Log in

View Full Version : SAS DC10/JFK ditch


Cessna182
10-11-2010, 17:39
Noen som vet om SAS-maskinen som gikk i grøfta på JFK for snart 26 år siden fremdeles flyr ?
Bilder ?

LN-MOW
10-11-2010, 17:47
Den flyr fortsatt for FedEx som N311FE.

http://www.airliners.net/photo/FedEx-Express/Boeing-MD-10-30F/1485580/L/

fluxie
10-11-2010, 17:50
Det er vel faktisk den eneste som flyr av SAS sine DC10 maskiner. Alle andre er vel stored eller scraped ette hva jeg kan se ut fra airfleets.

thomas

LN-MOW
10-11-2010, 17:52
Hvem skulle trodd det ... hehe

chrSVGa380
10-11-2010, 18:03
Fant et bilde når den er i vannet: http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/McDonnell-Douglas-DC-10-30/0299763/L/&sid=5303e8509261b9fcd1b78870045e6eac

Lund
10-11-2010, 18:29
N311FE blev i 2002 upgraded til MD10-30F med glass cockpit.
/T

MountainDew
10-11-2010, 18:43
Fra bildet: the aircraft was retrieved and repaired for future service with Federal Express

Ønsket ikke SAS å benytte denne maskinen etter ulykken eller var det andre grunner?

Finnes det en rapport angående ulykken på nett?

Takk :)

Jumper G5
10-11-2010, 18:47
Litt OT; men mener at det var da noen ville bruke fiolinen til Arve Tellefsen som padleåre fra fremre utgang. Det var ikke aktuelt...

LN-MOW
10-11-2010, 18:50
Ettersom den fikk nesen dyppet i saltvann, ønsket ikke SAS å bruke maskinen selv om den kunne repareres. Det var nok en totalvurdering basert på forsikring/pris/resalg ....

Tally-Ho
10-11-2010, 18:53
Mener å huske at den hadde det til felles med Air France-ulykken med A340 i Canada, at de satte maskinen vel langt inn på banen...? Men noen her vet sikkert mer om årsaksforholdet. Fartøyssjefen fikk vel sin del av skylden her, om jeg ikke husker feil...

T-H

LN-MOW
10-11-2010, 18:59
Ikke helt uten kritikk, nei ...

On February 28, 1984, Scandinavian Airlines System (SAS) Flight 901, a McDonnell
Douglas DC-10-30 of Norwegian Registry, was a regularly scheduled international
passenger flight from Stockholm, Sweden, to John F. Kennedy International Airport (JFK),
New York, with an en route stop at Oslo, Norway. Following a category E[ instrument
landing system (LS) approach to runway 4 Right at JFK, the airplane touched down long
and fast after which it rolled off the end of the runway and came to rest with its nose
partially submerged in a tidal waterway about 600 feet beyond the departure end of the
runway. All of the 163 passengers and 14 crewmembers evacuated the airplane safely, but
with some injuries. I-/
The Safety Board determined that the probable cauk of this accident was the
flightcrew's (a) disregard for prescribed procedures for monitoring and controlling of
airspeed during the final stages of the approach, (b) decision to continue the landing
rather than to execute a missed approach, and (c) overreliance on the autothrottle speed
control system which had a history of recent malfunctions.

http://www.ntsb.gov/recs/letters/1984/A84_123_124.pdf

trimmet Opel Ascona
11-11-2010, 11:01
Det var vel også en Lufthansa skipper som kom på PA anlegget og fortalte paxen på sin flight
"ute til til høyre kan dere se Manhattan Skyline og til venstre kan dere se airline of the year."

Tally-Ho
11-11-2010, 11:03
Det var vel også en Lufthansa skipper som kom på PA anlegget og fortalte paxen på sin flight
"ute til til høyre kan dere se Manhattan Skyline og til venstre kan dere se airline of the year."

---
Hehe...det er en god, gammel historie. Har hørt den så mange ganger at jeg nesten lurer på om den er sann...

Tally-ho

hmm273
11-11-2010, 12:22
Ryktene vil ha det til at denne kapteinen ikke lenger jobber for Lufthansa etter denne uttalelsen ....
---
Hehe...det er en god, gammel historie. Har hørt den så mange ganger at jeg nesten lurer på om den er sann...

Tally-ho

LN-MOW
11-11-2010, 12:22
Den er faktisk sann. Han fikk seg en skikkelg skrape for den kommentaren.

Tally-Ho
11-11-2010, 15:52
Den er faktisk sann. Han fikk seg en skikkelg skrape for den kommentaren.

----
Når man snakker om Lufthansa-kapteiner og kommentarer på PA...- jeg vet dette er OT, men likevel....


Da Premiair tok over etter Scanair/Conair (nåværende Thomas Cook Scandinavia), så var man i behov av innleide Lufthansapiloter en kort periode til DC10. Rundt 1997 hadde man en spesiell kaptein derfra, og i forbindelse med en delay ut fra GEN (Gardermoen) ble han frustrert, og holdt et lengre foredrag på PA for de 379 pax. Etter at han hadde øst ut sin frustrasjon vedr. div., kom han (fortsatt på PA-anlegget) inn på krigen, og at hans far hadde vært stasjonert der oppe - og at meget hadde forandret seg siden den gang...
Det ble musestille i kabinen, og man kunne høre den berømte knappenålen falle i gulvet. Historien er bekreftet av flere CA'er som enda er i firmaet.
Uansett - noen dager etter var vedkommende ikke å finne på firmaets schedule lenger, og han var sikkert vel tilbake i Tyskland.

Tally-Ho

ts20
12-11-2010, 20:29
Nå var jeg så (u)heldig å være med på denne flighten den gang 28. februar 1984. Reiste sammen med 30 andre fra et skipsmannskap.
For å avkrefte en myte: Arve Tellefsen brukte ikke fela si til å padle med! Jeg tror at han kom seg ut på venstre side i en av skliene helt foran, han satt vel på bussiness, og de måtte padle (med hendene?) inn, noen få meter var det nok, før de kom inn på land.
Selv kom jeg meg ut på høyre ving og gikk ut i den avbildede sklien (se tidligere bilde i link lenger oppe), men da jeg fikk se VANN fikk jeg store betenkeligheter, og jeg så ingen andre i den sklia heller, og fulgte strømmen av folk og gikk helt ut på vingetippen, og hoppet ned et par meter ned i sivet og søla, og sprang som jeg aldri har gjort verken før eller siden, stoppet ikke før jeg var 2-300 meter fra flyet, ventet bare på den store smellen. Etterpå samlet vi oss nærmere flyet, og telte oss opp. Alle som skulle ombord i båten var like hele, men skjelvne.
Heldigvis var det heller ingen andre skadde å se der og da, men en skikkelig støkk fikk vel alle. Men jeg har aldri vært så skjelven noen gang, det er helt sikkert.
Har flydd hundrevis av ganger siden den gang over hele verden, og er like skeptisk hver gang, når været er fuktig og det er litt dårlig sikt. Merkelig, men det sitter vel noe der inne i hodet et sted.

Som plaster på såret fikk jeg INGENTING av SAS, kun et brev med en unnskyldning, undertegnet av Janne Carlson, som jeg har liggende ennå.
Men jeg kom meg ut av denne historien med livet og helsa i behold, kanskje nok!

ANX
13-11-2010, 01:42
For å avkrefte en myte: Arve Tellefsen brukte ikke fela si til å padle med! Jeg tror at han kom seg ut på venstre side i en av skliene helt foran, han satt vel på bussiness, . . .

Velkommen! Ikke ofte man får førstehåndsberetninger fra noe såpass langt tilbake.

Snakka med noen fra cabin en tid etterpå, de humret ennå ved minnet om Bekkelund som sto i fremre dør og hylte at han ikke kunne svømme. Hvoretter han ba Tellefsen om å bruke Stradivarius'en til padleåre, hvilket fiolinisten bestemt nektet å gjøre...

De satt på første klasse - business var ikke oppfunnet i 1984. :old

ts20
14-11-2010, 22:30
For 6-8 år siden gikk det vistnok et program på NRK, som omhandlet bla denne episoden. Der ble det trukket frem meget kritikkverdige forhold, som viste at det var en feil ombord i et eller annet med det automatiske landingssystemet som flygerne ignorerte, jeg vet ikke hva, da jeg ikke har snøring på hva dette er for noe. Ikke har jeg sett programmet heller.
Kanskje noen som vet?

LN-MOW
14-11-2010, 23:33
Les NTSB-brevet i post #11 så får du nok svar på det meste....

SudCaravelle
27-12-2017, 14:22
Ser den er på vei fra Fort Lauderdale nå..

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n311fe/

Nerd?