PDA

View Full Version : Walk-around på tre-hølere.


Twin Otter
23-10-2010, 05:20
Et lite spørsmål. Hvordan løses egentlig walk-around på MD-11 og Tristar og andre mindre tre-hølere. Tenker primert på inspeksjon av motoren i halen på flyet? Får pilotene sjekket denne på samme måte som de får sjekket motorene under vingen?

terje t
23-10-2010, 09:42
Ikke uten lift på MD, på Tristar finnes luker inne i halen, men tror ikke det brukes på noen walk-around.

LN-MOW
23-10-2010, 14:21
Paa en walkaround, inspiseres motorene kun visuelt nedenfra.

Dag Johnsen
23-10-2010, 14:32
Heisann Twin Otter!

Et lite sidesprang her, men paa DC10-10/30 saa vi i snitt at halemotorene hadde lengre levetid sammenlignet med vingemonterte motorene...? Mange teorier om hvorfor, men populaerteorien var at motoren var plassert saa hoeyt at mekanikerne ikke fikk tuklet med disse motorene saa ofte og derfor varte lenger...^_^

...anyway, ikke mye du faar sett av hverken vifte eller eksos av en DC10 halemotor fra bakken. Paa DC10 saa er det en luke i skroget bak aft pressure bulkhead og en stige som gaar opp og tar deg opp til et patio som kan aapnes under motoren. Du maa fortsatt aapne fan cowl, core cowl og thrust reverser for aa faa tilgang til mortoren og hele denne affaeren kan ta en stund. Skal du se paa viften maa du inn foran og ha en lift som terje t nevner. BTW: Viften paa en DC10 sitter over 20' inn fra inlet.

Dag

Twin Otter
23-10-2010, 14:59
Heisann Twin Otter!

Et lite sidesprang her, men paa DC10-10/30 saa vi i snitt at halemotorene hadde lengre levetid sammenlignet med vingemonterte motorene...? Mange teorier om hvorfor, men populaerteorien var at motoren var plassert saa hoeyt at mekanikerne ikke fikk tuklet med disse motorene saa ofte og derfor varte lenger...^_^

...anyway, ikke mye du faar sett av hverken vifte eller eksos av en DC10 halemotor fra bakken. Paa DC10 saa er det en luke i skroget bak aft pressure bulkhead og en stige som gaar opp og tar deg opp til et patio som kan aapnes under motoren. Du maa fortsatt aapne fan cowl, core cowl og thrust reverser for aa faa tilgang til mortoren og hele denne affaeren kan ta en stund. Skal du se paa viften maa du inn foran og ha en lift som terje t nevner. BTW: Viften paa en DC10 sitter over 20' inn fra inlet.

Dag

Hei takk for svar Folkens! Kan tenke meg at det er litt av en jobb å ta seg inn i halemotoren ja.

Det var vel primært det med vifta jeg tenkte på.

På generell basis: Hender det at piloter åpner opp "motorkassa" når de utfører walk-arounds? Eller er det primært sjekk av styreflater, vinger, skrog og understell?

terje t
23-10-2010, 16:34
Piloter har ikke lov til å åpne "motorkassa" så sant de ikke har teknisk sertifikat.