PDA

View Full Version : SweFly go bye bye?


Savipix
04-09-2005, 19:51
http://sydsvenskan.se/sverige/article118014.ece


Sverige

Konkurs hotar Swe Fly
Av TT
Senast uppdaterad 4 september 2005 18:51

Flygbolaget Swe Fly dinglar på konkursens brant. Ägarna lämnar under måndagen besked om nytt kapital gått att få fram.
Helgens inställda flygningar innebär att 400 passagerare är strandsatta i Pakistan.



STOCKHOLM. En av dem som lyckades ta sig hem för egen maskin är Kicki Nordström från Lidingö. Hon flög i måndags från Skavsta till Lahore. På torsdagen fick hon hemflyget bekräftat. Men på lördagen möttes hon och de andra passagerarna av ett omtumlande besked på Lahores flygplats - deras flygning fanns inte.
- En fruktansvärd upplevelse. Många blev helt förtvivlade, säger hon till TT.

På Swe Flys flygplatskontor satt en lapp med två telefonnummer, men ingen svarade. Inte heller på Swe Flys kontor i Sverige eller inne i Lahore fanns någon.

I stället för direktflyget hem, tvingades Kicki Nordström till en 18 timmar lång resa med ett annat bolag.
- Jag måste återvända på grund av jobbet.

Swe Fly ställde in fredagens och lördagens flygningar från Skavsta utanför Nyköping. Enligt bolagets vd Peter Nyblom var orsaken brist på pengar.
- Ägarna håller på med förhandlingar men det har dragit ut på tiden, säger han till TT.
- Det finns risk för konkurs om inte nytt kapital kommer in.

Runt 400 passagerare har fastnat i Pakistan. De flesta skulle via anslutningsflyg återvända hem till Storbritannien och Norge.
- Detta är ett stort bekymmer. Vi kan inte transportera hem dem och konkurrenternas flygplan är i stort sett fulla, säger Peter Nyblom.

Kicki Nordström är mycket kritisk mot att Swe Fly inte tog kontakt med passagerarna:
- Undrar vad som hände med alla dem som inte hade möjlighet att köpa en ny biljett. Många var barnfamiljer som hälsat på släkten.

I juni bytte Swe Fly vd. Peter Nyblom tog vid för att försöka räta upp skutan.
- Bolaget har haft det tufft ett bra tag. Statliga pakistanska flygbolaget PIA har priskonkurrerat väldigt hårt och vi har haft svårt att svara på det. Vårt problem är att vi bara flyger på en pakistansk destination, förklarar han.

De holländska och brittiska ägarna har hela helgen försökt hitta en lösning. På måndag är Peter Nyblom kallad till ett möte i Stockholm för att få besked om bolagets framtid.
Luftfartsstyrelsen hade på söndagen ingen kännedom om Swe Flys ekonomiska problem.

MartinL
04-09-2005, 20:42
Synd, men neppe noen overraskelse når de sender opp til tre F-50 fra Osl til å mate en 767 i et land med null pakistanere!

De har mye riktig tankegang hva der gjelder destinasjoner, men ikke det beste jeg har sett av fly disponering og utnyttelse!

DY
04-09-2005, 21:46
Viser vel at det er ganske stort potensiale i det norske markedet for ruter til Pakistan. Kanskje PIA øker frekvensen, eller et anna selskap satser. En rute fra UK med mellomlanding i Oslo på vei til/fra Pakistan burde jo ha livets rett ser det ut.

HMWK
04-09-2005, 22:14
Synd dette her. Håper de har muligheten til å fortsette.

Isbamse
05-09-2005, 10:19
Så hvorfor gjør de det ikke motsatt - sender 767en fra fx Torp og mater dit, hvis det er mest pakistanere i Norge?

CK
05-09-2005, 10:54
som sagt tidligere - SweFly er et svensk selskap, og har dermed ikke lov til å fly passasjerer (direkte) mellom Norge og Pakistan, ei heller mellom UK og Pakistan. Derfor må de mate inn pax fra Norge, Danmakr og UK til sine flygninge fra Sverige. Mellom de aller fleste europeiske land og de aller fleste ikke-EU-lnd gjelder fremdeles de gamle, proteksjonistiske bilaterale avtalene som begrenser (med visse unntak) flygninger mellom land A og B til flyselskaper fra land A og B. Noen tilfeller av såkalte femtefirhetflygninger finnes det eksempler på, som f.eks. SAS BKK-SIN, der SAS har rett til å fly pax mellom Thailand og Singapore, eller Ethipians ARN-ROM og Varigs CPH-LON og PAR-AMS.

Trety
05-09-2005, 11:16
Kanskje SweFly gjenoppstår som NorFly og UKFly? :)

Uansett er det synd hvis SweFly forsvinner, det er tydelig for at det er marked og behov for dem. Kanskje de skulle anskaffet en 737 (og kvittet seg med noe småtteri) som har kapasitet til å ta unne pax. og bags uten å stille med en hel armada med maskiner? På en annen side, når det dukker opp 2xF50 for tilslutningspax tyder det på at belegget er ganske bra. ;)

HMWK
05-09-2005, 11:52
Har selskapet begjært seg konkurs? Noen som vet? Klart det burde være marked for sånne flygninger fra Norge. Det er sunt at PIA får konkurranse.

MartinL
05-09-2005, 17:17
Skulle komme mere info i dag om det ple sprøytet inn mere penger. Noen som har hørt noe?

Apropo at swefly ikke fly direkte oslo-pakistan, men hvorfor fløy de da ikke 767'en fra Osl via ARN til Lahore og UK via ARN til Lahore annen hver dag?

jikswoboB
05-09-2005, 17:50
Bolaget har ställt in sina betalningar står det att läsa på DI.se. Konkurs verkar inte så långt borta med andra ord. Trist, som det har nämnts redan verkade det ju finnas en marknad. Kanske vi kan få se det där flygbolaget med det fyndiga namnet NEWS startas upp nu och överta konceptet. Det är väl inte så troligt kanske.

sevenseas
05-09-2005, 18:06
hei

hørte på nyhetene nå at det står rimelig mange passasjerer og venter på å komme hjem
iflg nyhetene måtte de kanskje selv betale på nytt for hjemreise
da det antagelig ikke kom noe swe fly

sseas

MartinL
05-09-2005, 23:06
Sitter å tenker litt og har gjort meg noen tanker om om Swefly sitt prosjekt.
Det er jo ingen tvil om at de valgte destinasjonene tydlig vis har et potensielt grunnlag og man kan vel kanskje si at med bedre tilpasset flåte utnyttelse så kunne dette kanskje gått?

Ruten har jo vært veldig populær blandt pakistanere noe som beviser at grunnlaget var der. Jeg tror like så en rute til Bangkok (som diskutert utallige ganger) ville fått et like bra belegg fra Oslo. Kanskje Dubai også.

Men bolaget må vi nok desverre gi opp når det gjelder slike destinasjoner og fremtiden er vel kanskje selskaper av denne typen. Så derfor tenkte jeg å presentere litt ønske tenkning og høre om noen kanskje tror dette en dag kan bli en reallitet.

Hva om Norwegian nå klarer å presentere overskudd i fremtiden og bygge seg opp litt kapital. Tror dere at de noen gang begir seg inn på tanken om noe lignende Swefly prosjekt? To 767'er på Osl til Lahore, Bangkok og kanskje Dubai?
Med Cabincrew og et godt etablert selskap må da deres kostnader ved en slik oppstart være betydlig mindre enn for Swefly? Dessuten er jo dette ruter som etter min mening er forholdsvis sikre?

Det hadde vært så morro det, om så bare ønske tenkning. Men med farten til bolaget og interkontinental ekspansjon fra osl, er det vel ikke den dummeste tanken allike vell?

LN-MOW
05-09-2005, 23:53
Naa vet jeg null om SweFly's kabinfaktor, men ting kan tyde paa at det ikke var kabinfaktoren som var problemet. Klarer man ikke aa tjene penger med hoeyt belegg, er enten prisingen feil, eller saa er ikke betalingsviljen hoey nok til aa klare overskudd. Hvis man ikke klarer aa faa prisene opp saa man kan tjene penger, er det ikke liv laga for ruten ..

CK
06-09-2005, 08:05
det å drive interkont flygninger er så utrolig mye mer kostnadsdrivende enn å fly korte sektorer der du kan få en masse rundturer unna med étt fly - på interkont klarer du kanskje én rundtur i døgnet, men du trenger to crew (minst!) - og dét blir dyrt. Dessuten er de fleste interkontmarkeder gjennomregulert, og du støter på all verdens problemer der ute.

CK
06-09-2005, 08:05
fra swefly.com:

- The owners of SWE FLY have not been able to finance the operations and the company has been forced to cancel all flights as from last Friday afternoon.

- Presently the owners are in intensive work in order to find a solution to SWE FLY?s problems. The staff of SWE FLY is ready to start operations at short notice.

- To those passengers that now are waiting for a SWE FLY scheduled flight we must regretfully admit that we still do not know when or if flights will resume.

- We encourage all customers to follow the notices on this page. Our switchboard is overloaded and we ask all, but booked passengers, not to phone. Booked passengers can contact us at +46 771 48 85 00.

SWE FLY management

sail4fun
06-09-2005, 08:15
Originally posted by CK
det å drive interkont flygninger er så utrolig mye mer kostnadsdrivende enn å fly korte sektorer der du kan få en masse rundturer unna med étt fly - på interkont klarer du kanskje én rundtur i døgnet, men du trenger to crew (minst!) - og dét blir dyrt. ...


På -1- intercont fly trenger men vel minst 6-8 crew vil jeg tro.
Også på kortere flygninger trenger man vel >=2 crew pr fly pr døgn for å ha en god utnyttelse av flyene, samt slippe å få myndigheter og fagfroeninger på nakken.

/G

EB
06-09-2005, 17:28
Trodde FlyMe hadde takket for seg først...

HMWK
07-09-2005, 09:42
Tragisk, jeg hadde virkelig tro på Swefly.

Trety
07-09-2005, 11:21
Originally posted by HMWK
Tragisk, jeg hadde virkelig tro på Swefly.


Ikke bare det, men de stilte som et svensk selskap med intercont fra Sverige. Synd at det ser ut til å gå i dass. Kanskje løsningen skulle vært flere 762 (stordriftsfordeler) og flere destinasjoner? Ser Bangkok har vært nevnt bl.a. Kabinfaktoren kan det ikke ha stått på, 2xF50 for å hente pax fra OSL alene.

Kanskje vi får se SweFlyMeToo om ikke lenge - så går de skikkelig dundrende konkurs? :spin:

HMWK
07-09-2005, 14:37
Kanskje Fons tar over her også. Da har de mulighet med lavpris på long-haul også? Et sted må de starte og her burde det være god anledning til å få noen bra dealer. Heia Island.

sail4fun
10-09-2005, 12:13
updated 9.9.2005
Update from SWE FLY Friday 9 September.

Regretfully, SWE FLY is yet unable to assist passengers from Luton, Leeds, Lahore and Stockholm/Skavsta waiting for a SWE FLY flight. However, there is a possibility that SWE FLY will arrange to bring stranded passengers home. A solution will hopefully be presented with new owners on this web page next week.

Regarding future bookings for Bangkok a solution is also possible with the prospective new owners.

Passengers who are unable to wait for a later and non guaranteed flight will have to make alternative arrangements. The management of SWE FLY is currently unable to deal with this situation in any other way and sincerely apologize for all the inconvenience caused to passengers by the financial constraints that the company finds itself in at present.

SWE FLY management

http://www.swefly.se/

CK
19-09-2005, 15:23
Struggling Swe Fly seeks court protection
David Kaminski-Morrow, London (19Sep05, 12:31 GMT, 123 words)


Troubled Swedish long-haul operator Swe Fly is hoping to secure court protection from creditors this week as it struggles to save its operation.

The carrier has been grounded since 2 September after running into financial problems.

While the airline is attempting to find a solution to its funding problems, it says the Swedish courts have “not yet accepted” its application for creditor protection.

“This is expected early [this] week,” says the carrier. “Our lawyers are hopeful that a solution to the company’s problems will be found in the near future.”

Swe Fly had been operating long-haul services to the Pakistani city of Lahore with Boeing 767 aircraft and had been planning to open a Bangkok route when it was forced to suspend services.


Source: Air Transport Intelligence news

HMWK
20-09-2005, 10:53
Kanskje like greit å legge ned hele selskapet, nå som det har godt en stund siden siste flygning. Jo lenger tid det tar, jo mindre tiltro har passasjerene til selskapet.

RolfL
20-09-2005, 20:05
I slutet av förra veckan flögs de tre Fokker 50 från NYO till Holland och igår, 19 september, flögs 767:an från NYO till Nimes.

sail4fun
08-10-2005, 18:11
Måndag 26 september 2005

Som tidigare meddelats har SWE FLY inställt sina betalningar och tvingats inställa alla flygningar från den 2 september 2005.

Samtliga SWE FLYs flygplan har återtagits av sina respektive ägare utanför Sveriges gränser. Följaktligen har SWE FLY inte längre några flygplan. Som en konsekvens av detta har samtliga Boeing 767 piloter meddelats uppsägning från och med den 1 oktober.

SWE FLY försöker förmå andra flygbolag att hjälpa strandade passagerare. Tyvärr saknar SWE FLY egna medel att hjälpa drabbade passagerare finansiellt.

Ägarna till SWE FLY liksom ledningen beklagar uppriktigt de negativa nyheterna.

SWE FLY

HMWK
08-10-2005, 22:42
Ja, kanskje siste vi hører fra Swefly. Selv synes jeg ideen var brukbar.