PDA

View Full Version : BGO den store utbyggingstråden


Pages : [1] 2

LN-AFG
10-10-2010, 21:43
Tenkte vi kunne starte en tråd med fokus på utbyggingen av BGO. Vi kan jo ikke la østlendingene få all gøyen med OSL når det skjer store ting på Flesland også.

Piddien har en flott tråd med bilder av arbeidet som er gjort til nå:
BGO 12.09.2010. Litt sånn ovenfra + et par andre (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=73520)

Et oversiktbilde av hvordan det kommer til å se ut etter taxebanen er bygget ferdig:
Bt.no 04.jun 2009 - Bygger for 7 mill passasjerer (http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Flesland-bygger-for-syv-mill.-passasjerer-858479.html)

Litt om den nye terminalen som skal bygges:
Bt.no 02.jul 2009 - her er fremtidens flyterminal (http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Her-er-fremtidens-flyterminal-paa-Flesland-877501.html)

Ifølge Avinor så skal byggingen av den terminalen starte i 2010, håper det er noen på innsiden som vet litt mer om tidsplanen. Stoler ikke helt på fremdriftsplanen som ligger ute på avinor.no

Flying-news
10-10-2010, 23:39
Ja, en slik tråd er neppe dum. Har tatt en titt på linkene, og det ser ut til at det *kan* bli bra. Får nå bare håpe at Avinor ikke nedjusterer dette til et billig-prosjekt. Moderne bygg kan være flotte og spektakulære, men de kan også være så mislykkede at man kunne latt være å bygge noe i det hele tatt. Men jeg har troen på at dette bli bra. Litt mer oppdatert info hadde dog ikke skadet.

katiyana
11-10-2010, 00:53
Jeg må si den "nye" innenlandsterminalen til BGO som er planlagt, ligner veldig på terminalen til Værnes og Gardermoen :rolleyes:

Unikt design med andre ord... :zzz

Piddien
11-10-2010, 02:46
Dette er en spennende tråd som skal leses ofte. :)

Jeg kan sikkert bidra med noen bilder og litt generell info og etter som arbeidet skrider frem her på Flesland.

:)

LN-DAG
11-10-2010, 02:47
Vil noe av dette arbeidet berøre spotter mulighetene - midlertidig - permanent - eller blir de bedre ? Har spotter miljøet noen dialog med AVINOR ?

Piddien
11-10-2010, 02:52
Det jeg vet så langt, er at den spotterplassen vi har brukt ved CHC sin H1, vil forsvinne i løpet av neste år. Hvor vi da eventuelt kan stå på østsiden av rullebanen har ikke jeg noen formening om enda. Personlig prøver jeg etter fattig evne og snakke med de jeg treffer inne på flyplassen om mulighetene i fremtiden, men har ikke fått noe klart svar enda. På vestsiden har vi stedet i nord, samt det vi kaller for Mesta plassen. Her er det nå kommet opp en port pga at det nå går sauer og beiter der. Om porten forsvinner når sauene skal i hus for vinteren vet jeg ikke, men han som eier området er en veldig hyggelig mann som til daglig jobber inne på flyplassen.

:)

Someone
11-10-2010, 09:48
Ifølge Avinor så skal byggingen av den terminalen starte i 2010, håper det er noen på innsiden som vet litt mer om tidsplanen. Stoler ikke helt på fremdriftsplanen som ligger ute på avinor.no

Er det noe som tyder på at de har begynt å bygge eller holder de fortsatt "bare" på med flyoppstillingsplasser og taxebaner? Ser ut som om det skal holde hardt å bli ferdig til 2012/2013

Ser det er NSW som er arkiteker, samme som har tegnet OSL. Både nåværende del, og den planlagte utbyggingen

fluxie
11-10-2010, 10:24
Litt OT, men håper det kan passe under denne tråden.

Spørsmål til dere som kjenner BGO litt:

Når jeg har sett på kart/oversiktbilder av Flesland ser jeg det går en vei/taksebane innover i skogen nord-øst for flyplassen. Kan noen forklare hva dette er? Den veien/taksebanen går jo nesten bort til Grimstad/Stamneset. Håper noen kan forklare. Man ser den godt her: http://bit.ly/aVEj0f

Thomas

Andrev
11-10-2010, 10:39
fluxie: se her - http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27055

LN-AFG
10-11-2010, 21:14
Ny Terminal i 2015? Det drar ut ja. Utifra denne artikkelen på Avinor så skal planene for den nye terminalen ferdigstilles i disse dager, og skal godkjennes av styret i Avinor våren 2011. Med anbud og prosessen rundt det kan vi nok ikke regne med byggestart før 2012 og da blir det en del år til med sprengt kapasitet.

Legger også spesielt merke til dette sitatet fra artikkelen:
Nå skal det utarbeides et grundig og omfattende beslutningsgrunnlag for styret. I denne fasen vurderer vi blandt annet de ulike kommersielle mulighetene som bygget utløser.

LES - kjøpesenter a'la OSL.

Les mer her:
http://www.avinor.no/tridionimages/FLY_h%C3%B8st2010_NyTerminal_tcm181-122436.pdf

LN-AFG
15-01-2011, 14:13
Slik kan Flesland bli om 5år (http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-kan-Flesland-bli-om-fem-aar-1231946.html)

Nye bilder av terminalen og hvordan Avinor har tenkt at bygget skal se ut. Planen er at BGO skal ha 7,5mill kapasitet i 2015 når man åpner den nye innenlandsdelen.

slankebrusmannen
15-01-2011, 20:48
Slik kan Flesland bli om 5år (http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-kan-Flesland-bli-om-fem-aar-1231946.html)

Nye bilder av terminalen og hvordan Avinor har tenkt at bygget skal se ut. Planen er at BGO skal ha 7,5mill kapasitet i 2015 når man åpner den nye innenlandsdelen.

Litt liten den innenriksdelen eller? Bare seks stands? Er vel faktisk mindre enn man disponerer i dag, det.

Flying-news
15-01-2011, 23:15
Slik kan Flesland bli om 5år (http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-kan-Flesland-bli-om-fem-aar-1231946.html)

Nye bilder av terminalen og hvordan Avinor har tenkt at bygget skal se ut. Planen er at BGO skal ha 7,5mill kapasitet i 2015 når man åpner den nye innenlandsdelen.

Ikke verdensklasse akkurat... ^_^ men bedre enn jeg forventet, dog ikke noe å rope hurra for. For meg ser ikke dette spektakulært nok ut, men nå snakker vi jo tross alt om noe skal bygges i Norge, *sukk*. :angry: Samtlige Bergensere tror jeg derimot setter pris på dette, forståelig nok. Pr idag er BGO alt for "kompakt" (hvis det er godt nok beskrivende...)

Scrollet meg litt nedover, og kom over denne interessante kommentaren: (Typisk norsk, av "Håkon"):

Hvis en ser litt på statistikken over trafikken på Flesland, så vil den nye terminalen være for liten få år etter den er bygd. I fjor fløy 5,07mill over Flesland. Hvis vi legger til grunn en økning på ca 4,5% hvert år fremover så vil Flesland ha 6,32mill reisende i 2015 når den nye terminalen skal åpne. Det er selvsagt hvis alt går etter planen og man klarer å følge timeplanen.

Legger man til grunn fortsatt vekst på 4,5% så vil man nå grensen den nye terminalen er bygd for (7,5mill) i 2019. 4år, så er man tilbake der man startet, Flesland vil være sprengt.

Ta også med at innenlandsflyvningen har sunket med få prosent hvert år, mens fra 2005 til 2010 har utenlandsflyvningen steget med 65% fra 978000 til 1,6mill. Utenlandsdelen vil være i den gamle terminalen, som ikke er lett å utvide ifølge artikkelen, så ser det for ut som om Avinor driver med gamle synder, tenke alt for lite frem i tid! Gå selv inn på [www.avinor.no] og se på trafikkstatistikken.

Jeg tar ellers ikke med i beregningene at en ny terminal garantert vil stimulere øket trafikk, ved at flere selskaper får anledning til å fly til Bergen.

Ser bort i fra de konkrete tallene, men stemmer dette sånn ca? Isåfall er det vel bedre å sette seg ned ved skrivebordet og tegne på nytt - og ikke minst, tenke mer langsiktig! :headbang

gustavf
15-01-2011, 23:40
I
Ser bort i fra de konkrete tallene, men stemmer dette sånn ca? Isåfall er det vel bedre å sette seg ned ved skrivebordet og tegne på nytt - og ikke minst, tenke mer langsiktig! :headbang

Vanskelig å si. Modellering av passasjervekst (eller nedgang) er ikke så enkelt som å se på statistikken for et tilfeldig antall foregående år og anta at utviklinga vil være lik framover.

LN-AFG
16-01-2011, 03:00
Jeg postet den kommentaren på bt.no, enkel bruk av statistikken på avinor.no og en kalkulator viser at ting som vanlig går i retning av alt for liten fremtidsrettet bygging. Rett blikket til OSL, ett bedre eksempel på noe slikt får en bare ikke.

Discus
16-01-2011, 14:33
Slik kan Flesland bli om 5år (http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-kan-Flesland-bli-om-fem-aar-1231946.html)

Nye bilder av terminalen og hvordan Avinor har tenkt at bygget skal se ut. Planen er at BGO skal ha 7,5mill kapasitet i 2015 når man åpner den nye innenlandsdelen.

Fine bilder og åpent og luftig. Det som slår meg er at de har glemt å tegne inn alle butikkene og diverse annet inntektsbringende som kommer to år etter åpning og som fjerner det åpne rommet. :rolleyes:

LN-AFG
03-01-2012, 21:36
Så vil naturvernerne at vi helst ikke skal bygge ut Flesland, da vil jo alle andre miljøbesparelser nulles ut! Herlighet for en gjeng.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Storre-Flesland-nuller-ut-alt-annet-2634904.html

Someone
03-01-2012, 21:59
Hva er egentlig status på BGO? Har de gjort noe særlig, eller påbegynt noen vesentlig prosjjekter, bortsett fra flyttingen av taksebanen?

Commuter
03-01-2012, 22:15
Hva er egentlig status på BGO? Har de gjort noe særlig, eller påbegynt noen vesentlig prosjjekter, bortsett fra flyttingen av taksebanen?

Ikke etter det jeg har oppdaget i alle fall. Eneste forskjell er at jeg har opplevd å bli parkert på fjernpark med avisning i stedet for ved brannstasjonen på sene ankomster. Om dette bare er tilfeldigheter eller ny utnyttelse vet jeg ikke.

slankebrusmannen
04-01-2012, 10:10
Så vil naturvernerne at vi helst ikke skal bygge ut Flesland, da vil jo alle andre miljøbesparelser nulles ut! Herlighet for en gjeng.


I Bergen kommune vel å merke. Når man tar slike spesielle hensyn, er jo løsningen enkel: Flytt fleslandområdet over til Sund (?) kommune. ;)

erlingjo
14-01-2012, 11:11
BT.no har lagt ut en video om hvordan nye Flesland vil se ut:

http://www.bt.no/tv/Flesland-og-fremtiden-2640405.html

Jamesbond_ppk
14-01-2012, 11:52
BT.no har lagt ut en video om hvordan nye Flesland vil se ut:

http://www.bt.no/tv/Flesland-og-fremtiden-2640405.html

Veldig kult!

LN-AFG
14-01-2012, 14:11
Da har BGO fått laget en video lik det TRD har laget over hvordan terminalen vil bli. Ser ifølge videoen ut som om KLM skal øke sin operasjon ved Flesland mye;)

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fremtidens-Flesland-2640282.html#.TxF-xvl62So

Someone
14-01-2012, 14:23
Da venter ma vel "bare" på at prosjektet skal bli godkjent og vedtatt?

Fly med oss
14-01-2012, 15:12
Oi, på slutten av videoen ser det ut som om nederlenderne v/KLM har invadert vestlandet!

OleSR
14-01-2012, 16:38
Dette ser jo veldig bra ut! :)

Oi, på slutten av videoen ser det ut som om nederlenderne v/KLM har invadert vestlandet!

Ny KLM-hub åpner på Flesland i 2015. KLM satser tungt i Norge, både utenriks og innenriks.

ThomAAs
14-01-2012, 19:46
Ser jo flott ut, men det flyselskaper trenger er boarding lounger... I det tullet arkitektene vil ha...

LCH
14-01-2012, 20:08
Stilig video! Stusset på at det var flere bagasjebånd på utland (3) enn på innland (2); er det representativt for trafikken på BGO?

DCHalvorsen
14-01-2012, 22:06
At Bybanen føres frem til den nye terminalen er en velkjent sak. I følge aninmasjonen vil kanskje det føre til at biltrafikken til Flesland (som i dag er formidabel) blir redusert til en enslig bil i ny og ne?

Flying-news
14-01-2012, 22:28
Da er det bare å gratulere KLM, som tydeligvis blir desidert største og eneste operatør på BGO fremover! Blir vel ny hub det.

Men hvis en ser bort ifra smålige detaljer i animasjonen, og heller på statistikken som presenteres, må jeg si jeg stiller meg undrende til det som vises frem ved ca. 2:30. Først av alt - kapasitet på 7,5 m. i 2009? Kapasiteten var 2,8 når den stod ferdig for første gang, og med kun noe innvendig ombygging har vel ikke kapasiteten blitt mer enn det dobbelte?Så hva menes med 7,5 m i 2009?

Hvordan er egentlig sammenhengen når det gjelder total kapasitet på en flyplass når man har to (hoved)-faktorer: innsjekkingsareal og antall gater? Eller er det ikke noe sammenheng?

I animasjonen er altså kapasiteten på 7,5 når første del av utbyggingen står ferdig. Når piren først forlenges mot sør (venstre i bildet) øker kapasiteten med én million (2013). Da bygges det seks nye gater. Når piren igjen forlenges videre sørover (2018), øker kapasiteten med 1,5 million til 10 millioner. Da bygges det også seks nye gater. Hvordan kan det ha seg?

Skal uansett bli godt å kunne gå rundt i en stor, luftig terminal kontra dagens som oppleves alt for trang og kompakt (som ikke er bra når det faktiske antallet passasjerer overstiger hva terminalen er ment for til de grader). Hvordan blir det egentlig i den "gamle" terminalen? Man får jo ikke se noen bilder av den i animasjonen. Den skal vel renoveres? Store endringer må jo til ettersom check-in, bagbelts, adkost, bybane osv lokaliseres i den nye terminalen. Vet noen hvordan det vil bli seendes ut? Det bygget skal jo også bort om man skal tro på presentasjonen (siste fase/2023), som jeg btw anbefaler alle å se.

slankebrusmannen
14-01-2012, 22:53
Det jeg lurer på er om ikke seks innenlandsgater kanskje er litt lite. Jeg har en idé om at det er flere innenriksavganger enn untenriksavganger på Flesland og at man allerede i dag allokerer mer enn seks utganger til denne trafikken. Noen som vet noe?

C130
14-01-2012, 23:01
Det jeg lurer på er om ikke seks innenlandsgater kanskje er litt lite. Jeg har en idé om at det er flere innenriksavganger enn untenriksavganger på Flesland og at man allerede i dag allokerer mer enn seks utganger til denne trafikken. Noen som vet noe?

Veldig mange innenriksavganger til/fra BGO går vel med "småfly" som ikke benytter bro....?
Det er nok en del gater i tillegg til de med bro som vises på videoen.

LCH
14-01-2012, 23:13
Slo sammen to tråder om nye BGO.

slankebrusmannen
15-01-2012, 00:06
Veldig mange innenriksavganger til/fra BGO går vel med "småfly" som ikke benytter bro....?
Det er nok en del gater i tillegg til de med bro som vises på videoen.

De bruker stort sett bro, men med trapp i enden. Men det virker i grunnen naturlig at man kanskje ser på en annen løsning for disse, men det er umulig utifra tegninene å gjøre antagelser om hva denne eventuelt skal kunne være.

Hickok
15-01-2012, 09:23
Det jeg lurer på er om ikke seks innenlandsgater kanskje er litt lite. Jeg har en idé om at det er flere innenriksavganger enn untenriksavganger på Flesland og at man allerede i dag allokerer mer enn seks utganger til denne trafikken. Noen som vet noe?

De bruker flere enn seks gater til morgenavgangene, men da er det fordi flyene kommer inn fra utland om kvelden, og går videre på innland på morgenen. Med litt flytting av fly, evt. bussing, så burde det ikke være noe problem å få dette til å gli effektivt med seks gater i nybygget.

BGO
15-01-2012, 12:07
At Bybanen føres frem til den nye terminalen er en velkjent sak. I følge aninmasjonen vil kanskje det føre til at biltrafikken til Flesland (som i dag er formidabel) blir redusert til en enslig bil i ny og ne?

Det er nettopp dette som bekymrer meg mest med den nye terminalen. Det legges ikke godt til rette for biltrafikken, og spesielt rute- og turbusser. Ved dagens terminal skaper dette store problemer for bussselskapene og jeg håper det vil bli en bedring med ny terminal, men det ser ikke ut som om dette er i fokus.

Wingman
15-01-2012, 15:03
Mener å ha lest et sted at på grunn av kostnadsbesparelser vil første byggetrinn kun tilføre fire nye broer...

Scandinavian
15-01-2012, 22:11
Terminalen kan bygges på med flere moduler, slik at det er lett å utvide om det tildeles mer penger.

BGO: det er planlagt bussterminal ved den nye terminalen.

Stone
15-01-2012, 22:26
Mener å ha lest et sted at på grunn av kostnadsbesparelser vil første byggetrinn kun tilføre fire nye broer...
Det er vel netto tilvekst, det ser ut som om dagens gate 21 og 22 forsvinner og de seks på den nye kommer til.
Men hvis det bare vil være seks gater som kan brukes på innland blir nok bussene flittig brukt... I dag er jo, såvidt jeg husker, 23/24/25/26/27 mix-gater og 28->32 rene innlandsgater. I videoen indikeres intet om mix-gater, og det er jo litt snodig, da...:question::question:

slankebrusmannen
16-01-2012, 00:31
De bruker flere enn seks gater til morgenavgangene, men da er det fordi flyene kommer inn fra utland om kvelden, og går videre på innland på morgenen. Med litt flytting av fly, evt. bussing, så burde det ikke være noe problem å få dette til å gli effektivt med seks gater i nybygget.

Dette hørtes ikke riktig ut, så jeg sjekket morgendagens avganger på Avinor. Gate 24 er allokert til innenrikstrafikk hele dagen, med unntak av timen mellom 18 og 19, der til og med gate 25 brukes utenriks. I resten av døgnet fordeles utenrikstrafikken på gatene 21-23. I morgenrushet går det én innenriks fra 23.

Det betyr at utenrikstrafikken i hovedsak (23 av 24 timer) avvikles fra tre (3) gater, mens innenrikstrafikken går fra 23-34, hvis det stemmer at 27 mangler, vil det si 11 gater.

Da ser det noe rart ut å bygge om terminalen til 9 utenriks og 6 innenriksgater.

Hickok
16-01-2012, 05:42
Dette hørtes ikke riktig ut, så jeg sjekket morgendagens avganger på Avinor. Gate 24 er allokert til innenrikstrafikk hele dagen, med unntak av timen mellom 18 og 19, der til og med gate 25 brukes utenriks. I resten av døgnet fordeles utenrikstrafikken på gatene 21-23. I morgenrushet går det én innenriks fra 23.

Det betyr at utenrikstrafikken i hovedsak (23 av 24 timer) avvikles fra tre (3) gater, mens innenrikstrafikken går fra 23-34, hvis det stemmer at 27 mangler, vil det si 11 gater.

Da ser det noe rart ut å bygge om terminalen til 9 utenriks og 6 innenriksgater.

Gatene 27-22 er fleksible. Jeg har selv kommet inn fra utland på gate 27, og tatt av på innland på 23. Enkelte dager er det mange fly som kommer inn fra utland på kvelden, og som skal videre på innland på morgenen. Om det ikke er slik i morgen, så er det nå slik av og til.

slankebrusmannen
16-01-2012, 15:14
Gatene 27-22 er fleksible.

Det er ikke poenget. Poenget er at man på en normal dag

1. Bruker flere gater til å avvikle innenrikstrafikken enn utenrikstrafikken.
2. Har mer innenrikstrafikk enn utenrikstrafikk.
3. Tilsynelatende bygger den nye terminalen som om det var omvendt.

Selv når 27 allokeres til utland har man 7 utenriksgater og 7 innenriksgater, hvis en regner med 33 og 34, og det er det jo ingenting i veien for å gjøre. Men den eneste gangen 27A kommer til å brukes denne uken i alle fall er på én avgang lørdag morgen. Jeg vet at jeg heller ville ha hatt et problem lørdag morgen enn et problem mandag-fredag og søndag.

Hickok
01-02-2012, 07:49
At Bybanen føres frem til den nye terminalen er en velkjent sak. I følge aninmasjonen vil kanskje det føre til at biltrafikken til Flesland (som i dag er formidabel) blir redusert til en enslig bil i ny og ne?

Her er kanskje litt av grunnen til at det nesten ikke blir biler.

En bybane skal bidra til at Bergen lufthavn, Flesland, øker kollektivandelen til og fra lufthavnen fra dagens 22 prosent til nærmere 40 prosent.

http://www.bygg.no/2012/01/83932.0

Chriscross
01-02-2012, 09:32
Her er kanskje litt av grunnen til at det nesten ikke blir biler.



http://www.bygg.no/2012/01/83932.0

Synes Bergenserne ligger vel mye vekt på bybanen. Banen vil bruke 15-20 min lenger enn flybussen gjør til sentrum i dag. Kapasiteten fra Nesttun til sentrum er sprengt, det vil være minst like vanskelig å ta med bagasje her som det er med tuben i London... Mulig det hjelper om de starter med doble togsett, men det er mye som må forbedres skal dette bli vellykket.

At Bergenserne skal gidde å ta drosje ned til en stasjon for så å ta banen videre har jeg heller ikke så mye tro på, da merkostnaden medå ta drosje direkte for de som bor langs traseen vil være en hundrelapp eller to, mens reisetiden kjapt blir mer enn fordoblet.

De som nok vil merke bybanen best er drosjene som mister all trafikk Flesland-Sandsli. Statoil, Aker og flere andre store bedrifter vil ha stopp 200-300 m fra kontoret.

Andrev
01-02-2012, 09:56
Doble togsett vil ikke være mulig, stasjonene er ikke lange nok til det. Skjønner ærlig talt ikke hvordan bybanen kan være et alternativ fra sentrum til Flesland.

BGO
01-02-2012, 10:10
Doble togsett går nok ikke men det er rom for å forlenge de noe. det er allerede laget en intensjonsavtale med levrandøren om lenger togsett. de har en seksjon ca midt i togsettet som skal være spesielt godt tilpasset for reisende med mye baggasje, så dette er nok tenkt på.

At drosjene mister turer mellom Sandsli og Flesland er ikke det største tapet på drosjenæringen. Dette er en tur på ca. 5 minutter. Er ikke mange sjåfører som liker å få sånne korte turer.

DCHalvorsen
01-02-2012, 10:34
Fordelen med Bybanen til Flesland er at det kommer et kollektivtilbud dit med høy frekvens og som er en del av enhetstaksten i Bergen som vil si billettpriser på rundt 1/4 i forhold til dagens flybuss. Når Ringvei Vest blir ferdig, vil imidlertid absolutt raskeste vei fra Bergen sentrum (og med det Åsane og Bergen Vest) til Flesland gå på dette veisystemet. Men for Bergen sør og Fana vil Bybanen være et meget godt alternativ.

Så gjenstår det å se om fylkeskommunen vil tillate usubsidierte flybusstjenester i konkurranse med Bybanen. Og sannsynligvis vil de gjøre det for det er kun summen av kollektivtilbud til en flyplass som vil få opp kollektivandelen.

Short Sandringham
06-02-2012, 21:10
Hva er det egentlig Avinor planlegger på BGO? Leser man styringsdokumentet av 24.11.11 kan man begynne å lure på om de vet hva de driver med . Her reduseres det til 4 broer og billigere byggematematerialer over en lav sko , samt at trafikkprognosene virker mer en underlige .Etter det jeg kan se må dette gå galt og vi får en terminal som umulig kan tilfredstille de reisende når den står ferdig Mars 2016 .

BGO hadde 5,4 mill terminalpassasjer i 2011

----------

I forprosjektfasen vil lengden av pir bli redusert (-54 meter), landside reduseres og materialvalget gjøres mindre kostbart. Dette alternativet gir mulighet for en fasevis utbygging ved senere behov. Teoretisk kapasitet i terminal blir 6,75 millioner passasjerer. Kapasitet flyside 30 flyparkeringsplasser og 7 millioner passasjerer. Areal terminal ca. 50.000 kvm. Foreløpig kostnadsanslag er 2,1 milliarder kroner (2010-kroner). Illustrasjonene under viser grovt hvordan planene da ser ut.

Trafikkforutsetninger

Trafikkprognosen som er lagt til grunn er basert på Trafikkøkonomisk Institutts (TØI) oppdaterte prognoser for 2011-2040 for Bergen lufthavn Flesland. Disse prognosene er i hovedsak etterspørselsbaserte og baseres på norsk og internasjonal bruttonasjonalprodukt-vekst, befolkningsvekst, forutsetninger rundt billettpriser og oljepriser, samt markedssituasjonen med lavpriskonkurranse.Prognosene gir 5,8 millioner passasjerer i 2016, 6,4 millioner i 2020 og 9,5 millioner i 2040. Det er også utarbeidet lønnsomhetsanalyser med høyere prognoser som viser effekt på lønnsomheten foralternativene ref. punkt 6.2

Prosjektet omfatter følgende delprosjekter eller geografiske objekter:
• Terminal
o Sentralbygning med securityblokk
o Forberedelser til fremtidig kontorblokker
o Pir med 4 broer
• Landside
o Ny kjøreadkomst med trafikksløyfer, trafikkforplass og parkering tilrettelagt for Airport
City
o Serviceadkomst for varelevering
o Bybanetrase i tunnel og bybanestasjon i sentralbygningen/forplass
o Tilrettelegge for Flesland Airport City
• Flyside
o Oppstillingsplasser ved Pir
o Eventuelle fjernoppstillingsplasser
• Oppgradering av eksisterende terminal
o Midlertidige utbedringer – Trinn 1
o Oppgrading og tilknytning til T3 – Trinn 2
Midlertidige utbedringer av eksisterende terminal – Trinn 1 representerer strakstiltak for å gi terminalen
forbedret servicegrad frem mot åpning av ny terminal T3. Aktiviteten vil bli organisert og gjennomført
som en del av T3 prosjektet, men vil følge sitt eget løp med hensyn til gjennomføringsplan, økonomi og
fremdrift. Trinn 2 vil imidlertid inngå som en integrert del avT3 utbyggingen.



http://www.luftfartstilsynet.no/incoming/article4340.ece/BINARY/Vedlegg+12+-+Styringsdokument+Forprosjekt.pdf

Someone
06-02-2012, 21:41
Virker som man satser på den velkjente strategien: For lite, for sent

slankebrusmannen
06-02-2012, 23:55
Her reduseres det til 4 broer

Interessant. For 2,1 milliarder får man i realiteten nå altså:

1 ny bro
1 ny bybanestasjon
Antagelig noe bedre plass ved bagasjeutlevering
Antagelig noe mer effektiv sikkerhetskontroll

Man skulle tro at man kunne få alt dette til en rimeligere penge. Man har nå egentlig redusert planen såpass at det er på tide å ta runden for å sjekke om ikke man heller skal tenke helt annerledes.

RSL
07-02-2012, 11:04
Interessant. For 2,1 milliarder får man i realiteten nå altså:

1 ny bro
1 ny bybanestasjon
Antagelig noe bedre plass ved bagasjeutlevering
Antagelig noe mer effektiv sikkerhetskontroll

Man skulle tro at man kunne få alt dette til en rimeligere penge. Man har nå egentlig redusert planen såpass at det er på tide å ta runden for å sjekke om ikke man heller skal tenke helt annerledes.

Dette er vel å overdrive litt. Greit nok at man bare får en økning på 1 bro, men publikumsområdene blir mye, mye større. Selv med flere kommersielle tilbud, så blir nok det nye komplekset mye mer romslig enn det gamle.

Hickok
07-02-2012, 13:55
Dette er vel å overdrive litt. Greit nok at man bare får en økning på 1 bro, men publikumsområdene blir mye, mye større. Selv med flere kommersielle tilbud, så blir nok det nye komplekset mye mer romslig enn det gamle.

Publikumsarealene i dag er ekstremt klaustrofobisk, og hvis man må sitte der i mer enn 1/2 time, så får man helt kolevipper. En slik utbygging er derfor hilset ekstremt velkommen blant brukerne, selv om man bare får en ny bro.

slankebrusmannen
07-02-2012, 16:44
Dette er vel å overdrive litt.

Tja. Nå er det ikke som om man ikke har kapasitetsproblemer på flysiden. Og om man står fast ved tidligere planer, vil man etter dette ha fire (4!) gater til å avvikle innenrikstrafikken, noe som er en betydelig kapasitetsreduksjon.

SWE737
14-03-2012, 07:18
Det pratas (Avinor med flera) om en bana till i BGO. Men var ska den nya banan placeras? Det är ju mycket bebyggelse runt flygplatsen och nånga kommer bli lidande. :crowded

Chriscross
14-03-2012, 07:38
Finnes videosimulering i utbyggingstråden for Flesland. Banen er ferdig prosjektert og det siste stykket til Flesland er det med minst bebyggelse.

GF1
14-03-2012, 07:42
Jeg har en liten følelse av at 1. innlegg gjelder rullebane 2 på Flesland,
mens 2. innlegg tar opp Bybanens forlengelse til Flesland.:colgate:

Chriscross
14-03-2012, 07:44
Sorry:-)

Det ligger iallfall mye stein mellomlagret der oppe nå. Mulig det har noe med ny (rulle)bane å gjøre. :-)

SWE737
14-03-2012, 08:12
Ja, det är rullebanan jag menar. Inte lätt att vara svensk i norge ;)

Stone
14-03-2012, 08:37
Rullebane nr.2 er planlagt øst for den nåværende.

Masse info i masterplan her, bruk linkene til høyre i bildet: http://www.avinor.no/lufthavn/bergen/omoss/_forvarenaboer

Short Sandringham
28-03-2012, 23:08
Avinor har nå lagt ut skisseprosjektet på nett . Her er allt om hva og hvor de vill kutte og ikke kutte i prosjektet samt framdriftsplan +++ mye mer

Her kan dere laste det ned

NB! Filstørresle på 142 mb

https://www.survey-xact.dk/servlet/com.pls.morpheus.web.pages.CoreRespondentCollectLi nkAnonymous?uuid=d2b11b8c-9e4c-46da-9f45-8289d2144000&media=web-collect-normal

Wingman
29-03-2012, 01:07
Kommer ikke helt over at det kun er planlagt totalt tre nye broer i forhold til dagens løsning. Men så er det vel kanskje terminalarealet, og ikke antall gater som har vært det største problemet til nå?

LN-AFG
29-03-2012, 01:26
Har tipset bt om dette for flere uker siden, men det har ikke blitt nevnt med ett ord enda.

BGOflyer
21-05-2012, 09:31
Når er det planlagt byggestart på BGO? Regner med det tar en del tid å sprenge vekk den haugen bak parkeringsanlegget som må vike plass...
Er dette vedtatt, klarer ikke finne noe endelig beslutningsdato...

LN-AFG
22-05-2012, 00:07
Denne e-posten dumpet inn i postkassa til meg for noen dager siden. Ble litt overrasket da jeg regnet med at mitt innspill ville falle for døve ører:

Heisan, refererer til ditt innspill i vår online registrering av brukerinnspill 6.mars i år, vedrørende planlegging av ny terminal på Bergen lufthavn Flesland.

Du ber oss om å bygge nok broer, og mener at 4 er for lite for innlandstrafikken. Vi har sett at vi med den trafikkvekst vi ser, må se på muligheten å benytte eksisterende terminal til både innland og utenlands trafikk, i tillegg til ny terminal med innlandstrafikk. Vi i prosjektet har et mandat å forholde oss til når det gjelder hva som skal leveres til styret, men har for øvrig takket være mange innspill på dette punktet tatt med som opsjon to broer til, til styrebehandlingen av forprosjektet.

Vi vil si tusen takk for ditt innspill, det er noe vi setter stor pris på. Fornøyde passasjerer er det vi bestreber oss på å oppnå.

Short Sandringham
12-06-2012, 21:34
Byggestart ny terminal: mai 2013



Styret i Avinor vurderte (sak 64/2010) de skisserte alternativene med anbefaling og forslag til vedtak for det alternativet som administrasjonen anbefalte utredet videre i en forprosjektfase. Forslaget bygger på ”Vingespenn” som er vist i illustrasjonene under og da slik arkitektgruppen Narud Stokke Wiig (NSW ) mener den kan fremstå med en teoretisk kapasitet på 7,5 millioner passasjerer. Dagens flyterminal, parkeringshus og hotell er geografisk til høyre i illustrasjonene.

I forprosjektfasen vil lengden av pir bli redusert (-54 meter), landside reduseres og materialvalget gjøres mindre kostbart. Dette alternativet gir mulighet for en fasevis utbygging ved senere behov. Teoretisk kapasitet i terminal blir 6,75 millioner passasjerer. Kapasitet flyside 30 flyparkeringsplasser og 7 millioner passasjerer. Areal terminal ca. 50.000 kvm. Foreløpig kostnadsanslag er 2,1 milliarder kroner (2010- kroner).

Overordnet milepælsplan

Avinor legger så langt til grunn følgende milepælsplan for prosjektet T3 på Bergen lufthavn Flesland fremover.
Neste viktige milepæl vil være styrets utbyggingsvedtak i mai 2012.
Styresak med vedtak skisseprosjekt: mars 2011
Forprosjekt : mars 2012
Styresak med utbyggingsvedtak: mai 2012
Rammesøknad til Bergen kommune: mai 2012
Detaljprosjektering: ferdig okt 2012
Byggestart ny terminal: mai 2013
Idriftsettelse ny terminal: mars 2016
Ombygging eksisterende terminal: 2016-2017

http://www.luftfartstilsynet.no/incoming/article4340.ece/BINARY/Vedlegg+12+-+Styringsdokument+Forprosjekt.pdf

LN-AFG
12-06-2012, 22:07
3-4 år før det står ferdig. Ja ting tar tid her på berget.

Cool Vibes
21-06-2012, 08:17
Én ny bro, manglende videre finansiering, ingen penger til siste byggetrinn av ringveg vest, en somletrikk uten finansiering fra statsbudsjettet, ingen motorvei fra Rådal-Flesland (men derimot 8-9 rundkjøringer).. De burde laget et stort banner på flysiden hengende fra terminalbygget for alle ankomne pasasjerer:

"Velkommen til Bergen, byen der vi gjør alt halvveis"

Ellers skal det nevnes at bybanen ikke er ment som et flytog i vanlig forstand. Det er ikke intensjonen at så veldig mange skal ta bybanen fra sentrum til flesland. Det er mer naturlig å tenke at bybanen hovedsaklig tar hånd om innbyggerne mellom sentrum og lagunen, og forretningsreisende fra Sandsli til Flesland.

Short Sandringham
29-08-2012, 20:06
Ja da bør det begynne å hende noe på lilandshaugen om ikke lenge .
Nå har de kranglet så lenge om hvordan T3 skal bli at de er i ferd med å komme i kraftig tidsnød...


Entrepriseplanen er basert på
forslaget til PNS, innkjøpsstrategi og at den nye
terminalbygningen skal kunne åpnes for drift i 4
kvartal 2016. (Endelig dato fastlegges av Avinor
senere).

Av de ytelsene som inngår i prosjektet er bygging
av terminalbygningen det prosjektavsnittet som har
lengst byggetid, 3-3 ½ år etter at disse arbeidene
kan startes. Det er derfor viktig for prosjektet at
beslutninger om gjennomføring foreligger i 2.
kvartal 2012 og iverksetting av sprengningsarbeider
i Lilandhaugen kommer i gang innen utløpet av 3.
Kvartal 2012. Senere oppstart vil føre til at åpning
først vil være mulig i 2017.

Viktige milepæler i entrepriseplanen er:

Start masseflytting 1. oktober 2012

Ferdigstillelse av kontursprengning for terminalbygningen
og Bybanestasjonen 31.august 2013

Byggestart for terminalbygningen, «Tett
bygg», 1. september 2013

«Tett bygg» klart for innvendige arbeider 11.
august 2014.

Flysiden gjennomført asfaltarbeider innen 15.
september 2015

Tekniske anlegg og infrastruktur klart for program
for testing, innregulering og prøvedrift
12. oktober 2015.

Energisentralen ferdig for drift 12. oktober
2015

Alle arbeider ferdig og uttestet for drift 10.
oktober 2016.

Entrepriseplanen er svært presset og setter krav til
gjennomføringsevne for alle medvirkende. For å
klare fremdriften for «Tett bygg» må innkjøpet deles
slik at «Fasader» kjøpes inn i en separat pakke som
tiltransporteres «hovedentreprenøren». Dette er
nødvendig for å gi tilstrekkelig tid for prosjektering.

https://tjenester.avinor.no/t3/T3-Forprosjekt-Del1.pdf

BGOflyer
25-09-2012, 11:59
Ingen som har nyheter rundt dette? Trodde dette skulle bankes gjennom i bystyret på forsommeren? Finner lite/ingenting i mediene etter 14. januar.

badsofa
25-09-2012, 17:25
Var en liten liten notis i papir BA at alt av planer i forbindelse med utbyggingen ble vedtatt bystyret. Husker ikkje eksakt dato men max en uke siden

Short Sandringham
26-09-2012, 20:01
Ytrebygda, gnr. 109, bnr. 14 m.fl., Bergen Lufthavn, Flesland, reguleringsplan. PlanID 61710000. Forslag til detaljregulering med konsekvensutredning, 2.gangs behandling.

https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00140/Bergen_Lufthavn__Fl_140402a.pdf

Short Sandringham
12-11-2012, 20:50
Da er de blitt enig om broer mm . Som ventet ble det en kvasiløsning hvor de landet på 6 broer og 7,5 MPPA. + massive kostnadskutt generellt ....

----------------

På overordnet nivå består konseptet for utvidelsen
av lufthavnen på Flesland av å bygge en helt ny
Sentralbygning og Pir. Disse lokaliseres slik til at
byggingen kan skje på hvit sone og driften av den
allerede sterkt overbelastede nåværende terminalen
forstyrres minst mulig.
For å oppnå dette, etableres det en ny tomt mot
syd og øst for nåværende terminal. Tomten skapes
ved å fjerne deler av Lilandshaugen og legge
massene i Lønningstjern. Dette for å gi plass til en
trafikkforplass på Landside og en byggetomt for en
ny Sentralbygning og Pir med tilknyttet Flyside.
Nåværende terminal blir en satellitt og knyttes
sammen med Piren via en broforbindelse og
vareleveringskulvert.
Revidert forprosjektet omhandler Utbyggingstrinn 1,
for 7,5 MPPA.
T3 på Flesland vil bli en fl yplass som teknisk,
funksjonelt og arkitektonisk vil hevde seg i
toppsjiktet av internasjonale flyplasser i denne klasse.
I det foreliggende reviderte forprosjektet er det gjort
kompromisser for å begrense investeringsbehovet
i første fase. Dette kan føre til at det på et
tidlig tidspunkt må igangsettes utvidelses- og
ombyggingsprosjekter. Den type utbygging er gjerne
ekstra kostnadskrevende og virker negativt inn på
fl yplassens drift. Forholdet gjelder først og fremst
størrelsen på Landsiden, som har redusert sine
utviklingsmuligheter, og manglende kontorareal på
hvit sone i Terminalen.

http://epapir.info/avinor/pubData/source/121019_REV_FORPROSJEKTRAPPORT_smallsize.pdf

Someone
12-11-2012, 21:59
Synd det bare blir en halveisløsning, men det positive er at terminalen ikke må være en byggeplass i fem år

BGOflyer
12-11-2012, 22:14
når planlegger man start på utbyggingen nå da? Dette har jo dratt lovlig lenge ut i tid, planlegger man fortsatt åpning i 2016?

Short Sandringham
12-11-2012, 23:09
I følge byggeplanen på side 380 revdert forprosjekt skulle de ha hvert i gang 5 november , så det skal ikke drøye mange dagene før det begynner å hende noe borte på liandshaugen.

http://epapir.info/avinor/pubData/source/121019_REV_FORPROSJEKTRAPPORT_smallsize.pdf

---------------------------

Viktige milepæler i entrepriseplanen er:

Start massefl ytting 4. kvartal 2012

Ferdigstillelse av kontursprengning for
terminalbygningen og bybanestasjonen
primo oktober 2013

 Byggestart for terminalbygningen i form av
grunn- og betongarbeider, primo 4. kvartal
2013

 Klart for innvendige arbeider i nordlig del av
terminal 17. september 2014.

 «Tett bygg» for terminalen 7. april 2015

Flysiden gjennomført asfaltarbeider innen 15.
september 2015

Tekniske anlegg og infrastruktur klart for
program for testing, innregulering og
prøvedrift 1. kvartal 2016

Leveranse av termisk energi står klar i
september 2014

Alle arbeider ferdig og klar for prøvedrift 10.
oktober 2016

Åpning for trafikk er estimert mulig 16.
desember 2016

Vede
12-11-2012, 23:19
Bare jeg som er skeptisk til estimert åpning for trafikk som er satt til 16.des rett før juletrafikken setter inn for fullt. Men regner jo med ca 6md-1år forsinkelse som vanlig.

BGOflyer
13-11-2012, 07:53
Så det endte opp med 6 innenlandsbroer og 9 på utland? Dette er vel "skjevfordeling" i forhold til hvordan dagens gater blir allokert?

Edit: Ser at utlandsbroene skal være fleksible innland/utland, men at dette vil vurderes i prosjektfasen.

RSL
13-11-2012, 12:16
De fleste av gatene i den gamle terminalen blir flex-gater mellom innland og schengen. Resten blir flex mellom schengen og øvrig trafikk. Så det blir en bedring i forhold til dagens løsning, det er det liten tvil om.

Synes det ser ut som et godt prosjekt, og som om det er dimensjonert for fremtiden.

Short Sandringham
13-11-2012, 16:19
Avinor sparer seg til fant på BGO .

På side 15 i revidert forprosjekt skiver de følgende



-----------

I Utbyggingstrinn 1 får Piren 6 brotilknyttede

flyoppstillingsplasser og 2 buss gates som alle

betjener innlandspassasjerer. Dette gir en netto

økning på 4 broer i forhold til dagens situasjon. Av

kapasitetsmessige årsaker er alle 9 gater i Satellitten

gjort fleksible mellom innland og utland. Denne

løsningen er tungvint i praktisk drift, og vil bli vurdert

nærmere i den videre prosjekteringen.



Og videre på side 24



Prosjektet dimensjoneres for et passasjergrunnlag på

7.5 mill pax/år. Dette er en økonomisk beslutning ,

og flere rapporter (bl.a TØI) sannsynliggjør et høyere

passasjergrunnlag allerede rundt 2018. Det er derfor

ekstremt viktig at all prosjektering legger til grunn en

enkel og rasjonell utvidelse i nær fremtid.



---------------

Detter er bare 2 små klipp av rapporten . Det går en rød tråd gjennom hele rapporten og det er kostnadskutt og reduksjon av arealer mm . Den nye terminalen vil sansyligvis oppleve det samme som satellitten opplevde da den sto ferdig for 25 årsiden nemelig at den var underdimensjonert av en annen verden Jeg er redd det her spares så mye i grunninvisteringen at BGO vil fremstå som en byggeplass de neste 10 årene minst ... men det er vel ikke annet å vente da det er Gardermoen som virkelig betyr noe for Avinor !

RSL
13-11-2012, 16:30
Sparing, eller ikke sparing, det er et faktum at terminalen blir flere ganger større etter utbyggingen. Det at man har fokusert på større arealer og ikke en stor økning i antall gates er at antall passasjerer øker raskere enn antall flybevegelser.

LN-AFG
13-11-2012, 16:39
Noen andre som har fått med seg at man kopierer noe av det mest idiotiske man har gjort på OSL?

Toalettene er satt opp med 2 båser og 2 urinaler. Her har man absolutt ikke lært av tabbene som ble gjort på OSL. :rolleyes:

toftos
13-11-2012, 18:22
Typisk norske byggeprosjekter, spare noe millioner no for så å bruke 5 ganger så mye om et par år. Hva er poenget? De skal no bygge en ny terminal som skal ferdigstilles i 2016 som har kapasitet frem til 2018 for så å bygge på. TRAGISK

BGOflyer
18-11-2012, 10:50
Nå nærmer det seg byggestart. Europark stenger P9(?), den gruslagte parkeringsplassen på andre siden av cargobygget for å gi plass til brakkerigg etc.

SE-AER
18-11-2012, 10:58
Typisk norske byggeprosjekter, spare noe millioner no for så å bruke 5 ganger så mye om et par år. Hva er poenget? De skal no bygge en ny terminal som skal ferdigstilles i 2016 som har kapasitet frem til 2018 for så å bygge på. TRAGISK
Du må jo huske det at i Norge finnes det ALDRI nok med penger når det gjelder infrastruktur; da er plutselig Norge et av verdens desidert fattigste land...

Hickok
18-11-2012, 14:16
Du må jo huske det at i Norge finnes det ALDRI nok med penger når det gjelder infrastruktur; da er plutselig Norge et av verdens desidert fattigste land...

Joda, men aldri ved prosjektstart. Når overskridelsene kommer, derimot, så er det ingen problemer. Da er lommeboken vidåpen. Greien er at det er bedre med noen dårlige (billige?) løsninger som blir dyr etter hvert, enn å prosjektere noen gjennomtenkte skikkelige (dyre?) løsninger med en gang. Hadde noen hatt baller til å etterkalkulere disse regnestykkene, er i hvert fall jeg helt sikker på hva som hadde lønt seg i lengden (og kanskje også på kort sikt).

SE-AER
18-11-2012, 20:51
Joda, men aldri ved prosjektstart. Når overskridelsene kommer, derimot, så er det ingen problemer. Da er lommeboken vidåpen. Greien er at det er bedre med noen dårlige (billige?) løsninger som blir dyr etter hvert, enn å prosjektere noen gjennomtenkte skikkelige (dyre?) løsninger med en gang. Hadde noen hatt baller til å etterkalkulere disse regnestykkene, er i hvert fall jeg helt sikker på hva som hadde lønt seg i lengden (og kanskje også på kort sikt).
Av og til lurer jeg på om ikke norske politikere burde umyndiggjøres når det gjelder infrastruktur, slik at denne delen av politikken blir satt under forvaltning og håndtert av noen andre (f eks fra næringslivet).

Det er utrolig irriterende for oss som bor i Bergen, men og de som reiser hit, at vi skal være nødt å leve med en kraftig underdimensjonert flyplass i all overskuelig fremtid.

RSL
18-11-2012, 21:41
Av og til lurer jeg på om ikke norske politikere burde umyndiggjøres når det gjelder infrastruktur, slik at denne delen av politikken blir satt under forvaltning og håndtert av noen andre (f eks fra næringslivet).

Snakker vi om de samme planene? Her får man faktisk en terminal som blir over dobbelt så stor som dagens, hvor alt dimensjoneres for mer trafikk enn dagens terminal.

Jeg kan godt være enig at det kan planlegges flere sitteplasser og toaletter enn det Avinor planlegger, men trangt og klaustrofobisk blir det ikke. Det blir god plass per passasjer.

Hickok
19-11-2012, 07:45
Snakker vi om de samme planene? Her får man faktisk en terminal som blir over dobbelt så stor som dagens, hvor alt dimensjoneres for mer trafikk enn dagens terminal.

Jeg kan godt være enig at det kan planlegges flere sitteplasser og toaletter enn det Avinor planlegger, men trangt og klaustrofobisk blir det ikke. Det blir god plass per passasjer.

Dobbelt så stor, ja, men dagens terminal har dobbelt så mye trafikk som den var opprinnelig dimensjonert for, så da er vi vel i praksis like langt når den åpner?

SE-AER
19-11-2012, 11:15
Dobbelt så stor, ja, men dagens terminal har dobbelt så mye trafikk som den var opprinnelig dimensjonert for, så da er vi vel i praksis like langt når den åpner?
I tillegg er det jo ventet at flytrafikken vil fortsette å vokse, så da vil vi sannsynligvis havne i en situasjon der den nye terminalen er for liten allerede noen få år etter åpningen. En utvidelse vil koste mye penger og skape store ulemper for de reisende. Det er så idiotisk og kortsiktig tenkt at man blir helt oppgitt...

Scandinavian
19-11-2012, 11:18
Ledelsen på Flesland ville utvide enda mer enn det de har fått penger til nå, så det er Avinor som har satt foten ned og lukket pengebingen. Heldigvis skal den nye terminalen være modulbasert slik at det skal kunne relativt enkelt kunne utvides med ekstra gater når det skulle trenges/blir godkjent bygd.

Trdfly
19-11-2012, 13:00
Ledelsen på Flesland ville utvide enda mer enn det de har fått penger til nå, så det er Avinor som har satt foten ned og lukket pengebingen. Heldigvis skal den nye terminalen være modulbasert slik at det skal kunne relativt enkelt kunne utvides med ekstra gater når det skulle trenges/blir godkjent bygd.

Ja, det var bra at de satte ned foten! TRD-prosjektet ble jo neddimesjonert pga. BGO, kanskje TRD får "tilbake" noen penger, slik at de får utvidete slik som de trenger, kapasiteten er enda mere sprengt en på BGO...

Hickok
19-11-2012, 13:39
Ja, det var bra at de satte ned foten! TRD-prosjektet ble jo neddimesjonert pga. BGO, kanskje TRD får "tilbake" noen penger, slik at de får utvidete slik som de trenger, kapasiteten er enda mere sprengt en på BGO...

TRD er betydelig større enn BGO i dag, før utbyggingen, selv om trafikkmengden er mindre. Å si at det er mer sprengt der skjønner jeg ikke.

SE-AER
19-11-2012, 14:31
Ja, det var bra at de satte ned foten! TRD-prosjektet ble jo neddimesjonert pga. BGO, kanskje TRD får "tilbake" noen penger, slik at de får utvidete slik som de trenger, kapasiteten er enda mere sprengt en på BGO...
Latterlig påstand. Det som egentlig er tragisk er at det burde være nok med penger til å utvide både TRD og BGO.

Short Sandringham
19-11-2012, 20:38
Det er jo neste latterlig det som er i ferd med å hende . BGO har hvert et sant kaos de siste 10 årene . Når så de endelig bygger ut så innrømmer Avinor at de bygger ut forlite i første byggetrinn og samtidig som de nermest lover at BGO blir en mer eller mindre byggplass de neste 10 årene !

Dette skjer pga at OSL og BGO bygges ut samtidig . Da det naturligvis skal vere på stell på OSL , ja må det gå utover BGO . Eller som Avinor sier "«Det er en utfordring at behovet for økt kapasitet ved landets to største og mest lønnsomme lufthavner (Gardermoen og Flesland) faller sammen i tid», innrømmer Avinor. Vi kniper på pengene på BGO å kaller inn sjefsdesigner Mikke Mus og saken er løst !

Dette handler om usedvanlig svak overordnet planlegging som gjør at vi haver i denne situasjonen . Skulle ikke forundre meg det minste at det var helt nødvendig for Avinor og utsette utbygginge på BGO lenge nok for å komme ut økonomisk på OSL .Min spådom er at BGO blir bygget ut til 7,5 MPPA og det kommer den til å være i overskuelig framtid

En annen sak er at det som ikke blir bygget nå , ja det kommer til å sitte meget langt inne hos Avinor å få aksept for i årene som kommer da de har lagt opp til ett vanvittg byggeprogram landet rundt . Dette er et byggeprogram som de faltisk ikke har penger til og som de må gå til Jens og co for å få . Det de ønsker er ikke mindre en 6 milliarder i ny egenkapital .


Planlegger å bruke
27,7 mrd. på flyplasser

Gardermoen og Flesland stikker av med over halvparten av pengene.

- Dette er et innspill til vår eier, som skal presentere en stortingsmelding om Avinor til neste vår. Når vi ser fremover, ser vi en betydelig vekst i trafikken, og vi ser derfor høye investeringsbehov, sier finansdirektør Petter Johannessen i Avinor til E24.


http://e24.no/avinor-planlegger-aa-investere-27-7-mrd/20290000

Short Sandringham
27-11-2012, 17:01
Da blir det ikke anleggstart i år men januar neste år . Nå har de surret så lenge at terminalen ikke blir klar før Q1 2017 .

----------



Utvidelse av terminalen
Større utvidelser og forbedringer er vanskelig innenfor dagens terminalvegger og for å kunne bedre forholdene for passasjerene, planlegges en helt ny sentralbygning med en ny pir. Disse skal lokaliseres sør for eksisterende terminal, slik at de ikke forstyrrer driften av den allerede sterkt overbelastede nåværende terminal. Det vil si at byggingen skal skje på landside av flyplassen. Den nye piren skal håndtere innlandstrafikken og vil inneholde 6 nye broer/gater. Konseptet er utarbeidet av Narud Stokke Wiig Arkitekter. Planlagt byggestart er januar 2014, med anleggsstart januar 2013. Dette tilsvarer en ferdigstillelse 1.kvartal 2017.

Planarbeidet for ny flyterminal (T3) er nå over i detaljfasen. Revidert forprosjekt viser hvilke løsninger som er valgt så langt. Ansatte, kunder og samarbeidspartnere sitter i ulike brukerutvalg og ressursgrupper og gir verdifulle bidrag til prosessen.

Her kan du lese revidert forprosjekt


http://www.avinor.no/lufthavn/bergen/omoss/20_Vi+bygger+ut

Sist oppdatert 21. november 2012

Someone
27-11-2012, 17:07
Det tilsvarer 1,5 gate i året....må vel konkurrere med OSL i treghet det?

Peppep
08-12-2012, 01:36
Styret i Avinor vedtok i går å starte forberedende arbeider i forbindelse med bygging av ny terminal på Bergen lufthavn Flesland. Prisen for det innledende arbeidet blir rundt 300 millioner kroner.

I vedtaket ligger sprengning og fjerning av Lilandshaugen med påfølgende igjenfylling av Lønningstjern og en sanering/flytting av bygg.

Det skal tilrettelegges for et nytt sentralbygg samt en pir som vil inneholde 6 nye gater. De forberedende arbeidene vil gjøre det mulig å ferdigstille terminalen ved årsskiftet 2016/17, slik planen er, og slik Avinors intensjonsavtalen med Bybanen forutsetter.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Na-begynner-arbeidet-med-ny-terminal-pa-Flesland-2809335.html

Short Sandringham
22-01-2013, 16:40
Ja da er det omsider tegn til aktivitet på lilandshaugen da de nå er begynt å felle trær ved Lønningen hovedgård !

Short Sandringham
29-01-2013, 19:26
Slik blir nye Bergen lufthavn, Flesland T3 - se filmen på linken under .

http://www.youtube.com/watch?v=wC5hwlqHvFo

Hickok
29-01-2013, 19:42
Det så svært så bra ut. Høyt og luftig under taket og god plass.

Desverre blir det neppe slik. Er villig til å vedde mye på at det blir endring, og at takhøyden blir halvparten når byggingen starter, samt at det blir fullt av butikker og reklameskilt.

B767
01-02-2013, 23:42
Hvorfor heter det terminal3??? Hva er T1 og T2?

Scandinavian
02-02-2013, 00:01
Fordi man har T1 som er den originale terminalen som nå er brukt til helikoptertrafikken og T2 som er hovedterminalen.

amatør
02-02-2013, 10:46
Ser virkelig bra ut. La oss håpe det blir slik!!

Trdfly
02-02-2013, 12:01
Nå venter man bare på bilder ;) .....

simenjw
03-02-2013, 07:45
Noen som vet hvor regionrutene skal gå fra med den nye innenlandsterminalen? Ser ikke at det er lagt inn i eksempelbildene til Avinor, utover noen Dash-maskiner på fjernparkeringen, noe som vel neppe kan være endelig løsning.

Peppep
15-02-2013, 17:40
Kommer det lounge(r) på "nye" BGO?

SE-AER
15-02-2013, 18:11
Kommer det lounge(r) på "nye" BGO?
Med tanke på at det ikke engang finnes lounge på innenriksdelen av OSL så hadde det vært noe av et mirakel hvis det blir en lounge "nye" BGO. Det SKAL være kjipt å reise her...

Trdfly
15-02-2013, 18:25
For noen år siden var det planer om at SAS skulle ha en Lounge i innlandsdelen men nærme utland på Værnes, denne skulle være en light versjon av de man finner på CPH, OSL osv, denne skulle også samarbeide med KLM....så man skal ikke se bort ifra at SAS og kanskje noen andre har hadd ønske om dette under planleggingsfasen, hvem vet...kanskje det kommer en løsning i siste øyeblikk...

Hickok
16-02-2013, 11:36
Kommer det lounge(r) på "nye" BGO?

Kan jeg aldri tenke meg. Det evt. arealet blir nok en pølsekiosk i stedet, evt. en eller annen butikk. På BGO behandles passasjerer som kveg, og slik blir det nok fortsatt.

Speedbird
16-02-2013, 12:28
Pratet med en som er involvert i prosessen med utbyggingen på BGO som utrykte frustrasjon for en del av avgjørelsene som er tatt, f.eks.:
- Det blir ikke lagt fuel i bakken slik som på OSL (noe som ville redusert trafikken med store kjøretøyer på flyoppstillingsplassen, redusert sannsynligheten for skader (ettersom de mindre bilene er mer oversiktlige, tar mindre plass, etc.).
- Det blir ikke lagt ned 28VDC uttakk til mindre fly, - og man vil dermed fortsatt måtte kjøre GPU til mindre fly som krever dette.
- Det blir ikke lagt ned cabin-heater.
- Gatene bygges så trangt at det vil bli restriksjoner på oppstart og pushback på flere gater, - og dermed taper man muligheten til bedre trafikkavvikling.
- Det lages ikke oppbevaringsplass til traller og annet utstyr på gatene, - og man får mer transportkjøring med utstyr (og igjen økt belastning på miljøet og risiko for skader).

Som nevnt over - så er det synd de ikke gjør det skikkelig når de først skal investere så mye alikevel. Hva med å tenke litt lenger inn i fremtiden?

Vede
16-02-2013, 15:15
Det høres dessverre ut som typisk Avinor og utbygging.

ENGM RAMP
16-02-2013, 16:55
Det høres dessverre ut som typisk Avinor og utbygging.

Det er ikke tvil, det ER Avinor og utbygging det der er snakk om, og er ikke bare på den flyplassen at det skjer desverre

badsofa
20-02-2013, 19:54
Litt i offside fra ny terminal som det stort sett blir skrevet om, men satser på det er rett tråd.
Ser iflg avinor at det er ny restaurant som heter "Simply Good" på utland nå. Betyr dette at "Fjords Pub" er borte vekk? Er hvertfall fjernet fra avinor sine sider. Må i såfall si at den blir savnet (stedet ikkje utvalget ;) )

rkvalvaa
13-03-2013, 12:51
Neste år kan køene i sikkerhetskontrollen på Flesland bli redusert.
I løpet av året tyvstarter nemlig Avinor arbeidet med ny terminal på Flesland ved å bygge på det eksisterende flyplassbygget.

Når det står ferdig i løpet av 2014, betyr det økt kapasitet ved innsjekking og i sikkerhetskontrollen.

- Vi håper påbygget skal løse en del av de utfordringene vi har med dagens terminal, sier lufthavnsjef Adelheid Nes.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Flesland-bygger-ut-terminalen-2860784.html

Hickok
14-05-2013, 08:04
Ja, det var bra at de satte ned foten! TRD-prosjektet ble jo neddimesjonert pga. BGO, kanskje TRD får "tilbake" noen penger, slik at de får utvidete slik som de trenger, kapasiteten er enda mere sprengt en på BGO...

Nei, ingen tvil om at dette er bortkastede penger på BGO, ja. De har det jo mer enn godt nok som de har det.. :rolleyes:

Noen eksempler fra de siste par uker:
14. mai http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Ko-pa-Flesland-igjen-2896299.html
13. mai http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Lange-koer-pa-Flesland-2895648.html
12. mai http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lange-koer-pa-Flesland---igjen-2895367.html
06. mai http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Koen-sto-ut-doren-pa-Flesland-2891291.html

Dette er heller ikke noe unormalt, men ganske så normalt på søndager, mandager og fredager.

Hickok
16-05-2013, 16:19
Og diskusjonene fortsetter. Godt det ikke er så lenge til 2017, da..

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Farrest-sluser-pa-Flesland-2897685.html

Utflyttet
04-07-2013, 15:56
De som vil prate om mulige forsinkelser av utbyggingen tar det her:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=118900

Denne tråden forblir status på utbyggingen.

-A

Someone
31-08-2013, 10:36
Selv om pengene ennå ikke har blitt bevilget skal arbeidet og forberedelsene gå som normalt. Arkitektene har i hvertfall fått beskjed om å kjøre på.
Selv om utbygging ikke er så stor så skal kapasiteten i første fase blir på 7,5 millioner

Short Sandringham
10-09-2013, 17:44
Slik det ser ut nå vil BGO nå ca 6 mill + passasjerer i 2013. Pr 31 .08 har BGO 4 103 478 passasjerer . Dette innkludere riktig nok 167 820 som reiste offshor fra T2 . Med en vekst på 5 % pr år til den nye terminalen står ferdig vil BGO i åpningsåret ha 7,5 mill passasjerer i 2017. Her brukes det sansynligvis 4 milliarder ++ og vi er like langt . Fokus hos Avinor er nå kostnadskutt som sansyligvis går ut over bygningskvalitetene på den nye terminalen da Jens og co ikke ville gi Avinor mulighet til å finansiere utbyggingen.Det ville ikke overaske meg om det nå skjæres så dypt i kostnadene pga manglende finansiering at vi ender opp med et "papphus" av en ny terminal ! Hvor mye mer det ville kostet å bygge ut teminalen til 10 mill terminalpassasjerer vites ikke . Det som er helt sikkert er at det blir MYE dyrere å gjøre dette etter terminalen er åpnet .

Det er vel nå opp til Erna Solberg og redde BGO utbyggingen fra full katastrofe. Dette er jo en dame som kjenner problemene der ute så nå er det muligens et håp om at det kommer nok penger og terminalen bygges ut til 10 mill ...skjønt dette er vel mer ønsketenkning en realiteter.


BGO utbyggingen ser ut til å foregår etter et meget kjent norsk mønster. Hvorfor gjøre det skikkelig med en gang når man kan gjøre det stykkevis og delt med en lavere kvalitet en det som det burde ha hvert .At sluttregningen blir mye større en det den strengt tatt kunne ha blitt med en rasjonell utbygging ser ikke ut til å bekymre noen av de bevilgende myndigheter.Da er det etter det jeg kan forstå, mange blandt de ansvarlige til dd som ligger det an til livslangt medelemskap i det sagnomsuste Dusteforbundet !

Chriscross
06-10-2013, 10:17
Ser de har gjort om kjøremønsteret for biler på bgo nå. Jeg skal ikke forville meg bort på kiss & fly en søndagsettermiddag etter å ha sett opplegget de har laget. Kan en fortsatt parkere på korttid i parkeingshuset?

KLM 1200
06-10-2013, 17:49
Ser de har gjort om kjøremønsteret for biler på bgo nå. Jeg skal ikke forville meg bort på kiss & fly en søndagsettermiddag etter å ha sett opplegget de har laget. Kan en fortsatt parkere på korttid i parkeingshuset?

Dette gjorde de for nesten 2 uker siden :-)

toftos
07-10-2013, 13:11
Du kan fortsatt parkere inne i parkeringshuset :)

Peppep
08-10-2013, 20:31
Jeg sendte mail til Avinor om den kommende Fast Track-en som blant annet har vært omtalt på db.no (http://www.dagbladet.no/2013/06/06/tema/reise/flyplasser/fly/gardermoen/27540846/) og boarding.no. Vet ikke om det allerede er kjent, men der var det dårlige nyheter:

Hei.

Jeg ble positivt overrasket da jeg i sommer leste på Boarding.no at det skulle komme Fast Track på Flesland før nyttår (http://www.boarding.no/art.asp?id=54047).

Kan dere bekrefte at dette stemmer? Er det i rute?

Hei !

Kan dessverre ikke bekrefte dette. Vi vet at det er et ønske fra flyselskapenes side, men, p.g.a. plasshensyn, er det pr. i dag ikke mulig.

KLM 1200
08-10-2013, 20:42
Jeg sendte mail til Avinor om den kommende Fast Track-en som blant annet har vært omtalt på db.no (http://www.dagbladet.no/2013/06/06/tema/reise/flyplasser/fly/gardermoen/27540846/) og boarding.no. Vet ikke om det allerede er kjent, men der var det dårlige nyheter:

SVG har svart akuratt det samme da jeg sendte mail for noen måneder siden, i tillegg svarte de at det var så mange "status" kunder at det nesten ikke hadde vært forskjell...:)

Short Sandringham
17-12-2013, 22:27
.



I dag startet byggingen av et nytt inngangsparti på Flesland.
Slik skal Avinor korte ned køene på Flesland


http://www.fanaposten.no/nyheter/Slik-skal-Avinor-korte-Aned-koene-pa-Flesland-103738.html

Stone
17-12-2013, 22:47
Det trengs sikkert.... :p

Forøvrig synes jeg at denne artikkelen med informasjonsvideo angående kjøremønster fra Avinor er ganske grei:
http://www.fanaposten.no/nyheter/Endrer-kjoremonsteret-ved-flyplassen-103752.html

Desk pilot
24-03-2014, 15:23
Da ser det ut som Flesland kan være fullfinansiert. Avinor senker utbyttekravene noen år fremover.

I praksis innebærer forslaget at det for regnskapsårene 2014- 2017 tas utbytte på 50 prosent for resultat opp til 1 milliard kroner og at det ikke tas utbytte for resultat som overstiger dette.

- Det vi gjør i stedet for å gi to milliarder til Flesland, er å si at vi ikke tar mer enn 50 prosent utbytte. Dermed kan Flesland fullfinansieres og utbyggingen kan fortsette uten å stoppe opp, sier fraksjonsleder Eiler Macody Lund (Frp).


http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Na-blir-Flesland-fullfinansiert-3084200.html

OttoL
24-03-2014, 19:49
Så bra, noe annet hadde vel vært idiotisk.


Så i morges at de hadde bygget noe fremfor utgangen fra utland, uten at jeg helt forstod poenget. Gir vel en mening på sikt. La også merke til at noen slet med innkjøringen til parkeringshuset, men det var vel ikke så overraskende siden 95% av de som kjørte til Flesland før veimønsteret ble lagt om la seg i den venstre filen istedenfor den høyre i siste rundkjøring.

Someone
21-05-2014, 17:40
Da var i hvertfall grunnsteinen lagt

http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?LA_NED_GRUNNSTEIN_FOR_TERMINAL_3_P%C5 _FLESLAND&id=181-165184
Statsminister Erna Solberg la onsdag ned grunnsteinen som markerer at utbyggingen av Terminal 3 ved Bergen lufthavn Flesland er i gang

LCH
21-05-2014, 18:03
Så bra, noe annet hadde vel vært idiotisk.


Så i morges at de hadde bygget noe fremfor utgangen fra utland, uten at jeg helt forstod poenget. Gir vel en mening på sikt.

Det nybygget er vel ny og større midlertidig sikkerhetskontroll, så vidt jeg har forstått?

BGOflyer
21-05-2014, 23:01
Nybygget skal brukes også når nye terminalen er klar. Men skal midlertidig inneholde blant annet sikkerhetskontroll ja...

Mjolnir
22-05-2014, 00:08
Terminal 3? :drunk:
Er det jeg eller Avinor som trenger et tellekurs?

Scandinavian
22-05-2014, 00:33
Du. ;) Flesland har to forskjellige. En for helikoptertrafikk og en for resten.

Short Sandringham
03-06-2014, 21:56
Webkamera fra byggegrop T3 Bergen lufthavn, Flesland

http://www.avinor.no/lufthavn/bergen/omoss/_webkamera

Peppep
05-06-2014, 11:38
Jeg sendte mail til Avinor om den kommende Fast Track-en som blant annet har vært omtalt på db.no (http://www.dagbladet.no/2013/06/06/tema/reise/flyplasser/fly/gardermoen/27540846/) og boarding.no. Vet ikke om det allerede er kjent, men der var det dårlige nyheter:

Er det noe nytt her? Fikk som nevnt over negativt svar fra Avinor i oktober, men på SAS.no står det nå:

Fast Track i Norge
Fast Track gjør det å reise fra noen av Norges lufthavner enda enklere og mer effektiv. I Oslo finner du Fast Track allerede i dag, Trondheim og Stavanger er klar for åpning - og vi kan avsløre at Bergen lufthavn Flesland ønsker en Fast Track velkommen i løpet av året.
http://www.sas.no/alt-om-reisen/pa-flyplassen/fast-track/

Fast Track på SVG og TRD er rimelig nytt, så når de blir nevnt samtidig vil jeg tro at informasjonen er oppdatert. Har noen hørt/lest noe?

737-405
05-06-2014, 11:47
Trodde Fast Track på BGO skulle stå klart når det nye inngangspartiet åpner? Noen som vet når inngangspartiet er ferdig :)?

Peppep
05-06-2014, 12:08
Trodde Fast Track på BGO skulle stå klart når det nye inngangspartiet åpner? Noen som vet når inngangspartiet er ferdig :)?
Trodde det var flere vanlige sluser som kom der, har ikke sett noe annet nevnt. Men det hadde vært gledelig nytt.

Inngangspartiet skulle være ferdig i mai, men vet at de jobber med ferdigstillelse denne og neste uke. Vet ikke når det åpner.

La inn en god porsjon optimisme og spurte SAS-chatten om de hadde mer informasjon.

Malin: Nej tyvärr har vi ingen information om när det ska bli klart.
Du skrev: Ok, ikke noe estimat heller?
Malin: Nej inte som vi vet just nu

Peppep
05-06-2014, 12:48
Kunne noen med EBG/-D/-P ha sendt mail til den dedikerte mailen med spørsmål om avklaring? Har ikke slikt som EBS. :p

737-405
05-06-2014, 12:49
Kunne noen med EBG/-D/-P ha sendt mail til den dedikerte mailen med spørsmål om avklaring? Har ikke slikt som EBS. :p

Jeg sender gjerne en e-post for å spørre, Peppep :-)

CRJ900
05-06-2014, 17:36
I en nylig artikkel fra ba.no nevnes det at problemene i sikkerhetskontrollen skal bli bedre om to uker. Usikker på om det er en pekepinn på nytt inngangsparti.

Peppep
05-06-2014, 19:51
Jeg sender gjerne en e-post for å spørre, Peppep :-)
Strålende. :)

I en nylig artikkel fra ba.no nevnes det at problemene i sikkerhetskontrollen skal bli bedre om to uker. Usikker på om det er en pekepinn på nytt inngangsparti.
Finner ikke artikkelen, men det høres lovende ut. Vil tro at det er pga inngangspartiet da, det nye målet for ferdigstillelse av selve tilbygget skal være 12. juni. Så går det fort noen dager for å få på plass utstyr, innsjekkingsautomater osv. Er spent på om fast track åpner samtidig med resten hvis det er der den skal komme.

CRJ900
06-06-2014, 17:19
Bergens Tidende skriver om hvordan køene i sikkerhetskontrollen på Flesland skal bli bedre: Torsdag åpner et nytt tilbygg med to nye sikkerhetssluser på Flesland. - Da blir det mindre kø, sier lufthavndirektør Aslak Sverdrup. (http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Na-skal-koene-pa-Flesland-krympes-3134016.html#.U5HbYrFBuUk)

Og der ble det litt mer info på hva som skjer med sikkerhetskontrollen.

Chriscross
12-06-2014, 08:49
De skrøyt vel på seg åpning i dag, men det blir i tilfelle senere i dag for det var full byggeplass 0730. Skal fly 19.00 så kanskje ny sikkerhetskontroll kan testes da.

Gandalf
12-06-2014, 09:06
Formell åpning er fredag (i morgen) klokken 12:00.

mvh,

Sykkelthor
13-06-2014, 16:57
Åpen i dag. Nå kl 1650 var det 10-15min kø, men om det er fordi alle vil prøve den nye aner jeg ikke.. Hett tips er å sjekke inn på mobil og drite i bagasje for trappen opp er like innenfor døren.

Rettelse: jeg var vist bare sist i køen fra flybussen. 0min kø bak meg. Bedre kan det knapt bli :-)

http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=37025&stc=1&d=1402671347

Flight Cancelled
13-06-2014, 17:01
Er det snakk om en fasttrack av og kun for SAS, eller en i regi av flyplassen hvor også f.eks. KLM og BA vil kjøpe seg tilgang til status/business-pax?

Sykkelthor
13-06-2014, 17:14
Åpen for alle, i hvert fall enn så lenge.

Someone
17-06-2014, 14:26
Ja, da må anbudet på bygging av terminalen en tur innom retten, så spørsmålet er hva det skaper av forsinkelse

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/06/16/Bygg-og-anlegg/anbudskonflikt-bremser-utbygging-p-flesland
Veidekke tapte konkurransen om å få bygge nytt terminalbygg på Flesland til 700 millioner kroner. Utbyggingen blir nå forsinket av at Veidekke tar saken til retten.

CRJ900
17-06-2014, 15:39
Åpen for alle, i hvert fall enn så lenge.

Evt lukket for alle. Det var tilfellet mandag morgen kl 0600. Kø ned trappen og etterhvert ut av terminalen...

Someone
02-07-2014, 23:51
Ja, da må anbudet på bygging av terminalen en tur innom retten, så spørsmålet er hva det skaper av forsinkelse

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/06/16/Bygg-og-anlegg/anbudskonflikt-bremser-utbygging-p-flesland

Med fare for en eventuell anke så tapte Veidekke i retten så da bør vel utbyggingen kunne fortsette

http://www.tu.no/samferdsel/2014/07/02/veidekke-tapte-rettssak-om-flesland-utbygging
Veidekke gikk rettens vei da selskapet tapte anbudet om å bygge ny flyterminal på Flesland. Men Avinor gjorde ingenting feil i prosessen, konkluderer Oslo byfogdembete.

badsofa
31-03-2015, 18:11
Ser Avinor nå har sendt ut invitasjon til tilbudskonkurranse på servering og butikk på T1, (1 areal) T2 (2 areal) og nye T3 (21) areal.

Interessant å se hva som dukker opp til slutt, om det blir noe nytt og særegent.
Eller om det stort sett blir kopi av det som er av butikker og serviringssteder som er på t.d. OSL.

LN-AFG
01-04-2015, 08:40
Noen som vet om det er tegnet inn noen lounger på den nye terminalen?

SBT
24-04-2015, 12:42
Ser at BGO noe overraskende har tegnet kontrakt med et kinesisk firma på flybroer.

hlorange
24-04-2015, 13:32
Sikkert samme kinesiske firma som har levert til Aena i Spania (spanske utgaven av Avinor)

BGOflyer
24-04-2015, 14:30
Det er kommet opp en god del store dragere i nordenden av bygget nå. Vanskelig å se fra bildet i linken under, men det starter å ta form! https://avinor.no/konsern/flyplass/bergen/utbygging/Framdrift/

Gandalf
04-05-2015, 14:49
Åpningsdagen for T3 er nå bestemt, Torsdag 17 August 2017.

Nedtelling: https://saas.avinor.no/NedtellingT3/

Mvh,

LN-AFG
19-09-2015, 13:07
Nye bilder fra utbyggingen.

http://e24.no/naeringsliv/se-bildene-slik-blir-nye-flesland/23527591

Se bildene: Slik blir «nye» Flesland Eksklusivt innblikk i den nye terminalen. Se alle bildene fra Flesland-byggingen i billedgalleriet.

rkvalvaa
14-10-2015, 17:34
I dag hadde BT en ny video fra Flesland i forbindelse med kranselaget :-)

http://www.bt.no/tv/#!/video/101782/slik-blir-nye-flesland

Someone
22-10-2015, 10:33
Avinor har fått lån på 200 millioner Euro fra den Europeiske Investeringsbanken for byggingen av BGO

http://www.eib.org/infocentre/press/releases/all/2015/2015-235-eib-boosts-expansion-of-bergen-airport.htm?lang=-no
Den europeiske investeringsbank (EIB) har gitt et lån på 200 millioner euro til den norske flyplassoperatøren Avinor AS, til utvidelsen og oppgraderingen av Bergen lufthavn, Flesland.

Someone
08-12-2015, 12:31
Endel relativt ferske bilder i denne reklameartikkelen på tu.no

http://www.tu.no/prosjekter/2015/11/26/nye-bergen-lufthavn-tar-form
Det vokser i disse dager fram en topp moderne flyplass på Flesland, der man bokstavelig talt har flyttet fjell for å lage en bedre og mer effektiv flyplass.

TrondD
23-02-2016, 14:57
Disse får servere på nye Bergen lufthavn

http://www.dagligvarehandelen.no/2016/disse-far-servere-pa-nye-bergen-lufthavn

Disse serveringsstedene vil være på plass ved åpningen: Fiskeriet, Bølgen og Moi, Joe & The Juice, Espresso House, Altitude, Starbucks, Northland, Upper Crust og O’ Learys.

Totalt blir det fire kiosker på Flesland; Narvesen, Deli de Luca, 7 Eleven og Point.


Trond

sexten
23-02-2016, 16:49
- Mange klager på at flyplassmat er dyrt. Hvordan blir prisnivået?

- Utgangspunktet er at prisene ikke skal være høyere enn utenfor flyplassområdet. Vi kommer til å ha kontroller flere ganger i året for å påse dette.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Flypassasjerenes-nye-hverdag-3548514.html

Ho lovar med andre ord prisar som er lågare enn per i dag (dagens prisar er langt høgare enn utanfor flyplassområdet, med unntak av kioskane). Det kan jo bli interessant å fylgja opp.

Losse
23-02-2016, 17:57
Noen som vet hvordan det blir med evt lounger?

Utenbys
24-02-2016, 03:15
Noen som vet hvordan det blir med evt lounger?

Tror du må smøre deg med tålmodighet. T2 bygges om til ren internasjonal-terminal og når det er ferdig så vil der nok også være lounge. Men det arbeidet begynner jo ikke før T3 er i drift. Kan ikke huske å ha lest noe om lunge på T3. Men håper jeg husker feil.

Chriscross
24-02-2016, 08:54
Blir den gamle terminalen ren utenlands vil jo den ha nesten flere broer enn den nye?

vbirk
01-03-2016, 15:23
Da var plangrunnlaget til Nasjonal Transportplan ute, og det ser nokså uvisst ut mht. ny rullebane i Bergen:

"Avinor har gjennomført en ny vurdering av behovet for rullebanekapasitet ved Bergen lufthavn,
Flesland med basis i en ny trafikkprognose fra januar 2015. I denne er det lagt til grunn en svakere
trafikkvekst og en annen sammensetning av flytyper enn i tidligere prognoser. Behovet for en rullebane
2 er derfor forventet å inntreffe først i 2040. For å ivareta lufthavnens betydning også i framtiden er det
viktig å sikre arealer for en rullebane 2."

http://www.ntp.dep.no/Nasjonale+transportplaner/2018-2029/Plangrunnlag/_attachment/1215451/binary/1093521?_ts=15323e2abb8

Utenbys
02-03-2016, 06:40
Hmm, finner ikke kilde til min påstand om at når T3 er ferdig driftsatt vil T2 bli ombygget til å være dedikert utland. Kanskje noen andre har en kilde, eller kanskje jeg tar feil?

Rekker ikke å lese NTP-utkastet akkurat nå. Men syns artikkelen til Fanaposten var litt mangelfull på oppsummeringen.

Hvis påstand om at trafikkveksten ikke er større enn at en rullebane, med flytting av helikopter og fiksing av en sving etc, vil være tilstrekkelig til å håndtere hele trafikkveksten i all overskuelig fremtid så vil vel utslipp relatert til rullebane 2 være null (utslipp fra bane 1 som teoretisk har kapasitet til alle flyene reduseres tilsvarende til utslipp som øker på bane 2). Med mindre det diskuteres utslipp fra anleggsperioden, ikke utslipp fra flyene som skal bruke banen.

Det er naturligvis riktig å diskutere behovet for rullebanen før spaden går i jorden. Å argumentere med a rullebanen fortrenger boliger blir litt underlig da Ytrebygda bydel nå (og også etter at bytrikken er kommet på skinner) har dårlig kapasitet på vei og svært dårlig busstilbud så spørs det om det er et fornuftig område å fortette uansett.

Det er også riktig å tenke på samvirke med nabobyer og effekten av å knytte regionen tettere sammen med fergefri europavei. Skulle ønske noen gjorde mer av det i diskusjonen om godshavn som det umulig kan være hensiktsmessig å bygge på Flesland. Det sagt så har infrastrukturprosjekter på den skala som fergefri europavei har en tendens til å kreve noen tiår med diskusjon og vissvass etter faktisk utbyggingsvedtak før utbygging starter. Så hvis en hypotetisk får et vedtak i 2020 (optimistisk) så er det anleggstart i 2040 og offisiell åpning 2050. Og i 2050 må vel den etterlengtede flyvebilen være allemannseie?

vbirk
04-05-2016, 10:55
Mye leven i Bergen om lokasjon av ny godsterminal. Et forslag går ut på å ofre areal som Avinor vil ha til rullebane 2 på BGO. Det hevdes at LGW klarer 31 mill pax på 1 bane, mens BGO har 6.

Dere som vet-- det må være noe som halter i denne sammenligningen LGW/BGO? Er det helikoptertrafikken? At fly type WF beslaglegger mye kapasitet pr. pax? Topografiske forhold? Annet?


http://www.fanaposten.no/incoming/Venstre---Rullebane-2-alternativet-er-klart-best--462220.html

RedLine
04-05-2016, 13:27
LGW har jo ikke vinter OPS og når de får litt snø så faller jo alt i sammen. BGO er ikke akkurat det stedet i Norge med mest snø, men det er uansett umulig å sammenligne med LGW. Det er samme grunn som gjør at OSL vil ha tre baner.

vbirk
04-05-2016, 13:45
LGW har jo ikke vinter OPS og når de får litt snø så faller jo alt i sammen. BGO er ikke akkurat det stedet i Norge med mest snø, men det er uansett umulig å sammenligne med LGW. Det er samme grunn som gjør at OSL vil ha tre baner.

Kan dette stemme?

Om man har problemer ved store snøfall med å holde én rullebane åpen, hva hjelper det å ha to?

Avinor nevner heller ikke snøfall som begrunnelse for rullebane 3 i dokumentet "OSL masterplan 2012-2050". Derimot skriver de:

"Ved behov for mer enn 90 planlagte bevegelser med rute- og charterfly i topptimene, vil det bli behov for en tredje rullebane. Dette vil etter prognosene inntreffe ved ca. 35 millioner passasjerer og rundt år 2030."

https://avinor.no/globalassets/_oslo-lufthavn/om-oslo-lufthavn/om-oss/rapporter/masterplan_2012-2015.pdf

RedLine
04-05-2016, 13:59
Kan dette stemme?



Om man har problemer ved store snøfall med å holde én rullebane åpen, hva hjelper det å ha to?

Du kan stenge en for brøyting mens du har den andre åpen for trafikk, når den ene er ferdig brøytet så flytter du trafikken over på den andre mens du brøyter neste.... så da klarer du å holde trafikken i gang kontinuerlig i stedet for å måtte sende trafikk i holding fordi den ene rullebanen som er, er stengt for brøyting. Det sier vel seg selv....

vbirk
04-05-2016, 14:12
Du kan stenge en for brøyting mens du har den andre åpen for trafikk, når den ene er ferdig brøytet så flytter du trafikken over på den andre mens du brøyter neste.... så da klarer du å holde trafikken i gang kontinuerlig i stedet for å måtte sende trafikk i holding fordi den ene rullebanen som er, er stengt for brøyting. Det sier vel seg selv....

Tja, mulig det. Ved større langvarige snøfall har jeg inntrykk av at problem 1 er at de ikke rekker rydde hele banen før det er på'an igjen. Det å rydde en bane for snø "som ligger rolig" tar jo ikke all verdens tid. 15 minutter på Værnes. Og da BGO var stengt noen timer for snørydding siste gang 24. februar hadde det vel ikke gjort saken bedre med to baner. Hva vet jeg. Men okkesom så nevner altså ikke Avinor snørydding som et moment for rullebane 3 på OSL. Heller ikke nevnt i Norconsults rapport som ble utarbeidet på oppdrag av Regjeringen.

http://www.ba.no/nyheter/flytrafikk/samferdsel/flesland-tatt-fullstendig-pa-sengen-av-snovar/s/5-8-286717
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/sd/vedlegg/luftfart/osltredjerullebane.pdf

Someone
18-08-2016, 09:21
Ser ut som tingene er i rute for åpning om et år

http://www.bygg.no/article/1284168
– 17.august 2017 får vestlendingene endelig den flyplassen de fortjener, med kapasitet nok til å bidra til utvikling i regionen, sier lufthavndirektør Aslak Sverdrup. Utbyggingen er i rute

Ser også det er mulig melde sin interesse som testere av den nye terminalen
Vi skal gjennomføre over 3000 tester, og så skal vi ha generalprøver for de forskjellige områdene. Til stresstestene trenger vi frivillige test-passasjerer. Det er allerede nå mulig å melde sin interesse til T3@avinor.no.

econ
18-08-2016, 10:49
Her er video av den nye terminalen

Ser veldig bra ut

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-blir-nye-Flesland-3646833.html

eriwe737
18-08-2016, 16:46
Takk for tipset om at det er mulig å melde sin interesse som test-passasjer :-) Så får vi se da om de vil ha en innflyvende Trønder med i testene.

7731
19-08-2016, 12:30
Har vært på BGO etpar ganger, men det noen som vet hvorfor man velger det gamle bygget som utenlandsterminal? Virker rart på meg, men det er gjerne fordi den er større?

Hickok
20-08-2016, 07:48
Har vært på BGO etpar ganger, men det noen som vet hvorfor man velger det gamle bygget som utenlandsterminal? Virker rart på meg, men det er gjerne fordi den er større?

Fordi den er mindre, og mesteparten av trafikken er innenlands? OSL, SVG og TRD har vel alene langt større passasjertall enn hele utenlandstrafikken til sammen.

7731
20-08-2016, 09:55
Fordi den er mindre, og mesteparten av trafikken er innenlands? OSL, SVG og TRD har vel alene langt større passasjertall enn hele utenlandstrafikken til sammen.

Er mulig det, da har jeg lært noe idag og, takk skal du ha.

Trdfly
21-08-2016, 15:12
Det har nok også litt med å gjøre at alle skal innom innlandsterminalen, men kun reisende til utlandet skal innom utlandsterminalen ... altså skal flest mulig få "muligheten" til å bruke de nye arealene.

Someone
09-11-2016, 14:11
Da skal man være ferdig med selve byggefasen

http://www.bygg.no/article/1293421
Avinor markerte overgang fra byggefase til monteringsfase for tekniske anlegg i det nye terminalbygget på Bergen lufthavn Flesland med lunsj i T3 for 600 personer

B767
10-11-2016, 12:10
Lurte på hvor skal småfly parkere på innlandsdelen?? Widerøe feks.

OttoL
10-11-2016, 13:32
Lurte på hvor skal småfly parkere på innlandsdelen?? Widerøe feks.

Tipper det blir mer bussing.

Stone
21-04-2017, 17:36
Så var Bybanen klar det siste stykket til Flesland.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/-Fest-for-ny-holdeplass-pa-Flesland-333553b.html

petter380
22-04-2017, 17:04
Hvert 5. min som regel - bedre enn flytoget/NSB til sammen på frekvens ;) tenker å teste mandagsmorgen [emoji41]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

real norwegian
22-04-2017, 18:44
44 minutt på 18 km frå sentrum til Flesland, er vel lang reisetid

Scandinavian
22-04-2017, 18:55
Men for eksempel reisende som skal til oljeselskapene får en kjapp og billig reisevei til kontorene sine på Kokstad. Vil tro taxinæringen vil merke en del nedgang hos den gjengen. I hvert fall i disse sparetider.

Studenter og andre andre med busskort for Bergen har jo bybanen til Flesland inkludert i prisen, og skal du ikke helt inn til sentrum er det stor sannsynlighet for at du sparer mye tid på å ta banen i stede for flybussen.
37kr i forhold til 100kr er tross alt litt forskjell også.

Sykkelthor
22-04-2017, 19:01
Og alle som bor i nærheten av Nesttun hvor flybussen ikke en gang går. Men det er jo relativt tåpelig at den ikke går tidlig nok til at man rekker de tidligste flyene

petter380
24-04-2017, 08:55
Dæven så fint området rundt Bybanen er på den nye terminalen. Ble nesten litt stolt der jeg gikk av og rundt/opp og bort til den gamle terminalen. Bruker kanskje 10-15 min mer med Bybanen enn taxi, og det går helt fint for min del. Gjelder bare å ikke ha de aller tidligste flyene ettersom Bybanen begynner for seint som Sykkelthor nevner over. Dvs. 0700 istedenfor 0610 til Oslo om mulig [emoji28][emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Utenbys
24-04-2017, 10:21
Var ute og tittet litt i går. Det ser veldig fint ut. Gleder meg til hele stasen åpner i august.

For mange som bor i nærheten av traseen vil nok ikke noen minutter ekstra sammenlignet med drosje bety mye. Og mange vil nok levere og hente sine kjente og kjære f.eks. på Nesttun heller enn ute på Flesland. Så noe reduksjon av biltrafikk er nok å forvente, hvilket er positivt også for de som ikke bor slik at Bybanen kan anvendes.

Taxinæringen vil nok kanskje merke litt reduksjon i påtrykket utenom rushtiden. Bybanen er jo rimelig fullastet i rushtiden så mange vil nok fortsatt betale for å slippe å skvise seg selv og koffert inn på proppfull trikk. Og grunnet den lange reisetiden til sentrum vil det nok fortsatt være et market for flybussen.

Og for min egen del, som bor i Gravdal, er det bil og taxi som gjelder. I følge Skyss sin reiseplanleggar er minste mulige reisetid 57 minutt og lengste 1 time og 18 minutt. Flybuss er det smått med i nabolaget. Med bil tar det cirka 15 minutt.

vbirk
24-04-2017, 10:44
En av de største fordelene med banetrafikk er jo at den i prinsippet fjerner usikkerhetsmomentet som vei/gatetrafikk innebærer, særlig i rushtiden f. eks. Lagunen-BGO og v/v. (Jeg vet at mange NSB-pendlere brenner inne med kommentarer om forsinkelser, men i prinsippet. Bybanen har stort sett tikket og gått som den skal.) Dette vil i det minste for meg veie opp for mye av ulempen med lengre reisetid.

Men som Sykkelthor sier--- med første ankomst til lufthavnen 06:28 så nytter det ikke å ha tidligste flyene ut. Selv for 07:00-avgangene skal man vel ikke være så hysterisk anlagt selv om man kun reiser med håndbagasje.

Tjab
28-04-2017, 18:44
Testet bybanen fra Kokstadflaten til Flesland nå. Fungerer bra dette.
Nye terminalen ser fin ut å.

Scandinavian
09-05-2017, 13:50
Og nå har vi fått bokstavgater på Flesland.

http://www.bt.no/data/direkte/2017/trafikken-direkte/?liveblogPinnedItem=111498
Fra og med i dag, 9. mai, innfører Flesland bokstaver som en del av gate-nummereringen. Dette er en del av forberedelsene til at Avinor åpner ny terminal 17.august 2017.

Innlands-gatene får enten en C eller D foran gate-nummeret. D er gatene etter sikkerhetskontrollene på innland (gate 24-32), og C er gatene til flyvninger på kortbanenettet (gate 33-35).

Utlandsgatene får en E eller en F, avhengig av om avgangen skal til et Schengen-land. I den nye terminalen vil alle gatene få en B foran gate-numrene.

Tallene på gaten blir som før. I følge Avinor er en av fordelene med bokstavmerking at det blir lettere å skille mellom inn- og utlandsgater.

- Noen av gatene benyttes nå vekselvis som innlands- og utlands gate, og har i dag samme nummer. Dette har vært forvirrende og vi har lenge ønsket å gå over til et bedre og mer forståelig system.

havard
13-08-2017, 13:25
Det nærmer seg åpning av den nye terminalen. Førstkommende torsdag er dagen vi reisende bergensere ser fram til. :)

Ser ikke ut som det har blitt postet før, men Avinor har lagt ut detaljerte kart over terminalen på sine hjemmesider:
https://avinor.no/konsern/flyplass/bergen/utbygging/velkommen-til-flesland/kart

Jeg får ikke prøvd fasilitetene før i slutten av måneden, men gleder meg til bedre kapasitet og plass, café lounge og flere spisesteder.

Er det noen av dere som har vært med på testene til Avinor, eller sett anlegget før åpning?

Chriscross
13-08-2017, 15:20
Hadde tydeligvis siste ankomst for mitt vedkommende til gamle bgo i går. De har såvidt startet med noen flytteforberedelser, blant annet er bordene tatt bort foran sikkerhetskontrollene i fast track.

Skal de bruke dagens terminal slik den er for utenlandsreiser, eller setter de igang med større ombygginger med en gang? Stusser også på at det vel bare er 6 gater på nye terminalen, og vel fem på den gamle terminalen.

Ser fra kartet at dagens innenlandsgater vil fungere som fleksigater i fremover.

LN-AFG
14-08-2017, 01:33
Har spurt direkte på epost om hvordan utenlandsdelen blir og fikk bare "vent å se" til svar. Har derimot hørt at det er bestilt ståldragere og hyrt inn folk til å legge lokk over det man i dag kan kalle atriumet i nåværende terminal. Dvs at gulvarealet vil gå opp betraktelig i utenlandsdelen.

Mistenker også at vi vil se en del flex gater i nåværende terminal, slik at de også kan brukes som innenlandsgater.

Scandinavian
14-08-2017, 01:54
Når jeg var på omvisning tidligere i år så ble det fortalt at de skal legge gulv over hele gate nivået i dagens terminal, slik at man får et ganske mye større areal. Og det skal pusses skikkelig opp på sikt. Alt etter hvor mye penger de får til prosjektet.

Det legges også opp til mye bruk av kombigater ved peak. Slik man ser på kartet til havard.

Sykkelthor
17-08-2017, 05:39
Da var dagen her! Ingen tilløp til panikk da jeg subbet gjennom i 5:15-tiden, men det slo meg at security virket veldig liten. Spent på om den klarer å ta unna i de travleste periodene..! Ellers er loungen et hyggelig tilskudd, og sammenlignet med caféloungen på Værnes (som er eneste sammenligningsgrunnlag jeg har) virker den nye på Flesland større og mer luftig. En liten strek i regningen er plasseringen som er så langt bort fra alt som man kan komme, men hvis man skulle ha litt tid å slå ihjel er det helt klart et OK sted å sitte for en kopp kaffe.

Someone
17-08-2017, 08:22
En del bilder i artikkelen her:

https://www.tu.no/artikler/bli-med-inn-pa-nye-flesland/403715

Gleder meg til å teste den om 5 uker

roger
17-08-2017, 08:31
En del bilder i artikkelen her:

https://www.tu.no/artikler/bli-med-inn-pa-nye-flesland/403715

Gleder meg til å teste den om 5 uker

Ser jo betydeleg betre ut! Er eit løft for AVINOR å få ny terminal på OSL og BGO same året! Skal sjekkast ut i november, dette.

MountainDew
17-08-2017, 22:29
Her er artikkelen fra Bergensavisen. Var innom på privat omvisning nu på søndag. Veldig flott :up:

https://www.ba.no/nyheter/luftfart/reiseliv/ventetiden-er-over-pa-flesland-helt-fantastisk/s/5-8-633021

RescueMe
17-08-2017, 22:44
Noen som vet når ombyggingen av gamle terminalen vil være ferdig?

Speedbird
18-08-2017, 00:07
Hadde tydeligvis siste ankomst for mitt vedkommende til gamle bgo i går. De har såvidt startet med noen flytteforberedelser, blant annet er bordene tatt bort foran sikkerhetskontrollene i fast track.

Skal de bruke dagens terminal slik den er for utenlandsreiser, eller setter de igang med større ombygginger med en gang? Stusser også på at det vel bare er 6 gater på nye terminalen, og vel fem på den gamle terminalen.

Ser fra kartet at dagens innenlandsgater vil fungere som fleksigater i fremover.

Dagens terminal - eller "satelitten" som den heter hos oss, vil bli brukt til både utland og innland. Vi har delvis startet på noen ombygginger i terminalen, og det er i forbindelse med kombi-gatene - hvor vi åpner og lukker terminalen i segmenter og flytter toll-skillet.
Det er en del områder som blir pusset opp i forkant av sykkel-vm, men ingen større ombygginger starter før da.

Totalt har vi ti broer på satelitten og seks på T3 - men bro 22 vil bli revet i vinter, da vi ikke har plass til å ha fly på både 22 og 20 samtidig. 22 vil som bro 21 (som vi rev i 2016) bli en bussgate.
Teknisk sett har vi 24 gater, men noen av dem (f. eks. 34/35 og 15/16) kan ikke brukes samtidig siden de bruker samme gangvei.

Som enkelte har nevnt så vil artiumet i midten av satelitten få en ny etasje. Vi skal lage en dekke på samme nivå som dagens andre etasje - så til 2019 håper vi på å kunne åpne flere butikker og restauranter (muligens ny lounge) på det nivået.

Som jeg har sagt til mange kollegaer og kunder i dag, - gratulerer med dagen! :D

KnutW
18-08-2017, 00:58
Bare å gratulere Flesland med den store dagen. På høy tid og vel fortjent, det har vært trangbodd der de siste årene.

Så får vi håpe bybanen kan få seg en ekspresstrasé gjennom Fyllingsdalen og noen tunneler en gang i ikke så alt for fjern fremtid og bruke 15 minutter til sentrum...

Utenbys
18-08-2017, 15:25
Ja dette er stas. Det er blitt veldig fint og når T2 også blir ferdig rustet opp så blir det virkelig en flyplass som er dimensjonert for antall reisende.

Flott ny terminal og alt fungerer tilsynelatende knirkefritt.
Jeg hadde domestic-avgang fra T2 i dag. Etter en titterunde på T3 gikk da turen gjennom over til T2 der en kommer inn der fast-track-security befant seg før T3 åpnet. Ankomst på T3 skal testes om noen timer.

slankebrusmannen
18-08-2017, 18:49
Flott ny terminal og alt fungerer tilsynelatende knirkefritt.


Tilbakemeldingen fra en kollega etter å ha vært gjennom var klar (dog med et glimt i øyet, så smurt på): -Skandale. Og: -Det var bedre før!

Problemet var at det visstnok er for få toaletter på ankomst (noe Avinor burde greid å unngå etter at de gjorde det samme på Gardermoen), noe som medførte kø der bare av ankomst av et ikke helt full Norwegian-fly.

Så er det jo selvsagt blitt fryktelig langt til enkelte parkeringsplasser, men det er jo bare sånn det er og ordner seg nok litt etterhvert som man blir vant til hvor man kan gå.

Sykkelthor
18-08-2017, 20:05
Man blir jo sluppet rett inn i terminalen fremdeles, så det er jo ikke færre toaletter enn tidligere i hvert fall? Synes det er verre at skiltingen er helt på tur. I dag dro jeg med meg en full 737-700 feil vei fordi jeg gikk først og i all min naivitet trodde at ut ikke var sperret av provisoriske lettvegger (og alle andre fulgte etter meg som om jeg var en eller annen bjellesau). I tillegg kom baggen min helt forbanna sist på båndet, selv med oransje lapp. Er det rart man drikker..?

slankebrusmannen
18-08-2017, 23:02
Man blir jo sluppet rett inn i terminalen fremdeles, så det er jo ikke færre toaletter enn tidligere i hvert fall?

Så vidt jeg forstod mente han i ankomsthallen, altså i området ved bagasjeutleveringen (eller eventuelt etterpå). Selv har jeg ikke vært der ennå.

LN-AFG
18-08-2017, 23:11
Var jo vist noen tegninger for terminalen for i fjor eller enda lengre siden, der vi var flere som kommenterte at dette minnet sterkt om de berømte toalettene på Gardermoen som er alt for små og underdimensjonerte. Skal opp å se meg rundt på søndag før snuten settes mot Amsterdam.

Someone
18-08-2017, 23:20
Finnes det noen tegninger hvordan den gamle terminalen (T2) blir seende ut etter den er ferdig ombygget?

Speedbird
30-08-2017, 00:37
Finnes det noen tegninger hvordan den gamle terminalen (T2) blir seende ut etter den er ferdig ombygget?

Nei - skisseprosjektet blir avsluttet denne uken, og så går det litt tid før vi har endelig plan klar.
Men store endringer blir det helt klart - det vi vet til nå er:
- Artiumet i første etasje får en ny etasje.
- O'Learys (feil skrevet kanskje?) åpner der hvor Millibar lå tidligere, og får en del plass østover mot gamle Peppes/La'Baguette. (8. september).
- Upper Crust åpner i gamle sikkerhetslusen. (20. oktober).

Ellers er broene på T2 etterhvert modne for utskiftning, men det vil bli tatt stegvis. Det er ingenting konkret eller offisielt enda (men ryktene snakker om to broer i året fra 2018 av - dog er dette rykter..).

Someone
24-09-2017, 18:57
Hva skal det blir der inngangen var før? Akkurat nå er det jo bare gravemaskiner som holder på fjerne asfalten

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170924/acc1f9e565d689d2f0d58e9066b53bc1.jpg

Starling
24-09-2017, 19:21
Det skal bli kjørevei og flyside.

OttoL
27-09-2017, 13:52
Jeg lurer på om noen som jobber på flesland har forsøkt maten på Bølgen og Moi. Det er faktisk noe av det j**** jeg noensinne har smakt. Heldigvis kunne jeg la jobben ta utlegget men gud bedre meg. Flyplassmat er og blir det samme som før på Flesland, dyrt og kjipt.

Ellers vil jeg anbefale alle som drar utenlands fra BGO å holde seg i innrenriksdelen så lenge som mulig. Ser rett og slett ikke ut etter at man kommer gjennom tax-free butikken. Veldig lite sitteplasser. Der O`Learys ligger er det ikke noen vinduer, og belysningen er enda ikke på stell så det er rett og slett ganske mørkt og kjipt. Alt av sitteplasser på den tidligere kafeen ved utland er tatt vekk. Antar at dette kommer seg med stundom.

Blir overveldet over hvor fin den nye terminalen er hver gang jeg kommer inn døren. Så lenge man holder seg unna bølgen og moi samt utenriksterminalen er dette tipp topp.

Andrev
27-09-2017, 14:11
Enig, den nye innenriksdelen er super, med perfekt utsikt. Beste stedet å sitte er mezzaninene, over Starbucks/Joe & the juice.

Bagasjehall med plass til folk er jo også noe helt nytt for bergensere :D

OttoL
06-11-2017, 15:39
44070

:headbang

Første man ser etter passkontrollen ved ankomst. ORD DELINGS FEIL..

semmern
06-11-2017, 16:09
...men "favorittparfyme" og "hudpleieprodukter" har de klart å skrive riktig. Helt utrolig. Blir flau over alle skrivefeilene i offentligheten for tiden. Ufattelig at det ikke er bedre kontroll på dette i de fleste bedrifter, spesielt de som lever av å drive med reklame.

Hickok
06-11-2017, 16:23
...men "favorittparfyme" og "hudpleieprodukter" har de klart å skrive riktig. Helt utrolig. Blir flau over alle skrivefeilene i offentligheten for tiden. Ufattelig at det ikke er bedre kontroll på dette i de fleste bedrifter, spesielt de som lever av å drive med reklame.

R nå D så nøye da, azz? :)

LN-KOG
06-11-2017, 19:24
44070

:headbang

Første man ser etter passkontrollen ved ankomst. ORD DELINGS FEIL..

Orddelingsfeil er det ikke :colgate: Orddelingsfeil er når man deler ord på denne måten ordd- elin- gsfeil.

Begrepet her er særskrivingsfeil (http://sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/Orddeling-og-sarskriving) - noe min tenåringsdatter er ekstremt opptatt av så jeg har lært det derfra ;)

OttoL
06-11-2017, 20:50
Orddelingsfeil er det ikke :colgate: Orddelingsfeil er når man deler ord på denne måten ordd- elin- gsfeil.

Begrepet her er særskrivingsfeil (http://sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/Orddeling-og-sarskriving) - noe min tenåringsdatter er ekstremt opptatt av så jeg har lært det derfra ;)

Godt at feilen min ikke havnet på et svært banner som mange tusen reisende får se da :drink

For å komme tilbake til trådens tema så har man nå fjernet broen som vanligvis har blitt brukt for ruter utenfor Schengen. Det vil si at man må vri til høyre etter passkontrollen og der blir det looovlig trangt som følge av dette. Er det noen grunn til at denne broen er tatt vekk?

hlorange
21-12-2017, 18:53
Oppussing av den gamle terminalen legges på is av økonomiske årsaker. Aaaargh!

Betalingsmur: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/1kBLzW/-Skrinlegger-Flesland-planer?r=4

Someone
21-12-2017, 20:33
Oppussing av den gamle terminalen legges på is av økonomiske årsaker. Aaaargh!

Betalingsmur: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/1kBLzW/-Skrinlegger-Flesland-planer?r=4



Hva vil det i praksis si?

Da jeg var det var jo det endel arbeider i full gang og avstengte områder, så noe har enten blitt gjort eller må gjøres?

Scandinavian
21-12-2017, 20:57
Virker som de vil fullføre oppussingen rundt gatene osv, men de stopper der. Var jo planer om å bygge igjen i midten slik at man fikk en større flate i hver etasje.

Vil vurdere konsekvensene
Om tiden framover sier lufthavnsdirektøren at fokuset har vært å få andre etasje, der hvor gatene er, til å være i god stand. Hva som skjer med 1. og 3. etasje er ennå ikke sikkert, de står foreløpig tomme.

– Vi skal også gjøre en analyse av hvilke konsekvenser det kan få for oss at vi utsetter, forteller Sverdrup.

Da prosjektet ble stoppet var det allerede laget flere skisser.

Speedbird
11-01-2018, 13:33
For å komme tilbake til trådens tema så har man nå fjernet broen som vanligvis har blitt brukt for ruter utenfor Schengen.

Er det noen grunn til at denne broen er tatt vekk?

Bro 22 ble fjernet for å kunne ta i bruk bro 20, - det var for liten plass til å ha fly på begge broene samtidig.
Nå står innerste delen av bro 22 igjen, men denne skal fjernes og det kommer trapp til "gateplan" og den vil bli brukt som bussgate.

YawDamper
08-02-2018, 10:41
BGO har fått ny turistattraksjon. Turister/reisende ler seg skakke av rulletrapper som konsekvent går i motsatt retning når man skal boarde fly fra de nye gatene. Genialt...

semmern
08-02-2018, 11:23
BGO har fått ny turistattraksjon. Turister/reisende ler seg skakke av rulletrapper som konsekvent går i motsatt retning når man skal boarde fly fra de nye gatene. Genialt...

Det er jo en ganske god grunn til at rulletrappene går oppover. Har du prøvd å boarde 180 mennesker i rulletrapptempo? Tror det fylles opp rimelig kjapt nede i gaten hvis alle skal mates ned med rulletrapp, så treigt som boarding går i dag.

YawDamper
08-02-2018, 11:46
Det er jo en ganske god grunn til at rulletrappene går oppover. Har du prøvd å boarde 180 mennesker i rulletrapptempo? Tror det fylles opp rimelig kjapt nede i gaten hvis alle skal mates ned med rulletrapp, så treigt som boarding går i dag.

Rulletrapp og vanlig trapp finnes side om side.
Kjøper ikke argumentet ditt.

Chriscross
08-02-2018, 11:53
Rulletrapp og vanlig trapp finnes side om side.
Kjøper ikke argumentet ditt.

Det står alltid lang kø i trappen under pri-boarding. Det er ikke optimalt å stå i en rullende rulletrapp når køen står stille i bund😉

Starling
08-02-2018, 15:09
Det står alltid lang kø i trappen under pri-boarding. Det er ikke optimalt å stå i en rullende rulletrapp når køen står stille i bund😉

Er dette som er den faktiske grunnen til at de bare går oppover!:)

Discus
08-02-2018, 16:06
Det står alltid lang kø i trappen under pri-boarding. Det er ikke optimalt å stå i en rullende rulletrapp når køen står stille i bund😉
Selv med full 738 og inngang foran og bak blir det jo kø selv om alle dører er åpne, så helt enig i at det nok er en god grunn til at trappen ikke ruller oss ned. (Samme problem man hadde på gamle terminalen opp til security ved kø)

gustavf
08-02-2018, 19:10
Diskusjonen rundt ny rullebane er flyttet til den eksisterende tråden om temaet:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=26946

OttoL
07-06-2018, 19:04
Etter å ha flydd en del til utlandet den siste tiden er det bare en ting å si: fryktelig. Har man gått helt tom for penger eller er det snakk om midlertidlige løsninger i noen år? Spesielt opplegget rundt gate E25-E27 er i beste fall en fadese. Her har man satt opp en haug med bord og stoler rett fremfor inngangen til gatene, med en ide om at man skal komme seg forbi på siden. På siden er derimot inngangen til dassen på utland, som betyr at det stopper helt opp når det kommer fly. I tillegg er det enda mer flaskehals når det kommer ett fly og går et annet fra nevnte gater. Dårlig skilting er det også, og senest i går gikk veldig mange til venstre istedenfor mot høyre og forbi passkontrollen mot utgangen.

Hele løsningen på utland virker lite gjennomtenkt og uansett hvor fin den nye innenlandsterminalen er blitt så er utenlandsdelen utrolig kjip.

#rantover

LN-AFG
08-06-2018, 00:52
Mye hadde blitt bedre om nye terminal var innland og gamle utland. Og ikke en mix. Men håper budsjettene tillater skikkelig ombygging fra neste år.

FQTV
08-06-2018, 07:26
Noen her som kan svare på hva som bygges/fikses på Nord enden av rullebanen. Den nordligste Exit (A1?) til rullebanen har vært stengt i lengre tid og det utvides med et-eller-annet i den enden. Mye anleggs aktivitet .

Ellers har jeg registrert at på nye terminalen er det "nye rekorder" med å få gaten inntil dør og åpnet døren ved parkering/ankomst. Det gikk så mye fortere før i tiden. Litt irriterende i-lands problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk

KnutW
08-06-2018, 08:19
Mye arbeid på Flesland ifm. oppgradering til ILS CAT II.
Sjekk AIP SUP og Notam for mer info.

raider66
09-06-2018, 17:01
I tillegg til det Knut refererer til fornyes betongendefeltet i nord, slik det også ble gjort i øst på Værnes i fjor (eller i forfjor.....?). Neste år gjøres det samme i sør (BGO).

Espen

Someone
10-06-2018, 15:51
Hva er det de planerer ut for sør for den nye terminalen? Er det planlagt flere stands eller skal noe bygges?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180610/cb73ac62b767ef2c5507ad323bd16cf8.heic

Starling
10-06-2018, 16:29
Terminalen skal ikke utvides sørover hvertfall.

Someone
10-06-2018, 16:31
Terminalen skal ikke utvides sørover hvertfall.



Klar over det, men de flytter vel heller ikke rundt på stein for morro skyld. Selv om det i blant virker sånn [emoji13]

Tjab
10-06-2018, 17:02
Hva er det de planerer ut for sør for den nye terminalen? Er det planlagt flere stands eller skal noe bygges?
]

Finner ikke noe om det på avinor siden. Men kan kanskje være ny cargo parkering eller noe? Jetpak/Widerøe Ground handling gjengen holder til der borte.

Someone
10-06-2018, 18:03
Det er uansett endel kvadrat som planeres ut der

OttoL
10-06-2018, 20:28
http://www.bergenskart.no/braplan/planInnsyn.jsp?planid=61710000&kildeid=1201 Er vel bare begynne å lete :lol: Jeg har ikke peiling, men en teori er jo at de planerer og gjør klar området til utvidelsen av terminalen sørover (som vel er planlagt på et eller annet tidspunk)

Stone
10-06-2018, 21:09
http://www.bergenskart.no/braplan/planInnsyn.jsp?planid=61710000&kildeid=1201 Er vel bare begynne å lete :lol: Jeg har ikke peiling, men en teori er jo at de planerer og gjør klar området til utvidelsen av terminalen sørover (som vel er planlagt på et eller annet tidspunk)
På lengre sikt, ja. Men etter hva jeg kan lese i Master Plan er det midlertidig parkering for ca. 2200 biler før terminalutvidelsen kommer.

Master Plan her, se Fase 1: (NB Stor PDF)
https://avinor.no/konsern/flyplass/bergen/utbygging/dokumenter/

LN-AFG
09-08-2018, 23:06
Nærmer seg 1 års jubileum for den nye terminalen. https://www.ntbinfo.no/pressemelding/nye-bergen-lufthavn-er-1-ar-17-august?publisherId=17421123&releaseId=17680954

Og det er en flott plass å tilbringe litt tid. Men gikk på en brøler og dro inn på utlandsterminalen litt for tidlig, og opplevde stinn brakke.

Mørk, lav takhøyde, ingen sitteplasser, uoversiktlig og ulogisk i utforming. Måtte de vedta ombygging og forbedringer her meget snart.

OttoL
23-01-2019, 08:42
I dagens BT er det reportasje fra en øvelse på BGO. Av bildene kan en se at det ikke har skjedd veldig mye i den gamle terminalen:
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/m6o7y4/Uten-at-noen-fikk-det-med-seg_-satt-en-av-pistolmennene-pa-Flesland-midt-blant-de-skadde--Det-er-derfor-vi-over (vet ikke om det krever abo så limer inn bildene)
46292
46293
46294

Chriscross
26-02-2019, 01:07
Noen som vet hva som kommer i bygget som bygges foran Comfort hotellet? Det er i samme stil som selve hotellet, men det må vel være nok hotellværelser der oppe nå?

Trdfly
26-02-2019, 02:50
Noen som vet hva som kommer i bygget som bygges foran Comfort hotellet? Det er i samme stil som selve hotellet, men det må vel være nok hotellværelser der oppe nå?

Står litt her.
https://www.estatevest.no/businessparken-begynner-a-ta-form/

Someone
16-05-2019, 09:26
Foregår det nå noe renovasjon i den gamle delen eller er det stoppet opp og utenlandsdelen beholdes as-is inntil videre?

Og er det gjenværende innenriksgatene i den gamle delen er fortsatt like trist sted?

petter380
16-05-2019, 15:47
Foregår det nå noe renovasjon i den gamle delen eller er det stoppet opp og utenlandsdelen beholdes as-is inntil videre?

Og er det gjenværende innenriksgatene i den gamle delen er fortsatt like trist sted?


Nei, ikke som jeg så på mandag. Eneste renovasjon er den sørlige delen av rullebanen og således kortere rullebane.

Mindre trist enn tidligere, nå finnes det skikkelig toalett, nok sitteplass m.m. - før var det bare helt tomt.

Master Caution
15-07-2019, 14:11
Rullebane 17 har blitt oppgradert til CAT II: https://www.bygg.no/article/1400952

Someone
05-09-2021, 19:27
Ser de nå har begynt å male de gamle broene så de mer matcher den nye terminalen

Hva slags arbeid er egentlig gjort i den gamle delen de siste årene? Den virker jo være i full bruk, spesielt med all økningen i trafikken med Widerøe

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210905/ed10b91142aeb84dc425a0b004359de4.jpg