View Full Version : Fornebu?
Rob Mulder
07-10-2010, 15:57
Hei,
Kan noen av dere fortelle oss hvor dette er? Jeg har lagt det under "Fornebu-tråden", men er ikke sikker det er Fornebu. Jeg synes det er mange trær rundt landingsbanen.
(c) Rob Huey
Fellowship
07-10-2010, 16:08
Jeg kan ikke fortelle deg hvor det er...
men jeg tror ganske sikkert jeg kan si: nei, dette er ikke Fornebu.
Enig med Fellowship - dette er ikke FBU.
Rob Mulder
07-10-2010, 17:37
Kan det være Kjevik?
Jeg vet dessverre ikke hvor det er, annet enn at det ikke er Kjevik. Dekket vi ser på bildet er tysk plankedekke, mens Kjevik hadde betongrullebane.
Mvh Kristian
Twin Otter
15-10-2010, 16:34
Kan det være Forus?
Lista hadde jo tredekke ..???
Det kan absolutt stemme at dette er tatt på rwy32 på Lista.
Ikke Herdla, da?
Kan være det også. Her er et bilde tatt omtrent på flystripen, og som vender mot Eldsfjellet. Det er vel dermed tatt nesten på langs av rullebanen.
http://www.panoramio.com/photo/14260834
FBU 4EVER
16-10-2010, 10:59
Hattfjelldal?
STARSHIP 2
16-10-2010, 13:36
Kan kanskje være ENHT ja, tatt fra terskel bane 27. Banen som er i dag er i gammel betong fra krigen, men jeg tror at det var en i tre først.. Omgivelsene er også gamle, tyskerne skal ha hatt en stor hangar på sørsiden, men bildet er muligens fra før den..
Anbefaler alle en flytur dit for å kjøpe god burger av en trivelig aviatør i mix-kiosken :)
Rob Mulder
16-10-2010, 21:50
Bildet ble tatt under krigen. Så da kan det jo være Herdla.
STARSHIP 2
17-10-2010, 18:07
er/var det så mye skog på Herdla? er ikke det et jordbruksområde?
Det er knapt skog der i dag, men aner ikke hvordan det var under krigen.
Det er nok ikke tyskernes bane på Lista, det er vel ikke så mye innland i den retningen. Den gikk i sjøkanten i samme retning som dagens hovedbane.
Kart nederst på denne siden: http://www.noding.com/la8ak/k33.htm
Tror vi kan utelukke Lista i sin helhet, jeg får ikke landskapet til å stemme.
Kjevik hadde jo en del taksebaner laget med trelemmer, men landskapet får jeg ikke til å stemme her heller.
Rob Mulder
18-10-2010, 11:30
Hei
det har blitt foreslått: Værnes. Fikk et forslag fra Nils på IPMS-forumet. Og jeg kom på at vi har en Trondheimjente jobbende på kontoret i Århus og hun skriver: "Jeg tror likevel man ser i retningen sydøst…..ut mot Trondheimsfjorden"
Kanskje vi kan arbeide ut fra denne teorien og få bekreftet at det er Værnes. Folk fra Trondheim-området som kan bekrefte dette?
Tally-Ho
18-10-2010, 12:36
Jeg tenkte også på Trondheim/Værnes når jeg så bildet.
Og vedr. Værnes, så har det sin egen historie:
Som alle vet kapitulerte man i Sør Norge omtrent en måned før man gjorde det i nord, og tyskerne bygde ut Værnes hovedsakelig for å ha en flyplass lenger nord enn Fornebu, som kunne brukes mot våre stridskrefter i Narvik.
Men tyskerne manglet folk. Det løste seg ved at O.C. Gundersen (den senere justisministeren i Gerhardsen-regjeringen - AP) innkalte 3-4000 menn på kort varsel, og til god betaling av tyskerne. I en fart ble feltet utvidet, og trelemmer lagt ut. O.C.Gundersens navn lyser vel ikke i historien etter denne affæren!
På den måten fikk man av nordmenn laget en flyplass, som skulle brukes i kampen mot andre kjempende nordmenn lenger nord!
Hele affæren ble noenlunde dysset ned etter krigen, under landssvikoppgjøet, av naturliuge årsaker. Litt OT - men absolutt noe å tenke på, hvis trelemmene på bildet ligger på Værnes.
Tally-Ho
Rob Mulder
18-10-2010, 12:39
Hei
Takk for historien. Meget interessant.
Hei.
Jeg får det ikke helt til å stemme med Værnes heller, om man tar utganspunkt at vi ser ut mot sjøen i enden av rullebanen.
Skal se om jeg har noen bilder jeg kan sammeligne med, og komme med en tilbakemelding her etter hvert.
:)
Rob Mulder
18-10-2010, 18:59
Takk for alle bidrag. Jeg trodde det var et enkelt spørsmål....
fjasebase
18-10-2010, 22:36
Det er definitivt ikke Værnes
Rob Mulder
18-10-2010, 22:41
OK, back to square one... :-)
STARSHIP 2
18-10-2010, 23:31
Hva vet vi? når er det tatt? er det i Norge?
Hattfjelldal hadde trebane til tyskerne kom, den er ikke utelukket(enda).
Jeg tror faktisk vi skal enda lengre nord, og vil komme tilbake med et forslag eller to når jeg bare får sjekket det litt mer opp.
:)
Rob Mulder
19-10-2010, 05:57
Bildet ble tatt av en tysk soldat under krigen. Vi kan vel ikke utelukke noen flyplass til vi er sikker.
Rob Mulder
19-10-2010, 08:53
Hei,
Jeg har fått et nytt bilde fra min kilde og han håper at det kanskje hjelper. Man mener at Me 109 tilhørte II./JG 77 (April - November 1940 i Norge). Det foreslåss Mandal????
Rob Mulder
19-10-2010, 11:09
Ja, da har vi fått bekreftet at dette er faktisk Mandal! Takk for all bidrag og hjelp.