View Full Version : Businessklasse-prisene stuper
Skulle SK tatt inn alt dette i papirutgaven hadde det kostet flesk
Godt med et lite "alternativ" til DY's Dreamliner, kunne jo hatt lignende bileldserie derfra og:lol:
Prisene på businessklasse har stupt det siste året. Dermed blir det stadig lengre mellom de mørke dressene foran i flykabinen på langdistanseflyginger.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10042338
Det er ikke bare prisene som har stupt. Kvaliteten har også rast nedover de siste månedene.
Reiste t/r HKG med Lufthansa for to uker siden, og kvaliteten på mat og vin har virkelig stupt det siste året.
Kvaliteten og mengden mat minte om slik det var i economy for ca. 10 år siden.
Vil man ha luksus er det nok bare F som tilbyr dette nå, iallefall når det gjelder europeiske selskaper.
Det er ikke bare prisene som har stupt. Kvaliteten har også rast nedover de siste månedene.
Reiste t/r HKG med Lufthansa for to uker siden, og kvaliteten på mat og vin har virkelig stupt det siste året.
Kvaliteten og mengden mat minte om slik det var i economy for ca. 10 år siden.
Vil man ha luksus er det nok bare F som tilbyr dette nå, iallefall når det gjelder europeiske selskaper.
Ikke det siste året, i tilfelle i løpet av de siste 9 månedene, reiste c i jan med LH og den holdt høy standard:drink
Har selv 3 IC flighter med LH i biz det siste halve året. 2 var svært gode (MUC-HKG og FRA-IAH), men en (HKG-FRA) var mer på det jevne. Så at biz er dårligere nå er jeg ikke helt enig i. Blant annet så er jo flere og flere seter helt flate etterhvert (selv om både SK og LH henger etter på det området)
Dag Viking
08-11-2010, 17:30
Dette er vel en konsekvens av at økonomiklasse har blitt dårligere og dårligere. Kjøp av drikke, dårlig benplass, uspiselig mat osv. Skal man på ferie og man ikke har kniven på strupen økonomisk, skjønner jeg godt at mange velger å betale litt mer for å slippe å grue seg for flyturen.
Utflyttet
08-11-2010, 17:32
Det OEH samenligner med er vel biz for 10 år siden. Endringen hos de absolutt fleste selskap på langruter har vel vært den samme: seter og IFE har blitt langt bedre, men det er blitt kompensert med at maten bærer langt mer preg av å være litt avansert Y-mat.
-A
Lufthansa henger håpløst etter når det gjelder biz-setene. Når det heller ikke blir kompensert med bedre mat, vin og IFE er jeg redd de henger etter i konkuransen. Veldig skuffende at de ikke introduserte nye biz seter da de tok i bruk A380.
Mikromat og billig vin synes jeg har lite med "luksus" å gjøre, og det er jo det denne artikkelen omtaler bizklasse som
Tommy777
08-11-2010, 18:35
Prisene stuper? Prisene er på vei oppover igjen, det samme er etterspørselen.
Prisene stuper? Prisene er på vei oppover igjen, det samme er etterspørselen.
Enig med Tommy, businessklasse har hatt oppgang etter å gått skikkelig på trynet for 2 år siden nå. Tilbudene er ikke like mye "krise"-tilbud lenger og alle rapporterer om at etterspørselen øker. Så at C prisene stuper, det er vel ikke helr riktig..
Enig med Tommy, businessklasse har hatt oppgang etter å gått skikkelig på trynet for 2 år siden nå. Tilbudene er ikke like mye "krise"-tilbud lenger og alle rapporterer om at etterspørselen øker. Så at C prisene stuper, det er vel ikke helr riktig..
Er vel en eller annen avis eller skribent som har litt forsinkelse i statistikken sin. Jeg mener bestemt å husker at jeg leste en veldig lik artikkel for en stund siden (resirkulerte nyheter?)
Utflyttet
08-11-2010, 19:02
Enig med Tommy, businessklasse har hatt oppgang etter å gått skikkelig på trynet for 2 år siden nå. Tilbudene er ikke like mye "krise"-tilbud lenger og alle rapporterer om at etterspørselen øker. Så at C prisene stuper, det er vel ikke helr riktig..
Det som har skjedd de siste årene er at flere og flere har blitt mer diffrensiert i prisingen, som feks de fleste nå har en billig fixed billett, og så flere nivåer med mer og mer tilgang på seter og fleksbilitet. Hos SAS er det jo nå Z/J/D/C/A-klasse, samt I og R (er vel for ID?), og oppgradering ved gate, *A sin felles-oppgradering for poeng, og en og annen klasse for corporate-avtaler, så er det ganske mange ulike måter å få lokket folk fremover avhengig av behovet for å ha en god tur.
-A
De som ennå ikke er slukt av skumlesersamfunnet, har kanskje lagt merke til at følgende også står i artikkelen:
Prisene stiger igjen
På enkelte strekninger er prisen for businessbilletter halvert de siste årene.
- Under finanskrisen satte flere flyselskaper fly på bakken, for å redusere kapasiteten. Nå når etterspørselen er på vei tilbake, stiger prisene igjen. Det er dårlig nytt for passasjerene, sier Tom Otley.
....setningen slår egentlig ihjel hele artikkelen til VG :)
De som ennå ikke er slukt av skumlesersamfunnet, har kanskje lagt merke til at følgende også står i artikkelen:
Ups, må si meg skyldig der gitt.. var mest opptatt av bildene faktisk :) Det er jo et eget avsnitt som heter "Prisene stiger igjen", og det virker veldig selvmotsigende når artikkelen heter "Prisene stuper".
Jeg er enig i det at som andre nevner her så finnes det i dag en rekke muligheter for "hvermansen" å fly foran gardina, bla pga prisdifferensiering på restriktive billetter og poeng. Det er helt sikkert belegg for å argumentere for en gjennomsnittlig nedadgående trend prismessig sammenlignet med dagene hvor man kun hadde M og C. Som alltid kan man benytte statistikk til å tale sin sak ;)
For de som følger med i finanspressen på selskapene sine resultat trender, så er det ingen tvil om at den generelle trenden er oppadgående om dagen. Det er bare å vise til BA sitt positive resultat, et selskap som er ytterst avhengig av inntjening i premium kabiner. Snittprisene foran i flyet har og går fortsatt opp. Sånn sett blir overskriften til VG skivebom for min del.