyr ogsaa mye for de som behoever fleksibilitet i sitt reisetilbud, og der taper ogsaa de selskapene som kun tilbyr et par flighter i uka.

Oekonomien er paa vei oppover igjen - folks privatoekonomi blir bedre - presset oeker mer enn kapasiteten paa mange destinasjoner. Mange faller for gode Business Class-tilbud paa ferieturer, man oensker mer eksotiske reisemaal som kun nettverksselskapene kan tilby ... det er mange argumenter her som gir bedre levevilkaar for nettverksselskapene. OG for billigselskapene ogsaa. De har alle sitt marked. Men som CK slriver over - de legger ogsaa paa en lapp eller to der de kan. De skal jo tjene penger de ogsaa.

Boeing_fan
11-11-2010, 13:32
Dette var jo i DN, så Ola Dunk leser kanskje ikke den, men likevel: Selvsagt er det DY sier et PR-stunt. Og det er jo slik de hamrer inn budskapet sitt: "DY billig - SK dyrt".

Det stemmer jo forsåvidt at SK er mye dyrere en DY, det er en grunn til at SK taper markedsandeler.

Kan ikke se hvad der er at le af her. Alle virksomheder (incl. flyselskaber) skal forsøge at få så høj pris for deres varer som muligt iht. udbud/efterspørgsel.

Jeg ler fortsatt av det. Greit nok at de kanskje ønsker å øke prisene, men hvem er dum nok til å gå ut i media og si det?? :D Jeg kan nesten ikke skjønne at det går ann.

FlyHi
11-11-2010, 13:38
Det stemmer jo forsåvidt at SK er mye dyrere en DY, det er en grunn til at SK taper markedsandeler.

Jeg ler fortsatt av det. Greit nok at de kanskje ønsker å øke prisene, men hvem er dum nok til å gå ut i media og si det?? :D Jeg kan nesten ikke skjønne at det går ann.

Nej SK er ikke generelt dyrere ens DY. Du er hoppet deres PR-pladder. Du sammenligner æbler og pærer.

Selvom jeg ikke er enig i at gå ud i medierne med dette, så kan man jo vælge at se lidt mere nuanceret på og konkludere: Hvem er fair nok til at fortælle virkeligheden som den er? Og hvem er unfair nok til at sige det modsatte af virkeligheden?

Men det hjælper jo ikke meget hvis man ikke vil se det.

Spantax
11-11-2010, 13:41

Jeg ler fortsatt av det. Greit nok at de kanskje ønsker å øke prisene, men hvem er dum nok til å gå ut i media og si det?? Jeg kan nesten ikke skjønne at det går ann.

Nå har det vel ikke vært en bevisst tanke fra SAS å gå ut i media og spå høyere priser. Dette er nok et typisk tilfelle hvor noen blir bedt om en kommentar til den generelle utviklingen, og så blir det satt grundig på spissen av desken.

Les hva Discus skriver i post 2: I enkelte markeder klarer SK godt å fylle flyene sine til høyere priser. Det er nemlig ikke om å gjøre å alltid ha de laveste prisene, når man skal tjene penger. Prisene må stå i forhold til markedets betalingsvillighet.

Dessuten er det ikke sant at SK alltid er dyrere enn DY på ferie- og fritidsreiser heller. Men dessverre er det et faktum at DY har gjort en god jobb med å få Ola Dunk til å tro det: Om jeg hadde hatt ei krone for hver gang jeg hører "Jeg sjekker aldri SAS sine priser, for DY er jo billigst" - fulgt av måpende tryner når jeg smeller SAS-prisen for den aktuelle strekningen i bordet :p

Boeing_fan
11-11-2010, 13:52
Nå har det vel ikke vært en bevisst tanke fra SAS å gå ut i media og spå høyere priser. Dette er nok et typisk tilfelle hvor noen blir bedt om en kommentar til den generelle utviklingen, og så blir det satt grundig på spissen av desken.

Les hva Discus skriver i post 2: I enkelte markeder klarer SK godt å fylle flyene sine til høyere priser. Det er nemlig ikke om å gjøre å alltid ha de laveste prisene, når man skal tjene penger. Prisene må stå i forhold til markedets betalingsvillighet.

Dessuten er det ikke sant at SK alltid er dyrere enn DY på ferie- og fritidsreiser heller. Men dessverre er det et faktum at DY har gjort en god jobb med å få Ola Dunk til å tro det: Om jeg hadde hatt ei krone for hver gang jeg hører "Jeg sjekker aldri SAS sine priser, for DY er jo billigst" - fulgt av måpende tryner når jeg smeller SAS-prisen for den aktuelle strekningen i bordet :p

Jeg gir alltid SAS en sjanse, og jeg gir alle andre aktuelle selskaper en sjanse. Men fakta er den at DY er billigere enn SAS på utenlandsreiser i 9 av 10 tilfeller.

Det er dårlig PR å gå ut i media og si "Hei, vi er SAS og vi kommer til å øke prisene neste år". En person som ikke klarer å tenke før han åpner kjeften burde ikke representere SAS i et intervju.

Spantax
11-11-2010, 13:56
Det er dårlig PR å gå ut i media og si "Hei, vi er SAS og vi kommer til å øke prisene neste år". En person som ikke klarer å tenke før han åpner kjeften burde ikke representere SAS i et intervju.

:wow: Det var jo ikke det han sa! Nå melder jeg meg ut av denne debatten før den går inn i den kjente "nedoverspiralen".

Boeing_fan
11-11-2010, 13:57
:wow: Det var jo ikke det han sa! Nå melder jeg meg ut av denne debatten før den går inn i den kjente "nedoverspiralen".

Sa han ikke at SAS vil øke prisene neste år?

S. Holberg
11-11-2010, 13:59

Dødsspiralen..

Prisene i markedet er for lave slik jeg ser det idag. Maskiner og personell presses til det ytterste i mange tilfeller, og jeg tror det kommer til å si stopp etterhvert.
Så SAS har nok rett, men om det var så lurt å få det presentert slik er jeg litt mer i tvil om ;)

LN-MOW
11-11-2010, 14:06

Hvis du ikke kan lese hva som egentlig staar, boer du heller ikke uttale deg. Din 'tolkning' er totalt paa jordet.

I tillegg burde du vite at media ikke sjelden trekker ting ut av sammenhengen og ofte ikke gjengir uttalelser korrekt.

Tenk deg litt om foer du trykker paa submit-knappen!

Someone
11-11-2010, 14:06

Det var nok heller kvalliteten på diskusjonen han mente når han snakket om "nedoverspiralen"....er ikke alle innlegg her som er av høy kvallitet for å si det sånn

Er også en fordel om man faktisk tar seg bryet å lese gjennom innlegg man svarer på :rolleyes:

LN-MOW
11-11-2010, 14:10

Les igjen, saa vil du se at han snakker generelt, og om flyselskapene.

Det tror ikke John S. Dueholm. Han tror tvert imot at prisene skal opp neste år. Flyselskapene kan ikke leve av å ta så lave priser, mener han.

- Vi opplever et enormt prispress, særlig på innenriksrutene i Norge, og merker den tøffe konkurransen fra Norwegian. Men SAS kommer til å fighte og kjempe for de norske innenriksrutene og det er ikke snakk om å kutte kapasitet. Snarere regner vi med at det norske markedet vil vokse i 2011. Hvis markedet vokser og kapasiteten holder seg på samme nivå, er det naturlig at prisene blir litt høyere, sier han.

TCAS
11-11-2010, 14:36
Men fakta er den at DY er billigere enn SAS på utenlandsreiser i 9 av 10 tilfeller.

Hvis det er FAKTA, hva henviser du til? Din egen oppfattelse, eller en reell undersøkelse?

Boeing_fan
11-11-2010, 14:50
Les igjen, saa vil du se at han snakker generelt, og om flyselskapene.

Denne mannen representerer SAS, ikke Norwegian, ikke KLM, ikke Lufthansa, men SAS.

Han kan bare snakke for sitt eget selskap, ikke for konkurrentenes del.

Jeg henviser også til artikkelen under her, hvor det spås at flyprisene skal ytterligere ned:

http://www.dagbladet.no/2010/10/25/tema/reise/norwegian/sas/flyplass/13994741/

LN-MOW
11-11-2010, 14:55
Og hvem er du til å bestemme hvem som kan uttale seg om hva?? :rolleyes: I rest my case ...

S. Holberg
11-11-2010, 15:21
Denne mannen representerer SAS, ikke Norwegian, ikke KLM, ikke Lufthansa, men SAS.

Han kan bare snakke for sitt eget selskap, ikke for konkurrentenes del.

Jeg henviser også til artikkelen under her, hvor det spås at flyprisene skal ytterligere ned:

http://www.dagbladet.no/2010/10/25/tema/reise/norwegian/sas/flyplass/13994741/

Flypriser går ned-selskaper går konkurs-få selskaper igjen-presser prisen opp-nye selskaper etablerer seg-flypriser ned osv.

Boeing_fan
11-11-2010, 15:38
Og hvem er du til å bestemme hvem som kan uttale seg om hva?? :rolleyes: I rest my case ...

Bestemmer ingenting jeg. Men dette er ikke den første gangen SAS driter seg ut i media ved å uttale seg om andre selskaper. Jeg mener det ikke er mange månedene siden SAS hevdet at Norwegian kun tjener penger på tre ruter.

Når Dueholm snakker om prisene kan han som sagt kun snakke for selskapet han selv representerer.

Ekspertene er dessuten uenig med han, de sier prisene vil gå ned, kanskje ikke hos SAS, men hos de andre.

TCAS
11-11-2010, 16:59
Når Dueholm snakker om prisene kan han som sagt kun snakke for selskapet han selv representerer.

Det er ikke mulig å ta mer feil. Enn deg.

LN-VLE
11-11-2010, 17:37
"Hvis markedet vokser og kapasiteten holder seg på samme nivå, er det naturlig at prisene blir litt høyere, sier han."

Denne forutsetningen er nok vesentlig, og ingen har kommentert den.

Om denne forutsetningen holder? Vel, Norwegian fortsetter å skifte ut til større fly, og dermed kan vi vel si at kapasiteten ikke vil stå stille, med mindre SAS setter inn mindre fly. Altså vil prispresset øke. Men den som får oppleve 2011 vil jo få fasiten når tallene blir lagt fram i februar/mars 2012.

Vidar

TOS
11-11-2010, 18:19

Det er ikke mulig å ta mer feil. Enn deg.

Jeg skjønner lite av denne diskusjonen.... Er det slik å forstå at -MOW og TCAS mener at Dueholm kan uttale seg om prissetting på vegne av andre enn SAS så er det nokså oppsiktsvekkende all den tid SAS er anklaget for prissamarbeid på cargo (både nå og tidligere). Dueholm kan selvsagt si hva han mener utviklingen vil være, men kan jo like sikkert ikke si noe om andre prissetting.

Så er jo også den betimelige kommentaren til Vidar om kapasitet kontra markedets utvikling, og dets effekt på prispresset i markedet.

FlyHi
11-11-2010, 18:46
Jeg skjønner lite av denne diskusjonen.... Er det slik å forstå at -MOW og TCAS mener at Dueholm kan uttale seg om prissetting på vegne av andre enn SAS så er det nokså oppsiktsvekkende all den tid SAS er anklaget for prissamarbeid på cargo (både nå og tidligere). Dueholm kan selvsagt si hva han mener utviklingen vil være, men kan jo like sikkert ikke si noe om andre prissetting.

Så er jo også den betimelige kommentaren til Vidar om kapasitet kontra markedets utvikling, og dets effekt på prispresset i markedet.

Han taler vel om tendenser i den branche, som de selv er en del af. Det er der vel hverken noget mærkeligt eller unaturligt i. Desuden må han da gerne have en mening om hvad andre tager for deres billetter, selvom jeg ikke ser det i artiklen nogen steder.

Han har da ihvertfald langt større grundlag for at udtale sig om det end en eller anden tilfældig og selvudråbt "ekspert", der uden nogen dokumentation af betydning udtaler sig om at priserne vil falde, som man ser i den anden artikel.

Det er vel ikke blevet forbudt at udtale sig om branchen bare fordi man er en del af den - for så blev der da hurtigt tavst alle steder i pressen.

Originally Posted by Boeing_fan

Hvorfor i alverden skulle have ikke kunne udtale sig om hvordan han mener branchen udvikler sig i den kommende tid. Såvidt jeg ved har vi da ikke indført censur på disse breddegrader endnu... Det bliver for dumt det her...

TCAS
11-11-2010, 19:15
Jeg skjønner lite av denne diskusjonen.... Er det slik å forstå at -MOW og TCAS mener at Dueholm kan uttale seg om prissetting på vegne av andre enn SAS så er det nokså oppsiktsvekkende all den tid SAS er anklaget for prissamarbeid på cargo (både nå og tidligere).

Hæ? Dette blir jo bare rot, og så i tillegg drar du inn anklagene om prissamarbeid i cargosaken? Hva har det med denne diskusjonen å gjøre? Du gjorde i hvert fall ikke diskujonen noe enklere å forstå :)

Dueholm uttaler seg generelt om det sterke prispresset, og mener at prisene må oppover. Han sier ingenting om DY sine priser spesielt, og uttaler seg bare på generelt grunnlag, og det er vel så mye et signal til aksjonærene som jo er opptatt av at pengene skal strømme inn.

Slike uttalelser kommer fra tid til annen både i flybransjen og i andre bransjer. Kjos er nok fornøyd for signalene som gis, og han er nok enig siden hovedoppgaven til Kjos også er å tjene mest mulig penger til sine aksjonærer, men for å opprettholde lavpris-imaget kan han ikke si det til media. Derfor uttaler DY at de vil holde prisene nede, akkurat som forventet.

Men konkurranse fungerer engang så enkelt at dersom DY eller SAS begynner å heve prisen, så vil konkurrenten følge etter. Ingen tror vel at dersom SAS hever prisene så følger ikke DY etter? Det kan nesten virke slik på enkeltes meninger i denne tråden.

At "ekspertene" på den andre siden mener at prisene skal ytterligere ned, er en helt annen sak, og det kan godt hende det også er slik at prisene skal ytterligere ned. Og det kan også være at SAS også ser det at prisene skal enda litt ned nettopp pga. den harde konkurransen. Men det hindrer ikke SAS og Dueholm fra å mene at prisene bør oppover. Og det kan de også mene det uten at det betyr at de "driter seg ut i media" slik Boeing_fan uttaler...

TOS
11-11-2010, 19:17
Nej SK er ikke generelt dyrere ens DY. Du er hoppet deres PR-pladder. Du sammenligner æbler og pærer.

Det vil overraske meg om det ikke er slik at DY generelt sett er billigere enn SK. At SK kan være billigere i en del tilfeller er selvsagt riktig.

Så forskjellig som epler og pærer er heller ikke standardproduktene til de to selskapene at det ikke er mulig å sammenlikne. Denne diskusjonen hører imidlertid ikke hjemme her, og jeg betviler sterkt at jeg og du bllir enige om dette...;)

LN-MOW
11-11-2010, 19:21
Det vil overraske meg om det ikke er slik at DY generelt sett er billigere enn SK. At SK kan være billigere i en del tilfeller er selvsagt riktig.

Målet må da være å være dyrere enn DY og likevel drive godt og profitabelt. ;) Å være billigst for å være billigst er snarveien til skifteretten.

TOS
11-11-2010, 19:21
Hæ? Dette blir jo bare rot, og så i tillegg drar du inn anklagene om prissamarbeid i cargosaken? Hva har det med denne diskusjonen å gjøre? Du gjorde i hvert fall ikke diskujonen noe enklere å forstå :)

Cargosaken har ingenting med dette å gjøre, men samarbeid om priser er samme sak (og like alvorlig om det dreier seg om pris til passasjerer eller pris for cargo). Jeg prøvde bare å sette deres uttalelser om hvor latterlig Boeing_fans uttalelser om at Dueholm kun har mulighet til å si noe om SAS sine egne priser på spissen. Vanskeligere er det ikke. Du får se hva du selv skriver om Boeing_fans uttalelser.

Slik jeg leser deres kritikk av Boeing_fan går det i retning av at Dueholm kan si noe om også andres priser. Mitt lille poeng var at Dueholm selvsagt ikke kan si noe om annet enn hva SAS skal gjøre med sine priser, og om det var noe annet dere mente så kunne det likne litt på at man skulle samarbeide om å øke priser. Om Dueholm mener at prisene bør opp så får vel SAS gå foran med et godt eksempel og øke sine priser. Så får vi se om de andre selskapene er av samme oppfatning. Det er ikke en ukjent taktikk å forsøke å prate opp andre priser gjennom selv å "love" økte priser.

TOS
11-11-2010, 19:24
Målet må da være å være dyrere enn DY og likevel drive godt og profitabelt. ;) Å være billigst for å være billigst er snarveien til skifteretten.

Helt klart, men nå forstod jeg FlyHi sin kommentar slik at han mente at DY ikke generelt sett var billigere enn SK. Det tror jeg ikke er riktig. SAS har i en rekke sammenhenger vært veldig påpasselig med å hevde at de er dyrere enn DY (f.eks. i rovprisingssaker o.l.).

sail4fun
11-11-2010, 19:25
Litt helikopterview på dette

DN, Nærlingslivets avis osv, man uttaler seg generelt til investorer , prisen skal opp vi skal tjene penger
DB, Forbruker siden, klart man skal få fly billigere i fremtiden.

(uten at jeg syntes at den ene er noe bedre enn den annen (avis))

LN-MOW
11-11-2010, 19:26
Cargosaken har ingenting med dette å gjøre, men samarbeid om priser er samme sak.

Samarbeide innebærer at det er fler parter som samarbeider. Her snakker vi om en enkeltperson som uttaler seg om utsiktene for bransjen som han ser det. Som FlyHi sier, den dagen man ikke kan uttale seg om sin egen bransje blir det ikke mye å snakke om ...

Tror uansett at et prissamarbeide mellom SAS og DY er uaktuelt - og det ville det ha vært i dette tilfellet,siden han i første rekke uttaler seg om innenriks.

Snarere regner vi med at det norske markedet vil vokse i 2011. Hvis markedet vokser og kapasiteten holder seg på samme nivå, er det naturlig at prisene blir litt høyere, sier han.

FlyHi
11-11-2010, 19:27
Helt klart, men nå forstod jeg FlyHi sin kommentar slik at han mente at DY ikke generelt sett var billigere enn SK. Det tror jeg ikke er riktig.

Det kommer jo helt an på regnestykket og æble/pære-diskussionen, men den bliver vi (som du skriver) sikkert ikke enige om og behøver ikke tage her. Det vil altid blive påstand mod påstand - for indtil nu er der ingen der har fremlagt grundig dokumentation for det, men det kunne da være interessant at se regnestykkerne ;)

Desuden er det som MOW skriver ikke et mål i sig selv at være billigst...

TOS
11-11-2010, 19:35
Det kommer jo helt an på regnestykket og æble/pære-diskussionen, men den bliver vi (som du skriver) sikkert ikke enige om og behøver ikke tage her. Det vil altid blive påstand mod påstand - for indtil nu er der ingen der har fremlagt grundig dokumentation for det, men det kunne da være interessant at se regnestykkerne ;)

Spør SAS sine egne om prisnivået i SAS kontra DY. Som nevt tidligere så er de selv meget påpasselige med å hevde at de har som politikk å ligge over DY (bl.a. for å unngå at man blir anklaget for rovprising). Det er mulig de tar feil, men jeg har iallefall fått dette synet presentert en rekke ganger.

TOS
11-11-2010, 19:39
Samarbeide innebærer at det er fler parter som samarbeider. Her snakker vi om en enkeltperson som uttaler seg om utsiktene for bransjen som han ser det. Som FlyHi sier, den dagen man ikke kan uttale seg om sin egen bransje blir det ikke mye å snakke om ...

Tror uansett at et prissamarbeide mellom SAS og DY er uaktuelt - og det ville det ha vært i dette tilfellet,siden han i første rekke uttaler seg om innenriks.

Nå skal jeg ikke skryte på meg for mye kompetanse, men jeg mener å kunne litt om hva som ligger i konkurranseretten og hva vi forstår med samarbeid....;)

Poenget er altså følgende:
1. Dueholm har ingen makt & myndighet til å påvirke andres priser enn SAS sine.
2. Dueholm kan selvsagt prate om hva han mener om det generelle prisnivået.

-MOW m. fl. sine kraftige reaksjoner på Boeing_Fan sine uttalelser syntes å indikere at Dueholm kunne påvirke mye mer enn bare SAS sine priser. Noe annet var ikke ment fra min side. Jeg tror heller ikke at det er aktuelt med prissamarbeid, men av & til kan det være et retorisk grep å forsøke å sette ting litt på spissen. Jeg innser at jeg ikke lyktes fullt ut denne gang med dette....;)

Det er også slik at konkurransemyndighetene har "invitert" parter i bransjer der det har vært veldig mye offentlig prat om priser til samtale, hvor det underliggende motivet for myndighetene nok er å indikere at man kanskje opererer litt i grenseland (men det er nok ikke lett å dømme for prissamarbeid for slikt mer stilltiende samarbeid). Mekanismen er at man annonserer i media at nå må prisene opp, så kanskje forsøke seg på en liten prisøkning for å se om konkurrentene følger etter (det har vært slike episoder både innen f.eks. musikkbransjen og bensinmarkedet). Det er ikke tradisjonell prissamarbeid, men det ligger farlig nærme i effekt.

BU662
11-11-2010, 19:41

Hehe, man kan ikke gjøre annet enn å le av SAS. Makan til inneffektivt selskap skal man lete lenge etter.

Dagens Dueholm... Ouchies.... Hvor dumt kan man egentlig være???

Forvent at Ryanair og Michael o`Leary vil nytte dette til en ny frontal-angrep. Og dette må SAS skylde bare på seg selv. Slik kan man ikke si dette, selv om nødvendighet til å øke prisniveå er helt åpentbart.

LN-Capt
11-11-2010, 19:42
På norsk inneriks er det iallefall ikke snakk om å sammenligne epler og pærer. Kanskje det var slik for 5 år siden, men ikke nå.
Produktet som tilbys på norsk inneriks er i høyeste grad sammenlignbart.
Har ingen tro på at prisene skal ned.

kops
11-11-2010, 20:14
Man kan le så mye man vil, men SAS greier nå å fylle en del fly til høyere pris enn DY på en del destinasjoner. Har selv fløyet OSL-ARN noen ganger i det siste. Der har SK gått nesten smekk full, mens DY har ligget 1000 kr lavere i pris hver vei, med belegg på rundt 40-60%.

På en del markeder greier de med andre ord å ta ut høyere pris enn den lokale konkurrenten, mens på andre markeder (ferie/fritid) er det antagelig annerledes. Blir spennende å se på hva som skjer fremover.

Sjekk CASK SK vs DY, da skjønner man hvorfor SK må øke prisene.........

Discus
11-11-2010, 20:40
<mod>
Da holder vi oss til saken, og forsøker å være litt seriøse. Ta eventuelt en tur rundt huset og trekk litt frisk luft.
</mod>

Boeing_fan
12-11-2010, 10:22
På norsk inneriks er det iallefall ikke snakk om å sammenligne epler og pærer. Kanskje det var slik for 5 år siden, men ikke nå.

Dette er noe jeg har prøvd å si lenge. Jeg fatter og begriper ikke hva som er forskjellen, bortsett fra bagasjegebyrene og en kopp kaffe. SAS kan ikke ha så mye høyere priser enn Norwegian på sikt. De har mye høyere priser idag, og hvis de skal øke til neste år vil det svekke dem ytterligere. Norwegian vil ikke øke prisene.

He he.. Tror det blir ganske saa vanskelig i denne traaden :lol:

Det er da vel ikke vanskelig det?

TCAS
12-11-2010, 10:45
SAS kan ikke ha så mye høyere priser enn Norwegian på sikt. De har mye høyere priser idag, og hvis de skal øke til neste år vil det svekke dem ytterligere.

Mye høyere priser enn DY? Hvilke undersøkelse viser du til?