View Full Version : Fokker F-27 Friendship
Hei.
Jeg har et spørsmål når det gjelder denne flytypen. Sitter og ser på et gammelt byggesett fra Airfix med Braathens merker, og jeg teller ni vinduer på hver side av maskinen. Har et par bilder av flyet, og der har de jeg i alle fall har bilder av ti vinduer på hver side.
Var det noen maskiner med ni vinduer, eller har Airfix settet en feil her? Hvordan var det med maskinene til Busy Bee og Air Executive? Ti vinduer på hver side der også??
Forresten, har jeg postet denne på feil forum så bare hiv den dit den hører hjemme.
:)
Må si jeg ble i tvil da jeg leste spørsmålet ditt. Jeg var rimelig sikker på at alle BS (og BU for den del) hadde ti på hver side. Og etter å ha sjekket et utall bilder fant jeg bare fly med 10, også på BS' F27-300 LN-NPH som var den eneste med stor fraktedør.
Men F27 #1 (PH-NIV) er jeg ganske sikker på hadde et noe kortere skrog, kan det være at det er det de har tatt høyde for? Jeg fant ikke bilder av hele flyet i farten...
Jeg sjekket også endel Fairchild F-27, de hadde også 10 på hver side, bortsett fra denne med 9: http://www.airliners.net/photo/Aerolineas-Sosa/Fairchild-F-27-Friendship/1710166/L/
Edit: På denne nettsiden fant jeg endelig bilde av PH-NIV, og teller jeg bare åtte på venstre side.... http://www.fokker-aircraft.info/proto27pics.htm
Det samme kom jeg fram til, ti på hver side. Derfor konkluderer jeg med at det gamle byggesettet fra Airfix har en feil her som er ganske synlig, nemlig at det mangler et vindu på hver side.
Legger ved noen bilder jeg så på A-net.
http://www.airliners.net/photo/Busy-Bee/Fokker-F-27-100-Friendship/1792980/L/&sid=032ab76e4b3a4c0afd365d907568a7c3
http://www.airliners.net/photo/Air-Executive-Norway/Fokker-F-27-300-Friendship/1789781/L/&sid=032ab76e4b3a4c0afd365d907568a7c3
http://www.airliners.net/photo/Braathens-SAFE/Fokker-F-27-100-Friendship/1198441/L/&sid=a04b1df9150ca75523814fcab228c999
http://www.airliners.net/photo/Braathens-SAFE/Fokker-F-27-100-Friendship/1198440/L/&sid=a04b1df9150ca75523814fcab228c999
http://www.airliners.net/photo/Braathens-SAFE/Fokker-F-27-100-Friendship/1198039/L/&sid=a04b1df9150ca75523814fcab228c999
Takk for hjelpen så langt. Har andre noen synspuknter om dette så kom gjerne med det.
:)
Såvidt jeg vet var det bare prototypen som hadde 9 vinduer. Byggenummer 2 og de neste hadde 44 passasjerseter og 10 vinduer på hver side. Dette gjalt (mener jeg bestemt) alle Braathens og Busy Bee maskiner. Stellar Airfreighter hadde en Fairchild Hiller FH-227 som hadde 12 vinduer. Dette var en egenutviklet "stretch" versjon av Fairchild F27.
Andre operatører (for eksempel Star Air APS der jeg fløy etter Busy Bee ) hadde -500 som var forlenget 1,5 meter i forhold til -100/200 som BU og BS fløy. Denne hadde 11 vinduer og maks 52 seter, men vi hadde 50 seter ombord. Da slapp du unna med kun en CA. En annen historie er at -500 skroget ble brukt som mal til F-50...
Airfix settet er nok produsert på grunnlaget av prototypen som jo var 0,9 meter kortere enn de neste maskiner. Tipper jeg.
Hilsen
FK27
Friendship Forever.
1994 timer på F27 -100/200/400/500.
Takker og bukker så mye.
Dette gav et klart svar som gjør at Airfix sin F-27 skal forbli ubygd i esken sin. :)
Har du forresten noen interiør bilder, av cabinen og fremme i kontoret?
:)
FBU 4EVER
26-10-2010, 09:43
Airfix-settet er for langt til å være prototypen og for kort til å være produksjonsutgaven sies det. Lag et nytt vindu foran kan være en enkel måte å komme seg ut av det på. Alternativt så kan du skaffe deg ESCI-settet og bruke vinger og motorer fra Airfix.
Heisann.
Først, hvilken registrering har individet som er i Airfix-esken? Lurer på om ikke TAA hadde noen combiplane, altså med større lasterom enn andre. Grubler litt om de 9 vinduene.
Dernest, nei har nok ingen bilder av interiør eller cockpit dessverre.... Men på Flymuseet på Sola er LN-SUF stilt ut. Interiøret er slik det var i Busy Bee. Cockpit er "restaurert" tilbake til Braathens standard, altså ut med DME og radar.
Ellers var det jeg som var styrmann på (en av) leveringsflyvning (ene) til flymuseet men det er en annen historie....!
Hilsen
FK27
Friendship Forever.
FBU 4EVER
02-11-2010, 10:36
I COD hadde vi noen ex-TAA maskiner med stor cargodør og en crewdør innfelt i den store. Også noen fra italienske ATI. I tillegg hadde vi en -200, LN-RNX, med en litt mindre dør, lik den i Airfix-settet.
Ca. 600 timer på F27-200/600. Stort sett sete 0A. Merkelig fly. Veldig "engelsk".:fly
Ex-TAA maskinerna (SE-IRF/OY-KAC/LN-RNZ/SE-IRG) hade väl också två fönster - emergency exits , fönster nr. 7 och nr. 9 , de ex-Italienska maskinerna (LN-RNX/SE-ITH/SE-ITI/LN-RNY/OY-KAD) endast en fönster - emergency exit , fönster nr. 7. Som FBU4EVER säger var LN-RNX en -200 med liten dörr/lucka fram på vänster sida , SE-IRF/SE-ITH/SE-ITI ursprungligen -400 men conv. till -600 som tillsammans med de ursprungliga -600 OY-KAC/LN-RNZ/SE-IRG/LN-RNY/OY-KAD alla hade stor cargodoor fram på vänster sida med en mindre dörr infälld i den stora.
Hei.
Har tenkt litt angående hvordan jeg skal løse denne nøtta med et vindu for lite og et skrog som er for kort. Legger ved et bilde som viser hva jeg har tenkt å gjøre :)
Dekalene er gule og ubrukelige, så håper kanskje Ruben finner på noe her. :)
LN-SUN er forresten maskinen som finnes på Airfix arket.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/625dc5d3.jpg
:)
FBU 4EVER
16-01-2011, 09:15
Hei! Ang. gule dekaler, så har man et tricks i ermet: Heng arket opp med tape i det mest solrike vinduet i huset og la det henge der noen dager. Har stort sett funket for meg. Kan være lurt å male over dekalene med et par strøk klarlakk etterpå.
Hei Stein.
Det tipset med dekalene opp i vinduet er prøvd, men desverre nytteløst. Disse er nok for gamle og har tatt kvelden for godt.
Er det noen som har tegninger, eventuelt bilder av hvordan F-27ene så ut innvendig. Tenker da på bagasjerom, sete konfig osv.
Takk for hjelpen på forhånd. :)
Er dette noe ex. Busy Bee?
http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6972724&nseq=0
Nei. Dette er en -500 (med lenger skrog) og BS hadde bare -100/200/300.
rhusberg
30-01-2011, 01:07
Hei.
Dekalene er gule og ubrukelige, så håper kanskje Ruben finner på noe her. :)
:)
O'yes, Braathens SAFE F-27 er det prosjektet Mika starter på asap.
Det blir alle 3 variantene av skjemaet i både 1/144 og 1/72.
Happy modelling,
Ruben
Noen som har fulgt med hvor de Norske F-27 har tatt veien, og hvor mange som fremdeles eksisterer?
FBU 4EVER
30-01-2011, 09:53
O'yes, Braathens SAFE F-27 er det prosjektet Mika starter på asap.Det blir alle 3 variantene av skjemaet i både 1/144 og 1/72Happy modelling,Ruben
Goody, goody!:up:
Noen som har fulgt med hvor de Norske F-27 har tatt veien, og hvor mange som fremdeles eksisterer?
Prøver litt av og til..^_^ og sjekker stort sett http://airlinerlist.com
Den eneste jeg kan finne der som er aktiv er faktisk gamle ex-SUO (c/n 10116) som visstnok skal gå for Aerocondor i Peru som OB-1627.
Ganske bra for et fly bygget i 1959...
Resten er enten krasjet, hogget opp eller lagret i varierende tilstand...:cry:
Et spørsmål: er det noen som vet hvorfor de to første Friendship'ene hos Braathens S.A.F.E Airtransport AS hadde neseparti som vist på DETTE bildet:
http://www.kjevik.dk/60tall/F27_BU_first.jpg
mens alle andre hadde SVART nese?
http://www.kjevik.dk/60tall/buF27.jpg
Et spørsmål: er det noen som vet hvorfor de to første Friendship'ene hos Braathens S.A.F.E Airtransport AS hadde neseparti som vist på DETTE bildet:
http://www.kjevik.dk/60tall/F27_BU_first.jpg
mens alle andre hadde SVART nese?
http://www.kjevik.dk/60tall/buF27.jpg
Nå måtte jeg grave fram min F27-bok (av Hans-Jurgen Becker).. men det bekreftet hva jeg trodde, nemlig at den lange nesen (ja, den svarte er lenger) ikke ble tilbudt før etter at serieproduksjon hadde startet, med introduksjonen av Mk200, og da ble et retrofit-kit tilbudt for Mk100/300-operatører. Årsaken var mulighet for værradar-installasjon. Radaren i seg selv var kun opsjon, den ble ikke levert som standard før med Mk400. Såvidt jeg vet ble alle F27 i BU modifisert, men radar ble vel ikke installert. Den kom først da Busy Bee fikk commuter-kontrakten med SAS i 1983(?).
Og det øverste bildet (jeg mener det er LN-SUO - c/n 10116) satte meg på sporet av det opprinnelige spørsmålet fra Piddien i denne tråden. Legg merke til at det her er kun 9 vinduer på flyets venstre side, et mye senere bilde av samme flyet viser 10: http://www.airliners.net/photo/Aero-Condor/Fokker-F-27-100-Friendship/0899501/L
-og nesen er blitt lang, nøyaktig 1 fot og 5 tommer lengre faktisk.
Såvidt jeg husker har vel det Airfix-kit'et også decals for EI-AKA, Aer Lingus' første F27, c/n 10105 - jeg har også en gang i tidenes morgen hatt dette...
Og dette bildet viser at den kun hadde 9 vinduer: http://www.airliners.net/photo/Aer-Lingus--/Fokker-F-27-100-Friendship/0103397/L
Beckers F27-bok inneholder flere med samme antall vinduer. Det ser altså ut til at dette var en tidlig konfigurasjon som kunne modifiseres til 10 vinduer. Det forreste vinduet sitter i "ishuden" dvs en forsterkning (glassfiberplate) som er skrudd på for å ta imot is som kastes av propelleren under flygning i isingsforhold.
Beckers bok inneholder lassevis med bilder og tekniske data sammen med full produksjonsliste. Anbefales for F27-interesserte!
Hei igjen.
På det øverste bildet som GF1 postet ser det ut som maskinen har samme neseparti som i Airfix settet. Hadde alle de første Braathens maskinene denne type nese? Når fikk maskinene den litt lengre nesen som vist på bilde 2 til GF1?.
Videre så har jeg lagt merke til at F-27 100/200/300/400 har runde tipper på propellbladene, mens i alle fall noen F-27 500 og alle 600 har flate tipper på bladene. Spørsmålet blir da som følgende. Hadde alle F-27 runde tipper på propell bladene i Braathens sin tjeneste, eller fikk noen skiftet disse med den andre typen?
:)
Nå er ikke jeg så gammel at jeg husker dette ;) men jeg prøver likevel: Den lange nesen ble altså introdusert i produksjonen i 1959 med første Mk200 (c/n 10133, VH-FNA). Alle F27 produsert etter denne hadde altså lang nese. Det betyr at det bare var SUN (c/n 10108) og SUO (c/n 10116) av BU's maskiner som hadde dette. Hvis man leser i diverse lister finner man Mk200 med lavere c/n, disse er modifisert fra Mk100 til Mk200.
Jeg vet ikke sikkert når BU's "kortnesere" ble modifisert, men såvidt jeg husker fra uttalelser fra BU-veteraner ble dette gjort veldig tidlig etter at mod-kit'et ble tilgjengelig, altså i 1959 eller meget tidlig på 60-tallet.
Når det gjelder propellere kan vi kort si at for Fokker-bygde F27 gjelder følgende: (Fairchild kan jeg ikke uttale meg om)
Mk100 og Mk300 (og den ombygde Mk700) har RR Dart RDa.6-motorer, i de fleste tilfelle 514-7. I denne installasjonen vil de alltid ha Dowty-Rotol propellere med runde tip'er. Jeg har dessverre ikke nøyaktig typebetegnelse her og nå.
Mk200/400/500/600 har RDa.7-motorer med bl.a. tre turbintrinn i stedet for RDa.6's to. For F27's del blir det 528-7 fra starten, mens de siste fikk 552-7. Det var mange varianter innimellom. Alle disse har propellere - igjen Dowty Rotol - med "avkuttede" tip'er.
Diameter for RDa.6's F27-propeller er 3,66m (12ft), for RDa.7's F27-propeller er de 3,50m (11ft6in). Fairchild-utgavenes propellere er forskjellige.
Mk100 hadde 511-7 fra starten, men alle i BU ble oppgradert (eller hadde ved levering) 514-7. Dette gjelder også alle Mk100/300 i BS. BS' Mk200 ble levert med 536-7R, men ble oppgradert til 552-7R mens de var i BS' operasjon.
Som man kanskje forstår betyr 7-tallet i typebetegnelsen (f.eks. 514-7) at motoren var en F27-installasjon.
I tillegg kan jeg bare anbefale denne lille filmen med PH-FHF i hovedrollen. Og PH-FHF er faktisk c/n 10105, første F27 i trafikk som EI-AKA:
http://www.youtube.com/watch?v=WkJwMECsP9c&feature=player_detailpage
-den viser også en del interiørdetaljer. Bare legg merke til at BU's fly hadde litt annen farge innvendig, veggene var like taket, og taket var lik farge som på filmen. Service units var også annerledes, men like de vist i denne:
http://www.youtube.com/watch?v=dq9pFNMM5yQ&feature=player_detailpage
Første filmen er på nederlandsk, men det illustrerer vel bare det hele...
Jeg vet ikke sikkert når BU's "kortnesere" ble modifisert, men såvidt jeg husker fra uttalelser fra BU-veteraner ble dette gjort veldig tidlig etter at mod-kit'et ble tilgjengelig, altså i 1959 eller meget tidlig på 60-tallet.
Jeg tror dette må være feil. Jeg begynte min flightspotting på Kjevik i 1962 og er ikke i tvil om at LN-SUO og LN-SUN med sine ikke-svarte neser skilte seg ut fra resten av flåten. Og jeg husker aldri at dette endret seg.
Dette bildet må være tatt i 1966 da rullebanen på Kjevik ble forlenget, og det viser vel et av disse flyene?
http://www.kjevik.dk/60tall/w800_F27ned.jpg
Jeg husker forresten heller ikke at disse to fikk neste generasjon fargeskjema, som bildet viser. Skal ikke vente for mye etter så mange år. Var kanskje litt lite interessert i gjengangeren Friendship etterhvert, fokuserte mer på småfly som det stadig kom nye av.
Det er godt mulig du har rett. Hukommelse er en mangfoldig og ustødig ting, spesielt når man ikke har mer enn alminnelig interesse... :)
Jeg kan ikke annet enn å referere til veterangjengens til tider sviktende hukommelse. Det er ikke mange igjen av dem heller...:(
Når man tenker etter var det jo heller liten grunn til å gjøre denne mod'en i og med at radaren aldri ble installert mens flyene var i BU. Hva Aviaco som overtok dem gjorde, er en annen sak.
Og joda, GF1, jeg fikk med meg bildet. Etterhvert...
Jeg modifiserte mitt innlegg litt, mulig du ikke fikk med deg bildet?
Hei og takk for nye innspill og god hjelp i denne tråden. :)
Neste spørsmål fra meg blir som følgende. Jeg fløy ganske mye med Braathens sine F-27 mellom Værnes og Flesland fra rundt 1967 og ut på 70-tallet en gang. Mener og huske at hattehyllene, i alle fall på noen av maskinene var nesten slike du finner på litt eldre busser. Noe nettingstoff hvor man bare la bagasjen oppi uten noen form for lukkemekanismer i femkant. Noen som kan si noe mer om dette, eller husker jeg helt riv ruskende galt??!!
:)
Nå har jeg bare førstehåndskunnskap om de tre (SUE/L/F) som BS overtok, og disse hadde åpne hattehyller som vist i filmene over, det hadde også opprinnelig de andre BS hadde, også NPI/NPM/NPD før de fikk "AirUK-interiør". NPH var jo litt annerledes i og med at det var en convertible, men de var også åpne, uten luker.
Men jeg har en svak anelse om at du kan ha rett når det gjelder de eldste, men egentlig må jeg melde pass her... i hvert fall foreløpig.
GF1, du har helt rett når det gjelder nesen på SUN og SUO. Jeg har endelig fått tak i en av dem som faktisk jobbet med disse to på begynnelsen av sekstitallet (og også har hukommelse og interesse intakt) og han kunne definitivt bekrefte at begge disse beholdt sin korte nese helt til de ble solgt til Spantax (ikke Aviaco som jeg skrev, det var senere).
Og da må også jeg takke, dette har vært lærerikt også for meg. Måtte følge mange spor og undersøke saker og ting....:)
Takk og pris for at nysgjerrigheten ennå lever!
Stone
Takker for enda mer nyttig informasjon om Fokker F-27. Er glad jeg aldri blir for gammel til å lære noe nytt. :)