PDA

View Full Version : Rygge-ansatte støtter Ryanair

Hpkris
01-11-2010, 17:06
http://www.sa.no/lokale_nyheter/article5367816.ece

LO organiserte melder seg ut i protest...

Northrider
01-11-2010, 17:11
Kanskje ikke så merkelig. Hvis presset fra LO fører til at Ryanair stikker avgårde, så står det meste av Norport igjen uten jobb..

MountainDew
01-11-2010, 17:25
Norport burde heller støtte Norwegian som som er den største og viktigeste kunden for selskapet.
Om alt grumset som er avdekket i den andre tråden stemmer burde ikke de ansatte gå inn for å støtte Ryanair.
Da er det bedre at de boikotter handlingen av selskapet til Ryanair gir sine ansatte bedre betingelser eller trekker seg ut.
Det vil gi Norwegian mulighet til å øke samt at kanskje andre aktører som SAS/Widerøe ogå vil vurdere flyplassen i fremtiden.

Hpkris
01-11-2010, 17:30
Problemet er jo at DY ikke setter opp flere ruter fra RYG. Så forvinner Ryanair så blir det veldig lite igjen å gjøre der for Norport.

haavig
01-11-2010, 17:51
Norport burde heller støtte Norwegian som som er den største og viktigeste kunden for selskapet.
Om alt grumset som er avdekket i den andre tråden stemmer burde ikke de ansatte gå inn for å støtte Ryanair.
Da er det bedre at de boikotter handlingen av selskapet til Ryanair gir sine ansatte bedre betingelser eller trekker seg ut.
Det vil gi Norwegian mulighet til å øke samt at kanskje andre aktører som SAS/Widerøe ogå vil vurdere flyplassen i fremtiden.

Kanskje en noe 'bedrevitersk' holdning å sitte og vite hva andre 'bør' mene?

FlyHi
01-11-2010, 18:00

Det er der da ikke noget bedrevidende i. Det er vel frit at have en holdning til tingene og ikke mindst være uenig når man mener nogle tager en forkert beslutning.

Selv synes jeg det er en meget kortsigtet holdning ikke at bakke LO op i denne sag. Er de måske ikke selv interesseret i opbakning, hvis de skulle få brug for det på et tidspunkt. Den fællesskabsånd, der ellers er grundlæggende for fagbevægelsen - når der er grupper der har dårlige forhold - bakkes åbenbart ikke op af alle. Synd der tænkes så kortsigtigt.

MountainDew
01-11-2010, 18:06

Jeg sier nå det jeg mener din tullebukk ;)

MountainDew
01-11-2010, 18:40
Det er der da ikke noget bedrevidende i. Det er vel frit at have en holdning til tingene og ikke mindst være uenig når man mener nogle tager en forkert beslutning.

Selv synes jeg det er en meget kortsigtet holdning ikke at bakke LO op i denne sag. Er de måske ikke selv interesseret i opbakning, hvis de skulle få brug for det på et tidspunkt. Den fællesskabsånd, der ellers er grundlæggende for fagbevægelsen - når der er grupper der har dårlige forhold - bakkes åbenbart ikke op af alle. Synd der tænkes så kortsigtigt.

Her er jeg helt enig. Til tross for min tidligere uttalelse i en annen tråd om FR har jeg skiftet mening etter å ha lest hele debatten.
Synes det er svært betenkelig at enkelte hos Norport/Rygge går ut og støtter et flyselskap som gir sine ansatte dårlige betingelser :old

haavig
01-11-2010, 19:11
Jeg sier nå det jeg mener din tullebukk ;)

Ja det er derfor vi har slike forum :)

Stian
01-11-2010, 19:13

Helt enig i dette.

Someone
01-11-2010, 20:01
Problemet er jo at DY ikke setter opp flere ruter fra RYG. Så forvinner Ryanair så blir det veldig lite igjen å gjøre der for Norport.

Nå finnes jo Norport på mange andre steder enn Rygge her i landet.....

Northrider
01-11-2010, 20:06
Han snakker om Rygge, Someone.

Northrider
01-11-2010, 20:16
Mennesket har vært egoistisk fra dagen Adam og Eva buklandet i Edens Hage desverre. :)

branserud
01-11-2010, 20:40
Hva enkelt mennesker mener er opp til de men hva fagforeningen bör mener er vel glassklart.. Spesiellt når mange av de ansatte har villkår som ligger under den norske tariffen..

Wig-wag
01-11-2010, 20:47
Jeg kan ikke skjønne annet enn at LO har gitt seg selv en liten kattepine her.

I et forsøk på å gi Ryanairansatte, som ikke er organisert i LO, akseptable arbeidsavtaler og tariffavtaler, så risikerer de arbeidsplassene til de ansatte på Rygge, som er LO-medlemmer.

Forøvrig, i avisoppslaget trådstarter linker til sier distriktssekretær i LO Østfold Ulf Lervik: "- Jeg tar avstand fra boikottaksjonen og ønsker dialog."

Har denne saken kommet litt ut av kontroll for LO?

Hpkris
01-11-2010, 20:57
Jeg kan ikke skjønne annet enn at LO har gitt seg selv en liten kattepine her.

I et forsøk på å gi Ryanairansatte, som ikke er organisert i LO, akseptable arbeidsavtaler og tariffavtaler, så risikerer de arbeidsplassene til de ansatte på Rygge, som er LO-medlemmer.

Forøvrig, i avisoppslaget trådstarter linker til sier distriktssekretær i LO Østfold Ulf Lervik: "- Jeg tar avstand fra boikottaksjonen og ønsker dialog."

Har denne saken kommet litt ut av kontroll for LO?

I følge lokalavisene her så virker det ikke som om LO vil gi seg. Så kan vel tyde på at enten har den kommet ut av kontroll , eller så er det flere i LO som ikke vet hva de driver med. Men blir jo totalt feil å tvinge Ryanair til tariff avtaler , når det går utover jobbene på RYG....

VC-10
01-11-2010, 21:19
Det er flott å snakke om fine prinsipper for dem som sitter sentralt i organisasjonene. Men jeg tror vel at dersom disse prinsippene kommer nær deg selv og gjør at din arbeidsplass blir truet, så er nok arbidsplassen viktigere for den enkelte, og at man heller ønsker å vite at man har en jobb å gå til enn å se for seg å møte NAV-systemet i stedet!

FlyHi
01-11-2010, 21:26
Det er flott å snakke om fine prinsipper for dem som sitter sentralt i organisasjonene. Men jeg tror vel at dersom disse prinsippene kommer nær deg selv og gjør at din arbeidsplass blir truet, så er nok arbidsplassen viktigere for den enkelte, og at man heller ønsker å vite at man har en jobb å gå til enn å se for seg å møte NAV-systemet i stedet!

Ja akkurat, som dem der gerne vil flyve under kostpris, købe billigt tøj - produceret under tvivlsomme forhold i Asien, købe fodbolde syet af børnearbejdere, købe møbler lavet af træ fra regnskoven osv osv. Alle er sig selv nærmest og ingen føler de er nødt til at gå forrest eller har lyst til at se tingene i større perspektiv. Nej nej - bare vi lukker øjnene, så forsvinder det nok og så har alle gode vilkår.... eller?

Stian
01-11-2010, 21:32
LO kan selvsagt ikke godta at norske arbeidstagere jobber under kontrakter som er under enhver kritikk.
Dersom Ryanair forsvinner kommer det jo sikkert andre selskaper til, med forhåpentligvis bedre arbeidsvilkår enn det Ryanair tilbyr.
Jeg håper da virkelig ikke LO bøyer av mot Ryanair. Det ville vært en skandale etter min mening.

VC-10
01-11-2010, 21:36
Ja akkurat, som dem der gerne vil flyve under kostpris, købe billigt tøj - produceret under tvivlsomme forhold i Asien, købe fodbolde syet af børnearbejdere, købe møbler lavet af træ fra regnskoven osv osv. Alle er sig selv nærmest og ingen føler de er nødt til at gå forrest eller har lyst til at se tingene i større perspektiv. Nej nej - bare vi lukker øjnene, så forsvinder det nok og så har alle gode vilkår.... eller?
Dine prinsipper er edle, og det er imponerende at du gladelig hadde latt egen arbidsplass forsvinne, men dessverre tror jeg nok at når alt kommer til alt vil de aller fleste slåss for at egen arbeidsplass skal bestå! :stir

Discus
01-11-2010, 23:05
...og saken kommer i NRK kveldsnytt nå straks

Marcus W
02-11-2010, 07:16

Ska man dra ditt resonemang vidare så räknar jag med att du ser till att inga delar i din bil är producerade i låglöne länder. Att du inte köper bensin från Arabvärlden där kvinno synen inte är som våran. Skorna du går i har du gjort själv. Du har inga vitvaror/tv/mobil i huset/lägenheten som har delar från låglöneländer. osv....
Jag har förståelse för att vissa i FR inte har vilkor som vi andra, men det är väl ingen som tvingar folk att jobba för FR? Om du inte kan gota vilkoren, ta inte jobbet. Jag TROR (obs ingen fakta för detta) att ett jobb i FR kan för många vara ett stort steg mot ett bra jobb senare, att man väljer det som ett kariär steg. Jag jobbade själv för "slav lön" och dåliga arbetstider/vilkor för många år sen just av samma tanke, det kunde leda mig dit där jag är idag.

Kua
02-11-2010, 13:23
La Luftfarten kjøre etter Ryanair malen. Norsk arbeidsmiljølov skal følges i alle bransjer untatt luftfart. Ingen sykepenger, ingen rett til å organisere seg osv.
Flyplasser som ikke tjener penger fordi de er i lomma på Ryanair.
Synd at man ikke klarer å se lenger enn sin egen nesetipp!

Glenn
02-11-2010, 13:28
Dette er svært skuffende av de ansatte hos Norport på RYG.
Jeg skjønner godt at de er redde for arbeidsplassen sin, men å støtte Ryanair for de elendige arbeidsvilkårende de har, det er helt hårreisende!

Jeg synes spesielt ansatte på RYG bør støtte denne saken, men tydeligvis er de for feige og redde hva gjelder sin egen arbeidsplass.
Absolutt enig i det MountainDew sier i denne tråden..

AirbusTrond
02-11-2010, 13:36
Nå er det vel først og fremst pga boikotten de lokalt melder seg ut. Om boikott er det riktige virkemidlet i slike saker er vel det man kan være kritisk til. Ikke minst kunne man jobbe med dette i internasjonale fora, som f.eks. ILO og ymse dertil egnede EU-organer. Dette er jo ikke først og fremst et lokalt problem, bortsett fra de på flyplassen som kan miste jobben sin som følge av boikotten. Boikott og utmeldelse er for meg omtrenkt like forenklede og feilaktige virkemidler i en tross alt ganske komplisert problemstilling.

FlyHi
02-11-2010, 14:19
Og hvis man ikke synes boykot er den rigtige løsning, så er det da også den helt rigtige løsning selv at "boykotte" forbundet ved at melde sig ud fremfor at argumentere for sin sag og arbejde for andre metoder.

OJB
02-11-2010, 14:21
Ska man dra ditt resonemang vidare så räknar jag med att du ser till att inga delar i din bil är producerade i låglöne länder. Att du inte köper bensin från Arabvärlden där kvinno synen inte är som våran. Skorna du går i har du gjort själv. Du har inga vitvaror/tv/mobil i huset/lägenheten som har delar från låglöneländer. osv....
Jag har förståelse för att vissa i FR inte har vilkor som vi andra, men det är väl ingen som tvingar folk att jobba för FR? Om du inte kan gota vilkoren, ta inte jobbet. Jag TROR (obs ingen fakta för detta) att ett jobb i FR kan för många vara ett stort steg mot ett bra jobb senare, att man väljer det som ett kariär steg. Jag jobbade själv för "slav lön" och dåliga arbetstider/vilkor för många år sen just av samma tanke, det kunde leda mig dit där jag är idag.

Godt resonemang!:)

krølle
02-11-2010, 15:17
Nå er det jo fritt å være medlem i et fagforbund. I denne saken virker det dog som de ansatte sager den greina de sitter på, de melder seg ut av et forbund som forsøker å få "litt ordnede" forhold inn.

Litt på siden, se hva Transportarbeiderne har fått til når det gjelder skips anløp i Norske havner.

Når det er sagt, er sikkert andre organisasjoner de kan melde seg inn, og skulle ( gud forby :lol: ) Ryanair trekke seg utfra RYG, tror jeg DY er kjapt inne med fler ruter, jfr. Kjos's uttalelse for 2 uker siden i SA at de ville starte en fomiddagsrute.

Hyperion
02-11-2010, 21:14
Jeg skjønner ikke at LO kan tro de kommer til å oppnå noe i denne saken, annet enn å dolke sine egne medlemmer i ryggen. vis LO utretter noe, må det være at Ryanair dropper basen på RYG og de ansatte (som tross alt jobber i selskapet av egen fri vilje) mister jobben eller fortsetter i andre land med de samme/dårligere vilkår. Way to go LO..

sail4fun
02-11-2010, 21:49
ITF ser vel på dette som et Europeisk problem, så om hvert land gjør som LO blir det ikke noen steder igjen for FR (can't belive i agree with LO) )
http://www.itfglobal.org/campaigns/ryan-be-fair.cfm

Nick Figaretto
02-11-2010, 22:24
Jeg skjønner ikke at LO kan tro de kommer til å oppnå noe i denne saken, annet enn å dolke sine egne medlemmer i ryggen. vis LO utretter noe, må det være at Ryanair dropper basen på RYG og de ansatte (som tross alt jobber i selskapet av egen fri vilje) mister jobben eller fortsetter i andre land med de samme/dårligere vilkår. Way to go LO..

Dolke egne medlemmer i ryggen? Om det er noen som blir dolket i ryggen her, er det LO. Av sine egne medlemmer. Som ikke skjønner en ∂r!tt.

Northrider
02-11-2010, 23:44
Hele saken er jo egentlig ikke så veldig overraskende. At noen velger å stå imot et organisasjon som truer den enkeltes arbeidsplass er et enkelt valg når man tenker på seg selv og sine.
Bare se på Ryanairs egne ansatte. Mye nyutdannede piloter med egenkapital nok til å sponse på seg typerating og andre utgifter Ryanair koster på dem for å dele ut jobber. Hvis man som norsk nyutdannet pilot får jobb i Ryanair, og er medlem i LO, så tror jeg neppe man er villig til å risikere den ene jobben man har for å støtte fellesskapet.
Hadde alle tenkt sånn, hadde ikke Ryanair fått så gunstige betingelser som de har for sine ansatte.

Og det er skrekkelig lett for oss her på forumet og være etterpåkloke i våre egne faste jobber. Men for Norport-ansatte handler dette nok dette om familieinntekter og det å unngå en tur på NAV. Ikke lett for barnefamilier det...