View Full Version : Ut på tur, men noen spørsmål ang DY
sarpingen87
14-10-2010, 07:18
Igår mottok jeg beskjeden om at jeg må til Trøndelag. Jeg gikk rett på norwegian.no og bestilt meg billetter fra RYG til TRD uten bagasje, men kun håndbagasje.
Siden dette er første gangen jeg reiser med kun håndbagasje var jeg usikker på hvordan jeg skulle ordne meg ang innsjekk så jeg tok en telefon til Norwegian sin kundeservice, hvor jeg ikke ble særlig klokere. Snarere tvert om.
Pga ett ekko i telefonen, og ei dame som ikke forsto meg fikk jeg beskjed om at jeg måtte være ved gate senest 30 minutter før avgang, mens det på norwegian.no står 20 minutter.
Så mitt spørsmål da er, flyet går kl 07.00 fra RYG til TRD. Er det for sent å være på flyplassen 06.15?
Spørsmål nummer 2, jeg må dra meg opp av sengen på ett ufordragelig tidspunkt, så frokosten håper jeg glatt over. Men har de servering ombord på flyet fra RYG til TRD? Ser det står på flyvninger over 1 time og flytiden er 1 time og 5 minutter? Noen som vet?
Håper noen tar seg tid til å svare på mine spørsmål.
Det mener jeg er god tid, men hvis du søker på norwegain.no og går på ''Insjeking info'' så står det: Ved innsjekk på automat må bagasjen være avlevert bag drop senest 30 minutter før avgang på innlandsreiser og senest 45 minutter før avgang på utenlandsreiser.
Dette er innenlandsreise fra RYG uten bagasje. Du trenger da ikke å sjekke inn (om du er fornøyd med det setet du får), og kan da gå rett til gate. På RYG tar dette svært kort tid. Å være der 45 min før avreise grenser til overkill. Hvis du vil velge ditt eget sete, så må du gjøre dette innen 30 min før avreise på automat (noe som anbefales).
Når det gjelder servering, så går vel dette innenfor reiser innen Sør-Norge, og der er det ingen servering. Det har de kun mellom Nord og Sør-Norge på innenlands.
EDIT: Jeg ser jeg tok litt feil av menyen. De skiller mellom over og under en time, så da får du nok servering.
http://www.norwegian.no/PageFiles/6543/Norwegian_NO_Domestic_070707.pdf
sarpingen87
14-10-2010, 11:24
Takk for Hickok. Da passer det jo greit å være der 06:15 og gå rett til automaten og velge meg ett sete mot midtgangen på høyre side :)
Dere vil vel kanskje ikke tro at en flynerd egentlig har høydeskrekk og en liten anelse flyskrekk men det har jeg og liker derfor å sitte ved midtgangen på høyre side for da får jeg strekt ut kneet mitt som krangler.
Da satser jeg på at de har servering ombord, slik at jeg kan få meg en matbit. Hvis ikke har jeg 40 minutter på Værnes før toget videre går :)
SeatBelt
14-10-2010, 11:32
Takk for Hickok. Da passer det jo greit å være der 06:15 og gå rett til automaten og velge meg ett sete mot midtgangen på høyre side :)
Dere vil vel kanskje ikke tro at en flynerd egentlig har høydeskrekk og en liten anelse flyskrekk men det har jeg og liker derfor å sitte ved midtgangen på høyre side for da får jeg strekt ut kneet mitt som krangler.
Da satser jeg på at de har servering ombord, slik at jeg kan få meg en matbit. Hvis ikke har jeg 40 minutter på Værnes før toget videre går :)
Du kan sikkert også velge rad 1. Disse er markert med utropstegn og passer ikke for disabled people, gravide osv., men et kranglete kne burde ikke være problematisk. Poenget er at det ikke skal skape propp. Mange tror at setene er opptatte/blokkerte og tør ikke velge dem, derfor er det ofte lett å få rad 1 når man velger sete på automat. Og på RYG-TRD flys 733, hvor sete ABC (i ditt tilfelle C) gir best benplass.
Servering er det vel ikke ...heller BOB
Dere vil vel kanskje ikke tro at en flynerd egentlig har høydeskrekk og en liten anelse flyskrekk
Du er langt fra den eneste. Undertegnede har slitt med det tidligere, og det siste aaret har forumet kjoert et tungt 'terapiloep' med forumist Polaris, som har gaatt fra mild panikk til henrykkelse over aa danse rundt i vindkastene ...
Og jeg vet det er flere paa forumet som har eller har hatt flyskrekk i stoerre eller mindre grad.
Du er langt fra den eneste. Undertegnede har slitt med det tidligere, og det siste aaret har forumet kjoert et tungt 'terapiloep' med forumist Polaris, som har gaatt fra mild panikk til henrykkelse over aa danse rundt i vindkastene ...
Og jeg vet det er flere paa forumet som har eller har hatt flyskrekk i stoerre eller mindre grad.
Der er faktisk en interessant artikel her om hvem det ofte rammer:
http://jp.dk/rejser/andet/article2211602.ece
Er man nybagt forælder, i et fast forhold og i begyndelsen af 30'erne er der god sandsynlighed for, at man er hunderæd, når man sætter sig op i en flyver. Det er omtrent der, man finder ud af, at man ikke er udødelig, siger to flyskrækseksperter.
Netop det som de skriver kan jeg selv nikke genkendende til. Har også slidt med det i nogle år efter jeg har fået barn - og selvom jeg er kommet over det værste, så er der stadig et stykke vej igen. Men tidligere var jeg typen, der klappede i hænderne når der var turbulens - for så kunne man jo rigtigt mærke man fløj. Sådan har jeg det langt fra nu.
Desuden har jeg kendskab til flere, som i en lang årrække har arbejdet som kabinepersonale, der efter de har fået børn har været nødt til at skifte job, da de pludseligt og uden varsel har fået flyangst...
Det positive er, at man i næsten alle tilfælde kan få styr på det og overvinde det, så jeg kan kun opfordre til at gøre noget ved det - selvom det kan tage noget tid.
sarpingen87
14-10-2010, 14:01
Så kommer 100 000 spørsmålet. Flyet skal være nede 08.05, er det da det parkerer ved gate. Idag så jeg flyet var ved gate 07.58. Så med ord 08.05 er det da flyet parkerer ved gate?
Jeg skal nemlig prøve å rekke ett tog videre til Levanger 08.15 og funderer på om dette er kinda risky?
SeatBelt
14-10-2010, 14:16
Så kommer 100 000 spørsmålet. Flyet skal være nede 08.05, er det da det parkerer ved gate. Idag så jeg flyet var ved gate 07.58. Så med ord 08.05 er det da flyet parkerer ved gate?
Jeg skal nemlig prøve å rekke ett tog videre til Levanger 08.15 og funderer på om dette er kinda risky?
Du kan klare det, men da må du i alle fall gjøre som jeg sa: Velg sete 1C/2C/3C (hvis du har stor håndbagasje må du legge den lenger bak i flyet, derfor er 2C/3C gunstigere. Da er du blant de første av, og kan sprade rett ned på stasjonen og elegant stige på toget. Er flyet i rute tipper jeg det går. Tror 8:05 er touch down-tid.
Servering er det vel ikke ...heller BOB
Det er da servering på restauranter og andre serveringssteder, men det er ikke gratis for det. :)
sarpingen87
14-10-2010, 14:59
Da satser jeg på at sete 2D er ledig, at flyet er i rute og at jeg kommer meg kjapt av flyet ved ankomst Værnes så jeg slipper å vente på neste tog og måtte ta en senere ferge.
Gate 31 er det gate med bro eller trapp?
Det er alltid blokktid som oppgis som rutetid. Altså avgangstid: Bremsene av og alle dører lukket fra Gate og Ankomstid: Bremsene på på Gate.
sarpingen87
15-10-2010, 12:30
Da får jeg si takk til alle som har svart meg og hjulpet meg med mine spørsmål. Og da vet jeg til neste gang at det er mer hjelp i Scanair enn Norwegian sin kundeservice ;)
SeatBelt
15-10-2010, 12:58
Det er alltid blokktid som oppgis som rutetid. Altså avgangstid: Bremsene av og alle dører lukket fra Gate og Ankomstid: Bremsene på på Gate.
Da lærte jeg noe nytt idag også. Takker!
sarpingen87
19-10-2010, 09:23
Kan noen her fortelle meg om gate 31 på Værnes er en gate med bro eller gate med trapp?
Kan noen her fortelle meg om gate 31 på Værnes er en gate med bro eller gate med trapp?
Mener å huske at denne har bro. Gaten befinner seg helt ytterst på terminalen, mot fjorden, hvis jeg ikke husker feil.
SeatBelt
19-10-2010, 13:26
Mener å huske at denne har bro. Gaten befinner seg helt ytterst på terminalen, mot fjorden, hvis jeg ikke husker feil.
Tror det er riktig. Se på bildet av Værnes litt nede på denne siden. Der kan man se 35 og 34, og om du teller bortover blir 31 den ytterste.
http://avinor.moses.no/index.php?seks_id=3591&path=135|&element=Subsek2
... så dersom du skal med toget, er raskeste vei å hoppe over gjerdet ;)