PDA

View Full Version : Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss


Glenn
24-10-2010, 22:01
Norwegian-flyet til Evenes manglet nødvendig utstyr for å kunne ta av igjen.

- Vi trenger en såkalt e-starter på trykkluft for å starte flyet igjen. Det har de ikke på Evenes, men på Bardufoss, sier pressetalsmann Karl Peter Gombrii i Norwegian til Fremover.no.
Dette utstyret skal normalt være i flyet, men er inne til reparasjon. Pressetalsmannen understreker at flyet er i forsvarlig teknisk stand ellers.

http://www.folkebladet.no/nyheter/article399943.ece

Er det ikke et krav at slikt utstyr er ombord til en hver tid?

Det var LN-KKH.

Keypoint
24-10-2010, 22:05
Regner med det er APU'en som ikke fungerer skikkelig (som er lovlig å fly med), og Evenes ikke har trykklufttank for å starte motorene igjen... Dårlig planlegging av OPS? :-)

fjasebase
24-10-2010, 22:15
Det er nok APU'en ja. Det er ikke trykkluft, men varm eksos som kjøres inn i flyet

Boeingflyer
24-10-2010, 22:21
Det er ikke trykkluft, men varm eksos som kjøres inn i flyet

Øhh... Say what now?? :8:

77W
24-10-2010, 22:28
Det er nok APU'en ja. Det er ikke trykkluft, men varm eksos som kjøres inn i flyet


Motorene startes med trykkluft fra APU jo.

LN-DAG
24-10-2010, 22:58
At ikke Evenes er utstyrt med en "såkalt e-starter på trykkluft" er jo litt pussig med tanke på alle de ank./avg. de har iforhold til Bardufoss...

seilfly
24-10-2010, 23:02
Kanskje Bardufoss har alliert seg med den militære som er i stand til å ta imot det ene og det andre...

RampSnake
24-10-2010, 23:09
Dårlig planlegging av OPS'en til Norwegian. Har tidligere opplevd tre luftstarter på tre forskjellige individ på samme morning (alle innenfor 50 min), også dårlig planlegging. At dem aldri lærer...

seilfly
24-10-2010, 23:16
Etterpåklokskapen blomstrer fort blant de som ikke jobber der, ser jeg ;)

LN-DAG
24-10-2010, 23:19
Er det ingen som har funnet opp en "Jump-starter" for 737 motorer (som startkabler på biler) ?
De måtte jo ha blitt rik ;)

LN-FHU
24-10-2010, 23:23
Det er nok APU'en ja. Det er ikke trykkluft, men varm eksos som kjøres inn i flyet

Øhhhhh....hallo... ???

SGS som har handling på EVE......rart de ikke har luftstarter som funker der oppe. Det er jo tross alt noen avg/ank. det er snakk om daglig. APU u/s hender jo daglig.....klønete formulering av pressetalsmann ; "e-starter"....??

Boeingflyer
24-10-2010, 23:28
Er det ingen som har funnet opp en "Jump-starter" for 737 motorer (som startkabler på biler) ?


Er nok allerede funnet opp gitt! :up:

LN-MOW
24-10-2010, 23:34
'E-starter' er nok journalisten som har misoppfattet 'airstarter'. som er det man bruker for å pumpe inn trykkluft for å få igang motorene når APU'en (auxillery power unit) ikke virker.

Og som det nevnes - dette er basic 101 for ops å sørge for at mottakerstasjonen har det utstyret som trengs for å handle en maskin uten APU.

Men det er selvfølgelig mulig at man først oppdaget at airstarteren ikke virket mens flyet var underveis - det er tross alt ikke hver dag man bruker den. Har selv stått i spenning flere ganger på avsidesliggende flystasjoner og prøvd å fyre opp airstartere som knapt brukes ..

DHC8-103
24-10-2010, 23:34
Når det gjelder APU'en er det BleedAir og ikke eksos den leverer. Bleed air tapes fra kompressorseksjonen FØR brennkammeret i APU'en (som altså er en liten jetmotor)

Bleedair fra en APU kan f.eks brukes til å drive en luftdrevet startmotor som sitter kompressordelen av flyets motor. Når kompressoren roterer, kommer luft inn i brennkammeret og drivstoff kan introduseres slik at motoren starter.

Virker ikke APU'en kan en ekstern kilde for trykkluft kobles til.

Mindre fly som f.eks DHC8 har elektrisk starter, og trenger derfor ikke APU for motorstart.

BSSW
24-10-2010, 23:43
Det er ikke trykkluft, men varm eksos som kjøres inn i flyet
Tull og tøys...
Motorene startes med trykkluft fra APU jo.
Jepp, og når APU ikke fungerer så trenger de trykkluft fra en trykktank for å få start.
Er det ingen som har funnet opp en "Jump-starter" for 737 motorer (som startkabler på biler) ?
De måtte jo ha blitt rik ;)
Det ble en gang laget en slik "innretning" hos BU. Det skjedde en gang at det var et fly som ble stående pga APUen ble unserviceable, og det ikke fantes en luftstarter på den flyplassen.

Mer om dette er det kanskje andre forumister som kan fortelle mer om (vinker til Madla ;))

catocontrol
24-10-2010, 23:51
Joda, de har utstyret på Evenes. Sett det mange mange ganger. Men det kan jo være så enkelt, at det står u/s nå.

Stone
24-10-2010, 23:55
Jada, Olav, jeg skal prøve å forklare den der....
Man brukte en vanlig slange fra en airstarter (type lang...) med vanlig kopling i den ene enden. I den andre enden også en slik kopling, bare med den forskjell at inni denne var to plater som kunne holde enveisventilen i flyets påkoplingspunkt åpen. (Tilsvarende den apparaturen som også blir brukt ved heat exchanger vask for de som kjenner til det.)

Så koples den "vanlige" koplingen til flyet med u/s APU (kalt fly A) mens den "spesielle" koplingen monteres i tilsvarende i flyet som er i orden (fly B). Slik kan APU i fly B via dettes pneumatic manifold supplere luft til fly A's pneumatic manifold og dermed også dets startere. Voila!

Ganske hjemmestrikket, men det virket - som så mye annet i BU... Men jeg vet denne også ble brukt etter at STS kom inn i bildet, jeg tror det var på BVA de ikke kunne hoste opp en airstarter...

BSSW
24-10-2010, 23:57
:8: Dæven den var rask
;)

Takk for den :)

73H
24-10-2010, 23:58
Jepp, og når APU ikke fungerer så trenger de trykkluft fra en trykktank for å få start.

Nesten korrekt... Det må ikke nødvendigvis være en trykktank inne i bildet for å kunne gi trykkluft fra en airstarter. Bleedair for oppstart kan like gjerne leveres direkte fra en relativt kraftig sentrifugalkompressor koblet til en forbrenningsturbin (relativt likt prinsipp som i en APU forresten), uten at det behøver å gå via noen trykktank :)

De gamle utgavene som du tenker på, og som er på størrelse med en liten tankbil, er også en form for airstarter, men ikke akkurat hendig eller effektiv :) En moderne airstarter er ikke større enn 1 x 1 x 1 meter i size :)

LN-DAG
25-10-2010, 00:58
................

Ganske hjemmestrikket, men det virket - som så mye annet i BU... Men jeg vet denne også ble brukt etter at STS kom inn i bildet, jeg tror det var på BVA de ikke kunne hoste opp en airstarter...

Høres jo genialt ut.
1) Airstarteren, er det store diametre, lengder og vekt på på den ?

Tenkte på om den var så liten og håndterlig at det kunne pakkes og sendes i en 737 for å hjelpe en venn i nød ?

2) Eller er det at Evenes akkurat idag ikke hadde en "hjelpestarter" tilgjengelig, noe som er mere sjeldent.
2a) Tenker da på at det er standard utstyr på en flyplass som betjener 737 (i dette tilfellet).

3) For i praksis vil jo ikke en 737 charter kunne lande på en flyplass der de ikke er utstyrt med en "hjelpestarter". En APU kan jo svikte når den trengs mest.

Det blei mange spørsmål, men håper noen kan gi litt innsyn i hvordan disse ting fungerer i praksis :) Regner med at det er utstyrt med adaptere, så bruker 737 som eksempel.

(Understreker at det IKKE handler om selskap fra min side, eller er det det gjør i virkeligheten, da det ikke er flyplasseieren sitt ansvar ? )

Mvh. en ex-bilelektriker.

LN-DAG
25-10-2010, 01:16
Fant denne under tråden http://forum.scanair.no/showthread.php?t=56511&page=4 "SAS tilbake til Bardufoss".
Det den omhandler kan det komme i kategorien "startproblemer" ?

Norsk luftfart er en bransje med konkurranse - skjønner ikke at det skal være naturlig at man skal
tvinges til samarbeid på det åpne markedet. Dersom DY (eller hvem det er) mener at det er til selskapets/eiernes beste
at de ikke har interline-samarbeid så er jo det problemfritt.

Vil det da si at hvert flyselskap må ha sitt eget utstyr på flyplasser de betjener, i dette tilfellet hjelpeutstyr for start ?

ANX
25-10-2010, 02:05
Non-PC observation removed.

LN-MOW
25-10-2010, 02:57
Vil det da si at hvert flyselskap må ha sitt eget utstyr på flyplasser de betjener, i dette tilfellet hjelpeutstyr for start ?

Ikke nødvendigvis flyselskapet, men Ground handler forplikter seg i en SLA (Service Level Agreement) til å ha nødvendig utstyr for daglig operasjon disponibelt. Dette er vanligvis spesifisert i kontrakten.

Fly high
25-10-2010, 08:25
Når det gjelder APU'en er det BleedAir og ikke eksos den leverer.

Men det er vel en del APU-typer som bare leverer elektrisk strøm?

mrbthomassn
25-10-2010, 10:45
Air-starter u/s

FBU 4EVER
25-10-2010, 10:58
Hva med å løpe igang f***skapet?:thumbup

Polaris
25-10-2010, 11:07
Ikke akkurat den jeg tenkte på (traktor-towing-konkurransen de hadde på Top Gear) - men same shit different wrapping:

http://www.youtube.com/watch?v=lhk3VRtU5Dk

:colgate:

DyRayBan
25-10-2010, 11:26
Nytt avsnitt i cabin annonseringsmanualen: "Mine damer og herrer. Vi trenger 30 til 40 frivilige til å dytte oss i gang. På forhånd takk for hjelpen."

73H
25-10-2010, 11:45
Men det er vel en del APU-typer som bare leverer elektrisk strøm?

Nå er det nødvendigvis sånn at generatoren i APU'en som leverer strøm må rotere for å generere en spenning, og da kobles generatoren inn på turbineshaft via en gearbox. Denne turbinen drives av eksos, og normalt er turbineshaft også koblet sammen med en kompressor. Man finner enten en aksialkompressor eller en sentrifugalkompressor (sistnevnte stort sett normalt i en APU). I begge tilfellene er det praktisk mulig å levere bleedair. Normalt er generatorer også koblet inn på CSU'er (constant speed unit), men siden APU'en normalt kan gå på en konstant rpm, er den som regel overflödig i et APU system.

Om systemet i flyet er satt opp for det er en helt annen sak. Noen fly har ikke APU i det hele tatt, og da må motorstart gjøres ved hjelp av batterier eller electrical ground power - f.eks. WF dash 8-100,8-300.

Andre systemer som finnes (f.eks. på ATR) er å bruke propeller brake og dermed starte opp en av motorene slik at denne leverer ström via CSU og generator.

LN-TAL
25-10-2010, 11:46
Ja, det burde ikke vært noe problem, men trenger jo bare 260 knop indikert for å slippe "starter assisted start", såpass må da nordlendingene klare :-D

Evt. kunne jo bare en av flygerene stått ute og snurra på fanen mens den andre satt inne og heiv på fuel :)

Piper
25-10-2010, 12:17
Har jo hørt om propellfly med turbinmotor som har blitt blåst igang av et annet fly. Kan det gå med en motoren på for eks en 737?
I teorien vil det jo virke, men i praksis får man nok luft inn i motoren?

Dag Johnsen
25-10-2010, 12:31
Heisann Stone!

Jada, Olav, jeg skal prøve å forklare den der....
Man brukte en vanlig slange fra en airstarter (type lang...) med vanlig kopling i den ene enden. I den andre enden også en slik kopling, bare med den forskjell at inni denne var to plater som kunne holde enveisventilen i flyets påkoplingspunkt åpen. (Tilsvarende den apparaturen som også blir brukt ved heat exchanger vask for de som kjenner til det.)

Så koples den "vanlige" koplingen til flyet med u/s APU (kalt fly A) mens den "spesielle" koplingen monteres i tilsvarende i flyet som er i orden (fly B). Slik kan APU i fly B via dettes pneumatic manifold supplere luft til fly A's pneumatic manifold og dermed også dets startere. Voila!

Ganske hjemmestrikket, men det virket - som så mye annet i BU... Men jeg vet denne også ble brukt etter at STS kom inn i bildet, jeg tror det var på BVA de ikke kunne hoste opp en airstarter...

Vi hadde dette i CO ogsaa og husker jeg ikke helt feil var denne prosedyren beskrevet i DC10 AMM.

BTW: Tror ikke det var ikke ofte det ble tatt i bruk da det som regel var ground start carts tilgjengelig.

Dag

FBU 4EVER
25-10-2010, 12:35
Har jo hørt om propellfly med turbinmotor som har blitt blåst igang av et annet fly. Kan det gå med en motoren på for eks en 737?
I teorien vil det jo virke, men i praksis får man nok luft inn i motoren?

Faktisk brukt en god del av amerikanerne i Koreakrigen til å starte F-84 og F-86.

LN-RRE
25-10-2010, 13:13
Ja forsøk windmill start :-) Hehe, men hvordan går det med flyet? Er APUen fikset eller har de fått GAU?

seilfly
25-10-2010, 16:10
Å windmille i gang en motor med propwash fra et annet fly, på bakken selvfølgelig, er absolutt mulig :-)

77W
25-10-2010, 16:17
Hva med å løpe igang f***skapet?:thumbup

Ha ha! :biggrin:biggrin

seilfly
25-10-2010, 16:27
Ha ha! :biggrin:biggrin

Slett ikke noe dumt forslag det heller. Og fikk man start på én motor kunne man jo windmille igang motoren ved hjelp av litt rullebane og et tårn som var villig til å låne bort rullebanen til formålet ;) Men får man ikke start på den første motoren så er man jo like langt.

Vede
25-10-2010, 18:20
Slett ikke noe dumt forslag det heller. Og fikk man start på én motor kunne man jo windmille igang motoren ved hjelp av litt rullebane og et tårn som var villig til å låne bort rullebanen til formålet ;) Men får man ikke start på den første motoren så er man jo like langt.

Får du start på den ene får du jo start på den andre med hjelp fra den første. Er jo slik en "luftstart" fungerer. Motor 1 startes på gate ved hjelp av en airstart unit man pusher ut og den andre startes ved hjelp av bleed air fra motor 1 som ruses opp.

C172
25-10-2010, 19:35
Hvor mye luft må du ha for å starte motoren- trykk på luften og eventuelt volum, det er vel noen kubikk meter? tenker da på en 737-800 eller tilsvarende maskin. Hvor mye fuel går de med for å få en tilfredstilende start? Hørte en gang 2 kraftige smell fra en oppstart, det var vel ikke tilført fuel i motoren, derfor det krafige smellet, og 2 lysglimt. Det smalt godt.

STUER75
25-10-2010, 20:02
Ca 50 psi i en 5" slange i ca 20 sec, så tror nok ikke du løser denne saken med en biltema kompressor.
Mener SGH sin airstarter på TRD inneholder en APU som yter ca 900 hk?

STARSHIP 2
25-10-2010, 21:03
Var det ikke en privatjet i USA som krasjet etter at piloten forsøkte å ta av med èn motor? den andre skulle han "airstarte"..

terje t
25-10-2010, 21:28
Det er litt artig å lese innleggene som kommer etter hvert, du snakker om avsporing!

Stone
25-10-2010, 23:07
Det har du helt rett i. Men leser vi alt sammen får vi essensen:

1. KKH var released ifølge Minimum Equipment list med APU U/S.
2. EVE's airstarter var U/S
3. Option a: DY ops hadde ikke fått beskjed om punkt 1. (Kommunikasjonssvikt i DY)
Option b: DY ops hadde ikke fått beskjed on punkt 2. (Kommunikasjonssvikt SGS/DY)
Option c: SGS oppdaget ikke at airstarter var U/S før KKH var gått fra OSL.
4. KKH diverted BDU. Dette var en bedre option enn å bli stående på EVE...

Hva som er fakta om punkt 3 er det bare insidere som vet, det skal vel mye til at det havner her...

LN-DAG
26-10-2010, 01:40
Det er litt artig å lese innleggene som kommer etter hvert, du snakker om avsporing!

Ja det er mye som kan sies om en enkel hendelse.
Men synes jeg har lært mye av denne tråden om måter å starte fly på og så dukker det jo opp noen forslag som som kanskje ikke er helt så seriøse. Litt humor er bra :up:
Blir nesten som den leken der man må finne nye ord på samme bokstav ;)

Uansett er det nå fint at det har vært en tråd uten at noen har trengt å lage totalt useriøse "bitching" innlegg (synes det ordet passet til enkelte tidligere tråder der noen har klart å gulpe opp totalt upassende ting) Lærte ordet, i ny betydning, på gårsdagen PULS - NRK1.
(http://www.nrk.no/kanal/programoversikt/?p_otr_prog_id=MDSP12004310&p_otr_sendedato=20101025&p_otr_anntid=19.45&p_otr_kanal=NRK1&p_knapp=Omtale&p_artikkel_id=0)
Har ikke tidligere kommentert sånne tråder, men nå har jeg nå fått sagt mi mening om det.

"terje t" dette ble enda ei større avsporing fra den opprinnelige tråden. Så får vi se hva neste blir ;)

FBU 4EVER
26-10-2010, 10:24
Et siste, desperat, forsøk kunne jo være å rope på Andreas Thorkildsen?:9:

Northrider
26-10-2010, 10:31
Hva med en stor sprettert?

FBU 4EVER
26-10-2010, 11:47
Hva med en stor sprettert?

Yessss!!! Glimrende! En forsterket nesehjulslegg og...vips!:fly

C172
26-10-2010, 17:17
Hva med å feste en aksling på hjulet på bilen din, og kobble den på viften til flyet og gi gass på bilen.

77W
26-10-2010, 17:44
Må si det kom mange morsomme forslag her! :biggrin

seilfly
26-10-2010, 18:18
Alternativt kan man jo bare diverte til Bardufoss

terje t
26-10-2010, 18:24
Jeg vet de har startet DC-3 med tau rundt propellerbosset, tror ikke det går med en turbinmotor!

M609
26-10-2010, 18:44
Det som er mest sykt er at man har klart å få til flere sider her på forumet av det! (Nei, der ble det en post til gitt..... ) :old

Tertit54
26-10-2010, 19:15
Alternativt kan man jo bare diverte til Bardufoss

eller til Andøya !! så kan du "purre ut gutta "til å løpe i gang en 737:cool:

krølle
26-10-2010, 19:41
Eg og vil væra med:

EVE - er der ikke ganske god tilgang på Rein og snøscootere deroppe da:8:

Alternate 2 - ligger vel en marinebase ikke langt fra, kunne jo fått noen lanfe trosser og fossrodd over fjorden, med håp om start før fjorden offcørse:lol:

learjet
26-10-2010, 23:24
Og da har vi vel sett på de fleste mulighetene for å få i gang en flymotor.

Så da avslutter vi her. Skulle det være noen gode argumenter for gjenåpning så får man gi beskjed.

S