PDA

View Full Version : En annerledes dag på jobben!


CK
12-10-2010, 09:57
I SAS i Sverige har man i noen år hatt en ordning som kalles "walk-a-mile", der man oppfordres til å ta en dag og gå sammen med en kollega i en annen avdeling og se hvordan de jobber og hvordan han/hennes arbeidsdag er. Tanken er at man skal lære litt om andres hverdag og få en større forståelse både for kollegers jobb og for hvordan selskapet opererer generelt. Da min sjef kom med oppfordringen var jeg ikke sen til å melde meg som cabin crew!

I går fikk jeg dermed en helt annen dag på jobben enn vanlig. 07:00 var jeg klar for briefing med "mitt" crew - AP Ellen og hennes crew Stine og Josefine. Utstyrt med serveringsjakke (den lyse) med skilt med "trainee" på, og ellers min mørke dress og mørke slips (jeg fikk ikke stille i uniform av sikkerhetshensyn) skulle jeg følge Ellen hele dagen, og Stine og Josefine var også med oss på alle fire legs. Dagens plan var OSL-CPH-OSL + OSL-BOO-OSL

Avgang OSL 08:20 on time, og jeg fikk servere frokost og brød, pluss kaffe og te i Economy Extra. Det gikk overraskende bra, etter en superkort briefing.

Vel nede på bakken, gikk jeg walk-around med kapteinen mens cleaning tok seg av maskinen. Deretter var det greating av påstigende pax. Så var det safety-demo (som fikk min ene kollega til å brekke av latter....) og off to OSL med ganske få pax i Economy Extra. Lett måltid, kaffe og te (som jeg nå fikk ansvar for å brygge). Forsøkte oss på litt tax-free salg, passet på et par UM'er ogh delte ut litt gaver til barna. Landing på OSL i cockpit med flott utsikt - de har kanskje et trangt kontor der foran, men utsikten er det ingenting å klage på!

Vel fremme på OSL tok vi forvel med cockpit-crewet og "vår" 737-783 og gikk til Crew-basen for en liten lunch og litt slæppis før neste flight.

Neste flight var OSL-BOO, en lengre flight med et annet servicekonsept enn CPH. Her gikk vi gjennom kabinen og sjekket at det ikke lå ting i setelommene eller hattehyllene, før vi slapp på seks UM'er (blant annet de to jentene vi hadde med fra CPH) og en rullestol. Så var det å stille seg foran i døren og ønske alle velkommen sammen med AP Ellen (og denne gang var det stinn brakke). Ny safety-demo (som gikk bedre denne gangen). Så var det kaffe/te-brygging (og jeg gjorde dagens første bommert og tok kaffe i tekannen! (en kardinalsynd for en hver tedrikker og jeg skammer meg...), men nå vet jeg at kaffekannene har små røde merker mens te har små hvite (se etter det på neste SAS-flight). Med fulllastet vogn var det ut og selge sandwicher, ciabatta og varm pizza, og etter en liten bommert fikk jeg teken på betaingsterminalen også! Men, at man skal gi passasjeren en serviett under glasset/koppen bommet jeg på ganske ofte....

Vel oppe i BOO var vi litt sene inn pga motvind, og jeg trodde det skulle holde hardt å snu på 25 minutter (det er ikke cleaning innenlands, så vi måtte rydde kabinen før neste flight) - men alle sto på og vi fikk alel pax ombord og push-back før tidtabell! Så var det samme rutine ned - safety-demo satt nå! Kaffe/te servering og salg av mat og drikke sørover også, leker til barna og et par runder med kaffen (og nei, jeg sølte ikke på noen!). Vel nede i OSL tok cockpit-crewet 737-705'en videre til BGO, mens cabin (inkludert undertegnede) logget av og tok kvelden.

En velding interessant dag, som har gitt meg mye læring og kanskje litt mersmak....

S. Holberg
12-10-2010, 10:18
Interesant lesing dette!
Artig konsept dere har, og jeg skjønner godt at du meldte deg som CC. Hadde vært genialt om du kunne steppet inn for en av pilotene da ;)
Bra skrevet også, og et bilde som viser en av de best kledde CC jeg har sett, ikke hver dag du kommer over CC i dress ;)

FlyHi
12-10-2010, 10:22
Interessant læsning og en rigtig god idé at opleve kollegernes hverdag på tæt hold. Noget der må give en langt bedre forståelse for kollegers job og noget som alle burde gøre :)

Husker at jeg selv var med som journalist for at skrive en artikel om CA's arbejdsdag på en Maersk-charter for en del år siden. Der er mange flere aspekter ved sådan et job end man umiddelbart tror - specielt hvis man er så "heldig" at komme med på en tur, hvor ikke alt går efter planen - og man kan få indblik i hvor vigtigt det er at tænke "out-of-the-box" for at få tingene til at lykkes...

sk931
12-10-2010, 11:18
Godt at læse, CK...prøvede noget tilsvarende for nogle år siden med en A321 på en chartertur AAR-FNC-AAR...god oplevelse

Hilsen
Ole

skjchr
12-10-2010, 11:19
Tidligere Adm Dir i WF Per Arne Watle tok faktisk et "kort" kurs som C/C. Han var ute på flyvninger rett som det var sammen med en supervisjon C/C. Dette for å sette seg inn i hverdagen til crew og komme nærmere kundene. Et beundringsverdig tiltak som både pax og crew satte stor pris på......

CK
12-10-2010, 11:49
Det som kanskje overrasket meg mer enn noe var den konstante fokus på sikkerhet de hadde - vi som flyr som passasjerer ser ikke den delen av det. F.eks. kunne jeg sitte og snakke med Purser Ellen på klappsetet under innflygning, men da vi nærmet oss landing stoppet hun å snakke og var helt konsentrert om landingen og å følge med og være klar om noe skulle skje. Under boarding (når de står og sier velkommen ombord) er det også for å danne seg et bilde av hver enkelt passasjer og holde øynene åpne for eventuelle problemer. Imponerende

seilfly
12-10-2010, 12:17
Som skjchr nevner, beundringsverdig tiltak som er relevant i så mange andre bedrifter og organisasjoner enn i luftfarten. Imponerende spesielt skjchr sin fortelling om Adm.Dir Watle.

Larsabal
12-10-2010, 16:33
Det er virkelig prisverdig at ansatte i administrasjonen kommer seg litt ut og får luft under vingene(!).

Jeg vet at det samme gjøres i Reitan Servicehandel/Rema1000. De ansatte i administrasjonen kan/må ut i butikkene et par dager pr år og det gjelder både Jørgen Hattemaker og Kong Salomo. Ikke bli forbauset om det er en av Reitan-guttene som serverer pølse neste gang det handles på 7-Eleven eller Narvesen :-)

737-405
12-10-2010, 19:12
Et flott tiltak må jeg si !! Prisverdig av deg, CK :) ++ til SK i boken.
Og det så jo ut til å ha vært en artig dag, litt variasjon er vel bra for oss alle..
Andre bedrifter burde definitivt henge seg på..

LCH
12-10-2010, 20:35
Morsomt og bra tiltak som det bør være mere av rundt omkring. Tror definitivt mange toppsjefer og småkonger rundt omkring hadde hatt godt av å oppleve hvordan det er ute på "gølvet".

Tar jeg ikke helt feil var vel Walk-a-mile noe som (ihvertfall for flybransjens vedkommende) startet i Southwest for en god del år siden etter diverse samarbeidsproblemer innad mellom yrkesgruppene der. Der tror jeg imidlertid det var snakk om mer en en "oppfordring" i Southwest, nærmest obligatorisk. :)

Farmer
12-10-2010, 20:49
Veldig bra CK !

Jumper G5
12-10-2010, 23:30
Artig, CK. Du må være med en tur eller to i simulatoren på en PC/OPC også (-:

LN-AFG
12-10-2010, 23:39
Flott dette CK! For oss andre som har vært en tur med Condor til TLS og FRA, så har vi sett litt artige sikkerhetsdemonstrasjoner vi også:

http://www.youtube.com/watch?v=VUH9RrqlChA

T.A.K
13-10-2010, 01:41
Kjekk lesning. Alltid gøy med litt nye utfordringer, og når man da i tillegg kan få litt mer innsyn i sine kollegaers hverdag er jo det to fluer i en smekk :)

CK
13-10-2010, 09:07
Artig, CK. Du må være med en tur eller to i simulatoren på en PC/OPC også (-:

Kom med en invitasjon så kommer jeg....

fluxie
13-10-2010, 10:01
Kjekk "trip-report". Dette er et meget godt tiltak. Tror alle større bedrifter har noe å vinne på en slik ordning.

Thomas

GFL
14-10-2010, 21:18
Bare nevner denne i samme slengen, er iallefall litt relevant:

http://www.jsonline.com/business/104916719.html