View Full Version : Litt hjelp behøves.
Hei alle.
Legger inn noen litt "eldre" bilder hvor jeg trenger litt hjelp.
Første bilde kan jeg bare lese bokstavene "ME" foran på nesehjuls døren. Noen som vet hvilket individ dette er??
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/f25c0080.jpg
Så kommer SAS sin LN-RLR "Kettil Viking". Hvorfor er denne malt opp på denne måten??
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/059bdca0.jpg
Neste ut er Fokker 50 LN-BBB. Er denne på dette tidspunktet i bruk hos KLM Cityhopper??
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/2aa6f292.jpg
Så en Dornier fra Norving. Hvor lenge fløy denne for selskapet i denne merkingen???
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/4644bd4b.jpg
Det kommer nok mange flere spørsmål i denne tråden etter hvert, men dette får være nok som en start. All hjelp er god hjelp. :)
Får svare på det jeg vet: Busy Bee fløy wet-lease for Cityhopper med LN-BBB, ja. Hovedsakelig mellom SVG og AMS. Tidsperioden var mai '92 (9/5-92?) til konkursen i BS 16/12-92.
Da NAS ble etablert neste vår fløy faktisk BBB en kort tid i fulle Cityhopper-farger, men etter lett press fra hollenderne ble navnet på halen tapet over. Slik gikk den da til den ble lakkert i NAS-cs, jeg mener det var i 94 eller tidlig i 95.
Takk for hurtig svar, var noe slikt jeg tenkte selv, men ikke var sikker på. :)
LN-RLR hadde vært utleid til Compass Airlines i Australia og så sånn ut da den kom tilbake.
Mvh,
Takk takk, dette ordner seg jo fint. :)
Hei alle.
Så kommer SAS sin LN-RLR "Keith Viking". Hvorfor er denne malt opp på denne måten??
Keith var da et litt uvanlig vikingnavn? Det skal vel være Kettil Viking?
Nils
LN-NVG fløy for Norving fra januar 1986 til juni 1989.
Takk for hjelpen så langt.
Har rettet navnet nå Nils, gamle øyne ser ikke så godt lengre :)
Den øverste helhvite MD'en er F-GGME som da dette bildet ble tatt ble operert av AOM French Airlines. Flyet fløy helhvitt i 1995 slik som på bildet i 1995 iallefall. Flyet hadde hatt fulle AOM farger, men skulle få en spesiell sticker 'Je veux rester a Orly Ouest' titler på skroget i 1995/96 før det igjen ble malt i vanlige AOM farger. Flyet er også blitt operert av Jet Alsace(Minerve) fra det var nytt i juni 1990 og til AOM overtok i '92. De fløy med denne i 10 år til svenske Transjet overtok i 2002. Det ble bare et par måneder der før Transjet gikk dukken. Så ble det lagret på ARN til det fløy fanger for amerikanske staten som N311FV (Prisoner Tranportation Services) i 4 år til det ble ny lagring. Flyet havnet senere samme år (2008) hos Afrijet Airlines i Nigeria som 5N-BKO. Det er vissnok fortsatt hos dette selskapet.
Og som en liten sidebemerkning: LN-NVG gikk videre til Agderfly i 1989 og fløy for dem til -92 med samme basisfargeskjema.
Og som en liten sidebemerkning: LN-NVG gikk videre til Agderfly i 1989 og fløy for dem til -92 med samme basisfargeskjema.
Den har etter det igjen hatt en noe omflakkende tilværelse før den endte opp med å buklande på Island som TF-ADD 31/8 2004. Var etter Agderfly senere hos Guardair (97-98) og ble etterhvert også registrert SE-KVV/TF-ELH/G-RGDT og TF-ADD for diverse selskaper.
http://www.airpics.com/photos/66964
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=8070&distinct_entry=true
Tusen takk for all hjelpen så langt. Dere er virkelig hjelpsomme og full av kunnskap. :)
SE-KVV er litt artig at du nevner, for det var et spørsmål jeg har på bildet under. Var denne maskinen i noen fast rute, eller var den kanskje bare tilfeldig innom her på Flesland? Holmstroem hadde jeg aldri hørt om før jeg fikk se bildet.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%2080-90%20tallet/93322ef2.jpg
Så en Boeing 727 registrert på andre siden av dammen. Noen som kan si noe mer om denne maskinen?
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%2080-90%20tallet/07e47d5f.jpg
Neste bilde skal være en Fokker F-27 Friendship fra Star Air. Ser ikke antydning til noe kjennetegn på denne, men kanskje noen alikevel vet hvilket individ dette er??
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%2080-90%20tallet/cea8eeb3.jpg
Siste bilde er en kjenning for min del. Denne maskinen har jeg flydd med 2 ganger. En gang fra Beirut til Købehavn, og en gang fra Beirut til Gardermoen. Synes det er litt morro og legge ut denne for å vise en ivrig herremann fra Braathens på sykkel. :)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%2080-90%20tallet/dd88cd20.jpg
Igjen, takk for all hjelp så langt. :up:
N505C er en 727-31, dvs i 100-serien, som ble øevert TWA i 1969.
Reg'en N505C ble brukt fra 13/1/87 til august 1990. I denne perioden ble den operert av
- FB Transport (til aug 88)
- Mike Davis Oil (til jan 90) og
- The Limited Inc (til august 1998, men den ble reregistrert N500LS i august 90).
Maskinen er nå til salgs.
http://www.aso.com/listings/spec/ViewAd.aspx?id=110431
Neste bilde skal være en Fokker F-27 Friendship fra Star Air. Ser ikke antydning til noe kjennetegn på denne, men kanskje noen alikevel vet hvilket individ dette er??
Siste bilde er en kjenning for min del. Denne maskinen har jeg flydd med 2 ganger. En gang fra Beirut til Købehavn, og en gang fra Beirut til Gardermoen. Synes det er litt morro og legge ut denne for å vise en ivrig herremann fra Braathens på sykkel. :)
Den er dansk men det er ikke en Fokker F27, men OY-MUF som var en Fairchild F-27 c/n 40 som også har vært bl.a både LN-BSD og LN-BSE. Den ble operert av Muk Air på 1990-tallet. Da hadde Star Air 4 stk Fokker F27-600 men de har stor cargodør, mens maskinen på bildet ditt har en liten lasteluke foran.
http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=OY-MUF&distinct_entry=true
OD-AHD fra MEA fløy først for American som N7595A.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=19515/608&distinct_entry=true
Forøvrig er slike historiske bilder meget interessante! Kom gjerne med flere...
Siden dette dreier seg om historie saa er det mere som skjedde rundt Compass og LN-RLR (det var vel mere enn 1 SAS MD-80 hos Compass ?) - Historien forteller at Compass gikk konkurs og SAS var svaert raske med aa fly sine MD-80'er ut av Australia saa disse ikke ble en del av konkursboet...i tillegg kom vel minst en av MD-80 hjem med en Motor som hverken hadde sittet paa noen SAS maskin ei hller hadde denne motoren historien dokumentetert
Ja angående Compass så var det jo mye rart rundt dette selskapet. Det vil si at det var egentlig to selskaper som i løpet av starten på -90 tallet var Australias første LCC. Compass Mk I med 5 stk A300/310 og så året etter Mk II med 5 stk MD-80, hvorav tre fra SAS. Det var i tillegg til LN-RLR (VH-LNL) nevnt ovenfor LN-RLF Finn Viking (VH-LNJ) og LN-RLG (VH-LNK) Trond Viking. Det varte under et år før det var full stopp, flyene var leid ut på 5 års kontrakt men var tilbake etter ca. 6 mnd... Da ble de en periode operert i slike hybridfarger, jeg kan dog ikke huske å ha sett LN-RLF slik som -RLR på bildet i første post i tråden.
Hei igjen alle og tusen takk for hjelpen så langt. Utrolig hva dere vet og jeg lærer. :)
Fairchild F-27 OY-MUF fra Muk Air blir alltså det rette for bildet av den nøytrale Friendshipen??
727-en så jo riktig lekker ut der den er til salgs nå. Ganske store forandringer på den med årene. Spennende med historie synes jeg.
Her kommer noen nye spørsmål fra min side, og først ut er hvilken flymaskin er dette, selskap, etc. Ukjent SP-FGK.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/fa034acf.jpg
Neste ut er en de Havilland DHC-8-100 fra DLT med reg. C-GJFX. Noen info om denne maskinen, selskap, osv??
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/4e2ef5ba.jpg
Så en Bell 212 fra Bristow med reg. G-BFER. Denne har jeg ikke funnet noe mer om enn det som jeg har nevnt her. Kanskje noen har gode sider hvor jeg kan lete så jeg slipper å "plage" dere?? :)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/757db4ef.jpg
Det får være alt for i kveld. Takk for all hjelp.
Polakken er en Let L-410UVP-E20 Turbolet
Mvh,
Neste ut er en de Havilland DHC-8-100 fra DLT med reg. C-GJFX. Noen info om denne maskinen, selskap, osv??
DLT er forløperen til Lufthansa CityLine, så dette må ha vært en leverings- eller demoflight siden den fortsatt har den kanadiske reg'en. Muligens demo for WF?
DLT fløy alle mulige prop'er før de etter hvert vel standardiserte med F-50.
Maskinens historie er her, men den er vel ikke helt korrekt.
http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-dh8-62.htm
Ser faktisk ut som den gikk med kanadisk reg et års tid ...
Første flymaskin er en Let 410UVP-E18A c/n 912313 bygget i 1991 og brukt i Polen av Art-B til bl.a fotografering årene 1991-92. Har ikke funnet ut så mye mer om denne.
Neste er Contact Air som var involvert et samarbeid med DLT som senere ble Lufthansa Cityline. C-GJFX ble D-BEST en tid etter ankomst til Tyskland i 1986. Bildet er sannsynligvis tatt ved ferryflighten til sin første eier. Flyet er c/n 062 og ble i Tyskland hos Contactair/Lufhansa Cityline fram til 1993. Da dro det down under til Australia og ble VH-TQN hos Eastern Australia. Flyttet på seg i 2008 da den ble P2-NAZ hos Asia Pacific Airlines på Papua New Guinea. Ble imidlertid bare noen måneder der før den flyttet til Kenya der den fortsatt er. Flyet brukes nå av Blue Bird Aviation og er 5Y-VYN.
Bell 212 G-FBER er c/n 30835 og er bygget i 1977. Det har hatt regen N18099 tidligere. Det ble leid til å fly på Svalbard en periode i 2004 for å erstatte LN-OLK som totalhavarerte i Advendtfjorden 18/12-2003. Det er nå innrullert i grønne klær. Det har endt opp som ZK067 hos British Army Air Corps og er stasjonert på basen RAF Shawbury.
Hei igjen alle.
Tusen takk for all hjelp så langt, men om dere trodde jeg var ferdig så er jeg nok desverre langt fra det. :) Er et langt lerret å bleke som dere skjønner, men ved god hjelp her inne så regner jeg med å komme i mål.
Først ut denne gangen er en Dassault Falcon 900B med reg, N70HS. Hvem var det som operererte denne maskinen. Er litt usikker på tidspunktet, men mellom 1985-93 er nok ganske riktig.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/0ebb6fd9.jpg
Neste er og fra andre siden av "badedammen". Canadair CL-600-2B16 Challenger 604 med reg, N711SX. Noen som vet mere her?
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/0f7598c0.jpg
Så en den vakre skjærgården her vest. Piper Super Cub med reg, LN-HHI. Ikke funnet noe som helst om denne her desverre. Steinar????
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/04ed2433.jpg
Så hopper vi ned til Tyskland og denne ATR-42-300QC med reg, D-BCRP fra Eurowings.
Er dette en av de to maskinene som i dag brukes av Helitrans/Villanden (LN-HTC og LN-HTE)?
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/b81accd3.jpg
Avslutter i denne omgang med denne Boeing 737-300 EC- ID Universair. Som dere ser så mangler jeg 3.dje bokstav i regen, noen som kan identifisere denne??
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/daf8f942.jpg
Takk igjen for all hjelp så langt. :)
ATR42 LN-HTE är ex D-BCRP
Universair B.737-3T0 c/n 23941 = EC-EID
Jeg får ta de du ikke har fått hjelp på så langt. N70HS er Dassult Falcon 900B c/n 140 som ble bygget i 1995. Det var først F-WWFL og VR-CES før den ble N70HS i januar 2000. Den ble N900UT i 2005 og var det til den ble M-RURU på Isle Of Man i 2007. Der er flyet fortsatt.
N711SX er Canadair 604 Challenger c/n 5492 bygget i 2001. Den ble som ny registert N711SX og var det før den i 2004 ble N604SX. Ny registrering som den fortsatt er current på er N604EM. Eiere på disse bizjets er diverse leasingselskaper.
LN-HHI ble registrert på Nordhordaland Flyklubb Manger i 1985. Der ble den helt til nåværende eier Sigvald Dale overtok i år. Flyet var involvert i en ulykke i 2008 da den fløy inn i en strømledning. Det står å lese på Steinars flotte sjøflysider at den ikke er luftdyktig lenger pga rustskader på rammen.
http://www.seabee.info/sjofly.htm
N711SX er Canadair 604 Challenger c/n 5492 bygget i 2001. Den ble som ny registert N711SX og var det før den i 2004 ble N604SX. Ny registrering som den fortsatt er current på er N604EM.
C/n 5492 nyreg. som N604SX 20 april 2001 , N711SX 31 januari 2001 , N604SX 9 augusti 2004 , N604EM 13 juli 2010
DLT er forløperen til Lufthansa CityLine, så dette må ha vært en leverings- eller demoflight siden den fortsatt har den kanadiske reg'en. Muligens demo for WF?
DLT fløy alle mulige prop'er før de etter hvert vel standardiserte med F-50.
Maskinens historie er her, men den er vel ikke helt korrekt.
http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-dh8-62.htm
Ser faktisk ut som den gikk med kanadisk reg et års tid ...
Etter å ha børstet litt støv av hukommelsen er jeg rimelig sikker på at denne ble brukt i perioder på LH's HAM-BGO-HAM-rute på slutten av åttitallet, det var jo DLT's F50 som vanligvis gikk. Så jeg vil tro at bildet er tatt i forbindelse med dette.
Så litt sladder om N505C: Jeg mener å huske at eieren av denne var en kjenning av Atle Brynestad, i alle fall var vedkommende på laksefiske et sted i nærheten av Bergen da bildet ble tatt. I tillegg var flyet en dagstur til London i perioden, det ble sagt at det var eierens kone samt Brynestads kone (Linn Stokke) som skulle på shopping. De var visst ikke noe særlig interessert i laks...:rolleyes:
Hei alle.
Dere slutter aldri å imponere meg med deres evner til å hjelpe og ikke minst viten. :)
Noen få nye bilder som dere kanskje kan gi meg litt mere info om kommer her.
Først ute er en Lockheed L-100-30 Hercules med reg. N21ST fra Southern Air Transport. Ikke funnet noe om denne i dette selskapet i min søken. Vet dere noe?
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/970a7d3a.jpg
Neste er Boeing 727-228_Adv med reg F-GCDE fra Air Charter. Jeg har funnet samme reget på en maskin fra Air France og lurer på om det er den samme maskinen??
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/10a757d1.jpg
Fokker 50 med reg. OO-VLG fra VLM Airlines. Har mistanker om at denne har vært på norsk register. Er det noen som kan avkrefte eller bekrefte dette??
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/51280f7d.jpg
Avslutter denne runden med en Fairchild Hiller FH-227B med reg. OY-EBA. Var denne i selskapet som het(er) Newair når den så slik ut??
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/68fd3f5a.jpg
Blir det for mye mas og spørsmål fra min side så må dere gi beskjed, da slutter jeg med en gang. :) Ha en strålende fin kveld, og heia Norge.
Først ute er en Lockheed L-100-30 Hercules med reg. N21ST fra Southern Air Transport. Ikke funnet noe om denne i dette selskapet i min søken. Vet dere noe?
Den står ikke på denne listen, så den kom til etter 1982, men ble operert av den andre utgaven av Southern Air Transport. Den som var CIA-skjul.. Det var forøvrig samme gjengen som opererte for DHL på FBU ... ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Air_Transport
Fant et bilde fra Miami i 1989.
http://www.airliners.net/photo/Southern-Air-Transport/Lockheed-L-100-30-Hercules/0199489/L/
Maskinen er sist sett i 2005, i FN-bemaling (Transaftik, S9-BOF)
Fokker 50 med reg. OO-VLG fra VLM Airlines. Har mistanker om at denne har vært på norsk register. Er det noen som kan avkrefte eller bekrefte dette??
ja, avkrefte .. ;)
http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-f50-20104.htm
Neste er Boeing 727-228_Adv med reg F-GCDE fra Air Charter. Jeg har funnet samme reget på en maskin fra Air France og lurer på om det er den samme maskinen??
[
Det er korrekt. Den gikk til Air Charter da AF faset den ut. Air Charter var vel også AF's 'Scanair' om jeg husker rett.
Kjerra er nå hos Iran Aseman som EP-ASD.
Southern var et amerikansk frakteselskap, rett og slett. Andre enn meg vet vel mer om det...
727-228 F-GCDE ble opprinnelig operert av Air France. Air Charter var jo AF's datterselskap for charter. Mange av deres fly var jo overført fra mainline AF når de begynte å dra på årene. Dette bildet er antagelig tatt i forbindelse med utskiftning av cruise-passasjerer i Bergen. Det var (er?) jo vanlig med opptil flere 747, A300 etc på Flesland i denne forbindelsen. Husker bl.a. en gang to all-economy 747 kom nesten samtidig, en på gate 22 og en på 24. Da var det trangt, både inne og ute....
OO-VLG (cn 20104) har aldri vært på norsk register. Det er opprinnelig en DLT-maskin som var jevnlig å se på Flesland i DLT-farger på LH's HAM-rute. Du tenker vel på OO-VLM som før det var LN-BBD og OO-VLN som var LN-BBE.
Og OY-EBA var Newair, det er korrekt.
Boeing 727-228 Adv er en Air France maskin opprinnelig, bygget i 1980. Den flyr fortsatt som EP-ASD hos Iran Aseman Airlines.
N21ST/N921SJ ble bygget i 1975 og fløy helt til den endte sine dager 12/7-2006. Da fløy den i UN farger som S9-BOF og under landing i Kigoma i Tanzania gikk det galt. Alle ombord overlevde men flyet ble totalvrak.
OY-EBA fløy for Newair ca 1996, hadde rett før det vært SE-KGA for flere selskaper i Sverige. Det var Malmø Aviation, Sweden Airways og Air Nordic. Det ble levert nytt til Ozark Air Lines som N4220 i 1966, så fulgt opphold Colombia som HK-1981(X), senere videre til Canada som C-GNDH etter et opphold i Frankrike som F-GDAH. Stod lagret på Billund flyplass en periode før den ble solgt til Legion Express som N529LE. Flyet endte opp hos Rollins Air i Honduras som HR-ARZ. Flyet er intakt ennå men står lagret uten motorer.
Takker og bukker hjertligs for alle hjelpen.
Når du snakker om 2 stk AF Boeing 747 "Stone", så kommer det par bilder her som forteller litt om dette. Enjoy.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/c4802981.jpg
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/4079a0c6.jpg
Kommer tilbake senere med noen flere bilder jeg trenger hjelp til. ;)
Hei.
Nytt bilde jeg trenger hjelp med, denne gangen en F-27 fra BusyBee. Det står KE på neshjulsdøren og Fokker nr. 1000 bak på skroget. Noen som vet det fulle og hele kjennetegnet??
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%20eldre/726ce4ca.jpg
Takk for hjelpen :)
Ser Busy Bee fikk fire F27 på 80-tallet i LN-AK_ serien, var en av dem registrert AKE?
Edit: Prøvde å blåse opp bildet litt i Photoshop, og heller mer mot at det er AKC vi ser her. Fant også et bilde her: http://www.airliners.net/photo/Busy-Bee/Fokker-F-27-200-Friendship/0241639/L/
Det var ingen F-27 LN-AKE i den serien, det var en Beech Baron 58. Det er snakk om LN-AKC som LN-GBM sier. Det var LN-AKA,-AKB,-AKC og -AKD. De var forøvrig blant de aller siste Friendshiper produsert og de ble alle bygget i 1986. Skulle blitt SE-KXY hos Viking Air i 1993 (etter konkursen i Busy Bee) men dro til India i 1995 som VT-SSB. Der fløy flyet for Elbee Airlines i noen år. Flyet ble hugget opp i 2005.
Fellowship
04-12-2010, 17:49
Hei igjen Piddien, og takk for alle bildene du serverer :)
Som både LN-GBM og LN-MEH skrive her, så er det LN-AKC du har bilde av. Den hadde en sticker som sa Fokker nr 1000 da den ankom BS i 1986.
Kan bare støtte de over, det er LN-AKC (c/n 10674) som er avbildet. Dog har jeg VT-SSC som reg hos Elbee.
Forøvrig var det AKC som hadde et uhell 27.desember 1989. Et solid motorhavari med påfølgende brann (høyre motor) under avgang fra Karmøy gjørde at hjuldørene på høyre hovedunderstell ikke lot seg åpne og understellet ikke kom ut. Man valgte å gå til Sola for nødlanding med bare to understell på grunn av mindre farefulle omgivelser dersom man skulle skjære ut av rullebanen. Det var jo også det som skjedde, dessverre. Deler fra motoren punkterte jo også skroget, såvidt jeg husker ble en passasjer skadet i foten av disse.
Bilde her: http://www.airliners.net/photo/Busy-Bee/Fokker-F-27-200-Friendship/0352611/L
Alle BS' fire F27-200 var opprinnelig bygget som F27MPA, altså militære (maritime) utgaver, men ble bare brukt av Fokker som "demonstrasjonsfly" før de ble bygget om til -200 og solgt til BS. Det er mulig de var tiltenkt et eller annet flyvåpen/marine, det vet jeg dessverre ikke.
Man kunne tydelig se at buken hadde hatt en radar installert, samt at vingene hadde hardpoints for fueltanker og pylons for missiler etc. En eller flere av dem hadde også hardpoints på siden av skroget for tilsvarende pylon, se bilde av c/n 10670 (Senere LN-AKA) her:
http://www.airliners.net/photo/Fokker/Fokker-F-27-200MAR-Maritime/0557704/L