View Full Version : Skjerper tilsynet med SAS
AirbusTrond
01-11-2010, 19:02
Ifølge NRK Dagsrevyen skjerper myndighetene tilsynet med SAS - som brøt reglene på 11.000 flyvninger. Mer er ikke sagt ennå, men kommer i løpet av sendingen.
Edit:
Luftfartssdirektør Heine Richardsen sier at flyene skulle vært satt på bakken. SAS brøt 20 påbud om å utbedre feil og mangler ifølge en rapport fra den danske riksrevisjonen. Richardsen sier at man bl.a. har hatt sviktende rutiner. Flygesjefen i SAS sier at at SAS har tatt problemene på største alvor, men antyder at feilene var små.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa mener dette er uhørt og sier SAS har ignorert altfor mange beskjeder. Tilsynet med SAS legges om, ved at det norske luftfartstilsynet får ansvar for teknisk tilsyn av hele SAS. - SAS har ignorert altfor beskjeder om endret atferd, sier statsråden.
Norwegian ved deres kommunikasjonsdirektør, Ann-Sissel Skånvik, mener Norwegian ville blitt satt på bakken for de samme feilene. Hun mener SAS har blitt skånet fordi staten er medeier.
-
Dette ser vel ut til å være gammelt nytt? Det eneste som ikke er nytt er at Skånvik blir mer og mer håpløs sine uttalelser, synes jeg.
Knusende kritikk fra både direktøren i Luftfartstilsynet og samferdselsministeren.
Enormt omfang.
salmon-air
01-11-2010, 19:14
Nja, det er nok sikkert ikke så fryktelig alvorlige ting det er snakk om, men jeg tror nok DY hadde blitt groundet ja..
Dette minner om en mediaskapt heksejakt. DY i går og SK i dag.
hva blir det neste? WF i morgen?? ;)
Dette minner om en mediaskapt heksejakt.
Mediaskapt? SAS har da klart å "skape" denne saken selv ved å bryte reglene i stort omfang.
F35Landing
01-11-2010, 19:23
Mediaskapt? SAS har da klart å "skape" denne saken selv ved å bryte reglene i stort omfang.
Denne nyheten om SAS er "gammelt" nytt. Det er snodig at den plutselig skal dukke opp igjen som en sak i Dagsrevyen dagen etter at DY har fått kritikk. Tror nok laksemannen er inne på noe her ja.
salmon-air
01-11-2010, 19:23
[QUOTE=
-
Dette ser vel ut til å være gammelt nytt? Det eneste som ikke er nytt er at Skånvik blir mer og mer håpløs sine uttalelser, synes jeg.[/QUOTE]
Hva er det som er så håpløst med det?? Det er jo sant jo.
hehe, neida, jeg skal ikke kaste bensin på bålet :-)
Mitt poeng er at dette jo er gammelt nytt.
AirbusTrond
01-11-2010, 19:27
Hva er det som er så håpløst med det?? Det er jo sant jo.
Det er mulig. Men hun kunne holde seg for god til å snakke om konkurrenten på denne måten, på samme måte som SAS ikke bør hausse opp evt brudd DY har gjort. De fleste er passasjerer hos begge selskapene, og man behøver ikke skremme vanlige passasjerer slik.
Hva er det som er så håpløst med det?? Det er jo sant jo.
Jeg var overrasket over at DY kom på banen sett i lys av de har trampet ut i det for bare noen dager siden.
Men denne tråden handler om SK...
Og her er den opprinnelige saken: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=70263
SAS-Steward
01-11-2010, 19:55
Gamle nyheter blir som nye. Spesielt når man har få andre saker som betyr noe.
salmon-air
01-11-2010, 20:13
Gamle nyheter blir som nye. Spesielt når man har få andre saker som betyr noe.
Rett på meg om jeg tar feil, men var ikke du ute med en svært så formanende pekefinger til DY i går??:p:p:p
Det mest utrolig her er NRK. Det hele virker som et dårlig joruanlistisk arbeid. Som det er sagt er dette en gammel sak, som i tillegg blir rotete fremstilt. Og når man til slutt legger med en kort uttalelse fra DY om at de selv ville blitt satt på bakken umiddelbart, så blir det hele tullete. Hvorfor gis egentlig DY muligheten til å uttale seg om sin konkurrent på den måten, i en sak som overhodet ikke angår DY?
salmon-air
01-11-2010, 20:54
Dette er jo latterlig!
Som om ikke SAS uttaler seg når ting skjer i bransjen om ikke omhandler dem??
Salmon-air, jeg kritiserer ikke din arbeidsgiver DY. Jeg kritiserer NRK. Stor forskjell.
Det er dessuten forskjell på å uttale seg om ting som skjer i bransjen, og det å uttale seg direkte om feil som skjer hos en konkurrent. Stor forskjell. Men igjen er det kritikk av NRK og ikke DY.
Og selvfølgelig utnytter DY situasjonen og uttaler seg når de har muligheten, for de lever stort av å være underdog og av å skape et inntrykk av at SAS er den store stygge ulven. Hva ellers skulle være hensikten fra DY sin side med å si at de selv ville blitt satt på bakken i en liknende situasjon? Det er jo bare en vill antakelse som ingen kan ettergå, og på den måten oppnår de nok en gang medfølelsen. Og måten DY uttaler seg på kan du godt si er kritikk av DY. <PROVOSERE>Men det er nå engang slik DY oppfører seg. Alt som SAS foretar seg er forferdelig, mens alt som DY foretar seg er andres skyld. </PROVOSERE> ;)
Hele saken er kanskje bare et resultat av at konkurransen er hard og at media forsøker å forsterke dette. At NRK også hiver seg på spillet bekrefter vel dette.
Jeg syns det hørtes litt rart ut når DY uttalte seg idag, men tror faktisk de har et poeng. Et lite selskap ville nok blitt tatt hardere enn SAS har blitt tatt her. Men neppe pga. at staten har eierskap, er vel mer at man stoler mer på et stort selskap som SAS og ikke har gutz til å sette ned foten når de bryter reglene.
Siden saken er "gammel", så er det greit å dra frem tråden fra august som omhandler det samme: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=70263&highlight=SAS+teknisk
Og SAS har ryddet opp som de selv sa i en pressemelding i august: Vi kan konstatere, at Rigsrevisionen og SLV finder de mange initiativer, vi har iværksat for at undgå fremtidige overskridelser,
tilfredsstillende.
jcnorway
01-11-2010, 21:23
<MOD>
Hvis noen vil diskutere SAS-saken: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=70263
Hvis noen vil diskutere om forumet er dominert av SAS-folk: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=75406
Hvis noen (saklig!) vil diskutere SK vs DY og myndighetenes rolle så er dette tråden.
(Og for ordens skyld - vi har ikke slettet noe bare flyttet et innlegg)
</MOD>