View Full Version : Outsourcing
En stor, internationell studie där 8000 kundprojekt i 32 länder studerats har visat att 60% av projekten misslyckats och inte gett de fördelar som förväntats. Outsourcing har visat sig vara en osäker strategi, en trend på frammarsch. Nyligen visade en studie i Sverige att endast ett av 10 företag hade tjänat på outsourcing. Långa och många beslutsvägar, långa väntetider och långa leveranser av bl.a. reservdelar var exempel på vad som blivit sämre. Således inte alltid trend- och konsultnissarna får rätt. Något att tänka på, inte minst inom airline business.
Jeg tror nok at outsourcing har vært gjenstand for litt vel mye "beundring" av konsulentselskap, og litt lite kritisk blikk på hvilke faktorer som er nødvendig for å få til vellykket outsourcing. Bare man outsourcer så blir alt bra....
Noe av problemet er bl.a. knyttet til manglende "eierforhold" til sluttproduktet, samt at det kan være svært vanskelig å skrive kontrakter mellom uavhengige bedrifter for å sikre leveranser av tjenester/varer av riktig kvalitetsnivå. Det vil alltid kunne oppstå situasjoner som ikke er beskrevet i kontraktene som kan skape større problemer enn om alle de involverte partene jobber i samme bedrift.
Noen fordeler kan det selvsagt også være med bruk av outsourcing - blant annet knyttet til bedre utnyttelse av spesialkompetanse.
jy
Her kunne jeg holdt paa i timevis .. men tror jeg vil begrense meg til ett noekkelord: Motivasjon.
Er du flink til aa motivere, enten ved hjelp av loenn, fordeler, inspirasjon eller annet, faar du et produkt som er deretter.
Daarlig produkt og likeglade ansatte kommer like gjerne innen egne rekker som hos kontraktfirma. Det stilles gjerne stoerre krav til de som jobber paa kontrakt, saa jeg er ikke helt uten videre enig i disse konklusjonene ...
Har man ikke en klar strategi, mislykkes man uansett.
Originally posted by LN-MOW
Det stilles gjerne stoerre krav til de som jobber paa kontrakt, saa jeg er ikke helt uten videre enig i disse konklusjonene ...
Jeg er forsåvidt enig i at motivasjon er en viktig faktor for å få ting til å fungere. Når det gjelder at kontraktsarbeiderne ofte stilles over for strengere krav enn egne ansatte så er det nok noe i det også, men problemet er ofte at kontraktsarbeiderne ofte belønnes ut i fra hvor godt de gjør det langs enkelte "kvalitetsparametre" men ikke langs andre. Dette kan, om man ikke er bevisste nok, resultere i dårligere produkt. Det klassiske eksemplet på hvor galt det kan gå er hentet fra tidligere Sovjetunionen, hvor bussjåførene ble belønnet etter hvor flinke de var til å holde rutetidene. Det resulterte, kanskje naturlig nok, i at det ikke ble så mange passasjerer ombord i bussene....
:spin:
Min (ukvalifiserte) oppfatning er at outsourcing er OK "bak kulissene", men frontlinepersonale bør være ansatte.
(ikke A N S A T T E ;) )
Det klassiske eksemplet på hvor galt det kan gå er hentet fra tidligere Sovjetunionen, hvor bussjåførene ble belønnet etter hvor flinke de var til å holde rutetidene. Det resulterte, kanskje naturlig nok, i at det ikke ble så mange passasjerer ombord i bussene....
:spin:
Eller fabrikken som fikk belønning etter hvor mange kilo sko de laget - og derfor laget såler med blyinnlegg...eller den som fikk bonus etter antall pelsluer de laget - og derfor bare laget veldig små størrelser...
Originally posted by TOS
Jeg tror nok at outsourcing har vært gjenstand for litt vel mye "beundring" av konsulentselskap, og litt lite kritisk blikk på hvilke faktorer som er nødvendig for å få til vellykket outsourcing. Bare man outsourcer så blir alt bra....
Selvsagt. det er det blårusskonsulentene tjener penger på. Når outssourcingen er ferdig kommer de til å tjene penger på å insource det igjen.
En konsulent er som kjent en som først stjæler klokka di og så tar seg grovt betalt for å fortelle deg tiden.:devil
Originally posted by LCH
Min (ukvalifiserte) oppfatning er at outsourcing er OK "bak kulissene", men frontlinepersonale bør være ansatte.
(ikke A N S A T T E ;) )
För att citera min bok ("Introduction to Modern Management" ). "NEVER OUTSOURCE YOUR CORE ACTIVITIES!!! Doing it can be fatal".
Skall man överhuvudtaget hålla på med outsourcing bör man göra det inom de områden där det inte märks utåt. Ett exempel är städtjänster. Tidigare gjorde vaktmästarna städjobbet, men från januari 2004 hyr vi in en firma. Detta fungerar utmärkt. :up: Men att göra detsamma med administration och föreläsare.. I think not. :naughty:
Jeg kan gi eksempel paa det motsatte:
Det Servisair-teamet som handlet oss (ATA) paa Sea-Tac frem til Swissport tok over for to aar siden, ytet en formidabel service og leverte service som ikke sto tilbake for noe man kunne gjort selv.
Desverre leverte Swissport et like godt eksempel paa motsatt argument ...
Men her kommer motivasjonen inn. Servisair hadde et lederteam som hadde evnen til aa faa folk til aa skjerpe seg, samt ha det morro paa jobb.
On the other hand är det väl en definitionsfråga om groundhandling är en "core core" activity och därför går det alldeles utmärkt att outsourca (bara man gör det till rätt bolag).
Men att outsourca själva flygningen hade varit att skjuta sig själv i foten tror jag.
Men att motivation är "they key" tvivlar jag inte en sekund på.
Men att outsourca själva flygningen hade varit att skjuta sig själv i foten tror jag.
Hva med "wet-lease" avtaler...?
Originally posted by Savipix
On the other hand är det väl en definitionsfråga om groundhandling är en "core core" activity och därför går det alldeles utmärkt att outsourca (bara man gör det till rätt bolag).
Naa glemte jeg aa spesifisere at det dreide seg om frontlinjetjenester ...
Det gaar fint an aa outsorce flyvningene .. se paa Goodjet .. crewet var ansatt i et vikarbyraa, var de ikke? :smokin
Mener ogsaa ha lest at den norske Ryanair-kabinen er ansatt i et eksternt selskap?
Restaurantbransjen er ogsaa full av 'outsourcing' .. se paa flyplassene, for aa holde oss der. Starbucks, Burger King, Pizza Hut mm .. alt driver paa lisens av flyplassenes konsesjonshavere .. ingen er ansatt i firmaene. Merker du forskjell?
Superhai
30-08-2005, 18:42
Jeg tror ikke outsourcing er bra eller dårlig. Man må rett og slett vite når og hvordan og hva. Og selvom en outsourcing var velykket i forhold til f.eks en SLA så er det ikke sikkert man tjener mer penger på det.
Det er også viktig at man er en viktig kunde for det eksterne firmaet, eller har avtale som straffer riktig når man leverer en dårlig jobb.
Skal man outsource kjerneområdene så må man også være obs på at man risikerer å 'outsource' også 'kjerneintektene'. Det eksterne firmaet kan jo finne ut at de kan gjøre alt helt selv og ta hele kaka.
En del konsulenter anbefaler også outsourcing til eksterne firmaer for å kunne dumpe lønninger og goder. Jeg tror at det er ofte i disse tilfellene at man får ofte dårlige resultater.
Dessuten så synes jeg det er litt skummelt å se at toppsjefer kan finne på å gå til ukjente konsulentfirmaer med ansatte i begynnelsen av 20-årene som aldri har sett eller vært i en bedrift før.
Dag Johnsen
31-08-2005, 12:38
Heisann... her kunne jeg sitte i timesvis... som LN-MOW skrev... og gitt dere forskjellige eksempler og erfaringer, men stort sett så er det ikke ett enkelt svar på dette.
Vi bruker for eksempel OEM, som GE Aircraft Engines, Rolls Royce osv. for overhaling av alle motorene våres, Honeywell, Hamilton Sundstrand osv. for komponenter, og har fått levert kvalitetsprodukter i åresvis. På grunn av mengden har vi forhandlet oss til veldige gunstige priser.
Jeg vet også at GE bruker KLM motor verkstedet i AMS som overflow for CFM56-7 motorene... og de kan jobben sin. Vi brukte også VOLVO Aero Engines for JT8D motorene med like god erfaring. Vi tar mange B737 og B757 heavy maintnenance in-house, men har også brukt for eksempel Monarc for B757. HAECO tar mange widebodies som B767 og B777 som de har spesialisert seg på.
Jeg har også sett eksempler på dårlig kvalitet fra enkelte firma... som jeg ikke trenger å nevne her... og dette er en lærekurve.... :sarc
Dag
Denne tråd er vel egentlig et rigtig godt eksempel på "dårlig" outsourcing:
http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=6513
Hilsen
Ole