PDA

View Full Version : Advarsel - Bruk hue før du legger ut for mange bilder

SK917
18-10-2010, 10:44
Overskriften skal ikke være for dramatisk, men ettersom jeg i løpet av det siste året har sett en stadig større "bruk" av bilder fra dette forumet i publikasjoner, på nett, i rapporter, på TV etc uten at dette er avtalt med fotografen (de fleste har fått beskjed) så mener jeg det er viktig at de fleste tenker litt over dette når det legges ut bilder på et forum. Jeg vil på ingen måte anbefale å ikke legge ut men ettersom jeg har sett flere som i ettertid får liten respons fra "brukere" som har "lånt" bilder til sine offentlige ting mener jeg alle bør tenke litt i gjennom dette. Jeg får ofte spørsmål om det og ofte fra personer som er fortvilte over at den som har "lånt" bildet ikke vil svare på henvendelser, ikke kreditere vedkommende og ikke betale for "lånet".

Mange tror nok de er på sikker grunn når det gjelder at andre "låner et bilde" og bruker det uten å spørre,men vit at det er du langt i fra. Vi har nå flere saker som har passert rettsystemet og når alt har kommet til alt har det blitt avgjørende hvorvidt du er profesjonell fotograf eller amatør, har tapt økonomisk på at noen har "lånt" bildet ditt, om bildet er av allmenn interesse osv.

For å sitere Gisle Hannemyr som har en bra side om dette tema:
Bevisst komponerte fotografier der fotografen har arbeidet kreativt med valg av motiv, kameravinkel, lyssetting, rekvisitter, og etterarbeide er helt klart fotografiske verk. Bilder tatt av automatiske overvåkningskameraer, passfotoautomater, og typiske snap*shots tatt av kamera med bruk av standardinnstilinger, er fotografiske bilder. Mellom disse to ytterpunktene befinner det seg en mengde fotogra*fier der skillet mellom fotografisk verk og fotografisk bilde vil være gjenstand for skjønns*messig vurdering.

Hva har du krav på?

Et spørsmål alle tenker på når de oppdager at noen har benyttet bildene du har tatt og lagt ut på nettet....

Sitat: Dersom noen bruker et av dine verker uten lov, eller krenker din opphavsrett på andre måter, har du krav på kompensasjon. Siden krenkelsen allerede har skjedd og neppe kan gjøres om, tror mange at de kan forlange hva som helst. Men «tenk på tall» er ikke en anbefalt metode her. Ditt krav til hva misbrukeren skal betale i erstatning må være saklig begrunnet. Det innebærer at du må være i stand til å sannsynliggjøre hvor stort ditt inntektstap er som følge av krenkelsen. Et beløp som ikke er begrunnet med et sannsynlig inntektstap gir et useriøst inntrykk. Det vil svekke din sak i en evt. rettstvist.

Et for høyt krav kan endog føre til at du i realiteten taper en i utgangspunktet god sak. Forlanger du f.eks. ti tusen kroner for et høyst ordinært bilde brukt ulovlig i lokalavisen, og avisen tilbyr å betale deg tilsvarende frilanssatsene (pt. 1350 kroner), så kan du risikere, når saken kommer for retten, at retten avviser ditt krav som useriøst og i stedet pålegger deg til å erstatte avisens advokatutgifter, som kan være på mangfoldige titusen.

Det jeg vil med denne posten er følgende:
-Tenk deg om før du pøser ut med bilder på nettet, de kan brukes av andre uten din godkjenning[/B[B]]-Du stiller svakt i de fleste tilfeller når du oppdager dette, med mindre du får en avtale med de som har brukt dette, hvis ikke må du gå via advokat/rettet i mange tilfeller...
-Merk bildene med fotografens navn, men husk det betyr ikke at du stiller sterkt allikevel.

Bruk bildevett på nett!

Har noen brukt bildet ditt uten å spørre først, les gjerne denne nettsiden som gir gode råd:

http://hannemyr.com/faq/legal_dm11.shtml#renum

Twin Otter
18-10-2010, 12:07
Sticky-fy?

TigerBlack
18-10-2010, 12:08
Amen !

Har vært utfor dette endel ganger, selv når jeg merker bildet med navn har jeg oppdaget tilfeller der dette bare er fjernet.

Dette er også en av grunnene til at jeg ikke legger ut så mye bilder som jeg gjore før.

De som har "lånt" bilder av meg har somregel svart på henvendelse og de fleste har gjort opp for seg. Jeg pleier å fakturere freelance sats x 2, dette regner jeg som ett saklig nivå og en liten "straff" for å ha tatt bilder uten å ha spurt først.

Ett par tilfeller har jeg valgt å politianmelde for brudd på opphavsretten, saken har naturligvis blitt henlagt pga bevisets stilling (godt gjort når jeg kan bevise at bildet er mitt og motpart bekrefter at de har tatt det uten tilatelse..)

Post bilder på forum ,men ALDRI i høyoppløsning med høy DPI.. post i max 1024 og 150-200 dpi max.. det pleier å "skremme" vekk de fleste piratene.

gustavf
21-10-2010, 13:41
Selv om det, selvfølgelig, ikke er lov å bruke bilder uten opphavsmannens samtykke, så skjønner jeg ikke helt problemer med å legge ut bilder. Dersom man ser det som en krenkelse at noen bruker bildet, så greit, men hva gjør det egentlig om noen bruker et bilde du har tatt uten å spørre om lov først? Dersom man på denne måten også, fra tid til annen, kan få fakturert dobbelt freelancesats, så er det jo også en potensiell inntektskilde.

Halvorsn
21-10-2010, 18:17
Har opplevd akkurat dette selv. Utrolig frustrerende å ikke få betalt for ting på trykk/i annonser for fly (et av bildene mine var satt som hovedbilde på et fly til 1,4 mill). Fikk ikke svar eller betaling, men etter et par uker forsvant bildet. Jeg har vel ikke rett til å saksøke da, har jeg vel?

Scanorama
21-10-2010, 18:55
Så lenge du kan bevise at de har brukt bildet ditt uten tillatelse og du vil kreve kompensasjon for det, er det bare til å kjøre løpet fullt ut.

For å gjenta meg meg selv en gang til, er det egentlig lett å unngå slike ting, hvis man vil beskytte bildene sine. Det er å legge dem ut på nettet med lav oppløsning og lage et vannmerke på bildet som gjøre det umulig og bruke det i trykksaker, men som samtidig viser hva som er motivet. Se eksempel her: www.valderhaug.no

ENGM 911
21-10-2010, 18:59
På scanair står det beskrevet:

Copyright Scanair Forum og bidragsytere.

Dette bør vel tilsi at de som tar bilder herfra bryter copyrighten?

Bizflyer
21-10-2010, 19:21
Eller betyr det at Scanair forum overtar rettighetene til bilde når det er postert her? Så faktisk kunne Scanair forlange penger for bildet som var hentet herfra??

Jeg har full forståelse for at noen synes det er irriterende at noen har brukt bildet uten tillatelse, men å gå så langt til å si at man poster mindre bilder her pga dette, synes jeg vel langt på vei høres tåpelig ut! Det er jo ikke verdens ende akkurat? :rolleyes:

BF:cool2

SK917
21-10-2010, 21:59
Eller betyr det at Scanair forum overtar rettighetene til bilde når det er postert her? Så faktisk kunne Scanair forlange penger for bildet som var hentet herfra??

Jeg har full forståelse for at noen synes det er irriterende at noen har brukt bildet uten tillatelse, men å gå så langt til å si at man poster mindre bilder her pga dette, synes jeg vel langt på vei høres tåpelig ut! Det er jo ikke verdens ende akkurat? :rolleyes:

BF:cool2

Det var vel ellers noe av det minst intelligente jeg har lest her inne til dags dato, så enten tar du sjelden flyfotos, eller fotos i det hele tatt, eller så er du likegald når du gjør det.

Verdens ende er det nok ikke men skulle alle fly rundt å ta bildene til hverandre, publisere dem andre steder, tjene penger på dem...tja hva skal en si :headbang

For de aller fleste er det ikke særlig hyggelig å finne ut at det flotte bilde du tok som du er stolt av og ville bare vise frem, plutselig er havnet på forsiden av en flott reiseguide eller er brukt av en nettside som tjener penger på å bruke det....vel jeg får bare henvise til det som jeg startet tråden med, du har ikke så mye å stille opp med så jeg tyr til enighet med Scanor, mindre bilder og vannmerke så er det i hvertfall ikke så lett å ta seg til rette.

Men selvsagt alle har lov til å ha sin egen mening.....

og for å gjøre en ting helt klart, NEI Scanair forumet har overhode ingen rettighet til noen som helst bilder brukeren har lagt inn eller postet med mindre de tilhører og er tatt av CK eller andre som står bak forumet!

SK917
21-10-2010, 22:06
På scanair står det beskrevet:

På en måte, men om du havner i retten med en sak må du forklare deg hvorfor du har gjort det offentlig tilgjengelig, copyright har du til ditt eget foto selvsagt og alle som bruker det uten lov gjør deg urett, poenget er at du stiller svakt om du ikke har en klar avtale eller få til en avtale med de som har tatt bildet ditt.

På et åpent og offentlig diskusjonsforum vil det som på YouTube alltid dukke opp spørsmålet om det er offentlig tilgjengelig eller ikke?

NRK, TV2 etc har jo ofte tatt klipp fra Youtube og i mange saker spør de ikke brukeren for å bruke bilder derfra, det er offentlig det som ligger på YouTube derfor tar en seg retten til å bruke deler av klippet som et sitat....men (sitat: "for billedlig materiale gjelder derfor normalt ikke sitatretten, og tillatelse for gjengivelse må hentes inn så lenge vernetiden ikke er løpt ut)"

edit: for å ta debatten litt videre også, f.eks Bloggere er veldig til å legge inn bilder i sin blogg fra nettet, dette kan de fort få problemer med og det er heller ikke lov med mindre du har forespurt fotografen og fått lov, les gjerne en aktuell sak her : http://www.journalisten.no/story/56396

viking1965
21-10-2010, 23:01
Post bilder på forum ,men ALDRI i høyoppløsning med høy DPI.. post i max 1024 og 150-200 dpi max.. det pleier å "skremme" vekk de fleste piratene

Med forbehold om at jeg ikke misforstår :8:;
For bilder på web har DPI (PPI) ingen relevans for kvaliteten. Det er kun det totale antall pixler (lengde x bredde) som har betydning.
Spiller ingen rolle om man har 1 eller 10 000 DPI. Oppløsningen blir ikke høyere/bedre av den grunn.

TobyAllan
21-10-2010, 23:23
Har en venn som er utdannet fotograf, og jobber en del med dette med rettigheter, jeg spurte hun idag åssen dette er, hun fortalte, at poster du ett bilde på facebook, kan alle ta det og bruke det på andre facebook sider, det står skrevet veldig snodigt ett sted i den avtale du inngår med facebook når du opretter en konto der, ellers er bruk av bilder ikke lov, uten tillatelse fra fotografen, så dem her som er på facebook, må være klar over at alle kan bruke de bilder du har på facebook, og publiserer dem, igjen og igjen på andre facebook sider, når du opretter konto på facebook, gir du samtidig bruker rett på alle dine bilder som ligger på facebook til alle andre brukere, tenkte jeg ville nevne dette da flere her sikkert har facebook og enda ennå verre hvis du linker din photobucket til facebook, da linker du ditt biblotek på photobucket til facebook, og har dermed gitt alle lov til at ta bildene og bruke dem, alle andre kan bruke dine bilder så lenge de bare bruker dem på Facebook, men ikke på andre sider, altså generelt må man si att vannmerke er vel det eneste sikre måte at sikre bildet sitt på, og la være at publisere alle sine bilder på facebook, vet dette er litt utenfor tråden, men mener alle bør vite dette også. :)

MVH Torben

Bizflyer
21-10-2010, 23:42
Det var vel ellers noe av det minst intelligente jeg har lest her inne til dags dato, så enten tar du sjelden flyfotos, eller fotos i det hele tatt, eller så er du likegald når du gjør det.

Verdens ende er det nok ikke men skulle alle fly rundt å ta bildene til hverandre, publisere dem andre steder, tjene penger på dem...tja hva skal en si :headbang

For de aller fleste er det ikke særlig hyggelig å finne ut at det flotte bilde du tok som du er stolt av og ville bare vise frem, plutselig er havnet på forsiden av en flott reiseguide eller er brukt av en nettside som tjener penger på å bruke det....vel jeg får bare henvise til det som jeg startet tråden med, du har ikke så mye å stille opp med så jeg tyr til enighet med Scanor, mindre bilder og vannmerke så er det i hvertfall ikke så lett å ta seg til rette.

Men selvsagt alle har lov til å ha sin egen mening.....

Det var da fryktelig så hårsåre vi var her da! Har du hatt en dårlig dag?
Om du synes det var det minst intelligente du har lest her inne til dags dato, har du vel neppe lest særlig mye, ja kanskje bare du har sett på bildene?? Ærlig talt!?!

På den ene siden vil du/dere gjerne vise frem bildene dere selv har tatt. På den andre siden vil dere ikke at andre nettsider viser dem frem. Ja, hvis man er så redd for at andre skal stjele bildene så får man holde dem innenfor hjemmets 4 vegger. Med mindre man er profesjonell fotograf og har et godt nettverk å spre bildene sine på, er det vel ikke så mange muligheter en fly-fotograf-amatør til å selge bildene sine. Iallefall hvis man ikke ønsker å vise dem frem. I tillegg virker det som at rosinen i pølsa er å få bildene sine ut på Airliners.net. Og der får man vel heller ikke betaling.

Nå har jeg aldri skrytt på meg å være en god fotograf. Har tatt noen bilder selv, som jeg også har delt her inne. Har ingen problemer med å sove om natta av frykt for at noen skal stjele bildene mine. Mitt poeng var bare at om man som glad flyfotografamatør skulle være så nervøs for at bildene skulle bli stjålet av noen som publiserer de andre steder, at man lar være å dele bildene sine med likesinnede, så må da gleden ved å ta bilder av fly forsvinne i frykten?

Om man derimot er profesjonell fotograf, får man heller ta sine forhåndsregler.

Om du synes det er det minst inteligente du noensinne har lest her inne, så sier det vel mest om deg!

Fortsatt god aften!

BF:rolleyes:

Someone
21-10-2010, 23:56
mod
Bare en liten oppfordring til debatantene her inne om å kanskje ha en litt hyggeligere tone mot hverandre og fokusere mer på sak og mindre på person
/mod

LN-SSL
22-10-2010, 00:09
'Bizflyer' skriver:
På den ene siden vil du/dere gjerne vise frem bildene dere selv har tatt. På den andre siden vil dere ikke at andre nettsider viser dem frem. Ja, hvis man er så redd for at andre skal stjele bildene så får man holde dem innenfor hjemmets 4 vegger. Med mindre man er profesjonell fotograf og har et godt nettverk å spre bildene sine på, er det vel ikke så mange muligheter en fly-fotograf-amatør til å selge bildene sine. Iallefall hvis man ikke ønsker å vise dem frem. I tillegg virker det som at rosinen i pølsa er å få bildene sine ut på Airliners.net. Og der får man vel heller ikke betaling.

Nå har jeg aldri skrytt på meg å være en god fotograf. Har tatt noen bilder selv, som jeg også har delt her inne. Har ingen problemer med å sove om natta av frykt for at noen skal stjele bildene mine. Mitt poeng var bare at om man som glad flyfotografamatør skulle være så nervøs for at bildene skulle bli stjålet av noen som publiserer de andre steder, at man lar være å dele bildene sine med likesinnede, så må da gleden ved å ta bilder av fly forsvinne i frykten?

Om man derimot er profesjonell fotograf, får man heller ta sine forhåndsregler.

:devot::devot::up:

LN-DAG
22-10-2010, 02:14
Uansett hva man mener om overskrifter, personer og innleggene her i debatten så er mitt forslag å ta med seg de ideene, forslag som passer hver enkelt.
Ha f.eks. http://hannemyr.com/faq/legal_dm11.shtml#renum merket av som et nettsted med gode råd.
Sjøl har jeg laget ei mappe "FOTO - BILDER bruk og rettigheter" der jeg samler opp alt som kan være til hjelp og nytte av lover og regler. Samt printer artikler, fotoideer, (også de Sticky her fra Bilder & foto) i *.pdf format.
Utrolig mye nyttig man kommer over på sin vandring gjennom nettjungelen.

Og så er er det opp til hver enkelt om de vil legge ut ferdige bearbeidet foto i "glanset papir" uten vannmerke, eller gjøre gjenbruk /"tyveri" vanskeligere med de forholdsregler man kan ta.
Så om noen har flere gode råd på hvordan man kan sikre seg bedre rent fysisk, mottas de med takk.

Personlig mener jeg at vi skal ta vare på våre "åndsverk" og anmelde de som "bryter seg inn og forsyner seg av våre eiendeler".

Hilsen fra en fotoamatør som er glad i sine bilder og som sover godt om natten ;)

gustavf
22-10-2010, 09:54

Opphavsrett er ikke noe man må gjøre noe spesielt for å få, selv om reglene for bilde uten verkshøyde (som nok gjelder en god del av bildene her inne) kan variere noe mer fra land til land. Som hovedregel vil det uansett være ulovlig å publisere et bilde, også ikke-kommersielt, uten opphavsmannens tillatelse.

Når det er sagt, så skjønner heller ikke jeg at noen klarer å hisse seg så grenseløst opp over at det fra tid til annen skjer en glipp. Dersom man ser det som en personlig krenkelse at noen bruker et bilde man har tatt, ja da må man selvfølgelig lagre bildene kun på sin passordbeskyttede harddisk.

Selv frigir jeg nesten alt jeg lager under CC-BY-SA-lisens. For meg er det bedre at det jeg produserer (stort sett kart og tekst, jeg tar lite bilder) blir brukt og kommer til nytte, enn at jeg en uhyre sjelden gang kunne fått noen få kroner i inntekt.

Jeg er enig med Bizflyer; dersom manmener det er en stor personlig krenkelse at noen bruker et bilde, så får man holde dem for seg selv. Livet er fullt av risiko, at noen bruker et bilde du har tatt uten å betale deg, står for meg som en av de mindre.

gustavf
22-10-2010, 09:56
Personlig mener jeg at vi skal ta vare på våre "åndsverk" og anmelde de som "bryter seg inn og forsyner seg av våre eiendeler".

Jeg vil foreslå å sette en klar lisens på bildene dine: CC-BY-SA (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.no)

Da kan bildene dine fritt brukes av andre. Du går kanskje glipp av noen inntekter, men hvor mye penger tjente egentlig du på salg av flyfoto i fjor?

LN-DAG
22-10-2010, 13:12
Jeg vil foreslå å sette en klar lisens på bildene dine: CC-BY-SA (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.no)

Da kan bildene dine fritt brukes av andre. Du går kanskje glipp av noen inntekter, men hvor mye penger tjente egentlig du på salg av flyfoto i fjor?

Se der lærte jeg noe nytt igjen :)
Tjente vel ikke så mye på "løsøre" salg, men bruke å gå rett til avisa om jeg har noe som de ikke har, og da er det faste satser.

Har ikke basert fotograferingen min som noe levebrød, men det handler om å bli kreditert for det man har laget/produsert, så CC-BY-SA ser ut som å være noe av interesse.
Takk for tipset.

SK917
22-10-2010, 15:51
Det var da fryktelig så hårsåre vi var her da! Har du hatt en dårlig dag?
Om du synes det var det minst intelligente du har lest her inne til dags dato, har du vel neppe lest særlig mye, ja kanskje bare du har sett på bildene?? Ærlig talt!?!

På den ene siden vil du/dere gjerne vise frem bildene dere selv har tatt. På den andre siden vil dere ikke at andre nettsider viser dem frem.
Om du synes det er det minst inteligente du noensinne har lest her inne, så sier det vel mest om deg!

BF:rolleyes:

Nei for all del dagene mine er veldig gode de, så ikke noe å klage på der. Poenget er at flere opplever at knallskudd de har tatt og viser frem på et forum eller nettside, plutselig dukker opp i kommersielle sammenheng, uten kreditering og uten betaling. Det er helt i orden at det ikke er noe problem for noen, det står en jo fritt til, nå var innlegget først og fremst ment på de som er "redd" for at bildene blir brukt andre steder, å tenke seg litt om før de hiver ut alle bilder som de er veldig fornøyde med. Nå var det mest for å hjelpe andre som har opplevd dette og en kan jo velge selv hvordan en ønsker å gjøre det med å legge ut bilder....

SK917
24-10-2010, 10:35
Har en venn som er utdannet fotograf, og jobber en del med dette med rettigheter, jeg spurte hun idag åssen dette er, hun fortalte, at poster du ett bilde på facebook, kan alle ta det og bruke det på andre facebook sider, det står skrevet veldig snodigt ett sted i den avtale du inngår med facebook når du opretter en konto der, ellers er bruk av bilder ikke lov, uten tillatelse fra fotografen, så dem her som er på facebook, må være klar over at alle kan bruke de bilder du har på facebook, og publiserer dem, igjen og igjen på andre facebook sider, når du opretter konto på facebook, gir du samtidig bruker rett på alle dine bilder som ligger på facebook til alle andre brukere, tenkte jeg ville nevne dette da flere her sikkert har facebook og enda ennå verre hvis du linker din photobucket til facebook, da linker du ditt biblotek på photobucket til facebook, og har dermed gitt alle lov til at ta bildene og bruke dem, alle andre kan bruke dine bilder så lenge de bare bruker dem på Facebook, men ikke på andre sider, altså generelt må man si att vannmerke er vel det eneste sikre måte at sikre bildet sitt på, og la være at publisere alle sine bilder på facebook, vet dette er litt utenfor tråden, men mener alle bør vite dette også. :)

MVH Torben

en aktuell sak i dag angående det å ta bilder fra Facebook....
http://e24.no/media/article3871246.ece

Gratisavisen Natt & Dag ble torsdag felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) for bruk av Facebook-bilder.

Bakgrunnen var en sak hvor avisen uten tillatelse hadde hentet to bilder fra nettsamfunnet.