PDA

View Full Version : Emirates vil rekruttere kabinpersonale i Norge

MD11
08-11-2010, 12:28
Spennende muligheter for de som ønsker og jobbe som cabin crew i utlandet, Emirates søker crew.

Rekrutteringsmøtet vil - etter hva boarding.no har grunn til å tro, finne sted lørdag den 20. november på Clarion Hotel Royal Christiania.

http://www.boarding.no/art.asp?id=43869

Tally-Ho
08-11-2010, 16:17
Det som er "spennende" her må jo være om Emirates vurderer flyvninger på Skandinavia, og således vil ha en base her et sted, på sikt.

Jeg har snakket med et par norske jenter som var innom Emirates, med base i Dubai. Det var ikke "spennende" særlig lenge. De fløy på alle verdens langruter, men lønnsforholdene var vel ikke noe voldsomt å skrive hjem om.
De bodde i et kompleks sammen med andre kabinansatte, der det var satt begrensninger med hensyn til besøk etter et gitt tidspunkt, osv.sov.
En stor del av pax'en østover var gjestearbeidere fra Bangladesh og Pakistan, og disse jentene følte seg heller ikke særlig respektfullt behandlet ombord.

Men for all del - sikkert spennende for en periode i livet....
Jeg tipper dog at disse unge norske menneskene som ev. søker seg dit, får seg noen overraskelser med hensyn til personellbehandlingen. Den er nok noe annerledes enn i skandinaviske selskaper.

Tally-Ho

ENGM 911
08-11-2010, 16:21
Base eller ikke, de trenger vel skandinavisktalende personell. Har en bekjent i Emirates, og hun stortrives. Nå er hun ikke norsk men indonesisk......om det har noe å si?

MD11
08-11-2010, 19:25
Det som er "spennende" her må jo være om Emirates vurderer flyvninger på Skandinavia, og således vil ha en base her et sted, på sikt.

Jeg har snakket med et par norske jenter som var innom Emirates, med base i Dubai. Det var ikke "spennende" særlig lenge. De fløy på alle verdens langruter, men lønnsforholdene var vel ikke noe voldsomt å skrive hjem om.
De bodde i et kompleks sammen med andre kabinansatte, der det var satt begrensninger med hensyn til besøk etter et gitt tidspunkt, osv.sov.
En stor del av pax'en østover var gjestearbeidere fra Bangladesh og Pakistan, og disse jentene følte seg heller ikke særlig respektfullt behandlet ombord.

Men for all del - sikkert spennende for en periode i livet....
Jeg tipper dog at disse unge norske menneskene som ev. søker seg dit, får seg noen overraskelser med hensyn til personellbehandlingen. Den er nok noe annerledes enn i skandinaviske selskaper.

Tally-Ho

Tja, bortskjemte norske ungjenter kan nok få seg en skikkelig overraskelse hvis man ikke er ydmyk og ikke følger uskrevne og skrevne regler. Men får folk med åpent sinn og et ønske om noe nytt og spennende er jo dette mitt i blinken.

Spantax
08-11-2010, 19:59
Jeg har flere venner som har jobbet i Emirates i flere år - og stortrivdes. Jeg vet ikke om det har noe å si for deres vurdering av forholdene at de er svenske, ikke norske...

Uansett er det jo - som Tally-Ho skriver - for en periode i livet, og kan kanskje sammenlignes med å være reiseleder/guide: Hard jobbing, enkle boforhold, lav lønn - men man kommer seg ut, får sett seg om og ikke minst: Får venner og et nettverk for livet!

SAS-Steward
08-11-2010, 21:31
Det mange Norske ikke tenker over når de reiser å skal jobbe for selskaper i andre deler av verden er at det ikke er helt samme kulturen som hjemme.
Mange reiser ut, og forventer "Norske" forhold.
Når det ikke er slik, så er alt bare pyton.

Chaos Controller
08-11-2010, 22:17

Tally-Ho

Emirates har ikke en eneste base utenfor Dubai, og kommer nok heller aldri til aa faa det, saa aa tro at de plutselig skal aapne base i Norge er nok som aa haape paa hvit jul i Dubai...

Men at de vurderer aa starte rute(r) til Skandianvia skal du nok ikke se bort i fra...

Tally-Ho
09-11-2010, 08:57
Emirates har ikke en eneste base utenfor Dubai, og kommer nok heller aldri til aa faa det, saa aa tro at de plutselig skal aapne base i Norge er nok som aa haape paa hvit jul i Dubai...

Men at de vurderer aa starte rute(r) til Skandianvia skal du nok ikke se bort i fra...
-----
Enig. Base blir det nok ikke her.
Når de nå fisker etter skandinavisk talende cabincrew, så tyder det på ruter ut fra Skandinavia. Hvorfor skulle de ellers ville ha skandinaver i kabinen, når de kan fylle opp med unge mennesker fra alle verdens hjørner, som kan utføre samme jobb til betingelser som ligger under "skandinavisk standard".

En ting er å jobbe i ATC eller som pilot der nede, da har man tradisjonelt var ansett som en form for spesialist, og vært lønnet deretter (selv om dirham'en er lav mot NOK p.g.a. at den følger US-dollar) - noe annet er andre typer jobber innenfor luftfartsindustrien der nede.

Men som noen skriver her - hvis hensikten er å oppleve verden, knytte nettverk, se seg litt rundt (ja nærmest som en reiselederjobb / guide), så er det vel ok for en stund.

Tally-Ho

Spantax
09-11-2010, 09:41
Men som noen skriver her - hvis hensikten er å oppleve verden, knytte nettverk, se seg litt rundt (ja nærmest som en reiselederjobb / guide), så er det vel ok for en stund.

Hva skulle hensikten ellers være? :) Det er nok bare i SAS man ser på en kabinjobb som noe man skal gjøre til pensjonsalderen!

Tally-Ho
09-11-2010, 10:06
Hva skulle hensikten ellers være? :) Det er nok bare i SAS man ser på en kabinjobb som noe man skal gjøre til pensjonsalderen!

----

Jeg synes det er synd om man ikke skulle ha råd å stå i kabinjobben sin til man er pensjonist, om man ønsker det.

Og siden du nevner SAS..., det er nok ikke det eneste selskapet i Skandinavia med gode betingelser for kabinen. Det finnes et par til, der man har et avtaleverk som gjør at man kan fortsette med en ansendig lønn til pensjonsalderen. Og sånn bør det være i Skandinavia.
Ble litt OT dette...

T-H

Spantax
09-11-2010, 13:13
Jeg synes det er synd om man ikke skulle ha råd å stå i kabinjobben sin til man er pensjonist, om man ønsker det.

Og siden du nevner SAS..., det er nok ikke det eneste selskapet i Skandinavia med gode betingelser for kabinen. Det finnes et par til, der man har et avtaleverk som gjør at man kan fortsette med en ansendig lønn til pensjonsalderen. Og sånn bør det være i Skandinavia.
Ble litt OT dette...T-H

Joda, jeg sleivsparka litt :) Det jeg mente var at jeg ikke har hørt om yngre folk (målgruppen for Emirates, regner jeg med) i dag som ser for seg en livslang karriere som cabin crew. Det er noe man gjør en periode, før man går videre med studier i psykologi, statsvitenskap, økonomi eller hva som helst. Noen år i Emirates vil være eventyret man begir seg ut på før man etablerer seg. Og det ser sikkert godt ut på CV'n også (internasjonal erfaring/tilpasningsvilje/stort nettverk).

Hvis noen imidlertid tror at de skal reise til Emiratene, kjøpe seg en villa, bil, gifte seg og bo der resten av livet på en kabinlønn - da er det grunn til å rope litt varsko. Men jeg tror ikke det er noen som har særlig lyst til det, er det?

Blackhawk
09-11-2010, 18:10
He he, det finnes sikkert noen - men de kommer nok til å
bli desto mer skuffet; når de først ankommer sandkassen.
Er nok litt mere "rosenrødt" ved å jobbe som pilot der nede,
var vel Emirates som henter pilotene med limo-service utenfor
døra osv osv.

ThomAAs
10-11-2010, 09:35
Nå er det noen hos oss som har vært nede i sandkassa, både i det ene og det andre selskapet. Alle har kommet tilbake til scandinavia etter noen år, de har likt seg men det passer ikke helt med den "scandinavian way of living"...