View Full Version : Nikon vs Canon
Hei
Har en Nikon D40 og nå vil jeg ha et nytt speilreflekskamera. Hva vil dere anbefale Nikon eller Canon og kom gjerne med modell.
Oddi
svgspotter
07-11-2010, 22:23
Gjerne ikke så lurt å spør om det oddi, da vil det bare gå en uendelig diskusjon nedover! ;)
Så enkelt som: det finnes ikke noe godt svar på det.
Sjekk priser og gode tilbud på anbefalte kameraer, hvem i slekta som kan arve deg objektiver fra hvilken produsent, hva slags kamera kompisene dine har så du kan låne objektiver, hva salgs nisjeprodukt du har lyst på (f.eks har jo pentax et veldig godt værbestandig kamera) og litt så der.
viking1965
07-11-2010, 22:30
Hvilke krav har du og hvorfor ønsker du evt å bytte merke?
Men husk at hvis du kjøper nytt utstyr så må du jo kjøpe nye linser også...
Hvis du ender opp med Nikon så slipper du det.
Jeg vil endre kamera siden det begynner og bli gammelt og mine krav er at det tar gode bilder av fly
Det er du som tar gode bilder av fly - ikke kameraet. Du kan ha verdens beste kamera og fortsatt ta skitbilder - og du kan ta gode bilder med et instamatic.
Spar pengene og lær deg heller å mestre det du har skikkelig. Jeg garanterer at du ikke vil angre på det.
svgspotter
07-11-2010, 22:53
Det er du som tar gode bilder av fly - ikke kameraet. Du kan ha verdens beste kamera og fortsatt ta skitbilder - og du kan ta gode bilder med et instamatic.
Spar pengene og lær deg heller å mestre det du har skikkelig. Jeg garanterer at du ikke vil angre på det.
Godt forklart, og jeg annbefaler deg, oddi å fortsette med Nikon D40 for det er et ganske bra kamera dessuten har du jo ikke holdt på så lenge ;)
Halvorsn
07-11-2010, 23:23
D40 er mer enn godt nok og at det er gammelt er ikke korrekt. Det er ikke den nyeste modellen, men gammelt er det strengt tatt ikke. Bruk penga dine først på objektiver, så skjerm/programvare SÅ kamera. ALLE speilreflekskameraer er gode nok til å ta gode flybilder. Bruker mitt "gamle" 400D som andrekamera ofte fordi det er et BRA kamera - jeg bryr meg ikke noe om at det er noen år gammelt. Det er lite og lett - noe som gjerne er en fordel om du er på reisefot. Merker at når kamera og objektiv passerer 2,5 kilo vurderer du en lettere variant (les 40D + batt. grip og 100-400L + 1,4x)
Brukte på turen til MAD tidligere i høst (se TR for bilder) 400D og 10-22mm, noe som er lett og lite - det er gjerne en fordel ;)
viking1965
07-11-2010, 23:29
"Har en Nikon D40 og nå vil jeg ha et nytt speilreflekskamera"
Hvis oddi allerede har bestemt seg for å anskaffe nytt kamera hjelper det vel lite at mange anbefalinger går ut på å beholde det gamle?
Halvorsn
07-11-2010, 23:36
Hvis oddi allerede har bestemt seg for å anskaffe nytt kamera hjelper det vel lite at mange anbefalinger går ut på å beholde det gamle?
Du sier noe der... Men begrunnelsene er vel så som så. Uansett, om det skulle være så at valget om nytt kamera er tatt, så bør det være minst D7000 eller bedre for å få noen merkbar endring i kamera. Aller helst en D90, og regner med at D300S blir for dyrt. Nytt kamera (iallefall hvis du oppgraderer og ikke bare oppdaterer modellen) krever gjerne bedre optikk og vil gjøre det hele enda dyrere. For SVG-spotting er kanskje en Nikkor 18-105 VR grei som std. objektiv på f.eks. en D90, men ellers må man gjerne opp i pris og kvalitet for å kunne UTNYTTE det nye kameraets potensiale. Derfor er entry-level-kameraer veldig greie ettersom de gir gode resultater til en rimelig penge.
Her er en video som viser at 550D fra Canon er (sett bort fra at man alltid postproduserer bilder for å få ønskelig detaljrikdom) er SKARPERE og har bedre kontrast enn Canons APS-C-flaggskip 7D: http://www.youtube.com/watch?v=OYif6YYVlAw
Islending
08-11-2010, 00:06
Jeg gikk fra D40x til D90 tidligere i år, og er kjempefornøyd. Denne er "billig" og du kan fortsette å bruke optikken du allerede eier. Som standard kommer den som tidligere nevnt i tråden med en 18-105 (jeg kjøpte med 16-85), noe som sikkert holder i massevis. Du kan evt også kjøpe en Sigma 70-300mm ved siden av, som koster rundt tusenlappen. Er storfornøyd med det! :)
Lykke til med valg av kamera!
Robin882
08-11-2010, 01:06
Blir som "hva er best av Mercedes og BMW". Du må se hva du selv liker. Men slik som folk over sier, handler du Nikon så slipper du å kjøpe nye objektiver.
TigerBlack
08-11-2010, 14:48
Canon er bedre en Nikon og Nikon er bedre en Canon.. Som MOW sier det er hva DU gjør med utstyret som teller.
Men har du først Nikon hus og objektiv så fortsett med det. om du vil bytte ut huset så kan du fremdeles bruke objektivene. Bytter du til Canon er det som nevnt her at du må handle inn alt av optikk i tillegg.. da får 1000lappene kjapt bein å gå på. Lær deg å bruke det du har og evt oppgrader etterhvert.
Min Canon EOS 30D har nå gått over 95000 frames og er fremdeles fulstendig like godt..
Jeg har holdt meg til min kjære gamle D70 i vel seks år, og den er fortsatt brukbar. Hvor mange bilder jeg har tatt aner jeg ikke. Har pratet tidligere om å bytte den ut, men det blir liksom med tanken.
Even92LN
09-11-2010, 19:06
Men går det ikke ann å bruke en Nikon > Canon converter på objektivene? Eller vil det redusere kvaliteten?
http://www.rugift.com/images/nikon-canon-af-adapter.jpg