PDA

View Full Version : DinSide om bonusprogram

AirbusTrond
26-10-2010, 12:26
Hva får du ut av flyselskapenes fordelsprogram?
Ikke mye, og kredittkortene deres får du minimalt uttelling for å bruke.

http://www.dinside.no/854459/hva-faar-du-ut-av-flyselskapenes-fordelsprogram

Jaja, personlig engasjerer det meg ikke så mye, men jeg har begge, nokså tilfeldig, og oppdraget plutselig nå at jeg har nesten 600 poeng hos DY også.

SeatBelt
26-10-2010, 12:45
Eksempelvis får du 600 bonuspoeng for en billigbillett tur/retur mellom Norge og Storbritannia (f.eks. for en tur fra Oslo til London). Du skal fly ganske mange ganger for å få nok poeng til å en gang ta denne turen som en bonusreise. Du trenger 30.000 bonuspoeng for å dekke en tur/returbillett til London - det betyr at du faktisk må fly denne ruten 50 ganger tur/retur for å få nok poeng til en bonustur.

Synes 30 000-eksempelet var dårlig. Det er mange bedre tilbud å bruke EB-poeng på, f.eks. en oppgradering til EconomyExtra for 10 000 til USA. Dessuten går det jo nå an å kjøpe enveisbilletter. Men ja - er enig i at det kunne vært lettere å tjene flere poeng, og at det skal litt til for å faktisk få det helt store ut av programmet. Men det er jo også litt av poenget.

LNv22
26-10-2010, 13:11
Kan si at noe kommer litt skjevt ut her, men til artikkelens forsvar; den illustrerer at poengopptjeningen i lavere bookingklasser er en vits! Håper SAS gjør noe med dette!

Tommy777
26-10-2010, 14:25
Vel, for de aller fleste (som ikke setter seg inn I
Bonusprogrammenes komplekse regler) er artikkelen meget relevant. SAS Eurobonus er langt fra det beste programmet der ute. Eksemplene er helt korrekte og en meget relevant problemstilling. SAS skjoenner ikke poenget hvor viktig ett bra bonusprogram er blant massene som reiser billig

dypen
26-10-2010, 14:33
Blir vi lurt? Eller har det egentlig noen hensikt å bruke tid og krefter på bonusprogram med mindre du flyr hver uke i jobbsammenheng med billettpriser som ingen private en gang ville drømmer om å kjøpe? Når du kjøper de dyreste bilettene er det vel rom for rabatt også!

Mine bonuspoeng:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=74610

Discus
26-10-2010, 14:50
Blir vi lurt? Eller har det egentlig noen hensikt å bruke tid og krefter på bonusprogram med mindre du flyr hver uke i jobbsammenheng med billettpriser som ingen private en gang ville drømmer om å kjøpe? Når du kjøper de dyreste bilettene er det vel rom for rabatt også!

Hvis man reiser lite, og samtidig har et program med dårlig opptjening og tidsbegrenset uttak så stiller man dårlig. På de alliansene jeg bruker lite kjører jeg poeng hos den partneren som har "uendelig" holdbarhet på kontoen. Det var bl.a. derfor jeg i sin tid kjørt ting inn hos BA og ikke AY.

Dag Viking
26-10-2010, 17:07

Mine bonuspoeng:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=74610

Tja, føler meg selv i grenseland. Flyr inn ca 5000 poeng pr år(90% innenriks i jobbsammenheng), , pluss litt hotell og får ca 25 000 poeng pr år pga SAS mastercard. 30-35 000 poeng pr år med 5 års holdbarhet gjør at jeg kan ta EN bra tur for en person, evt oppgraderinger for to personer. Ikke akkurat noe å rope hurra for, men siden det ikke er noe arbeid med å få de poengene, så er det greit nok.
Etter at trumf har blitt EB-partner, så blir det kanskje 10-15 000 poeng ekstra pr år.

Edricson
26-10-2010, 19:30
Både EB og Norwegian Reward er stort sett nytteløse sett herfra (får inn noe på EB via hotell o.l.), fordi også utenlandsflyvninger ikke gir poeng hvis de har transfer fra innland, og fra TOS er det ikke noe valg.

Discus
26-10-2010, 19:35
Både EB og Norwegian Reward er stort sett nytteløse sett herfra (får inn noe på EB via hotell o.l.), fordi også utenlandsflyvninger ikke gir poeng hvis de har transfer fra innland, og fra TOS er det ikke noe valg. (min utheving)

EB gir poeng for utlandsdelen selv om du har innlands-connection, eller tenker du på poeng fra EB-Mastercard?

ILS2
26-10-2010, 20:24
EuroBonus mistet sin verdi for "vanlige" passasjerer den dagen 25%-klassene ble innført. DinSides eksempel med at man må fly 50 ganger tur/retur London for å få en bonusreise (i Economy) til samme destinasjon er høyst reelt, fordi Q-klassebilletter (billigste 100%-klasse) koster idag 4000 kroner tur/retur fra Oslo - og da velger nok de aller fleste andre alternativer (DY, FR, BA, KL, LH etc.) når de skal på weekendtur. Og da har jeg ikke engang begynt på diskusjonen om hvor håpløst det er å finne ut av og å booke konkrete bookingklasser hos SAS.

Strategien til EuroBonus virker nokså enkel:
1. Ha en så stor medlemsmasse som mulig.

2. Selg medlemsmassen ut til partnere som betaler SAS gode penger for å kjøpe EuroBonus-poeng, som de i tur tilbyr til EB-medlemmer når de benytter seg av deres produkter/tjenester.

3. Poengopptjening for flyreiser med SAS skal hovedsaklig ligge rundt 0,5 poeng per krone brukt (maksimalt 1/1), noe som ikke er spesielt bra sammenlignet med andre selskaper.

4. Ved å tilby statuskort etter antall segmenter og ikke bare antall poeng, sikrer man seg en lojal kundemasse uten å måtte ta kostnaden med å dele ut EuroBonus-poeng i samme slengen.

Alt i alt en logisk strategi for et selskap som for ikke lang tid siden var på randen av konkurs, men jeg er ikke like sikker på om det er en bærekraftig strategi på sikt. Vanlige passasjerer vil alltid shoppe etter laveste pris, men lojalitet kan skapes hvis man åpenbart får noe igjen for det (f. eks. 100% i alle Economy-klasser = bonusreise hver 10. utenlandstur), mens mer erfarne bonusjunkies ikke vil nøle med å skifte bonusprogram om noe mer attraktivt skulle dukke opp.

Edricson
27-10-2010, 00:52
EB gir poeng for utlandsdelen selv om du har innlands-connection, eller tenker du på poeng fra EB-Mastercard?

Nei, du har nok rett. Ser også denne tråden nå: http://forum.scanair.no/showthread.php?p=565793. Jeg trodde at man ikke fikk poeng på utenlandsdelen fordi jeg så setninga i vilkårene som det er referert til der: men også fordi jeg pleier å ikke få sånne poeng, selv om kortet er registrert (eks.: fløy TOS-OSL-CPH-MAN og bare fikk poeng for CPH-MAN-delen). Skal nok etterregistrere dem nå.