View Full Version : Havnet på feil flight?
sirpjalle
25-10-2010, 15:06
Som noen kanskje har fått med seg, så kjørte jeg drosje i helgen.
Jeg fikk et spørsmål fra en Svenske som satt i ankomsthallen på SVG og spurte om hjelp. (Jeg hadde på meg drosjeunfirom, så jeg antar at han har trodd jeg jobbet på SVG?)
Han spurte meg hvor han var hen. Jeg svarte at han var i Stavanger. Det viste seg at han skulle fra Oslo til Arlanda. Fyren virket ikke beruset, bare svensk :p (unnskyld hvis jeg tråkker noen på tærne)
Siden jeg ikke jobbet der, så henviste jeg han til Nordport. Så ikke fyren igjen senere da jeg måtte springe.
Er dette i det hele tatt mulig, å havne på feil flight? I såfall må feilmarginen har vært stor hos Norport. Man skal da ta tross alt:
1. Havne på feil terminal
2. Passere gate og få kontrollert bla. boardingpass
3. Høre velkommen til.... på høytaleranlegget på flyet
....osv?
Personlig heller jeg mot at fyren må ha vært "wasted" på et eller annet, men som sagt, han virket oppegående. :)
Dersom dette stemmer, må han ha ankommet fra Oslo med DY534 kl. 17.20
Egentlig er dette like mye en tråd der jeg spør, som det kan være en (tragi)komisk historie.
Det skjer jo desverre fra tid til annen. Men ja det er mulig. Selvfølgelig skal det ikke skje at noen boarder noen på feil flight. Antallet ombord skal gså stemme. Men at det er mulig for passasjerene sin side er det ingen tvil. Vet ikke hva som skjer når folk kommer inn på en flyplass, men det er som at folk slutter å tenke selv og blir "dumme".
Men dette har da ingenting med Norport å gjøre? Norport er ikke tilstede på OSL.
Han spurte meg hvor han var hen. Jeg svarte at han var i Stavanger. Det viste seg at han skulle fra Oslo til Arlanda. Fyren virket ikke beruset, bare svensk :p (unnskyld hvis jeg tråkker
Men dette har da ingenting med Norport å gjøre? Norport er ikke tilstede på ARN.
Feilen har vel i dette tilfelle skjedd på OSL, dvs. Rfly og ved telling ombord.
Når det gjelder å ikke høre/skjønne "Velkommen til denne flighten til...", er det fullt mulig. Jeg synes ofte det snakkes veldig fort og utydelig, spesielt hos DY.
Men å både gå på innland istedet for utland og klare å gå på et fly til Stavanger når man skal til ARN, og at dette ikke oppdages ved sjekk av boardingkort høres jo ganske utrolig ut. Men det har jo skjedd før..
Stavanger og Stockholm kan kanskje forveksles om man sover i timen idet det blir lest opp på høytaleranlegget på en flyplass, men det er jo lov å lese hva som står på avgangstavla også da... Dette får meg uansett til å tenke på en mann jeg leste om for noen år siden. Han skulle fly til St. petersburg i Russland men hadde uten å være klar over det selv bestilt billett til St. petersburg i Florida og derfor også havnet på ett fly dit, og det verste var at han oppdaget det først ved ankomst. At han ikke ante det før kan jeg ikke forstå da det var flere mellomlandinger på turen fra Europa til USA. Husker ikke hvor han var fra eller hvor reisen startet, prøvd å google det men får ingen fornuftige treff.
Var jo en lattermild historie i sommer også med det italienske kjæresteparet som endte opp i Sydney på Nova Scotia istedenfor Sydney i Australia, der var det reisebyrået som gjorde feil men at det ikke ringer noen bjeller når de ser routinga på billetten kan jeg ikke forstå, manglende geografi kunnskaper?
Edricson
25-10-2010, 20:32
Jeg var vitne til dette på SVO terminal F (forrige 2), som er egentlig ganske uoversiktlig, med gates godt skjult mellom taxfree-butikkene og nesten null informasjon. En passasjer gikk ombord et fly til CPH da hun skulle annesteds, og ble sluppet inn av to jenter ved gate som virket mer interessert i å snakke og le høyt seg imellom enn i å gjøre jobben sin. Da passasjeren kom tilbake var de utrolig barske, og sa at hun var "idiot". Huff...
FBU 4EVER
26-10-2010, 09:39
"Går värkligen detta plan til Bodø?"
Tvilende finne fra bakerste benk i en Norving BN Islander fra FBU til Skien.
Da jeg var på OSL på fredag reagerte jeg faktisk på at jeg ikke skjønte NOE av det som ble ropt opp over calling-anlegget. Enten snakket de så fort og utydelig at det var plent umulig å skjønne noe, eller så kunne de ikke norsk.
Blir ikke de ansatte i handling-selskapene opplært i viktigheten av å snakke tydelig og sakte?
Som noen kanskje har fått med seg, så kjørte jeg drosje i helgen.
Jeg fikk et spørsmål fra en Svenske som satt i ankomsthallen på SVG og spurte om hjelp. (Jeg hadde på meg drosjeunfirom, så jeg antar at han har trodd jeg jobbet på SVG?)
Han spurte meg hvor han var hen. Jeg svarte at han var i Stavanger. Det viste seg at han skulle fra Oslo til Arlanda. Fyren virket ikke beruset, bare svensk :p (unnskyld hvis jeg tråkker noen på tærne)
Siden jeg ikke jobbet der, så henviste jeg han til Nordport. Så ikke fyren igjen senere da jeg måtte springe.
Er dette i det hele tatt mulig, å havne på feil flight? I såfall må feilmarginen har vært stor hos Norport. Man skal da ta tross alt:
1. Havne på feil terminal
2. Passere gate og få kontrollert bla. boardingpass
3. Høre velkommen til.... på høytaleranlegget på flyet
....osv?
Personlig heller jeg mot at fyren må ha vært "wasted" på et eller annet, men som sagt, han virket oppegående. :)
Dersom dette stemmer, må han ha ankommet fra Oslo med DY534 kl. 17.20
Egentlig er dette like mye en tråd der jeg spør, som det kan være en (tragi)komisk historie.
Siden du er Taxidriver kan vi vel ta med litt fra din bransje og:lol:
Kunden som kom til SVG, setter seg i bilen og ber om å bli kjørt til Sas Royal, når bilen stopper utenfor Sas Park Inn sier sjåføren, søren jeg kjørte feil, hvorpå kunden blir kjørt til Quality A/P hotel og avkrevd minste takst, tross alt skal han ikke betale ekstra for å bli kjørt feil.
Men havnet kunden rett etterpå, vel se det kan bare en annen sjåfør svare på.
Shit happens i de beste familier:up:
Har kjørt drosje selv jeg, og det var et fantastisk år som jeg nå savner noe inderlig (vurderer å kjøre drosje igjen en gang om jeg får tid og anledning, var en fin jobb).
Mange morsomme opplevelser hadde jeg. En del forvirrede folk var det også.
Var en forretningsmann som kom i bilen på Alta lufthavn og spurte om jeg kunne kjøre han til Honningsvåg, fordi Hurtigruta ikke gikk. Jeg måtte svare at, for det første så går ikke hurtigruta fra Alta til Honningsvåg (anløper ikke Alta) og for det andre så er veien stengt dit ut, en tydelig indikasjon på dette er at hurtigruta ikke anløper Honningsvåg, noe som stemte denne dagen. Bilturen er forøvrig 210 km lang og estimert til å ta 3 timer :-) Han endte opp på Rica Alta :-)
sirpjalle
28-10-2010, 07:41
Kan ta en historie fra den "andre siden", sentralbordet. Det var ONS og da er det som mange vet masse folk i Stavanger. Hotellene er fullbooket og masse hus er utleid.
Jeg jobbet da for Rogaland Taxi som driver sentralbordtjenester for mange sentraler. For de som er invidde i drosjesjargonger er dette OTT system.
Her ringte det inn en brite fra en adresse, siden dette er fastnr kommer adressen og telefonnummeret opp i og med at dette var lagret fra en tidligere bestilling.
Samtalen går noe ala dette:
Hi, I would like a taxi to? Sctadi Woll.... Sorry. Stadyfuss....
Hvor på jeg sier kjappt.... Stadtfysikus Wyllers Gate nr 20?
Hvor på kunden tyyyydelig puster lettet ut og sier Thank you sir! :)