Log in

View Full Version : Rusk i serveren til SAS på CPH

kekker
01-11-2010, 16:21
Sitter nå på sk1877 på Sola, har nå snart en 20 minutters delay, grunnet noe datatrøbbel hos SAS på CPH..

Vi mangler ifølge vår Danske kaptein noen papirer for å kunne foreta flighten..

De har ikke kommet med så mye annen info enn akkuirat det, men det finnes værre steder å sitte enn i en CRJ900 med latterlig load factor.. Vil tippe på 40-5t0% forran gardinen og 25% bak...

Noen som vet hva som foregår??

kekker
01-11-2010, 16:33
Liveupdate:

Problem én er løst, hva nå det var, men et nytt slags problem har finni veien til CPH..
Ellers er vannserveringa igang og nå triller de jaggu ut matvogna mens vi står her på gate...
Jeg lar meg bestikke her jeg sitter og lider ingen nød, selv om jeg nok ikke er i målgruppa for CRJ900, med mine 194 cm og frisk BMI...

Sånn ellers er jeg imponert over hvor høyt vinduene sitter i denna maskina, trenger ikke knekke nakken for å se på jungeljetten til KLM..
NÅ får jeg jaggu øl til maten, detta kommer til å bli vakkert!! :-D

kekker
01-11-2010, 16:36
Nå skal vi avgårde, med mat og øl på bordet!!! :-D

Flyvertinnene stresser verre her nå, midt i serveringen nærmer vi oss pushback!

*logging off*

Vede
01-11-2010, 23:01
Hørrtes ut som flott service fra SAS. :up:

Men du klager på loadfaktoren. Men en mandag ettermiddag er ikke den beste dagen for å se på loadfaktorer. Mandag ettermiddag er så å si alltid tynn når det gjelder belegg ombord i fly.

JoeW
02-11-2010, 02:55
Opplevde en liten groundhandlingskade på et SAS-fly med dertil hørende forsinkelse mens vi ventet på teknikker - og mener også å huske at vi fikk servering. Husker jeg også var imponert over at de tok ut pax med connection for ombooking (les: de fleste ble vel sendt med flyet scheduled med avgang 50 minutter senere til København - inkl. mitt reisefølge (og vi ankom ca likt..).

Men! Jeg trodde ikke de kunne servere alkohol på bakken i forhold til tollregelverk etc? Hvordan gjøres dette? (Slår meg også at de fleste får til predeparture drinks i penere klasser, og at det neppe kan være umulig å finne råd - men mener å ha fått høre tollbegrunnelser for at servering ikke kan foregå på bakken tidligere?)

sk931
02-11-2010, 08:27
Jeg er ikke helt med på om SVG er handlet af Central Loadcontrol i CPH, men er de det, så er der jo desværre kun 2 muligheder for loadsheet...
1. crew laver det selv...Det er de ikke så vilde med ved jeg af erfaring
2. at det faxes op fra CPH, også det kan være en langsommelig affære, idet SVG jo så ikke er den eneste station som skal have et loadsheet faxet.
Ulempen, som jeg ser det, med centralt loadcontrol centre, er at der ikke er en eneste ude på stationerne som MÅ lave et loadsheet. Jeg er slet ikke i tvivl om at der, som her i AAR, er mange som KAN lave et loadsheet, men ikke må.
Heldigvis hører det til sjældenthederne at der er problemer med CLC..men når det sker, så løber minutterne meget hurtigt..

Hilsen
Ole

JoeW
02-11-2010, 08:43
Er det virkelig ingen på handlingsiden på linjestasjonene som opprettholder loadkompetanse i SGH? Det må da være "kjekt å ha"...selvom crewet vel burde være i stand til å fikse det, de også...

sk931
02-11-2010, 09:19
Er det virkelig ingen på handlingsiden på linjestasjonene som opprettholder loadkompetanse i SGH? Det må da være "kjekt å ha"...selvom crewet vel burde være i stand til å fikse det, de også...
Nej der er ingen har den form for kompetance mere...Men jeg vil da nok tro at
visom har lavet loadcontrol i mange mange år stadig kan gøre det, vi må bare ikke, desværre....
Hilsen
Ole

LN-RRA
02-11-2010, 09:24
Jeg er ikke helt med på om SVG er handlet af Central Loadcontrol i CPH, men er de det, så er der jo desværre kun 2 muligheder for loadsheet...

SVG er underlagt Central Loadcontrol i OSL.

krølle
02-11-2010, 10:16
Nej der er ingen har den form for kompetance mere...Men jeg vil da nok tro at
visom har lavet loadcontrol i mange mange år stadig kan gøre det, vi må bare ikke, desværre....
Hilsen Ole

Hm, i SVG finnes og brukes den kompetansen enda av de som innehar Full Loadcontrol