View Full Version : Hvorfor fly ikke SAS til Pakistan?
Robin882
07-10-2010, 15:09
Jeg har tenkt på dette ofte og forstår ikke hvorfor ikke SAS flyr til Pakistan. I norge er det ca 40000 Pakistanere, Danmark ca 20000 og Sverige ca 5000 (i følge Wikipedia). Jeg ville jo tro at SAS fint kunne klart denne ruten da de har det jeg ville sagt et bedre produkt enn PIA og det at de er med i *A og har et bra bonus-program.
Et bra utgangspunkt ville vært å fly fra OSL da flest Pakistanere bor i Oslo.
Jeg tror yielden på en sånn rute er ganske dårlig, og PIA har et ganske godt grep om det lokale markedet i Skandinavia
Det er per dags dato ingen europeiske flyselskaper, bortsett fra Turkish, som flyr til Pakistan. Og det er steder i Europa med langt flere pakistanere enn Norge. Og all Europa-Pakistan trafikken er tatt over av PIA og selskapene i sandkassen
Grunnen til manglende er flere, men to viktige skiller seg ut
- Lav yield
- Ekstremt ustabil sikkerhetssituasjon
Twin Otter
07-10-2010, 15:39
Mulig jeg skyter i blinde nå, men er det ikke en god del Pakistan-trafikk fra de Britiske Øyer?
Mulig jeg skyter i blinde nå, men er det ikke en god del Pakistan-trafikk fra de Britiske Øyer?
Jo, og alt tas hånd om av PIA og selskapene i sandkassen (EK, EY og QR)
Joda, og Swefly prøvde å tappe det markedet og gikk dundrende konkurs.
Etter hva jeg hører er det mye klaging på PIA i det norske pakistanermiljøet, men passasjerene er likevel lojale. Noe av grunnen er sikkert også de myndighetsbestemte spesialrabattene som gis til pakistanere i utlandet som ikke utenlandske selskaper kan tilby. Denne har også 40-kilos bagasjekvote.
Det er ikke fri konkurranse på disse strekningene og såvidt jeg vet er prisene fortsatt myndighetsregulerte.
Robin882
07-10-2010, 16:42
Hva menes med ordet yield?
Hva menes med ordet yield?
Inntekten per passasjer per km fløyet
Dvs en rute med lav yield er en rute det typisk selges billige billetter til prisbeviste kunder, og det er få passasjerer som er villig til å betale mye for billetten, og dermed vanskeligere for flyselskapene å tjene penger
Superhai
07-10-2010, 23:40
I gode gamle dager fløy vel innom KHI. Men idag så er det lite hensiktsmessig, med mindre det blir storetablering av skandinavisk business i Pakistan. Det er også svært stedsavhengig. Både BA og LH hadde ruter til Pakistan, men har trukket seg ut som en følge av usikkerheten både sikkerhetsmessig, politisk og businessmessig. Ettersom EK, QR osv. har stor trafikk med gjestearbeidere til midtøsten fra Pakistan, så har de også et omfattende mengder ruter fra hubbene sine til mange byer der. Det gjør de attraktive også for de som flyr fra europa.