GF1
05-09-2005, 14:15
Under Cimber Air's nettsted finner man også litt historikk. (http://www.cimber.dk/sw158.asp)
Men når jeg leser teksten der, forekommer det meg at noen årstall og flytyper passer dårlig sammen, se følgende eksempel:
1950: King Air 90 nevnes (må være altfor tidlig)
1955: Piper Aztec nevnes (litt for tidlig, eller tar jeg feil?)
Noen som har informasjon om riktig tid for flytyper som Cimber hadde?
............
I innledningen på artikkelen nevnes at Ingolf L. Nielsen arbeidet hos Danfoss om vinteren allerede så tidlig som i 1949. Og faktisk var det med et Danfossfly han besøkte Fyresdal flyplass under flyplassåpningen i 1967. Det var Snorre Kjetilsson i Fjellfly som hadde invitert ham.
(En annen kjent størrelse som var i Fyresdal under åpningen, var Erik Bye. Han var der på vegne av TV-programmet Idebanken i NRK. Jeg tror han kom med Meyers King Air 90 LN-VIP, den første LN-VIP).
Bildet av Danfoss-flyet OY-ADS i Fyresdal finner du her:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=8052
Men når jeg leser teksten der, forekommer det meg at noen årstall og flytyper passer dårlig sammen, se følgende eksempel:
1950: King Air 90 nevnes (må være altfor tidlig)
1955: Piper Aztec nevnes (litt for tidlig, eller tar jeg feil?)
Noen som har informasjon om riktig tid for flytyper som Cimber hadde?
............
I innledningen på artikkelen nevnes at Ingolf L. Nielsen arbeidet hos Danfoss om vinteren allerede så tidlig som i 1949. Og faktisk var det med et Danfossfly han besøkte Fyresdal flyplass under flyplassåpningen i 1967. Det var Snorre Kjetilsson i Fjellfly som hadde invitert ham.
(En annen kjent størrelse som var i Fyresdal under åpningen, var Erik Bye. Han var der på vegne av TV-programmet Idebanken i NRK. Jeg tror han kom med Meyers King Air 90 LN-VIP, den første LN-VIP).
Bildet av Danfoss-flyet OY-ADS i Fyresdal finner du her:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=8052