Flyprat >
Flyforum > Qantas A380 jet engine fails: witnesses tell of hearing explosion
View Full Version : Qantas A380 jet engine fails: witnesses tell of hearing explosion
Fra The Sydney Morning Herald:
A Qantas A380 has been forced to return to Singapore's Changi Airport after pilots were forced to shut down one of its four engines.
Deler av flyet/ motoren skal ifølge vitner falt ned til bakken.
http://www.smh.com.au/travel/travel-news/qantas-jet-engine-fails-witnesses-tell-of-hearing-explosion-20101104-17f49.html
Nick Figaretto
04-11-2010, 06:50
Den så ikke helt bra ut...
Basse-HAU
04-11-2010, 06:57
Dette så jo ikke fint ut, ser ut som om en del har slått hull i vingen. En skikkelig blow out ifra motor også...
Noen som vet hvilket individ dette er.
Men godt det gikk så bra som det gikk tross alt.
http://www.avherald.com/h?article=43309c6d&opt=0
Andre1980
04-11-2010, 07:43
Iflg aftenposten.no setter Quantas alle A380 inntil videre på bakken.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3888384.ece
Qantas bruker vel Rolls Royce Trent 972 på A380, ikke bra for RR at det har eksplodert slik. Det er vel ett krav om at det skal være contained. Her har det gått deler gjennom vingen, det kunne like gjerne vært en drivstofftank...
Noen som vet hvilket individ dette er.
Var det VH-OQA (http://data.flight24.com/flights/QF32/) kanskje?
Tja - det er vel den, eller en av de fem andre de har da :o
Var det VH-OQA (http://data.flight24.com/flights/QF32/) kanskje?
Ja, Flight Gobal sier registrering er VA-OQA, levert 2008.
jameson82
04-11-2010, 08:25
Er ikke første gangen det er motor trøbbel på a380..
http://www.eturbonews.com/11979/singapore-airlines-a380-returns-paris-after-engine-failure
TV2-nyhetene kunne nettopp fortelle at hele(!) motoren hadde falt av:wow:
(Oversatt fra engelsk; Lost one engine?):rolleyes:
jameson82
04-11-2010, 08:42
og dagbladet melder om motor brann :P
Concorde
04-11-2010, 08:56
Skremmende opplevelse, definitivt.
Tidligere torsdag skal Qantas selv ha hevdet overfor den amerikanske TV-stasjonen CNBC at flyet hadde styrtet. Øyenvitner fortalte at de hadde hørt en eksplosjon, og det ble funnet metallbiter som så ut til å stamme fra flyets haleparti.
http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article2012579.ece
Basse-HAU
04-11-2010, 09:54
Ja, Flight Gobal sier registrering er VA-OQA, levert 2008.
A380 production bekrefter at det var dette individ, som netopp var inne til C-check hos Lufthansa Tecnick i Hamburg..
http://a380production.com/
Quantas grounder alle 380 individene sine inntil videre http://www.qantas.com.au/regions/dyn/au/publicaffairs/details?ArticleID=2010/nov10/5029
Dag Viking
04-11-2010, 10:49
Vil tro det blir oppvask internt i Qantas etter dette. Å bekrefte at et fly har styrtet, når det faktisk ikke har gjort det, er en tabbe av alvorlig karakter.
Ellers synes jeg det er litt betenkelig at en 380 har problemer av denne sorten. Det er tross alt ikke så mange individer som flyr, og de har ikke flydd så lenge. Det kan jo være en tilfeldighet, og det kan være en ikke-tilfeldighet.
Hvor mange 380 er i lufta pr dags dato? Ca 40?
Edit: Kan jo svare på mitt eget spørsmål med denne grafen
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/timeline/dd6c60c24fa8a5eb78874c2861f2deb4.png
Medparten av flygbolagen som beställt Airbus A380 har valt RR Trent...
Dock har Engine Alliance störst marknadsandel eftersom Emirates valt EA som drivkraft för sina 90 A380.
Qantas bruker vel Rolls Royce Trent 972 på A380, ikke bra for RR at det har eksplodert slik.
Har denne "eksplosjonen" noen sammenheng med 787-problemene RR opplever nå? Der "eksploderte" jo en motor i test-riggen.
Har denne "eksplosjonen" noen sammenheng med 787-problemene RR opplever nå? Der "eksploderte" jo en motor i test-riggen.
Ikke godt å si, men selv om det er to ulike motorer så kan man vel forvente at RR baserer alle sine nyeste modeller på mer eller mindre samme teknologi når det kommer til materialvalg og produksjonsmåte.
TV2-nyhetene kunne nettopp fortelle at hele(!) motoren hadde falt av:wow:
(Oversatt fra engelsk; Lost one engine?):rolleyes:
"Lost one engine" betyr vel ikke at motoren er fallt av, men heller at den ikke virker lenger.
Basse-HAU
04-11-2010, 11:35
Medparten av flygbolagen som beställt Airbus A380 har valt RR Trent...
Dock har Engine Alliance störst marknadsandel eftersom Emirates valt EA som drivkraft för sina 90 A380.
Og her er motor testen på en RR for A380
http://www.youtube.com/watch?v=736O4Hz4Nk4
Den viser at den skal holde "tett", men "teroi" og praksis er vel ikke alltid det samme....
Den testen virker som om det gjelder framdelen av motoren, med vifte og kompressor. I QFs tilfelle ser det ut på bildene som det har gått galt i bakre del (turbin) ?
Den testen virker som om det gjelder framdelen av motoren, med vifte og kompressor. I QFs tilfelle ser det ut på bildene som det har gått galt i bakre del (turbin) ?
"testen" gjelder hele motoren, men når det kommer til "containment capabilities" så er det forståelig mest fokus på FAN området. Det er jo her den største kinetiske energien befinner seg.
Men det er rett som du skriver at VA-OQA hadde Turbin problemer, Ref.:
Australian Transport Safety Bureau investigators found all of the engine's turbine blades had either fractured or broken away. The cause of the explosion of the Boeing 747's Rolls Royce RB211 engine is still under investigation (http://www.smh.com.au/travel/travel-news/qantas-jet-engine-fails-witnesses-tell-of-hearing-explosion-20101104-17f49.html)
Nu skal vi jo nok passe på "ikke af male fanden på væggen"..
Et motor udfald er alvorligt, men det tyder på at QF har check på det.....
Jeg ville overhovedet ikke have nogen bekymring for at flyve QF A380, slet ikke..
Dette kunne ske for alle flytyper....ingen nævnt ingen glemt. og det er jo ikke første
gang at dette sker...så "slå kold vand i blodet"
Hilsen
Ole
Her er en inflight film fra en svenske som satt ved vingen
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10034545
jameson82
04-11-2010, 14:36
Noen som veit om dette er samme flyet og er det mulig at skader som oppsto i April kan foråsaket motorproblemer nå?
http://www.vgtv.no/?id=29493&category=18
Fikk nyhetsvarsling fra CNN om at Singapore Airlines setter 380 på bakken for å sjekke.
Oi, dette så absolutt ikke bra ut!
Noen som veit om dette er samme flyet og er det mulig at skader som oppsto i April kan foråsaket motorproblemer nå?
http://www.vgtv.no/?id=29493&category=18
Nei, det var VH-OQC ( http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=73709 )
Anders95
04-11-2010, 14:53
Jeg hørte først på nyhetene i dag at hele motoren hadde falt av.:)
Uansett så må det ha vært dramatisk for passasjerene ombord.
Noen som veit om dette er samme flyet og er det mulig at skader som oppsto i April kan foråsaket motorproblemer nå?
http://www.vgtv.no/?id=29493&category=18
http://www.velozia.com/?p=3233
Det var VH-OQC, ja, så det var ihvertfall ikke samme maskinen.
jameson82
04-11-2010, 15:38
Får dramatiske økonomiske følger dette. Aksjen til Eads som eier Airbus har falt med over 4 millliarder kr i verdi samt at flyselskapene som har bestilt a380 vurdere å utsette ordrene til RR har avklart feilen på motorene,,
http://e24.no/boers-og-finans/article3889218.ece
Har sittet og lest litt om denne saken på de norske nettavisene (VG, Daglbadet og Aftenposten)... Synes de skriver om denne saken med ett meget oppjaget ordforråd. En fjær blir lett til ti høns, om få dager tipper jeg denne saken er glemt...
Har sittet og lest litt om denne saken på de norske nettavisene (VG, Daglbadet og Aftenposten)... Synes de skriver om denne saken med ett meget oppjaget ordforråd. En fjær blir lett til ti høns
Surprise, surprise...:rolleyes:
jameson82
04-11-2010, 16:14
Har sittet og lest litt om denne saken på de norske nettavisene (VG, Daglbadet og Aftenposten)... Synes de skriver om denne saken med ett meget oppjaget ordforråd. En fjær blir lett til ti høns, om få dager tipper jeg denne saken er glemt...
en eksplosjon som skader vingen er vel ikke helt ideelt da...
Dag Viking
04-11-2010, 16:45
Har sittet og lest litt om denne saken på de norske nettavisene (VG, Daglbadet og Aftenposten)... Synes de skriver om denne saken med ett meget oppjaget ordforråd. En fjær blir lett til ti høns, om få dager tipper jeg denne saken er glemt...
Dette er ikke noe man skal ta så veldig lett på.
Den mest kjente uncontained engine failure er UA232. For de som ikke vet hva som skjedde da, får man google litt. Igjen, alvorlige greier når slikt skjer, men denne gangen gikk det heldigvis bra.
"Lost one engine" betyr vel ikke at motoren er fallt av, men heller at den ikke virker lenger.
Wig-wag skjønte vel det, poenget er vel heller oversettelsen til journalisten.
CNN meldte det først at SQ "halts" sine flyginger, og dette fant jeg på web'en deres.
"Delays to A380 flights
04 November 2010
Our engine manufacturer Rolls Royce and aircraft manufacturer Airbus have advised us to conduct precautionary technical checks on our A380 aircraft, following today's incident involving another operator’s A380.
Resulting from this development, Singapore Airlines will be delaying all flights operating our A380 aircraft.
We will keep affected customers updated and more information will be provided once it is available. "
Dette er ikke noe man skal ta så veldig lett på.
Den mest kjente uncontained engine failure er UA232. For de som ikke vet hva som skjedde da, får man google litt. Igjen, alvorlige greier når slikt skjer, men denne gangen gikk det heldigvis bra.
Ser jo selvfølgelig alvorlighetsgraden i dette, men det er langt fra en motorbrann som har forårsaket en skade på vingen til hva det først ble hevdet tidligere i dag, nemlig at flyet hadde styrtet...
Dag Johnsen
04-11-2010, 20:49
Heisann!
Nu skal vi jo nok passe på "ikke af male fanden på væggen"..
Et motor udfald er alvorligt, men det tyder på at QF har check på det.....
Jeg ville overhovedet ikke have nogen bekymring for at flyve QF A380, slet ikke..
Dette kunne ske for alle flytyper....ingen nævnt ingen glemt. og det er jo ikke første
gang at dette sker...så "slå kold vand i blodet"
Hilsen
Ole
Helt enig med Ole her!
Dag
CNN meldte det først at SQ "halts" sine flyginger, og dette fant jeg på web'en deres.
"Delays to A380 flights
04 November 2010
Our engine manufacturer Rolls Royce and aircraft manufacturer Airbus have advised us to conduct precautionary technical checks on our A380 aircraft, following today's incident involving another operator’s A380.
Resulting from this development, Singapore Airlines will be delaying all flights operating our A380 aircraft.
We will keep affected customers updated and more information will be provided once it is available. "
Nyhetene har gått på de fleste kanaler her over på øya i hele dag. Singapore Airlines flight fra LHR til SIN er blitt holdt tilbake pending inspeksjon av maskineriet. Det opplyses at de planlegger i sende maskinen av gårde om et par timer.
SQ sine A380 flighter regnes med å klareres for flight i løpet av natten sies det av selskapets representanter til TV media nå.
Det gjøres et nummer av at Qantas ikke har hatt et eneste fatalt uhell i sin driftsperiode.
Dekningen har vært massiv på alle kanaler.
Flere av passasjerene er intervjuet , med positiv omtale hvordan de ble informert av mannskapet underveis.
Har denne "eksplosjonen" noen sammenheng med 787-problemene RR opplever nå? Der "eksploderte" jo en motor i test-riggen.
Og så kom jeg på enda en RR-hendelse i sommer:
BA hadde en uheldig sak på en B777 (G-YYMP med RR-motorer):
British Airways Boeing 777 diverted after engine explodes
http://www.planetalkinglive.com/2010/06/picture-british-airways-boeing-777-diverted-after-engine-explodes/
Kunne ikke dette gått virkelig galt? I og med at en del fra motoren gikk tvers igjennom vingen. Inni vingen finnes vel både drivstofftanker, hydraulikkrør, kabler etc.
Tja, det meste kan jo gå virkelig galt gitt at entropien lager skikkelig kaos. Men klart, dette er vel "nærmere" (høyere statistisk sjans) å gå skikkelig galt enn om den ytterste motoren gjorde det samme. Rent spekulativt, som det alltid blir :)
Må være totalt turbinhavari på den motoren der, Og hvis det akkurat har vært på C-sjekk....jaja, Lufthansa teknisk kan nok fort få besøk av RR..
SQ er i ferd må bli normal.Her fra deres web...
"Delays to A380 flights
05 November 2010
Last updated 1300hrs, 5 Nov 2010
Singapore Airlines has begun resuming A380 flights following precautionary checks. The checks were carried out following advice from engine manufacturer Rolls Royce and aircraft manufacturer Airbus.
The following flights have departed (all times local):
SQ345, Zurich – Singapore, departed at 1805 hrs. It was originally scheduled to depart at 1055hrs.
SQ333, Paris – Singapore, departed at 1728 hrs. It was originally scheduled to depart at 1115hrs.
SQ322, Singapore – London, departed at 0250 hrs (5 Nov). It was originally scheduled to depart at 2330 hrs (4 Nov).
SQ334, Singapore - Paris, departed at 0352 hrs (5 Nov). It was originally scheduled to depart at 2340 hrs (4 Nov).
SQ346, Singapore - Zurich, departed at 0410 hrs (5 Nov). It was originally scheduled to depart at 0120 hrs (5 Nov).
SQ317, London - Singapore, departed at 2208 hrs (4 Nov). It was originally scheduled to depart at 1055 hrs (4 Nov).
SQ321, London - Singapore, departed at 0111 hrs (5 Nov). It was originally scheduled to depart at 2205 hrs (4 Nov).
SQ638, Singapore - Narita, departed at 0631 hrs (5 Nov). It was originally scheduled to depart at 2345 hrs (4 Nov).
SQ231, Singapore - Sydney, departed at 0640 hrs (5 Nov).It was originally scheduled to depart at 0035 hrs.
The following flights were originally scheduled to be operated by A380 aircraft but were served by a Boeing 777 aircraft instead in order to minimize disruption to customers:
SQ221, Singapore - Sydney, departed at 0301 hrs (5 Nov). It was originally scheduled to depart at 2035hrs (4 Nov).
SQ227, Singapore - Melbourne, departed at 0105hrs (5 Nov). It was originally scheduled to depart at 2100hrs (4 Nov). "
Motor ville ikke stanse
Et av de store spørmålene ved siden av selve eksplosjonen er hvorfor motoren ved siden av den ødelagte, ikke ville slå seg av etter at flyet landet.
(http://www.hangar.no/permalink/49110.html)
branserud
05-11-2010, 08:42
Motor ville ikke stanse
Et av de store spørmålene ved siden av selve eksplosjonen er hvorfor motoren ved siden av den ødelagte, ikke ville slå seg av etter at flyet landet.
(http://www.hangar.no/permalink/49110.html)
Kan ha noe med skadene turbinbladene gjorde. Flere el kabler kan väre kuttet
Motor ville ikke stanse
Et av de store spørmålene ved siden av selve eksplosjonen er hvorfor motoren ved siden av den ødelagte, ikke ville slå seg av etter at flyet landet.
(http://www.hangar.no/permalink/49110.html)
Selv om det _kan_ være to forskjellige feil så vil det vel i denne sammenhengen være mest sansynlig med sekundærskade som følge av at noe inni vingen ble klippet eller kortsluttet.
Selve avstengningen er vel bare en fuel cutoff, men det er kanskje en del motorstyring som vil overvåke at motoren ikke har for høyt temp etc., før den "godkjenner" at motoren stoppes. Kan det være nok at noen slike sensorer mister kontakten før man får problemer med å stoppe? Jeg ville forventet at selve fuel cutoff mekanismen er såpass vital at den har en dobbeltsikring, som kan utløses ved å bruke en form for nødstopp (brannsystem?)
Eksplosjon! Her har en del av kompressoren (et eller flere blader), tror jeg, løsnet gått gjennom "kassa" tatt med seg fuelrør, som har gitt en lekkasje inn i det varme området bak på motoren. Dette har så forårsaket brann. Min teori. Dette kan jo ikke kalles en eksplosjon!
Tja... Eksplosjon har mange definisjoner, en av de mer generelle er "en plutselig frigjøring av energi", som dekker alt fra en ballong som sprekker, en spent fjær som frigjøres, og etter min mening så vidt kan dekke dette tilfellet, om det var et kompressorblad som løsnet. Kompressorbladet har en høy rotasjonsenergi, men i det det løsner får det en lineær bevegelsesenergi. DVS at energiens form plutselig endres og bladet fyker gjennom motoren og ut vingen.
Til sammenlikning så vil det i en kjemisk eksplosjon være høy energi lagret i sprengstoffet, frem til det detoneres og energien da frigjøres som en trykkbølge.
Selv om det _kan_ være to forskjellige feil så vil det vel i denne sammenhengen være mest sansynlig med sekundærskade som følge av at noe inni vingen ble klippet eller kortsluttet.
Selve avstengningen er vel bare en fuel cutoff, men det er kanskje en del motorstyring som vil overvåke at motoren ikke har for høyt temp etc., før den "godkjenner" at motoren stoppes. Kan det være nok at noen slike sensorer mister kontakten før man får problemer med å stoppe? Jeg ville forventet at selve fuel cutoff mekanismen er såpass vital at den har en dobbeltsikring, som kan utløses ved å bruke en form for nødstopp (brannsystem?)
Er hvertfal veldig vanlig at Fuel cutoff er en egen ventil vesentlig lenger inn i vingen/flykroppen enn ute ved pylon... kjiipt om motoren skulle løsne og dra med seg den ventilen ;D
737 har denne ventilen inne i vinge tanken mener jeg å huske... MD-80 har den i understellsbrønnen(!). Er ikke dumme disse flyingeniørene :)
Basse-HAU
05-11-2010, 17:23
Noen som finner bilder av motoren fordra, så ser vi vel fort om noen fanblades mangler....
The number two engine on the Qantas Airways A380 involved in Thursday's incident likely lost its engine rotor disk, Qantas general manager David Epstein confirms.
http://www.flightglobal.com/articles/2010/11/06/349412/qantas-a380-likely-lost-engine-disk.html
Qantas har funnet olje på steder det ikke skal være olje i 3 motorer og beholder flyene på bakken ytterligere 3 dager:
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7371927
Dag Viking
08-11-2010, 11:16
Ser ut som QF tar flere grep, og skifter motorer:
http://www.flightglobal.com/articles/2010/11/06/349411/qantas-to-change-engines-on-two-a380s.html
The number three engine on an A380, registration VH-OQC, will be changed after an inspection in Sydney found abnormalities including an oil leak
Another Qantas A380 currently grounded in Los Angeles will have one of its engines changed due to unspecified problems.
The abnormalities in the number three engine of VH-OQC could have potentially led to a repeat of Thursday's incident on QF32, sources say.
Om flyet som fikk problemer ut fra SIN:
The aircraft safely returned to Singapore but with only half of its ailerons working, footage from the incident shows. Additionally, the crew were not able to control the number one engine, leading firefighters to hose down the engine to forcibly shut it down.
Kommer en samtale med en ekspert på Sky News¨om ca 30 min..
Utifra intervjuet med eksperten, ble det sett på som meget poisitivt at QF hekter av de tre motorene som har oljelekkasje og sender dem i RR. De skal visst få tre nye og muligens være operative med alle fly om 72 timer.
SQ går normalt ( var visst en annen spec på deres .. ).
SQ 317 LHR-SIN dro avgårde med kun 9 min forsinkelse i dag.
Fruen min er ombord.. Hun har vært noe nervøs de siste dagene. Kun redd for at hun IKKE skulle få favorittflyet sitt SQ A380 som hun har fløyet tidligere ( + AF sine )...:lol::lol:
SQ setter tre A380 på bakken i dag for motorskifte, det går utover flighter til Sydney og Melbourne..
"A380 FLIGHTS UPDATES
10 November 2010
Based on further analysis of inspection findings as the investigation into last week's incident involving another operator's Airbus A380 is progressing, Singapore Airlines will be carrying out precautionary engine changes on three A380s. "
Er det bare Singapore Airlines og Qantas som bruker RR?
Hva med Air France, Lufthansa?
Er det bare Singapore Airlines og Qantas som bruker RR?
Hva med Air France, Lufthansa?
Lufthansa bruker også RR, mens Air France (Og Emirates) bruker EA motorer
Lufthansa har sagt at de vil bytte en av motorene på et av flyene, men at det ikke vil gå utover ruteprogrammet da de foreløpig bruker deres A380er ganske lite siden de fortsatt er i en innkjøringsfase
Rolls Royce skal nå har funnet feilen melder Flightglobal, så da bør nødvendige grep kunne tas og ting gå tilbake til normalt igjen
http://www.flightglobal.com/articles/2010/11/12/349649/component-failed-on-qantas-a380s-engine-rolls-royce.html
Rolls-Royce has concluded that a component failure in the turbine section of a Trent 900 engine fitted to a Qantas Airbus A380 led to the oil fire which destroyed the powerplant in-flight.
In an update to the investigation today the manufacturer states that the failure was "confined to a specific component" in the turbine area
jameson82
13-11-2010, 15:23
mesteparten av Voice cocpit opptaket ble ødelagt pga motoren ved siden av ikke lot seg slå av. Opptaket fortsatte i over to timer etter problemene begynte og mye ble overskrevet, Men er opptakerne så utdatert at de bare kan ta opp begrenset med opptak? Man skulle tro at med dagens digitale teknologi skulle ikke noen TB disker som kan ta opp dagevis med opptak være noe problem? Eller er det andre hensyn som gjør at opptakene blir overskrevet så fort?
http://www.flightglobal.com/articles/2010/11/13/349690/cockpit-recorder-overwritten-in-qantas-a380-engine-incident.html
Rart at de ikke trippet sikringen til CVR'en.... Tenkte kanskje ikke tanken før det var for sent....
Har de fikset vingen på flyet. Det må vel ha vært eksperter fra Airbus for å fikse vingen?
Mchansern
15-11-2010, 11:10
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/qantasfly-maatte-gjoere-vendereis-etter-roeyk-i-cockpit-3341754.html
Qantas-fly måtte gjøre vendereis etter røyk i cockpit
Mchansern
15-11-2010, 11:10
Er det bare jeg som synes virkelig synd på Qantas nå?
Dårlig timing for QF dette - de fyller 90 år i morgen 16. november. Regner med alle episodene de har hatt de siste to ukene legger en demper på feiringen.
Skal vel nevnes at selskapet nå har medias fokus på seg også. Ta en titt innom The Aviation Herald og se antall tilfeller med røykutvikling om bord på global basis ukentlig, så ser man hvor relativt hyppig dette intreffer hos ulike selskaper.
Update: 4.00pm - 13 November 2010
Aircraft examination continuing
In Singapore, the No 2 engine has been successfully removed from the aircraft and is being prepared for transport to a local engineering facility for technical examination under ATSB supervision. The removal of the engine will also facilitate closer examination of the damage to the surrounding wing and other structures and systems.
http://www.atsb.gov.au/newsroom/news-items/qantas-airbus-a380-singapore.aspx
Siste nytt på TV nyheter i dag er at QF sier at RR må bytte ut opptil 40 motorerer på 380 flåten rundt om i verden !! Det må vel si andre operatører enn de selv også.
SQ har fortsatt ettersyn av sine og foreløpig har kun tatt de ut av trafikk til Australia og erstattet dem med 744 og 773....
Utflyttet
18-11-2010, 13:26
Siste nytt på TV nyheter i dag er at QF sier at RR må bytte ut opptil 40 motorerer på 380 flåten rundt om i verden !! Det må vel si andre operatører enn de selv også.
SQ har fortsatt ettersyn av sine og foreløpig har kun tatt de ut av trafikk til Australia og erstattet dem med 744 og 773....
Det stod 4 WhaleJet's med gullhøne på halen stablet i et hjørne på Changi når jeg dro forbi i ettermiddag, så dette er nok ikke en billig affære. :)
-A
He, he, det er ingenting som går usett fra dette forums medlemmer...^_^
Men først må vel RR kunne levere motorer som har feilen utbedret? Finnes disse ennå? 787's konsept hvor man (teoretisk) kan bytte motortype ser nå svært attraktivt ut, selv om DagJ sier at det er litt mer komplisert enn de opprinnelig planla ...
Men først må vel RR kunne levere motorer som har feilen utbedret? Finnes disse ennå?
Slik jeg har forstått det er RR motorene som leveres i disse dager en forbedret utgave, uten at jeg vet hva som har blitt gjort (QF tar levering av en maskin nå i november)
Det stod 4 WhaleJet's med gullhøne på halen stablet i et hjørne på Changi når jeg dro forbi i ettermiddag, så dette er nok ikke en billig affære. :)
-A
Helt sikkert , men det går på produktforsikringen til RR slik at det er underwriterne i Lloyds som til slutt tar hit'n.
Endel nærbilder av skaden på vingen i denne artikkelen
http://www.flightglobal.com/articles/2010/11/18/349900/pictures-airbus-catalogues-a380-damage.html
Airbus engineers on site in Singapore have provided to investigators from the Australian Transport Safety Bureau a description of the main damage to the Qantas A380 stricken by the Rolls-Royce Trent 900 engine failure earlier this month
Så nettopp på SKY News og de hadde virkelig nyheter om "Cascades of failures" etter motoren "eksploderte"..
http://news.sky.com/skynews/Home/Business/Qantas-A380-Suffered-Cascade-Of-Failures-After-Blast-In-Rolls-Royce-Engine/Article/201011315817024?lpos=Business_Carousel_Region_0&lid=ARTICLE_15817024_Qantas_A380_Suffered_Cascade_ Of_Failures_After_Blast_In_Rolls-Royce_Engine
Lignende artikkel hos Aftenposten nå:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3911426.ece
Woodward er også kaptein på A380-flyene, og han sier til nyhetsbyrået Associated Press at kapteinene måtte håndtere 54 alarmer i luften i løpet av det to timer lange dramaet.
QF A380 i lufta igjen
Qantas today announced that it plans to resume initial Airbus A380 operations from Saturday, 27 November, commencing with a QF31 service from Sydney to London via Singapore.
http://www.qantas.com.au/regions/dyn/au/publicaffairs/details?ArticleID=2010%2Fnov10%2F5045
Rart at de ikke trippet sikringen til CVR'en.... Tenkte kanskje ikke tanken før det var for sent....
Det ville vel vært feil å trippe CVR'en før man var på bakken uansett - da hadde man jo ikke hatt noe å jobbe med dersom hendelsen hadde utviklet seg i "feil retning". Men dersom det stemmer at man kun lagrer to timer med lydopptak så er jo det litt merkelig. Skal ikke så mange GB minne til for å lagre dagesvis med lyd.
Det ville vel vært feil å trippe CVR'en før man var på bakken uansett - da hadde man jo ikke hatt noe å jobbe med dersom hendelsen hadde utviklet seg i "feil retning". Men dersom det stemmer at man kun lagrer to timer med lydopptak så er jo det litt merkelig. Skal ikke så mange GB minne til for å lagre dagesvis med lyd.
Tanken var heller at så fort man får kunnskap om at en motor ikke lar seg stoppe, så vet man jo at CVR vil surre og gå. Selvsagt skulle man ikke trippet den i luften, men så snart flyet stod på bakken, med kun eng 1 running. 2 timer stammer vel helst fra lover og reguleringer, heller enn tekniske begrensninger. Normalt i en luftfartshendelse er jo 2 timer mer enn tilstrekkelig.
Basse-HAU
23-11-2010, 17:26
Men her burde Airbus ha lært leksa si, var jo en motor som ikke ville stoppe når de testet en 346, til Qatar, tror jeg det var, som gikk igjennom/over en betongsperre, rett før overlevering. Resultatet ble vel at maskinen ble avskrevet.
Men i og med at Airbus har vært borti lignende tilfeller før, så burde det vel være en manual på slikt når det samme skjer igjen?
Var vel ikke helt det som skjedde ..... det hadde nok hjulpet å trekke tilbake spaken ... ;)
When the aircraft moved, the ground technicians was fixated in applying the brakes and steering the nose wheel instead of reducing the power by retarding the throttle.
http://aviationknowledge.wikidot.com/asi:crash-of-airbus-340-600:a-study-on-hfacs
Det var forøvrig Ethiad, ikke Qatar.
Dette er forøvrig den litt mindre diplomatiske versjonen ....
Not having read the run-up manuals, they had no clue just how light an empty A340-600 really is.
http://www.snopes.com/photos/airplane/etihad.asp
Første A380 med QF etter uhellet forlater SYD idag...
Siste nytt fra Aljazeera. To av de fire 380 som blir satt i drift er helt nye.. !
Siste nytt fra Aljazeera. To av de fire 380 som blir satt i drift er helt nye.. !
Men foreløpig er kun 1 av de 2 nye levert (MSN047). Neste maskin (MSN055) kommer først senere denne måneden. Itillegg til en maskin i januar og en i mars
Hører på NRK alltid nyheter nå, at Qantas forbereder søksmål mot RR etter at de australske "air safety authorities" har funnet produksjonsfeil på motorene fra RR...
Ut fra det jeg fikk med meg, så var det noe med et "misaligned" oljerør eller noe i den duren som var årsaken til motorhavariet..
Her er artikkelen fra BBC News.
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-11895106
Mere fra BBC vedrørende denne saken.
The Australian Transport Safety Bureau (ATSB) has published its report into the incident.
The ATSB confirmed that an oil leak was the likely cause of the blow-out.
"The aircraft would not have arrived safely in Singapore without the focused and effective action of the flight crew," the report said.
http://www.bbc.co.uk/news/business-11907661
Dette uhellet kunne tydeligvis hatt langt verre utfall enn det heldigvis fikk..
Dag Viking
03-12-2010, 12:44
Fra samme artikkel
The report also pointed out that there were five pilots on board the superjumbo aircraft, with a combined 72,000 hours of flying experience, on 4 November when the incident took place.
Nok et eksempel på hvor viktig det er med erfaring og kompetanse når "the shit hits the fan".
Kanskje en grunn til å tenke gjennom hvem som sitter i cockpit neste gang man flyr, og om de har den erfaring og kunnskap som skal til for å løse eventuelle problemer som måtte dukke opp.
Er vel baade fordeler og bakdeler med saa mange involvert, ettersom det jo forstyrrer samarbeidet mellom de to i foeresetene. Men det hoeres ut som de har klart aa loese dette eksemplarisk.
Detaljert artikkel med bilder:
http://www.avherald.com/h?article=43309c6d/0007&opt=0
Noe nytt om hva som skjer med motorene i disse QF380'ene? De har ganske gode flytider til SYD men er ikke fristende å fly dem innen feilen er rettet. Leste et sted (husker ikke om det var her) at RR hadde blitt oppfordret til å utbedre feilen. Jeg liker gjerne å vite noe mer innen jeg kjører en av disse spesifikke maskinene...
Qantas har nå fått OK fra RR at de igjen kan begynne å fly deres A380 SYD-LAX med full last. Første avgang er planlagt 17. januar selv om tillatelse fra australske myndigheter mangler
http://www.etravelblackboard.com/article/113282/rolls-royce-clears-qantas-a380-to-la
Qantas has received permission from engine maker Rolls Royce to operate its A380s on the Los Angeles route at full load.
Her er en video som viser de store ødeleggelser som dette flyet ble utsatt for.
http://www.youtube.com/watch?v=MYh4vWd9UEw
jameson82
17-03-2011, 02:41
Blir en kostbar afære å fikse skadene. Prisen kan komme helt opp i 150mill $ www.smh.com.au/business/repairs-to-stricken-qantas-superjumbo-to-begin-soon-20110316-1bxab.html
Tipper at Airbus også strekker seg langt for å sørge for at denne kommer i lufta igjen. Ikke noen god PR å måtte skrape et splitter nytt prestisjefly, uansett hvem det var sin feil at motoren eksploderte.
Ble dyrt for RR dette, da de trolig har betalt Qantas AUD 95 millioner (ca 550 MNOK) i erstattning etter hendelsen
http://www.flightglobal.com/articles/2011/06/22/358587/qantas-reaches-settlement-with-rolls-royce-over-qf32.html
While the terms are "confidential", said the Oneworld alliance member, the settlement will amount to Australian dollars (A$) 95 million in its 2011 fiscal year profit and loss statement.
seatsniffer
22-06-2011, 12:28
Er dette flyet i lufta igjen?
Er dette flyet i lufta igjen?
Nei, den er fremdeles i SIN og lappes sammen. Sist jeg leste så ventes den først i trafikk i februar 2012
Da skal flyet være ferdig reparert og skal etter planen settes tilbake i trafikk igjen 28/4. Antar det må endel tester til før det er klart og kan flys ut fra SIN
Ellers så skal visstnok flyet ha satt to rekorder:
1. Dyreste reparasjon av et fly
2. Høyeste forsikringssum for et fly som ikke er blitt vraket
Basse-HAU
02-04-2012, 16:17
Ellers så skal visstnok flyet ha satt to rekorder:
1. Dyreste reparasjon av et fly
2. Høyeste forsikringssum for et fly som ikke er blitt vraket
Hva med EK sitt 380 som sto/står i Canada, ble ikke dette også veldig dyrt?
Hva med EK sitt 380 som sto/står i Canada, ble ikke dette også veldig dyrt?
Ikke i nærheten, og det var bare snakk om en mindre skade
Fredrik Propell
02-04-2012, 19:06
Har du noen prislapp på fixen? Og hva var summen som ble utbetalt fra forsikringsselskapet?
Har du noen prislapp på fixen?
I følge A380production-forumet er det snakk om nesten 800 millioner kroner
Fredrik Propell
02-04-2012, 22:57
I følge A380production-forumet er det snakk om nesten 800 millioner kroner
Det var ikke lite.. Nesten 1/3 av listeprisen.
Så har Nancy Bird fløyet for første gang siden ulykken satte den på bakken 04. november 2010.
Flyet planlegges å flys tilbake til Sydney 21. april, under callsign QF32, det samme hun brukte den dagen motoren eksploderte.
Det ryktes på A.net at det vil bli gjort ett PR stunt ut av dette, man lusker ikke flyet tilbake i drift, men vil bl.a. ha CEO Alan Joyce med på turen til SYD.
http://www.airliners.net/photo/Qantas/Airbus-A380-842/2092485/L/
http://www.flightglobal.com/news/articles/qantas-a380-in-qf32-incident-returns-to-sydney-370972/
Da er flyet tilbake i Sydney, og første dag tilbake i drift blir 28/4 med tur til HKG
Islending
23-04-2012, 17:21
Her er forresten et bilde jeg tok av maskinen i SIN den 14. februar.
http://i830.photobucket.com/albums/zz225/svenni_wu36/DSC_0462.jpg
http://www.flightglobal.com/news/articles/qantas-a380-in-qf32-incident-returns-to-sydney-370972/
All of this added almost 200kg to the aircraft's weight
For en så stor reparasjon så var ikke dette mye, med tanke på utbytting av wingskin og front spar. :8:
For en så stor reparasjon så var ikke dette mye, med tanke på utbytting av wingskin og front spar. :8:
Airbus har faktisk nedjustert tallet til 94kg. Det blir omtrent som meg med litt håndbagasje det
http://www.flightglobal.com/news/articles/qantas-a380-repairs-added-less-weight-than-expected-to-aircraft-371025/
Earlier reports by Flightglobal Pro had put the additional weight at 200kg, but Airbus clarifies that the actual weight added to the aircraft was far less at 94kg
Mer om det tekniske bak reparasjonen her:
http://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-and-qantas-overcame-technical-and-logistical-challenges-in-a380-repairs-371038/
Qantas Airways and Airbus engineers faced both technical and logistical challenges in restoring its first A380 back to virtually brand-new condition after the aircraft's uncontained engine failure in November 2010.
Interessant artikkel hos TU.no
https://www.tu.no/artikler/flygerne-hadde-100-meter-rullebane-da-de-matte-nodlande-med-eksplodert-motor-og-469-ombord/434264?utm_source=newsletter-2018-04-14&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter
Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
Ramlet over denne:
http://directory.libsyn.com/episode/index/id/7768877/tdest_id/445398
This week Matt & Andy talk to Richard De Crespigny, the captain of Qantas flight QF32 in which his A380 suffered multiple major failures when one of it's engines exploded. He discusses the incident itself and how he felt afterwards and then gives us some great knowledge and advice about stress, failure management and safety culture. This one isn't just for A320 pilots, in fact, it's not even just for pilots - everyone can learn from this episode.
If that wasn't enough, Richard has also donated two signed copies of his latest book, Fly! for them to give away. He has set a question for you to answer, get it correct and you'll be in with a chance of wining one of these two books.
Ikke hørt selv, men tenkte å gjøre det på vei hjem fra jobb.