PDA

View Full Version : CPH - Stigende passagertal


PP
05-09-2005, 20:56
CPH er ude med pax-tallene for august. Det ser positivt ud med en pæn stigning og positivt at antallet af transfer-pax kun er faldet med -4,2% eller 12.700 pax.

Int: 1.715.409 +6,8%
Dom: 141.352 +0,6%

I alt: 1.856.761 +6,3%

Hele året - jan-aug:

13.252.914 +3,4%

DY
05-09-2005, 22:03
Imponerende tidlig ute med tallene CPH som vanlig :)

Fine tall også!

PP
05-09-2005, 22:11
Ja på ret køl efter sidste måned hvor det lykkedes både ARN og OSL at komme CPH i forkøbet!

Så nu er det bare at vente på tallene fra ARN og OSL!

LN-KGL
06-09-2005, 00:40
Og CPH-estimatet for hele 2005 gikk litt opp - til 19,7 mill. - en økning på snaue 700.000 passasjerer. Vi får se hvordan estimatet for ARN og OSL ligger an etter at august-tallene slippes, men før august ligger for begge flyplassene an til en økning på litt over 700.000 i 2005.

PP
06-09-2005, 22:16
Originally posted by LN-KGL
Og CPH-estimatet for hele 2005 gikk litt opp - til 19,7 mill. - en økning på snaue 700.000 passasjerer. Vi får se hvordan estimatet for ARN og OSL ligger an etter at august-tallene slippes, men før august ligger for begge flyplassene an til en økning på litt over 700.000 i 2005.


Lad os se hvad det bliver til - CPH regner selv med at de kommende måneder bliver lidt svagere end sommermånederne, så jeg tror ikke 3,4& stigning for hele året holder.

Hvade desuden regnet med at LFV ville have offentliggjort tallene for ARN i dag, men vi må tilsyneladende vente endnu en dag.

PP
07-09-2005, 13:22
Så kom tallene for Arlanda:

Int: 1.043.282 +5,8%
Dom: 424.059 +0,0%

I alt: 1.467.341 +4,0%

Stignningen i august for CPH og ARN i absolutte tal:

CPH: +109.402
ARN: +59.939

Så mangler vi bare OSL :)

PP
09-09-2005, 11:01
...og vi mangler stadig, men inden da kan vi lige se lidt ud over Skandinavien og tage Helsinki tallene for august. Det ser ud til at HEL har tabt pusten lidt, på trods af et ekspanderende Finnair, og kun har beskeden vækst i øjeblikket.

Int: 741.820 +3,0%
Dom: 197.255 -1,8%

I alt: 939.075 +1,9%

LN-KGL
09-09-2005, 12:18
Som vanlig er slappheten stor på OSL :jumpin
- må vi vente til begynnelsen av neste uke med deres tall for august?

PP
09-09-2005, 13:44
OSL var ellers sidste måned meget hurtigt ude med tallene i forhold til normalt - troede egentlig det var ny standard, men august viser tilsyneladende at det ikke var tilfældet. OSL kommer vel med deres tal engang i midten af næste uge...

Inden da kan man jo gætte på resultatet - jeg siger +5,2% for OSL i august.

vadheim
09-09-2005, 19:01
TALLENE ER HER....... :)

OSL fikk +6.1% i august.

Totalt reiste 1.448.554 over Oslo - Gardermoen i august i år. Gode tall!! Kun 20.000 fære enn ARN.

Utland: +9.9%
Innland: +2%

Hittil i år (januar-august) har 10.488.976 passasjerer reist via OSL

PP
10-09-2005, 11:51
Så lykkedes det alligevel OSL at komme med tallene inden weekenden :)

Status for de tre hovedlufthavne i Skandinavien er således som følgende:

August måned %-stigning:

CPH: 1.856.761 +6,3%
ARN: 1.467.341 +4,0%
OSL: 1.448.554 +6,1%

August måned absolut-stigning:

CPH: +109.402
ARN: +59.939
OSL: +82.955

Jan-Aug %-stigning:

CPH: 13.252.914 +3,4%
ARN: 11.180.422 +4,7
OSL: 10.488.976 +5,2%

Jan-Aug absolut-stigning:

CPH: +440.490
ARN: +501.245
OSL: +517.525

Dejligt at der er gode tal over hele linjen... :up:

PP
19-09-2005, 21:03
Lidt statistik af den mere kuriøse slags i denne agurke tid:

Britiske CAA har offentliggjort destinationstrafikken for august 2005.

De gode tal for CPH i august skinner også igennem i denne statistik - bl.a. har de relativt nye ruter til Aberdeen og Newcastle haft deres bedste måned indtil videre.

Aberdeen: 2543 - gennemsnitlig c/f på 82%

Newcastle: 2426 - gennemsnitlig c/f på 78%

En anden morsom ting er se på ruterne fra Heathrow til de tre skandinaviske hovedstæder - det er sjovt så stor forskel der i udviklingen på disse ruter i august.

LHR-CPH: 84.291 +14%

LHR-ARN: 75.388 -1%

LHR-OSL: 51.886 +3%

Dvs. stor stigning for CPH, lille stigning for OSL og lille tilbagegang for ARN.

Mere statistik på http://www.caa.co.uk

LN-KGL
19-09-2005, 21:32
Det litt merkelige er at alle STN flygningene til Norwegian ikke er med i CAAUK-rapportene for hele 2005 :naughty:
Ikke merkelig at det er så lave tall for OSL/Norge til London

PP
19-09-2005, 22:02
Ja lidt mærkelig at Norwegian tallene ikke er med - det må have at gøre med indrapporteringen fra DY eller hyr?

Men i ovenstående så jeg udelukkende på flyvninger fra LHR, så her har Norwegian ruten til STN ikke den store indflydelse - ikke andet end den evt. tager et lille antal pax. fra LHR ruten...

DY
20-09-2005, 00:13
Tja vil anat at Norwegian sine 4 flyvninger om dagen til Stansted kan påvirke tallene ganske mye. Husk at både Bergen og Trondheim nå har direkteruter til London med Norwegian, og færre flyr da via OSL, samt at Norwegian flyr 2 ganger daglig OSL-STN med nesten 300 seter hver vei.

MartinL
20-09-2005, 00:32
Norwegian

Oslo - London 12 ukentlige (økes til 13 i høst)
Bergen - London 6 ukentlige (økes til 7 i høst)
trondheim - London 5 ukentlige (økes til 6 i høst)

Med ekspansjonsplanene til london viser det seg vel at Norwegian gjør det meget godt på disse rutene. Produksjonen blir på 26 avganger i uken til høsten fra 23 i dag.

Gjør man et lett regnestykke (ikke nøyaktig) og går utfra Norwegians kabin faktor fra Juli på 92% (hvilket jeg tror disse rutene har siden de ekspanderer) får vi følgende reisende med Norwegian fra Norge til london.

23 avganger i uken X 148 seter = 3404 seter pr uke

ca 4 uker i en måned X 3404 seter = 13616 seter på måned

Kabinfaktor på 92% = 12526 solgte seter i August

Jeg presiserer at jeg dette er bare lett regning, men det gir vel ett visst inntrykk og man kan vel nesten med sikkerhet plusse på minst 12000 pax om man inkluderer Norwegian.

PP
20-09-2005, 00:57
Nu er det svært at vurdere hvor stor betydning Norwegian har - men fløj DY ikke også OSL-STN august år 2004?

Under alle omstændigheder er det blot interessant at se forskellen i udviklingen for LHR trafiktallene for de tre store Skandinaviske Lufthavne.

På trods af at CPH har 14% vækst i trafikken til LHR, går de andre ruter til London fra CPH også udemærket.

Stansted-CPH (Easyjet): 24.256 +5%

Gatwick-CPH (Maersk Air): 19.496 +19%

Ovenstående tal viser vel bare at det er svært at drage konklusioner mellem udviklingen på lavpris trafik og udviklingen på den traditionelle trafik.

LN-KGL
20-09-2005, 02:39
PP, London er alltid en problematisk destinasjon, med hele fem flyplasser med fornavn London -
Gatwick (LGW) - CPH 3x daglig DM
Heathrow (LHR) - CPH 12x daglig SK/BA - OSL 9x daglig SK/BA
Stansted (STN) - CPH 3x daglig EZ - OSL 2x daglig DY
Luton (LTN) - ingen forbindelse med CPH eller OSL
City (LCY) - ingen forbindelse med CPH eller OSL
derfor tror jeg det er best å inkludere alle disse for å kunne sammenligne.

Rundt 1/3 av passasjerene fra CPH til London er til to andre flyplasser enn LHR, mens tilsvarende andel for OSL kan være 25% (estimat med DY's vesentlig høyere kabinfaktor og noe mindre antall seter i sine fly). Hvis Oslo Syd (Torp) tas med i ligningen, er "Stor-Oslo" nesten på 75% av CPH-nivået på London med bare en liten andel transittpassasjerer (SVG, HAU, BGO og TRD har alle direkteflighter til London). Hvor stor transittandel kan det være på CPH?
LCC-andelen fra "Stor Oslo" til London vil være nesten 40%, som er en del over LCC-andelen i Europa som ligger rundt de tall CPH har - 30%.

Kapasitetsutnyttelsen ser ut til å være litt dårligere fra OSL enn CPH på LHR
CPH-LHR/LHR-CPH - 118 passasjerer pr. flight i august (SK A321/MD-80 BA A319/A320/A321)
OSL-LHR/LHR-OSL - 96 passasjerer pr. flight i august (SK mye -883 BA A319/A320/A321)

Når vi kommer til å sammenligne fjorårets med årets august-tall, ser det ut til å være en ørliten økning fra "Stor Oslo" (1-2%), mens det er en helt klar fremgang fra CPH (+11,6% - SK/BA har hatt større økning enn DM/EZ).

Hva kan årsaken være? Er danskene mindre lettskremte enn nordmenn når det gjelder terrortrussel eller er det solhungeren hos nordmennene som gitt de gode tallene for OSL? Jeg unngikk såvidt å bidra positivt til denne statistikken (t/r LHR 2-4 sept), men jeg kan si at jeg ikke merket noe til terroren og sol og varme fikk jeg også med på kjøpet de dagene jeg var der :up:

PP
20-09-2005, 10:41
LN-KGL - nu var det ikke en decideret sammenligning eller konkurrence omkring antallet af pax til LON eller LHR.

Det interessante synes jeg var stigningen - hvor der fra CPH på trods af hård konkurrence fra LCCs stadig var stor stigning på LHR - kontra OSL og ARN hvor der også er stor konkurrence fra LCCs ikke er den samme stigning på LHR. Det kan således se ud at påvirkningen af LCCs fra OSL og ARN er større end fra CPH - ikke nogen endegyldig konklusion da det jo mere eller mindre er umulig at lave en sådan konklusion.

Men skal vi tage den samlede trafik ser det således ud:

CPH:

LGW - 19.496
LHR - 84.291
STN - 24.256

STN (MMX) - 17.548 (Hvis TRF/NYO/VST tages med for OSL/STO så kan MMX vel også tages med for CPH)

I alt CPH - 128.043

I alt Øresund - 145.591

OSLO:

LHR (OSL) - 51.886
STN (OSL) - 14.700 (estimeret tal)
STN (TRF) - 20.159

I alt Oslo - 86.745

STOCKHOLM:

LHR (ARN) - 75.388
STN (NYO) - 22.713
LTN (VST) - 17.578

I alt Stockholm - 115.679


En masse tal - om det siger ret meget er vel egentlig spørgsmålet. Der er dog en tendens til at CPH for august har haft en rigtig god måned til UK. Birmingham +26%, Manchester +21%, Edinburg +61%.

LN-KGL
20-09-2005, 11:35
PP, du ligger vel litt høyt med estimatet for DY på STN tror jeg. Maksimum kapasitet er 15.392 seter og med en kabinfaktor på 84% (DYs gjennomsnitlige på utlandet) tilsvarer det 12.900. Med disse tallene er nesten Stor-Oslo spot on tallet for Kastrups flighter bare til Heathrow.

Det er ingen tvil om det er god økning fra Øresund til UK, men fremdeles er spørsmålet hvor stor andel som er lokalt generert på CPH (ikke transittpassasjerer).

For Stor Oslo har Ryanair på Torp oppnådd å mette markedet på STN med sine 19 ukentlige avganger (nedgang på 1,8% fra 2004).

PP
20-09-2005, 19:29
Mit estimat for OSL-STN med DY var baseret på 108 flyvninger med en c/f på 92% - men det er måske for højt som du nævner! Jeg tænkte blot at jeg hellere måtte sætte det for højt fremfor for lavt - vil jo nådig støde nogen her :D

Det er svært at sige hvor mange af passagerne til LON fra CPH der er lokalt genereret - men Maersk, Easy og Ryan (fra MMX) vil jeg sige hovedsageligt flyver lokalpax. BA bygger sikkert også hovedsageligt på lokalpax. fra CPH, men connections i den anden ende på LHR.

Så er er det SAS tilbage og hvad fordelingen er mellem lokal og transfer pax på denne rute er svært at sige. Men jeg tror SAS har flere lokal pax på LHR end på mange af deres andre ruter ud fra CPH.

Under alle omstændigheder er antallet af lokal pax fra CPH/Øresund til LON, formentlig et godt stykke over antallet fra OSL - der er trods alt et større optageområde omkring CPH end OSL.