DY
04-09-2005, 12:58
Fløy Spanair mellom København og Barcelona.
Flytypen som ble brukt var en A320. PÅ vei fra Kastrup ble det det en A320 i Star alliance-dekor.
Ved gaten var det mye folk og det så ut til at flyet kom til å bli fullt. 15 min før avgang startet en ombordstigning. Jeg valgte å vente en god stund før jeg stilte meg i køen siden jeg hadde sete langt fremme i flyet. Først måtte en stille i kø for å få sjekket sin identitet og at den samsvarte med billetten. Boarding-kortet måtte fremvises, noe endel passasjerer ikke helt forstod siden dem reiste med elektronisk billett. Det ordnet seg likevel. Hyggelig gate-personalet som ønsket god tur på ulike språk...alt etter hva dem trodde du hadde for slags nasjonalitet.
Ombord skulle jeg sitte ganske lang framme, men dog i economy class. Vindussete hadde jeg blitt tildelt ved innsjekk.
Da jeg kom til raden min satt det selvsagt passasjerer i alle setene. Jeg spurte han som satt på sete "mitt" om han hadde satt seg rett, noe han ikke forstod. Engelsk og tysk hjalp ikke. En oppmerksom ung flyvertinne kom umiddelbart bort og ba om å få se setelappene våre og ba han som satt i mitt sete om å flytte seg ett anna sete. Hun ordnet det hele svært profesjonelt og kjapt. Ble litt imponert over henne. Litt trangere ombord hos Spanair enn SAS og Lufthansa, men ikke påtrengende trangt. Vil anta at det er en mellomting mellom Norwegian og SAS. Sikkerhetsdemonstrasjon ble kjørt på skjermene overbord, og kabinpersonalet pekte på nødutgangene både i den spanske, engelske og den svenske versjonen. Flyet tok av 15 min forsinket etter rutetid.
Ombord ble det vist film - "Melinda - Melinda". Hodettelefoner kunne kjøpes for 2 Euro og kunne brukes på Spanair sine flyvninger i framtiden. Kabinpersonalet ombord virket veldig "ungt", men svært effektivt. Avante-class hadde de 3 første seteradene og var nesten full. For oss på economy var det mulighet for å kjøpe både ciabatta, sandwicher, og ulike drikker. Valgte å stå over siden jeg hadde spist litt i Diners loungen på Kastrup.
Etterhvert roet det seg ned og passasjerne så film, sov eller leste aviser. Vi landet 5 min før rutetid og brukte vel minst 10 min på å takse til terminalen. Virket utrolig lenge i alle fall. Bagasjen ble plukket opp etter en lang ventetid. Tror vi stod ca 30 min fra vi gikk ut av flyet til bagasjebåndet begynte å gå. Ganske mange bagasjebånd på flyplassen i Barcelona. Bagasjen vår kom på bånd nr 27.....og det VAR minst 27 bånd der ;)
Gardermoens 3-4 bånd ble nesten litt komisk i forhold.
PÅ hjemreisen var jeg tidlig på flyplassen da valget stod mellom å komme i veldig god tid, eller i litt knapp tid.
Flyplassen i BCN utvider stadig....og en kan se at dem nå begygger ganske mye på andre siden av den ene rullebanen. Ser nesten ut som de skal bygge en helt ny terminal. Flyplassen har forøvrig 3 tårn (som jeg så).
Dessverre viste det seg at flyet var forsinket med ny avgangstid 1130 i stedet for 1045...uvisst av hvilken grunn, noe som heller aldri ble opplyst. Tax-free-butikkene ble saumfart og en cortado ble inntatt.
Ved ombordstigning viste det seg at det var ganske mange japanere. Snodig å se disse reise i flokk. Virket som at alle måtte gå ombord samtidig, og ingen komme "utenom" gruppen.
I Barcelona var dte ingen sjekk av identiteten, merkelig nok. Trodde dette var noe som var likt i Europa på utenlandsturer, men tydeligvis ikke. Japanerne og undertegnede hadde selvsagt passene klare, men dem ville gate-dama ikke se.
Vel ombord fant vi oss fort til rette. Smilende og hyggelig personale ønsket oss velkommen ombord. Denne flyvningen var det langt mindre folk med enn på vei til Barcelona. Vil tippe at det var ca 1/3 fullt denne gangen. Det samme gjentok seg med sikkerhetsdemo etc. Personalet var 2 unge damer og 2 unge menn. Alle virket litt småstresset siden vi var forsinket. Mennene var spanske, mens damene snakket flytende svensk.
I lufta kunne en se det store utbyggingsprosjektet ved flyplassen som fra lufta fortonet seg enda større enn fra bakken. Her kommer det nok noe veldig stort om ett år eller to.
Samme service ombord på hjemturen...og dessverre samme filmen som ble vist (?). Siden det var enstund siden frokost kjøpte jeg meg en ciabatta og fikk valget mellom ost eller skinke, Valgte skinke og fikk kaffe på kjøpet pga forsinkelsen. Flyvertinnen spurte om jeg var norsk da hun ga meg mat/drikke, noe jeg bekreftet. "Jaha - det er derfor du høres så glad ut" svarte hun. Hun fortalte at hun syntes nordmenn var SÅ hyggelige og charmiga.
Etter en stund spurte jeg hun hyggelige flyvertinnen om det var mulig å få påfyll på kaffen og det skulle hun fikse. Jeg letet fram 1 euro siden kaffe kostet det ombord, og regnet ikke med å få enda en kaffekopp "på kjøpet". Men det ville hun ikke høre snakk om.
Før landing fikk vi drops...noe vi ikke fikk til Barcelona..men sikkert pga forsinkelsen. En liten ekstra oppmerksomhet som neppe kan koste så mye for Spanair.
Vi landa vel timen forsinka.
En hyggelig flytur alt i alt. Kabinpersonale var veldig hyggelig, men ungt. Virker som det er ganske mange svensker som jobber Spanair.
Flytypen som ble brukt var en A320. PÅ vei fra Kastrup ble det det en A320 i Star alliance-dekor.
Ved gaten var det mye folk og det så ut til at flyet kom til å bli fullt. 15 min før avgang startet en ombordstigning. Jeg valgte å vente en god stund før jeg stilte meg i køen siden jeg hadde sete langt fremme i flyet. Først måtte en stille i kø for å få sjekket sin identitet og at den samsvarte med billetten. Boarding-kortet måtte fremvises, noe endel passasjerer ikke helt forstod siden dem reiste med elektronisk billett. Det ordnet seg likevel. Hyggelig gate-personalet som ønsket god tur på ulike språk...alt etter hva dem trodde du hadde for slags nasjonalitet.
Ombord skulle jeg sitte ganske lang framme, men dog i economy class. Vindussete hadde jeg blitt tildelt ved innsjekk.
Da jeg kom til raden min satt det selvsagt passasjerer i alle setene. Jeg spurte han som satt på sete "mitt" om han hadde satt seg rett, noe han ikke forstod. Engelsk og tysk hjalp ikke. En oppmerksom ung flyvertinne kom umiddelbart bort og ba om å få se setelappene våre og ba han som satt i mitt sete om å flytte seg ett anna sete. Hun ordnet det hele svært profesjonelt og kjapt. Ble litt imponert over henne. Litt trangere ombord hos Spanair enn SAS og Lufthansa, men ikke påtrengende trangt. Vil anta at det er en mellomting mellom Norwegian og SAS. Sikkerhetsdemonstrasjon ble kjørt på skjermene overbord, og kabinpersonalet pekte på nødutgangene både i den spanske, engelske og den svenske versjonen. Flyet tok av 15 min forsinket etter rutetid.
Ombord ble det vist film - "Melinda - Melinda". Hodettelefoner kunne kjøpes for 2 Euro og kunne brukes på Spanair sine flyvninger i framtiden. Kabinpersonalet ombord virket veldig "ungt", men svært effektivt. Avante-class hadde de 3 første seteradene og var nesten full. For oss på economy var det mulighet for å kjøpe både ciabatta, sandwicher, og ulike drikker. Valgte å stå over siden jeg hadde spist litt i Diners loungen på Kastrup.
Etterhvert roet det seg ned og passasjerne så film, sov eller leste aviser. Vi landet 5 min før rutetid og brukte vel minst 10 min på å takse til terminalen. Virket utrolig lenge i alle fall. Bagasjen ble plukket opp etter en lang ventetid. Tror vi stod ca 30 min fra vi gikk ut av flyet til bagasjebåndet begynte å gå. Ganske mange bagasjebånd på flyplassen i Barcelona. Bagasjen vår kom på bånd nr 27.....og det VAR minst 27 bånd der ;)
Gardermoens 3-4 bånd ble nesten litt komisk i forhold.
PÅ hjemreisen var jeg tidlig på flyplassen da valget stod mellom å komme i veldig god tid, eller i litt knapp tid.
Flyplassen i BCN utvider stadig....og en kan se at dem nå begygger ganske mye på andre siden av den ene rullebanen. Ser nesten ut som de skal bygge en helt ny terminal. Flyplassen har forøvrig 3 tårn (som jeg så).
Dessverre viste det seg at flyet var forsinket med ny avgangstid 1130 i stedet for 1045...uvisst av hvilken grunn, noe som heller aldri ble opplyst. Tax-free-butikkene ble saumfart og en cortado ble inntatt.
Ved ombordstigning viste det seg at det var ganske mange japanere. Snodig å se disse reise i flokk. Virket som at alle måtte gå ombord samtidig, og ingen komme "utenom" gruppen.
I Barcelona var dte ingen sjekk av identiteten, merkelig nok. Trodde dette var noe som var likt i Europa på utenlandsturer, men tydeligvis ikke. Japanerne og undertegnede hadde selvsagt passene klare, men dem ville gate-dama ikke se.
Vel ombord fant vi oss fort til rette. Smilende og hyggelig personale ønsket oss velkommen ombord. Denne flyvningen var det langt mindre folk med enn på vei til Barcelona. Vil tippe at det var ca 1/3 fullt denne gangen. Det samme gjentok seg med sikkerhetsdemo etc. Personalet var 2 unge damer og 2 unge menn. Alle virket litt småstresset siden vi var forsinket. Mennene var spanske, mens damene snakket flytende svensk.
I lufta kunne en se det store utbyggingsprosjektet ved flyplassen som fra lufta fortonet seg enda større enn fra bakken. Her kommer det nok noe veldig stort om ett år eller to.
Samme service ombord på hjemturen...og dessverre samme filmen som ble vist (?). Siden det var enstund siden frokost kjøpte jeg meg en ciabatta og fikk valget mellom ost eller skinke, Valgte skinke og fikk kaffe på kjøpet pga forsinkelsen. Flyvertinnen spurte om jeg var norsk da hun ga meg mat/drikke, noe jeg bekreftet. "Jaha - det er derfor du høres så glad ut" svarte hun. Hun fortalte at hun syntes nordmenn var SÅ hyggelige og charmiga.
Etter en stund spurte jeg hun hyggelige flyvertinnen om det var mulig å få påfyll på kaffen og det skulle hun fikse. Jeg letet fram 1 euro siden kaffe kostet det ombord, og regnet ikke med å få enda en kaffekopp "på kjøpet". Men det ville hun ikke høre snakk om.
Før landing fikk vi drops...noe vi ikke fikk til Barcelona..men sikkert pga forsinkelsen. En liten ekstra oppmerksomhet som neppe kan koste så mye for Spanair.
Vi landa vel timen forsinka.
En hyggelig flytur alt i alt. Kabinpersonale var veldig hyggelig, men ungt. Virker som det er ganske mange svensker som jobber Spanair.