PDA

View Full Version : Sterling byter handling agent på CPH

paer
31-08-2005, 18:51
Standby meddelar idag att Sterling kommer att byta handling agent till Servisair:

Sterling skifter til Servisair
Lavprisselskabet har overraskende fravalgt SGS Ground Handling og skifter til Servisair

Sterling ventes en af de nærmeste dage, måske allerede i dag, at meddele, at man skifter handlingleverandør fra SAS-ejede SGS Ground Handling til handlingselskabet Servisair.

Ifølge særdeles velunderrettede kilder i lufthavnen vil en ny aftale mellem flyselskabet og Servisair blive underskrevet i dag. Stand By har formiddagen igennem søgt at få oplysningen bekræftet hos medlemmer af den nye ledelsesgruppe i Sterling, men det har ikke været muligt.

Servisair overtog tidligere i år handlingen af Maersk Air, og dengang forløb skiftet alt andet end problemfrit. Maersk Air blev plaget af forsinkelser og talrige klager fra utilfredse flypassagerer, og det var derfor ventet, at Sterling ville forblive hos SGS Ground Handling, som selskabet har benyttet i flere år.

Ifølge lufthavnskilder havde både SGS Ground Handling og handlingselskabet Novia givet tilbud på at handle Sterling i Kastrup, men ingen af de to konkurrenter kunne eller ville gå så langt ned i pris som Servisair, som nu, efter alt at dømme, får en ny storkunde i Københavns Lufthavn.

http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=15756&cHash=4a54c6fc7a

sk931
31-08-2005, 19:03
Det viser sig igen at Servisair i den grad underbyder både SGS og Novia...
----
Det er vel også klart, at det er kunden der er taberen..Servisair er ikke i
stand til at løfte opgaven .Det har de med al tydelighed vist denne sommer.
Jeg kan til dels godt forstå, at Sterling skifter Groundhandler på grund af prisen,
men jeg kan ikke forstå at man vælger "lack of service" frem for penge.
Her er det kunden, der er taberen.
--
Nå det er nok ikke mange der er enige med mig .

Hilsen
Ole

EB
31-08-2005, 19:51
Helt naturlig! Sterling vil ikke benytte seg av et selskap som eies av konkurrenten... Om det er lurt eller ikke er en annen sak - men dette bytte forstår jeg godt!

KLMfan
31-08-2005, 20:08
og da kan det vel hende at vi får se et bytte i Oslo også da.....

Problemene Servisair hadde i København med overtakelsen av Maersk skyldes vel først og fremst at de ikke kunne tilby selfservice maskiner. Har de kommet på plass nå ?
Så på OSL her i går at KLM/AF er i ferd med å få selfservice maskiner også, gjennom Servisair.

TheDane
31-08-2005, 20:23
Originally posted by KLMfan
og da kan det vel hende at vi får se et bytte i Oslo også da.....

Problemene Servisair hadde i København med overtakelsen av Maersk skyldes vel først og fremst at de ikke kunne tilby selfservice maskiner. Har de kommet på plass nå ?
Så på OSL her i går at KLM/AF er i ferd med å få selfservice maskiner også, gjennom Servisair.

Uden at nogle detaljer er nødvendigt, så kan jeg vist rolig sige at self check-in maskinerne kun var en lille del af problemet i København! Der var i princippet problemer med det meste. Ikke fordi Servisair ikke forsøgte, men mere fordi de helt enkelt havde taget en for stor mundfuld i forhold til det forventede.

KLMfan
31-08-2005, 20:25
ok....hadde fått inntrykk av at det var hovedsaklig på innsjekk det var problemer...., men har det bedret seg nå da ?

TheDane
31-08-2005, 20:50
Originally posted by EB
Helt naturlig! Sterling vil ikke benytte seg av et selskap som eies av konkurrenten... Om det er lurt eller ikke er en annen sak - men dette bytte forstår jeg godt!

Det synes jeg nu absolut ikke er naturligt. Sterling har vel også i de forgående år været konkurrent til SAS men alligevel haft SGS som handlingagent. Nej, det tror jeg godt at jeg kan sige (uden med sikkerhed at vide det) ikke er grunden. Dette er der kun en grund til....penge. Servisair er simpelhen kommet med det tilbud som Sterling ikke har kunnet sige nej til (læs meget meget billigt). Jeg tror helt ærlig ikke at Sterling havde byttet hvis ikke Servisair havde været meget billigere end SGS. Havde Servisair kun været en smule billigere så tror jeg at Sterling var blevet hos dem, da de så ville undgå de problemer et skifte altid giver.

Men at man ikke vil købe handling ydelser fra en handlingagent ejet af en konkurrent holder ikke. Det er der mange eksempler på at flyselskaber gør. I København kan det fx nævnes at CSA Czech Airlines (København-Prag), Aeroflot (København-Moskva) og Malev (København-Budapest). Alle 3 handles af SGS (SAS) selvom SAS flyver i direkte konkurrence med disse 3 selskaber på de ruter de flyver ud af København! Nej, det er prisen der er afgørende for valg af handling selskab og for visse "fuld pris selskaber" naturligvis også service niveauet.

TheDane
31-08-2005, 20:54
Originally posted by KLMfan
ok....hadde fått inntrykk av at det var hovedsaklig på innsjekk det var problemer...., men har det bedret seg nå da ?

Ja, har indtrykket af at det går meget bedre nu, men efter en lang og sej omgang. Der vil altid opstå problemer når man skifter handlingagent. I dette tilfælde blev problemerne blot for mange og store! Men Servisair i Købanhavn har med sikkerhed lært utrolig meget af Maersk Air "eventyret" og ved hvad de skal gøre bedre ved overtagelsen af andre helt store opgaver fx den kommende Sterling.

EB
01-09-2005, 06:29
Nå som Sterling/Maersk blir en enda større konkurrent er det da ikke rart at man bytter handling - vekk fra et SAS eid selskap. Vil også tro at ansatte i Sterling Maersk ville reagere på at man var kunde hos konkurrenten...

SK1399
01-09-2005, 08:05
Godt mulig de tenker sånn i Maersk/sterling, men tør å påstå at SGS er såpass profesjonelle over hele linjen at Maersk og Sterling aldri har blitt forskjellsbehandlet i forhold til SGS sine andre kunder...Inkludert Scandinavian Airlines. Både DM og NB har fått varen de har betalt SGS for.

EB
01-09-2005, 08:16
Det tror jeg også... Var veldig imponert over servicenivået fra SGS i CPH ved innsjekk på Sterling - nesten bedre enn det jeg har opplevd av SGS ved innsjekk hos SAS!!! Men at Sterling Maersk skal være kunde hos sin største konkurrent er alikevel kanskje for mye forlangt? Hvorfor skal Sterling Maersk være med på å skaffe konkurrenten penger i kassa?

HMWK
01-09-2005, 08:18
SGS på CPH har skapt mange forsinkelser for Sterling. Jeg håper ikke det var intensjonen til SGS eller de menneskene som jobber der. Når du har turnaround på 25-30 min. Hjelper det ikke med gå sakte aksjon.

LCH
01-09-2005, 11:10
Som HMWK sier, Sterling har blitt utsatt for en del straiker fra SGS' side, og er vel lei av å bli rammet hver gang SGS setter seg ned å sutrer.:D

The Ticketor
01-09-2005, 13:13
Non refererte til OSL, og her er det desverre tøffe tider for Servisair. De har mistet mange kunder nylig, og sitter vel igjen (på ticketing ihvertfall) med kun BA og noen LCCer.

laurenz
01-09-2005, 13:48
Det er riktig at Servisair på OSL mistet en del kunder på billettkontoret. Finnair valgte Widerøe mens KLM gikk over til AF. Det siste er en naturlig konsekvens av at KL og AF nå er ett selskap.
Utover det har vi ikke mistet noen kunder. Vi handler fremdeles AY, KL og AF som før. Tøffe tider er det nok, men sånn har det altid vært.

Hilsen,
Laurenz

DYCREW
01-09-2005, 14:23
Da kommer vel sterling til og skifte på OSL også. Kanskje DY skifter i cph. Spennede dette her. Kanskje sgs på OSL må si opp noen da?? Hvem vet:cheers:

FBU
01-09-2005, 15:04
Originally posted by DYCREW
. Kanskje sgs på OSL må si opp noen da?? Hvem vet:cheers:
Kanskje DY må si opp noen crew snart hvis de ikke klarer overskudd snart?

Usmaklig!
:zzz

EB
01-09-2005, 17:03
PSST! DY har da levert overskudd...

DYCREW
01-09-2005, 17:19
psst Dy leverer overskudd de. De skal jo ha 3 nye fly masse nye piloter og en hel haug nye crewmedlemmer.:)

FBU
01-09-2005, 18:42
psst Dy leverer overskudd de. De skal jo ha 3 nye fly masse nye piloter og en hel haug nye crewmedlemmer.:)
Og det er heller ikke her kjernen ligger, men at du synes det er flott hvis kollegaer mister jobben... Igjen Usmaklig
:mol

DYCREW
01-09-2005, 18:59
SAS har sparket rundt 1000 bu ansatte. Da må man tåle litt galgenhumor! Som ex bu ansatt så synes jeg det er "litt" artig. Men det ordner seg til slutt!!:)

FBU
01-09-2005, 19:07
Har selv jobbet i BU, og nettopp derfor burde DU vite bedre!

DYCREW
01-09-2005, 19:12
Jeg vil bare si at vi er mange som har jobbet i bu som har blitt behandlet som dritt av sas. De har bare gått av og få litt motgang de også. Men legger saken død for min del.

KLMfan
01-09-2005, 19:48
La oss håpe at ingen mister noen jobber.....Hvor store er Sterling i Oslo egentlig.....? er det en gullkantet avtale det er snakk om?

LN-RKF
02-09-2005, 06:26
Jeg vil bare si at vi er mange som har jobbet i bu som har blitt behandlet som dritt av sas. De har bare gått av og få litt motgang de også. Men legger saken død for min del.

Hvordan SAS ledelsen har taklet BU saken er diskutert nok her før men:
Husk at ved en evt. ovetallighet i SGS så er det ikke ledelsen i SAS som vil bli rammet, men de ansatte med minst ansenitet..kanskje mange av dem ex BU ansatte?

Ikke mye å godte seg over nei...men desverre en typisk holdning blandt mange ansatte i DY.

fkrlf
02-09-2005, 07:20
Sterling bytter på OSL også fra 1 oktober..

DYCREW
02-09-2005, 10:12
Jobber ikke i DY. Skulle gjerne gjort det! Jeg går på skole men håper DY gjør det bare bedre og bedre.

Jack
02-09-2005, 10:21
Originally posted by LN-RKF

Hvordan SAS ledelsen har taklet BU saken er diskutert nok her før men:
Husk at ved en evt. ovetallighet i SGS så er det ikke ledelsen i SAS som vil bli rammet, men de ansatte med minst ansenitet..kanskje mange av dem ex BU ansatte?

Ikke mye å godte seg over nei...men desverre en typisk holdning blandt mange ansatte i DY.

Hva vet du egentlig om holdningene til de ansatte i DY? :baeh :mol

Er enig i at man ikke skal fryde seg over at andre mister jobbene, men forstår at noen kan finne på å gjøre akkurat dette...... og det var beklageligvis også mange på pauserommene på OSL som humret litt over at ansatte i BU mistet jobben... Og noen kommentarer er vel kanskje ytret utenfor pauserommene også... men dette er man vel ferdig med nå...? Nå er det vel mer viktig å holde sammen og bevare alle jobber innen bransjen... uavhengig av hvem man jobber for... :laola :smokin

TUC
02-09-2005, 13:27
og en hel haug nye crewmedlemmer.:)

Nei, de skal faktisk ikke det.... De hadde intervjurunder i forrige uke, valgte ut folk, og så ble kursene trukket tilbake...

DY Tech
02-09-2005, 13:30
Originally posted by Jack

Hva vet du egentlig om holdningene til de ansatte i DY?

Akkurat de holdningene skulle vel være godt kjent i bransjen. Og sjefen sjøl hjelper godt til! :up:

HMWK
02-09-2005, 15:05
Originally posted by TUC

Nei, de skal faktisk ikke det.... De hadde intervjurunder i forrige uke, valgte ut folk, og så ble kursene trukket tilbake...

Så de trenger ikke crew til de nye flyene?

raskefot
02-09-2005, 15:54
Originally posted by HMWK

Originally posted by TUC

Ifølge en kilde som snakket med den ansvarlige for dette i DY senest i går, har kursene blitt kansellert. De skal "gjøre noe nytt" istedenfor, hva nå enn det kan være...

KLMfan
02-09-2005, 16:14
men tilbake til saken.....Sterling bytter da også til Servisair på OSL....Hvor store er egentlig Sterling i Oslo?
Blir det felles innsjekking med Norwegian eller ?

laurenz
02-09-2005, 17:19
Jobber ikke i DY. Skulle gjerne gjort det! Jeg går på skole men håper DY gjør det bare bedre og bedre.

Hvis ikke du jobber i DY så er det på tide at du finner deg en ny nick. Så lenge du kaller deg DYCREW så vil folk tro at du er nettopp det. Og den holdningen du har vist her nå er ikke positiv for Norwegian. Også jeg har jobbet i Braathens så jeg vet godt hvordan det har vært. Men å gå å håpe at folk mister jobbene sine fordi du fikk dårlig behandling? Ikke kom å si at det er humor, for jeg ler ikke.

Men for oss som er litt mer seriøse... Jeg hørte i dag at Sterling bytter til Servisair på OSL snart. (husker ikke datoen) Det skal bli spennende. SGS går med overskudd så de trenger neppe å sparke folk. Faktisk har de hatt litte folk så kanskje de får en litt bedre arbeidsdag nå?

Og foresten så er ikke alle i SGS like fornøyd med alt ledelsen i SAS gjør de heller.

hilsen,
Laurenz

Thomas
02-09-2005, 17:53
Originally posted by laurenz

Men for oss som er litt mer seriøse... Jeg hørte i dag at Sterling bytter til Servisair på OSL snart. (husker ikke datoen) Det skal bli spennende. SGS går med overskudd så de trenger neppe å sparke folk. Faktisk har de hatt litte folk så kanskje de får en litt bedre arbeidsdag nå?

hilsen,
Laurenz

1. Oktober 2005 :wow:

sail4fun
02-09-2005, 20:38
Originally posted by raskefot

Originally posted by TUC

Ifølge en kilde som snakket med den ansvarlige for dette i DY senest i går, har kursene blitt kansellert. De skal "gjøre noe nytt" istedenfor, hva nå enn det kan være...

Felles kabincrew pool med Sterling/Maersk....

LN-BIZ
02-09-2005, 22:04
Det er vel kanskje sunt å bytte handling agent når det har gått noen år. Er vel ingen hemmelighet at Sterling har vært meget godt fornøyd med SAS Ground i Oslo. Men når
kontrakter skal reforhandles er det nok pris som er mest utslagsgivende...
Merkelig at Servisair kan underby SGS i Norge...De er jo mye strørre enn SGS worldwide...
Hvor er konkurransetilsynet????:sarc

LCH
03-09-2005, 03:01
Originally posted by LN-BIZ
Merkelig at Servisair kan underby SGS i Norge...De er jo mye strørre enn SGS worldwide...
Hvor er konkurransetilsynet????:sarc

Du sa de magiske ordene selv... I NORGE

Konkurransetilsynet bryr seg bare om det norske markedet, og der er ikke Servisair dominerende. Dersom markedet strekker seg utenfor Norge har ikke KT jurisdiksjon, det blir i såfall en sak for ESA/Kommisjonen. (...og ikke engang de har noe de skulle sagt "worldwide"...)

krølle
03-09-2005, 07:58
Kanskje det er en sak for KT hvis de bryss subsidierer. Har hørt rykter om at Serviceair på Gen går med underskudd,
men en skal ikke alltid høre på rykter, noen ganger er de faktisk sanne

laurenz
03-09-2005, 12:41
Nå er det vel ingen forbud mot å gå med underskudd? Det er vel heller ikke forbud å kreve en pris lavere en de faktiske kostnader? Problemet oppstår når noen bruker sin markedsdominans for å presse ut andre. Selv om Servisair/Globeground er store internasjonalt så har de på ingen måtte monopol. Det skal gå veeeeldig langt før Servisair Norge er av interesse for KT. Så at det blir tatt opp skjønner jeg ikke helt.

Om SA går med underskudd eller overskudd vet jeg faktisk ikke men at de ikke blir rike på OSL er helt klart. Håper at de får en god pris av Sterling og jeg har vanskelig for å tro noe annet.

Hilsen,
Laurenz

TUC
03-09-2005, 21:42

Originally posted by TUC

Skal ikke mase mye om DY, bare fortelle det lille jeg vet. DY hadde som sagt intervjurunder, og på onsdag fikk de som ble plukket ut, beskjed. Torsdag ble jobbtilbudet trukket tilbake, etter ordre fra sjefen sjøl. Alt av søknader etc blir makulert. Man skal visstnok ha et møtte om saken til uka.

Hva angår Sterling: Laurenz, og alle andre i Servisair -Gratulerer! Sterling har vært et greit selskap å handle, ihvertfall på apron! Bare minn gutta (og jentene) på at de må tømme bak først! :)

HMWK
03-09-2005, 22:53
Det blir spennende å se hva DY skal finne på nå. Kanskje mere jobbing på de crew som de har?

DY
04-09-2005, 00:49
Det blir spennende å se hva DY skal finne på nå. Kanskje mere jobbing på de crew som de har?

Tror crewene er utnyttet ganske så godt i utgangspunktet...men litt ekstra klarer en sikkert skvise ut......om en ikke heller tilbyr Maersk-ansatte muligheten til en "transfer" til Norwegian nå:)

EB
04-09-2005, 08:17
Tror nok at byttet av handling blir bra - for Sterling og Servisair!

HMWK
04-09-2005, 11:16
Når kommer Sterling til å tjene penger? Kanskje dette hjelper på lønnssomheten!

laurenz
05-09-2005, 13:14
Skal ikke mase mye om DY, bare fortelle det lille jeg vet. DY hadde som sagt intervjurunder, og på onsdag fikk de som ble plukket ut, beskjed. Torsdag ble jobbtilbudet trukket tilbake, etter ordre fra sjefen sjøl. Alt av søknader etc blir makulert. Man skal visstnok ha et møtte om saken til uka.

Hva angår Sterling: Laurenz, og alle andre i Servisair -Gratulerer! Sterling har vært et greit selskap å handle, ihvertfall på apron! Bare minn gutta (og jentene) på at de må tømme bak først! :)

Heisan!

Det hørtes merkelig ut det der. Lurer på hva som ligger bak.

Vi tømmer altid flyet bak først, gjør ikke du? :D

Hilsen,
Laurenz

TUC
05-09-2005, 13:45
Har så fulle fly at vi er nødt til å begynne både foran og bak! :biggrin

Men sertiøst; en 737 kan man som oftest jobbe både foran og bak på. Men Sterling sine maskiner er SYKT baktunge!

laurenz
07-09-2005, 01:53
Takk, det er litt greit å vite! :up:

MartinL
07-09-2005, 09:19
Kan det hende at de norske crew hos sterling blir overflødige når nå Maersk og Sterling slås sammen?

Kanskje disse skal over til Norwegian? Ville i alle fall være billig måte å øke crew antallet på.

HMWK
07-09-2005, 09:33
Hvis det er det DY har i tankene! Smart trekk.

sail4fun
07-09-2005, 09:47
:lol så er evnt også de i gang med en ansinitets krig...

HMWK
07-09-2005, 10:33
Nei, jeg tror ikke det. Jeg håper for guds skyld at de ikke begir seg ut på det.