PDA

View Full Version : Norwegian nedprioriterer Rygge


Glenn
22-10-2010, 16:14
Iallefall blir det ikke noe av den planlagte ruten til AYT neste sommer.
Norwegian hadde i utgangspunktet avtale med StarTour og Ving for å fly for dem til Tyrkia neste sommer,
men nå ser det ut som alle passasjerene har blitt flyttet til TuiFly Nordic og Thomas Cook fra OSL istedet.

Og har Norwegian planer om å legge ned basen på RYG?
I allefall iflg. denne meldingen på Star Tours Facebook-profil:
Må igjen beklage Trude. Årsaken jeg oppga var feil (det ville vært litt tidlig å kansellere dette allerede grunnet for få bestillinger). Har nå fått vite at dette i stedet skyldes at Norwegian ikke skal ha base på Rygge likevel.
Hilsen...
Magnus

Hpkris
22-10-2010, 16:26
Nå skjønte jeg jo hvorfor DY ikke hadde noen avganger fra RYG etter april 2011.
Er vel ikke lenge før de er helt ute derifra nå da...

Glenn
22-10-2010, 16:28
Charterrutene til Tyrkia fra Rygge har da gått veldig bra iflg. reisebyråene.
Glad jeg booket med Thomas Cook fra OSL istedet for å få meg en slik "overraskelse"..

Glenn
22-10-2010, 16:33
Virker som det forsvinner en del ruter ja, RYG-SVG forsvinner 27 mars.

gilera
22-10-2010, 16:34
Nei faen håper da for all del ikke det?!

Glenn
22-10-2010, 16:35
Nei faen håper da for all del ikke det?!
Den er ikke mulig å bestille på Norwegian.no, men kan jo være at billettene ikke er lagt ut enda?

gilera
22-10-2010, 16:38
Måtte sjekke selv. Neida, 26. mars er på en lørdag og da flyr de ikke. Ellers er det som vanlig. Heldigvis.

Glenn
22-10-2010, 16:42
Måtte sjekke selv. Neida, 26. mars er på en lørdag og da flyr de ikke. Ellers er det som vanlig. Heldigvis.
Ikke mulig å bestille direkterute etter 27. mars iallefall, da må du bytte fly på BGO..

gilera
22-10-2010, 16:46
Trist .

Flying-news
22-10-2010, 16:46
Jeg for min del har ikke noe imot at de kommer seg vekk fra RYG. Det betyr i så fall bare mer fly på OSL/andre baser. Selvsagt er det sikkert greit for alle i Østfold at man har et ekstra valg og ikke alltid behøver å dra helt til OSL, men det er altså ikke min situasjon. Det er sånn ca like langt til både RYG og OSL fra meg, og prinsipielt har jeg alltid valgt bort flyvninger fra Rygge...

BU662
22-10-2010, 16:56
Ikke mulig å bestille direkterute etter 27. mars iallefall, da må du bytte fly på BGO..

Tja og hva skjer fra 26. til 27. Mars??? Sommer-programm starter

Vi har nå Medio-Oktober og du kan ikke forvente at heile sommer-programm er alrede opplasted og gitt fri til booking.

Ser du litt på RYG-BGO og RYG-TRD så ser du at begge ruter bruker fly som er stasjonert på RYG. Begge ruter er åpent langt inn til sommer. Det tyder vel veldig lite på at de to fly som har base på RYG forsvinner.

Glenn
22-10-2010, 17:00
Tja og hva skjer fra 26. til 27. Mars??? Sommer-programm starter

Vi har nå Medio-Oktober og du kan ikke forvente at heile sommer-programm er alrede opplasted og gitt fri til booking.
Ok, det har du rett i, så vi skal ikke ta sorgen på forskudd, enda.
Uansett helt merkelig at de velger å kutte ruten til AYT med en kontrakt med Star Tour og Ving. Må jo bare bety cash i kassen ...

Hpkris
22-10-2010, 17:08
Fra mandag den 27 juni så går de fra OSL til AYT. Men i år har mandagen gått fra RYG, så virker som det er noen omgjøringer uansett.

Northrider
22-10-2010, 18:46
Ikke akkurat merkelig at de nedprioriterer en potensiell base hvor Ryanair har gunstigere betingelser. Norwegian har selv sagt at de er villige til å satse på Rygge, men da skal det være lik pris for alle selskaper som opererer der.

Blubird
22-10-2010, 19:09
Ikke akkurat merkelig at de nedprioriterer en potensiell base hvor Ryanair har gunstigere betingelser. Norwegian har selv sagt at de er villige til å satse på Rygge, men da skal det være lik pris for alle selskaper som opererer der.

Tandberg sa tidligere i uken til media at Norwegian har like betingelser som Ryanair.

LN-KFW
22-10-2010, 22:42
27 mars 2011 ser ut til å være siste flygninga mellom SVG-RYG.

Det var noe herk for bruker den ruta flere ganger i året.

Vede
22-10-2010, 22:53
Slapp av, sommerprogrammet er ikke lagt ut enda.

Cessna182
22-10-2010, 23:37
Jeg tror saken er den at adm. dir. på Torp, hr. Fjell og mr. Kjos har allerede lagt kabalen: Norwegian trekker seg helt ut fra Rygge og starter opp på Torp. Ryanair blir alene på Rygge = RYG kommer ikke til å tjene penger. Bare vent å se.

Glider
23-10-2010, 23:49
Jeg klarer ikke helt å se hvilke fordeler Norwegian oppnår ved å "flytte" til Torp. Fra Rygge flyr DY i all hovedsak innenriks i dag. Hvis de skal gjøre det på Torp må de ta opp konkuransen med WF, som er godt etablert der. Og vil Sandefjor Lufthavn gi DY bedre betingelser enn det de har på Rygge i dag, noe som bør være en forutsetning for å gjennomføre en slik flytting?
Slik jeg ser det, vil DY på Torp kun fylle den rollen FR har der i dag; billige turer for ferie/fritids-markedet. Riktig nok med et produkt som fremstår for mange som noe bedre enn FR. Og på Rygge vil de da etterlate seg et tomrom for innenrikstrafikk, som andre kan hoppe rett inn og dra nytte av.
Har en følelse av at dette er mest et spill for å oppnå bedre betingelser. Media har jo spilt disse flyplassene opp mot hverandre før. De er vel ikke så store konkurenter som mange vil ha det til...

IL-2
24-10-2010, 15:11
De slipper for eksempel å feede Ryanair i like stor grad med de innlandsrutene du nevner. Og viss de får bedre betingelser er det vel en stor grunn i seg selv.

T.A.K
24-10-2010, 17:17
De slipper for eksempel å feede Ryanair i like stor grad med de innlandsrutene du nevner. Og viss de får bedre betingelser er det vel en stor grunn i seg selv.

Noen som vet sånn omtrentlig hvor mange som flyr norwegian til rygge for så å dra videre med Ryanair? Jeg selv har gjort det fra Bergen en gang og skal igjen gjøre det på onsdag som kommer. Men er det egentlig et "problem"? Norwegian tjener jo på det i form av ett sete solgt som ellers gjerne hadde stått tomt. Norwegian gir jeg 349 kr og Ryanair får kun 180 kr av meg til Dublin. Denne ruten ble valgt grunnet pris såklart. Hjem neste søndag går med SAS via køben. Selv vil jeg tro at norwegian ser om ikke positivt på det men i allefall sånn at får FR en passasjer, får i det minste vi en også

STARSHIP 2
24-10-2010, 18:03
Noen som vet sånn omtrentlig hvor mange som flyr norwegian til rygge for så å dra videre med Ryanair? Jeg selv har gjort det fra Bergen en gang og skal igjen gjøre det på onsdag som kommer. Men er det egentlig et "problem"? Norwegian tjener jo på det i form av ett sete solgt som ellers gjerne hadde stått tomt. Norwegian gir jeg 349 kr og Ryanair får kun 180 kr av meg til Dublin. Denne ruten ble valgt grunnet pris såklart. Hjem neste søndag går med SAS via køben. Selv vil jeg tro at norwegian ser om ikke positivt på det men i allefall sånn at får FR en passasjer, får i det minste vi en også

Hvor lang tid beregner du på Rygge når du gjør sånn? Faren er at med feks snøvær i Bergen kan du bli fast på Rygge..

T.A.K
24-10-2010, 18:12
Hvor lang tid beregner du på Rygge når du gjør sånn? Faren er at med feks snøvær i Bergen kan du bli fast på Rygge..

Er klar over faren ved det så beregner god tid. Er på rygge kl 9 og videre til Dublin kl 14. Smertelig ventetid, men siden vi møter en der som flyr inn fra Værnes så får man spille litt kort eller noe. Forrige gang måtte jeg vente 7 timer (!!) men det er jeg jo klar over når jeg bestiller så kan vel ikke klage. Er bare en helgetur så litt venting overlever jeg

sail4fun
24-10-2010, 18:46
Er klar over faren ved det så beregner god tid. Er på rygge kl 9 og videre til Dublin kl 14. Smertelig ventetid, men siden vi møter en der som flyr inn fra Værnes så får man spille litt kort eller noe. Forrige gang måtte jeg vente 7 timer (!!) men det er jeg jo klar over når jeg bestiller så kan vel ikke klage. Er bare en helgetur så litt venting overlever jeg

Er ikke fritiden mer verdt, eller har du mye fritid ?

T.A.K
24-10-2010, 19:28
Er ikke fritiden mer verdt, eller har du mye fritid ?

Hehe. Godt spørsmål, og poenget ditt noteres i bakhodet! Jeg jobber igrunn mer enn hvermannsen. Grunnen til denne ruten ble valg er i tillegg til pris også på grunn av reisefølge som må lokkes med pris. Reiser en del i løpet av året og for å få folk med på tur må jeg fikse god pris. Får se på ventingen som kvalitets tid med venner om ikke annet :)

sail4fun
24-10-2010, 19:31
Tenkte også på at RYG ikke er sære spennende i timesvis (hilsen en som har hatt noen forsinkede pickups der :( )

Savipix
24-10-2010, 19:35
Tenkte også på at RYG ikke er sære spennende i timesvis (hilsen en som har hatt noen forsinkede pickups der :( )

Kan inte vara värre än CDG T1 ;)

Someone
24-10-2010, 21:40
Kan inte vara värre än CDG T1 ;)

Å joda.............:rolleyes:

Glider
24-10-2010, 22:39
Og viss de får bedre betingelser er det vel en stor grunn i seg selv.

Selvsagt. Men hva er sjansen for at Torp vil gi dem mye bedre betingelser enn de har på Rygge? Og hvis Torp dumper prisen for å lokke til seg DY, vil det vel ikke bli tatt godt imot av WF, KLM og de andre som flyr på Torp til "gjeldende satser"...
Tror DY i så fall er bedre tjent med å ta flyene tilbake til OSL og heller styrke produktet sitt der...

sarpingen87
25-10-2010, 11:33
Hvis man har 7 timer til rådighet kan man jo ta turen ned til Fredrikstad eller Sarpsborg. Det går jo busser mellom Rygge og Fredrikstad/Sarpsborg/Moss hver time hele døgnet.

krølle
25-10-2010, 11:35
Virker merkelig re en notis i SA's papirutgave sist uke, finner den ikke igjen, men her mener jeg Kjos snakket om rute no2 mellom SVG-RYG når de fikk nr. 4 stasjonert på Sola.
Har de ombestemt seg så fort?

Blubird
25-10-2010, 12:20
Hvis man har 7 timer til rådighet kan man jo ta turen ned til Fredrikstad eller Sarpsborg. Det går jo busser mellom Rygge og Fredrikstad/Sarpsborg/Moss hver time hele døgnet.

Alternativt Oslo. 7 timer er mye i samtlige Østfold-byer. ;)

Glenn
29-10-2010, 22:59
Sam Eyde ;) er nå stasjonert på Rygge, lenge siden vi har sett 737-800 på RYG.

Las Palmas ser ut til å starte opp på søndag iallefall.

Glenn
02-11-2010, 11:36
Norwegian kutter mer
21. november går den foreløpige siste rundturen mellom Moss Lufthavn Rygge og Stavanger.

http://www.sa.no/lokale_nyheter/article5368478.ece

Kuttet til AYT står det ikke noe om.

TCAS
02-11-2010, 11:54
Det er trolig ikke grunnlag for å opprettholde rutene til Stavanger, Bodø og Tromsø i vinterhalvåret. Dessuten har det vært en del kostnader knyttet til Nord-Norge.

Været har blant annet gitt en del forsinkelser, som igjen forplantet seg til andre ruter.

Dette sier litt om hvilke utfordringer det kan være å drive flyselskap i Norge på vinterstid. Når konkurransen samtidig er hard og marginene desto mindre, så kan det få slike utslag.

gilera
02-11-2010, 18:33
Men så fint da.
Alle reisene mine etter 21. november (som nevt over her) er endret til og fra OSL. Det betyr da at jeg er satt opp på flighten som går fra SVG til OSL klokka 20:35 og lander da på OSL klokka 20:50.
Deretter må jeg ta bussen (evt. toget som er mye dyrere for min del) som går fra OSL til Fredrikstad klokka 21:10 hvis det ikke er forsinkelser. Da er jeg i Fredrikstad litt over klokka 23 og må skaffe meg transport til Halden.

Flott. Kanskje jeg rekker det før selve julaften.

TCAS
02-11-2010, 18:43
DY dekker vel din merutgift pga. lenger transportvei til/fra OSL?

gilera
02-11-2010, 18:57
Skal spørre om det i morra når jeg skal prøve å endre billetten.

LN-KFW
02-11-2010, 21:13
Men så fint da.
Alle reisene mine etter 21. november (som nevt over her) er endret til og fra OSL. Det betyr da at jeg er satt opp på flighten som går fra SVG til OSL klokka 20:35 og lander da på OSL klokka 20:50.
Deretter må jeg ta bussen (evt. toget som er mye dyrere for min del) som går fra OSL til Fredrikstad klokka 21:10 hvis det ikke er forsinkelser. Da er jeg i Fredrikstad litt over klokka 23 og må skaffe meg transport til Halden.

Flott. Kanskje jeg rekker det før selve julaften.

Tenkte akkurat det samme, dog min tur skulle gått 16 desember, men blir innom OSL uansett. Så istedet for 35 min med fly og 20 min med bil så ble det brått 2 timer med bil istedet.

Kenneth
08-11-2010, 00:14
Aftenbladet skriver om stansen:

Selskapet hevder at rutestansen er midlertidig. Fra våren planlegger Norwegian å stasjonere et fjerde fly på Sola. Da håper man å gjenåpne flygingene til Rygge med både en morgen- og kveldsavgang i begge retninger.

rymle
08-11-2010, 10:53
Hah, lenge lurt på hvorfor de ikke flyr RYG <-> SVG på morgenen slik de gjør med BGO.

LN-KFW
08-11-2010, 11:12
Har vel ikke vært et pax grunnlag for å åpne en morgenrute.

Geiraage
08-11-2010, 13:12
det var prat om at de skulle ha en morgenavgang til SVG men da måtte de ha basefly nr 3 på plass først.
Hadde de hatt morgenavgang er jeg sikker på at ruten totalt sett hadde hatt mer pax