View Full Version : SAS billetter i supermarked
http://www.bt.dk/rejser/artikel:aid=383952/
Neppe en ny idè...:naughty: Color Air gjorde det med Rimi og Air Berlin gjør det jo hos Lidl...
Det er vel lidt typisk SAS.
De synes jo også selv at deres one-way-fares er en helt ny idé. Det skriver de ihvertfald i deres pressemateriale..... Der er åbenbart ingen hos SAS der lægger mærke til hvad konkurrenterne har gjort i årtier.... ;-)
Men one-way konseptet er faktisk nytt blant de etablerte - så der går de faktisk foran - som så mange mange ganger før.
som EB sier - blant nettverksselskapene (dinosaurene) er OW-fares i Economy (før de startet med rabbaterte billetter i Economy Class når jetflyene kom var jo alle billetter one-way) en nyskapning. Jeg tror det vil ta lang tid før KLM, LH eller BA følger etter.
Som med DYs billetter på Narvesen, skjønner jeg ikke greia med å selge billetter på supern... men, men....
Så lege man får solgt noe på super`n , Narvesen eller Lidl som man ikke får solgt billigere et annet sted så er det jo en bra idè...
Nå vet ikke jeg om BMI regnes som en av dinosaurene, men det var iallefall tidligere et nettverksselskap. BMI opererte for 2-3 år siden med enveisbilletter (iallefall på enkelte strekninger; jeg minnes f.eks. Toulouse-Manchester) - da tenker jeg ikke på BMI Baby, men morselskapet BMI.
jy
Noen som vet hvor mange prosent av DY sine billetter som selves hos Narvesen? Jeg skjønner ikke helt hvem som vil det fremfor å gjøre det på nettet. Bestemor har ikke internett riktignok, men det siste hun kunne funnet på er å ta turen til Narvesen for å kjøpe seg flybillett.... :)
Tja...nytt og nytt fru Blom. Ikke saerlig nyskapende/nytenkende naar andre har gjort det i lange tider.
SAS brukte vaere foerst ute med ting tidligere....naa virker det litt merkelig naar de kaller dette aa tenke nytt naar andre har gjort det samme i lang tid.
Kanskje en ikke regner dem som tenker i LCC som tenkere....:lol
sail4fun
29-08-2005, 21:03
Originally posted by LN-BRK
Noen som vet hvor mange prosent av DY sine billetter som selves hos Narvesen? Jeg skjønner ikke helt hvem som vil det fremfor å gjøre det på nettet. Bestemor har ikke internett riktignok, men det siste hun kunne funnet på er å ta turen til Narvesen for å kjøpe seg flybillett.... :)
Vil bli overasket om det er en "betydlig" andel, det ser ikke slik ut ....
DY! Det er vel forskjell på dinosaurer og LCC`ere og alt kan kanskje ikke sammenlignes. At lcc`ene har gjort mye bra er hevet over en hver tvil - men det gjør ikke endringene til SAS mindre nytenkende...
Hvorfor ikke? SAS er et godt innarbeidet merkenavn i Skandinavia, og jeg har tro på at de kan generere et visst salg.
Men ellers er det et apropos til SAS' reklamer om dagen. Man averterer enveispriser, og skriver under "Du skal alltid hjem igjen"...:hoho
I Danmark forsøgte Maersk Air på et tidspunkt at sælge rejsegavekort i supermarkedskæden Føtex - kan ikke præcist huske hvornår det var, men mener det var nogenlunde samtidig med at de indførte Fly-as-you-like konceptet.
De stoppede hurtigt med det da salget var mildt sagt skuffende....
Personligt ville jeg ikke booke min billet i et supermarked - hvis det er billigst muligt, så på internet og hvis jeg har brug for vejledning så hos et rejsebureau. Tror det fleste forbrugere har det sådan. Forbrugerne er efterhånden godt opdraget til at bruge internet og ved at det er her man finder de billigste billetter.
Mht. nytænkning eller ej hos SAS, så er det da rigtigt at det er nytænkende blandt dinosaurerne, men det tror jeg nu forbrugerne er ret ligeglade med. Det kan godt være SAS er meget stolte, men i mine øjne er det stadig at halte bagefter. Flymarkedet idag er meget mere end flag-carriers og så må man agere ud fra det totale marked og ikke kun i sin egen lukkede verden. Det er netop denne holdning der efter min opfattelse er en af grundene til at SAS har problemer.
Når det så er sagt, så er det helt klart et stort skridt i den rigtige retning for SAS (for sent eller ej - nytænkende eller ej). Nu mangler vi bare at de får indført et mere endartet servicekoncept (som uden tvivl kan spare mange penge i administration og handling) og ikke mindst bliver mere aggressive i deres forretningsmodel mht. nye ruter m.v.
SAS har igennem årtier været selskabet der er gået forrest og introduceret nye koncepter og idéer - idag halter de langt hen ad vejen bagefter. Håber de får vendt denne udvikling og igen kommer til at ligge forrest i feltet.
Originally posted by Trety
Hvorfor ikke? SAS er et godt innarbeidet merkenavn i Skandinavia, og jeg har tro på at de kan generere et visst salg.
Men ellers er det et apropos til SAS' reklamer om dagen. Man averterer enveispriser, og skriver under "Du skal alltid hjem igjen"...:hoho
Av någon anledning så bokar jag bara enkelbiljetter (när jag reser mellan Frankrike och Sverige) så detta är ett koncpet som passar mig helt perfekt
Originally posted by Savipix
Av någon anledning så bokar jag bara enkelbiljetter (när jag reser mellan Frankrike och Sverige) så detta är ett koncpet som passar mig helt perfekt
Misforstå ikke, konseptet er gnistrende godt, mitt poeng var paradokset med å reklamere for enveispriser til forskjellige steder og deretter skrive "Du skal alltid hjem igjen" rett under. :)
"Du skal alltid hjem" henspiller vel på antall avganger hjem...som jo ofte er flere enn konkurrentene. Neste uke skal jeg fly DY til SVG - men hjem igjen har SAS de beste alternativene...
Originally posted by EB
DY! Det er vel forskjell på dinosaurer og LCC`ere og alt kan kanskje ikke sammenlignes. At lcc`ene har gjort mye bra er hevet over en hver tvil - men det gjør ikke endringene til SAS mindre nytenkende...
Med andre ord mener du at siden det bare er noen mindre flyselskaper som Ryanair, Norwegian, Germanwings etc saa er det nytenkende naar SAS gjoer det?
Helt uenig
Greit nok at SAS naa foelger etter LCC-selskapene.....men nytenkende kan en ikke kalle det. Kom heller opp med noe nytt.....saa kan en kalle det nytenkende.
Nei sier som SV - kall en spade for en spade! ...uten at jeg stemmer SV;)
Men lytter på SV gjør du...:naughty:
du leser tydeligvis dårlig, DY - både EB og jeg påpeker at enveispriser er "NYTT" når det gjelder nettverksselskapene. KLM, Lufthansa, BA, Air France etc er ikke i stand til å kunne lansere et enveiskonsept på sine Europa-ruter. LCC'ene har ikke en lang historie med rabatterte tur/returprise eller et businessmakred de skal beskytte. Alle de gamle dinosaurene er på defensiven - med sitt enveis priskonsept er SAS på offensiven (enten de selger billettre på supern eller ei).
SAS har måttet beskytte sin businessetterspørsel ved å ha strenge regler for billettbestilling, mens f.eks. NAS ikke har hatt noe å beskytte. Når en businessreisende kjøper en 400-kroners billett på SAS til BGO, så har SAS "tapt" nesten 1000 kroner på det "nedkjøpet", mens om en (SAS) businessreisende kjøper en 300-kroners billett på NAS, så har NAS tjent 300 kroner. SAS-eide Spanair har samme posisjon i Spania som NAS har i Norge. Spanair kunne derfor innføre enveispriser på spansk innenriks, noe som ble en stor sukess - mens IB rev seg i sitt tynnende hår. (bmi hadde en tilsvarende situasjon i UK). Nå har SAS såpass gode systemer (og ansatte) på revenue managementsiden at man turde å svare LCC'ene på enveispriser, og kom i en veldig offensiv situasjon i forhold til de tradisjonelle nettverksselskapene som BA, AF, AZ, AY og KL - som faktisk er de viktigste konkurrentene til SAS-selskapene på Europa-rutene, det er ikke NAS til Stansted eller Sterling på ALC som utgjør den største trusselen - det er ikke der de store pengene ligger.
At SAS innfører enveispriser på hele sitt kort/mellomdistansenett er ikke mindre enn revoulusjonerende for et europeisk nettverksselskap.
Som både CK og EB skriver så der hvad angår envejspriser tale om nytænkning inden for det område SAS opererer - det er med andre ord innovativt.
Hvad angår salg af biletter i supermarkedet så er det i princippet ligemeget om Air Berlin, eller om et eller andet selskab i USA før har gjort det før - for at noget kan betragtes som nytænkende eller innovativt handler det om at markedet/brugerne det rettes mod opfatter det som nyt. Det er nyt på det danske marked og derfor nytænkende/innovativt - hvis det handlende om universiel nytænkning ville meget få ting være at betragte som innovative.
Og nu inden nogen siger dette imod, vil jeg lige bemærke at langt hovedparten af teoretikkerne inden for innovationslitteraturen definere innovation/nytænkning som ovenstående.
Vil bare legge til at SAS er systemeier av de check-in og booking programmer
Norwegian legger grunn for sin produksjon og sukseeeee.... Så når det gjelder utviklig er
vel ikke SAS de som ligger lengst etter... Problemet er vel heller hvordan selskapene i SAS Gruppen ønsker å benytte disse...
Originally posted by CK
du leser tydeligvis dårlig, DY - både EB og jeg påpeker at enveispriser er "NYTT" når det gjelder nettverksselskapene. KLM, Lufthansa, BA, Air France etc er ikke i stand til å kunne lansere et enveiskonsept på sine Europa-ruter. LCC'ene har ikke en lang historie med rabatterte tur/returprise eller et businessmakred de skal beskytte. Alle de gamle dinosaurene er på defensiven - med sitt enveis priskonsept er SAS på offensiven (enten de selger billettre på supern eller ei).
At SAS innfører enveispriser på hele sitt kort/mellomdistansenett er ikke mindre enn revoulusjonerende for et europeisk nettverksselskap.
Tja...tror vi misforstår hverandre mer enn strengt tatt nødvendig. Jeg vil ikke kalle dette "revolusjonerende nytenkende" av SAS. Mine innspill har vært mer i retning at SAS faktsik ikke gjør noe nytt i så måte siden det allerede er mange som har gjort dette før, og fortsatt gjør det. Hadde SAS kommet opp med noe helt nytt innenfor sitt konsept ville jeg kalt det nytenkende. Tror vi har ulik definisjon av "nytenkende".
Originally posted by EB
Men lytter på SV gjør du...:naughty:
Selvsagt lytter jeg til alle partier.
Jeg velger å holde meg oppdatert på mange partier...slik at jeg vet at det er rett stemmeseddel for meg som jeg legger i urna...og ikke velger parti av gammel vane uten å være kritisk. For ordens skyld så får nok ikke SV stemmen min denne gangen heller nei.
At andre kun velger å lytte til "eget" parti synes jeg ikke er særlig smart.
PSST! Jeg har byttet parti denne gangen etter 19 år som Høyrevelger...Det er vel nytenkende...;)
Originally posted by EB
PSST! Jeg har byttet parti denne gangen etter 19 år som Høyrevelger...Det er vel nytenkende...;)
Congratulations!;)
Jeg har funnet opp noe nytt folkens! Det er rundt, med et hull i midten slik at man kan feste det på en pinne slik at det går rundt og gjør det mye lettere å flytte på ting. Vet ikke hva jeg skal kalle oppfinnelsen ennå, men har vurdert "hjul", hva synes dere? :baeh
Originally posted by LCH
Jeg har funnet opp noe nytt folkens! Det er rundt, med et hull i midten slik at man kan feste det på en pinne slik at det går rundt og gjør det mye lettere å flytte på ting. Vet ikke hva jeg skal kalle oppfinnelsen ennå, men har vurdert "hjul", hva synes dere? :baeh
Tror det er noen allerede har kommet deg i forkjøpet her.....
Du er nok ikke først ute med dette nei så særlig nytenkende er det nok ikke, på samme måte som SAS sine billetter en snart kan få kjøpe på supermarkeder:D
For å stille et nytt spørsmål? Hva kalles måten British Airways, Lufthansa, Air France og Iberia selger billettene sine på - de er vel ikke i supermarkeder og selger vel heller ikke enveisbilleter...
Originally posted by EB
For å stille et nytt spørsmål? Hva kalles måten British Airways, Lufthansa, Air France og Iberia selger billettene sine på - de er vel ikke i supermarkeder og selger vel heller ikke enveisbilleter...
Det kalles vel salg
Originally posted by EB
Bakstrebersk? Antikvert?
Merkelig at når noen innfører salg over kiosk/Narvesen f.eks så er ganske mange negativ og kommentarer som..".hvorfor trenger en det?"...hva skal en med det? etc dukker opp.
Når SAS DK nå vil starte salg av billetter i supermarked, så er det nytenkende...jaja.:nor
Når kommer SAS Braathens etter mon tro.....om 2 år kanskje, og da selvsagt som "nytenkende":wow:
Å tilby salg av billetter på sms er nytenkende, å tilby stemmestyrt innsjekk fra mobil er nytenkende av SAS.