Log in

View Full Version : Første sivile på Gardermoen.


putzmeister
29-10-2010, 19:47
Hvem var det første sivile selskapet som oppererte til/fra Gardermoen?
Har sett mange relativt gamle bilder av militær fly, men svert lite fra den sivile. Når ble det som i dag er GA terminalen åpnet?
Hvem var det siste flyet som gikk fra Gardermoen før utbyggingen?

LN-KOG
29-10-2010, 20:55
Braathens SAFE var veldig tidlig ute, men det var vel også American Overseas Airlines.

Når det er sagt fløy en del sivile britiske selskap militærchartere i 1945. Det var vel med York og ombygde Halifax. Men man skal ikke se bort fra at BOAC var først ute med norske mannskaper fra Leuchars.

Fellowship
29-10-2010, 22:58
Første sivile selskap som opererte til og fra Gardermoen?

Utover det som skjedde i 1945, så må en vel gå til første ordinære rutetrafikk:
Det må vel ha vært DNL som i august 1946 fløy Gardermoen-Kastrup med en av sine splitter nye DC-4, før den gikk inn i SAS flåten.

Deretter SAS som åpnet ruta Bromma-Gardermoen-Prestwick-Gander-New York med DC-4 i september 1946.

American Overseas åpnet også med DC-4, men tro om ikke de kom i 1947?

BU åpnet også i 1947, men de var nok oftere å se på Sola og Amsterdam enn på Gardermoen.


Dagens GA terminal ble opprinnelig bygget av tyskerne under krigen.
Den ble satt i stand til Charter-terminal og åpnet 1.november 1972 da chartertrafikken ble flyttet fra Fornebu til Gardermoen. Og den ble benyttet frem til juli 1998, da de åpnet den nye terminalen på OSL for de få flyene som gikk der før 8.oktober.


Det siste spørmålet er litt uklart... Siste flyet som gikk derfra før utbyggingen?
Trafikken på Gardermoen gikk som normalt under hele utbyggingsperioden som begynte i 1993 og sto ferdig i 1998.

putzmeister
30-10-2010, 00:01
Takker for svar, Det er nok jeg som "roter litt" Ole Johan, jeg husker at det var trafikk under utbyggingen når du sier det;)
Hva ble "GA Terminalen" brukt til før -72?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/dok/nouer/1999/nou-1999-28/4.html?id=142178

LN-KOG
30-10-2010, 05:48
GA-terminalen ble bygd av tyskerne, men som hangar. Du ser veldig godt hangarbuene på dette bildet

http://www.fornebuarkivet.no/Div/GEN.jpg

terje t
30-10-2010, 10:36
På 60 tallet fly jo BA med sin Comet på GEN, FBU var ikke lang nok.

Piddien
30-10-2010, 13:33
Her vet jeg veldig lite, men kan kanskje legge inn noen bilder som kan være av interesse.

Først ut er to bilder av "Flagship Eire" American Overseas Airlines INC DC-4 Skymaster sitt første besøk på Gardermoen. Jeg har blitt fortalt at det var Bernt Balchen som fløy denne turen.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/GM%20gammelt/ba1ecdb5.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/GM%20gammelt/f8556b76.jpg

Så kommer tre bilder av N90942, en Boeing Stratocruser fra American Airlines.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/GM%20gammelt/f0fe9f43.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/GM%20gammelt/2695d45e.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/GM%20gammelt/b81da7cf.jpg

Så et bilde av en ukjent Avro York.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/GM%20gammelt/78cc544b.jpg

En parade for president Hoover.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/GM%20gammelt/b7152d04.jpg

Da passer det å avslutte med et bilde hvor de satt de som hadde oversikten over flybevegelsene på Gardermoen, nemlig tårnet.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/GM%20gammelt/2d479d92.jpg

Takk for titten og interessant tråd. :)

putzmeister
30-10-2010, 13:41
Fantastiske bilder. Tusen takk.:D Kjempe morsomt, Gardermoen har liksom vært i skyggen på en måte, men etter onsdagens bildevisning med Oje Johan (Fellowship) av bilder fra nettop Gardermoen (bilder fra 1994) fikk jeg virkelig opp øynene for tiden før utbyggingen. Det er mange sivile hjul som har rullet bortåver banen..

Fellowship
30-10-2010, 15:21
FANTASTISK !! :) :) :)

Stratocruiser på GEN !! Har jeg hittil aldri hverken sett eller hørt om.

Trodde bare AOA benyttet DC-4 og Constellation på GEN, men dette var saker!!

Piddien
30-10-2010, 17:04
Artig med gamle bilder.
Har et spennende til fra denne tiden, men det er ikke av et fly. Det er frelsesarmeens kantinevogn med noen soldater rundt. Kan legge det ut senere om det er noe interesse for det. :)

ENGM 911
30-10-2010, 17:08
GA-terminalen ble bygd av tyskerne, men som hangar. Du ser veldig godt hangarbuene på dette bildet

http://www.fornebuarkivet.no/Div/GEN.jpg

Det visste jeg faktisk ikke. Takk for info, kommer til nytte i en annen anledning.

Rob Mulder
30-10-2010, 21:02
Hei

Deutsche Lufthansa gjennomførte en flygning med en sivil Junkers Ju 52/3m, D-3127 på Gardermoen i 1936....

LN-KOG
30-10-2010, 21:19
Hei

Deutsche Lufthansa gjennomførte en flygning med en sivil Junkers Ju 52/3m, D-3127 på Gardermoen i 1936....

Og det er dokumentert?

Martin
30-10-2010, 21:29
På 60 tallet fly jo BA med sin Comet på GEN, FBU var ikke lang nok.

BA begynte ikke å eksistere før 1974. Antar at du mener BEA?

Rob Mulder
30-10-2010, 21:48
Ja, det finnes bilder av flyet på Gardermoen.

LN-SEK
01-11-2010, 16:36
Og før det som er GA terminalen idag ble charterterminal, så var terminalen i det bygget hvor gamletårnet er.

T J Johansen
02-11-2010, 13:56
Kule bilder. B-377 er et rimelig interessant bekjentskap. Hvilke andre selskaper har fløyet på Norge med den typen?

Litt nysgjerrig på hvem president Hoover er ifm bildet av DC-3 og Anson. Den eneste president Hoover jeg kommer på er Herbert Hoover, men han satt mellom 1929 og 1933, og da hadde jo ikke Anson fløyet ennå.

Trygve

MFM
09-11-2010, 11:31
Hei

Deutsche Lufthansa gjennomførte en flygning med en sivil Junkers Ju 52/3m, D-3127 på Gardermoen i 1936....
Jeg tenker også at Lufthansa kan ha vært en av de første. De var jo (correct me if I'm wrong!) såvidt jeg husker (en av) de første i Norge med faste internasjonale ruter, som de fløy til Kjeller. Kan godt se for meg at de gjorde noe på Gardermoen også. En stund siden jeg leste noe særlig om Gardermoens historie, så dere skal ikke nødvendigvis ta dette for god fisk :)

Rob Mulder
09-11-2010, 12:51
Hei,

Landfly til Deutsche Lufthansa ble kun brukt unde tiden Ju 52/3m-sjøfly var under overhaling. Selskapet hadde kun et fåtall sjøfly av typen Ju 52/3m. Dermed satt man inn landfly først til Gardermoen, men mest til Kjeller. Turen i 1938 var kun et engangstilfelle.