PDA

View Full Version : SAS Braathens-fly fikk fugl i motoren

TG923
27-08-2005, 17:05
SK 4083 med avgang fra Evenes kl 0950 lørdag måtte gå ned på Bodø Lufthavn etter at en fugl kom inn i motoren på flyet. Etter at en mekaniker hadde sjekket flyet kunne det ta av mot Gardermoen noe forsinket.

http://www.boarding.no/art.asp?id=17832

GF1
27-08-2005, 17:54
"Etter at en mekaniker hadde sjekket flyet kunne det ta av mot Gardermoen"

Er det virkelig mulig at en motor ikke får skader av et sånt fremmedlegeme?:wow:

LN-RKF
27-08-2005, 20:25
Spørs vel hvor stor fugger`n er det............

DY
28-08-2005, 03:43
Jepp....og på SK 4317 fra Stavanger til santorini 20.08 kom ei kråke i motoren rett etter take off...maskinen snudde og landet på Sola hvor mekaqnikere konstaterte at det skulle gå fint å fly videre med maskinen...som etter et bakkestopp tok av på nytt 1,5 time forsinket.

EB
28-08-2005, 07:00
Men "fugger`n" fløy neppe videre...;)

atck
28-08-2005, 09:36
Originally posted by EB

Jeg var med i en ferieklubb i 7-års-alderen og da fikk vi komme på besøk på Braathens. Etter omvisningen fikk vi en brosjyre med en tegning av en 737 på forsiden. En flokk gjess fløy gjennom motoren og kom ut ferdig grillet på andre siden. Men fremdeles flygende.
Siden det var en offisiell Braathensbrosjyre tror jeg nok de vet hva de snakker om. Så utsagnet ditt holder ikke mål. Fuglen fløy nok videre.

Ellers hadde det vært interessant å lage statistikk over hvor mange av hendelsene i Norge som skjer med fly som har tatt av fra Evenes.

K

LN-MEH
28-08-2005, 12:29
Originally posted by atck

Originally posted by EB

Jeg var med i en ferieklubb i 7-års-alderen og da fikk vi komme på besøk på Braathens. Etter omvisningen fikk vi en brosjyre med en tegning av en 737 på forsiden. En flokk gjess fløy gjennom motoren og kom ut ferdig grillet på andre siden. Men fremdeles flygende.
Siden det var en offisiell Braathensbrosjyre tror jeg nok de vet hva de snakker om. Så utsagnet ditt holder ikke mål. Fuglen fløy nok videre.

På tegningen ja,men ikke i virkeligheten...Det er utrolig hvor mye blod,fjær og gørr det kan bli i en motor etter en birstrike.

Fly high
28-08-2005, 16:07
Originally posted by atck
En flokk gjess fløy gjennom motoren og kom ut ferdig grillet på andre siden. Men fremdeles flygende.

"Stekte kalkuner flyr gjennom luften", snakkesynger Odd Børretzen på en av sine første vinyl-utgivelser. Det MÅ ha vært der han har fått ideen!:spin: