View Full Version : NAS oktober trafikk tall
branserud
05-11-2010, 09:37
Norwegian fraktet nærmere 1,3 millioner passasjerer i oktober. Det gir en økning på 21 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Punktligheten er kraftig forbedret. Norwegians punktlighet i Norge var 92,4 prosent i oktober.
Punktligheten er bra i Norge med. Sverige og Danmark henger etter.
I oktober fløy 1 268 941 passasjerer med Norwegian, en økning på 219 738 passasjerer sammenlignet med oktober i fjor.
For Norge var punktligheten for oktober 92,4 prosent, og på Gardermoen var punktligheten 93,6 prosent denne måneden. Også flyplasser som Stavanger, Trondheim, Ålesund og Kirkenes utmerker seg med spesielt høy punktlighet.
Norwegian er ett av selskapene i Europa med færrest kanselleringer. I oktober hadde Norwegian en regularitet på 99,6 prosent.Totalpunktligheten for selskapet ble 88,3 prosent, sterkt påvirket at streik i Frankrike som forsinket en god del returflygninger til Skandinavia
Mere kan leses på http://boarding.no/art.asp?id=43842
Mulig at mine øyne ikke er helt topp, men jeg finner ikke noe om kabinfaktoren i denne tråden.
hangar.no melder "Kabinfaktoren var på 79 prosent denne måneden, en økning på ett prosentpoeng fra i fjor." :D
Noen som vil gi et estimat på antall passasjerer fraktet i 2010? (1.1 - 31.12)
Noen som har en god forklaring på at "Internet bookings" har gått ned fra 87% i oktober fjor til 85 % nå i oktober?
Gjetting, de flyr med pakketurer ?
Legg også spesielt merke til denne, meget imponerende.
Norwegian er ett av selskapene i Europa med færrest kanselleringer. I oktober hadde Norwegian en regularitet på 99,6
Til GF1:
Kabinfaktoren var på 79 prosent denne måneden, en økning på ett prosentpoeng fra i fjor.
http://www.boarding.no/art.asp?id=43842
Jeg faar ikke helt dette til aa rime ...
I oktober fløy 1.268.941 passasjerer mot 1.049.203 passasjerer i samme fjorårsperiode. Det er en vekst på 21 prosent.
Det skjer samtidig med at kapasiteten har økt med hele 34 prosent, i takt med at Norwegian fortsetter å fase inn de nye 737-800-flyene fra Boeing.
Flyselskapet greier også å fylle flyene med passasjerer, tross den solide kapasitetsøkningen. Kabinfaktoren - det vil si belegget - steg i forrige måned med 1 prosentpoeng til 79 prosent.
21% flere passasjerer .. 34% hoeyere kapasitet .. og 1% hoeyere kabinfaktor?
http://e24.no/boers-og-finans/article3890460.ece
Ellers er det god fremgang - gratulerer med det!
Dag Viking
05-11-2010, 13:14
Jeg faar ikke helt dette til aa rime ...
21% flere passasjerer .. 34% hoeyere kapasitet .. og 1% hoeyere kabinfaktor?
http://e24.no/boers-og-finans/article3890460.ece
Ellers er det god fremgang - gratulerer med det!
Regner de kapasitet i ASK? I så fall kan det være forklaringen, lengre ruter betyr en høyere kapasitet.
Rekordpunktlighet fra NAS. ihht Flightstats publikasjon for Oktober slo DY til som nr. 3 i europa, en plassering foran SK (som forøvrig leser statistikken subjektivt)
Regner de kapasitet i ASK? I så fall kan det være forklaringen, lengre ruter betyr en høyere kapasitet.
Kapasitet regnes vel i ASK, skulle jeg tro.
NAS ligger an nærmere 13,1 millioner passasjerer i 2010. I 2011 ligger de an til 15,8 mill passasjerer med 20% passasjervekst.
RPK (Revenue passenger kilometer) kan øke mer enn antall passasjerer, fordi flyene flyr lenger i oktober 2010 kontra 2009. Det forklarer RPK øker med 34% mens passasjervekst er 21%.
Ifjor kom det et trendskifte i oktober/november på yielden for NAS. Nå var det et nytt trendskifte, til det positive. Det lover godt. Kanskje klarer NAS å holde samme yield som i 2009 i november/desember. DA skal aksjen opp! ;)