sail4fun
22-08-2005, 08:44
Det finnes ikke verre måter å reise på enn ved å fly, mener miljøvern-organisasjoner
Økt flytrafikk kan om få år stå for 15 prosent av de menneskeskapte klimaendringene. Vi må derfor fly mindre, og vi må innføre miljøavgift på flyreiser, mener miljøvernorganisasjoner.
Spaniatur tilsvarer et år med bilkjøring
Et regnestykke som Dagsavisen har gjort, viser at en familie på fire som reiser frem og tilbake med fly til Spania i løpet av sommeren, er ansvarlig for like mye CO2-utslipp som ved å kjøre bil et helt år. Transportøkonomisk Institutt og Fremtiden i våre hender bekrefter tallene.
– For miljøet er det ikke verre måter å reise på enn ved å fly, derfor vil vi redusere flytrafikken, sier forskningskoordinator Mekonnen Germiso i Fremtiden i våre hender (FIVH).
-Må ned
Norges Naturvernforbunds leder Lars Haltbrekken er enig.
– Flytrafikken må ned, det er det ingen tvil om. Jeg vil ha en avgift som er så høy at veksten i flytrafikken blir kraftig redusert, sier han.
Fagsjef Isak Oksvold i Bellona understreker at en slik avgift må gjelde internasjonalt, og ikke bare i Norge. Han er samtidig forundret over det han mener er manglende interesse hos flyselskapene for alternative drivstofftyper.
– Det er rart at selskapene ikke etterspør alternativer ettersom tilgangen på olje er usikker sett i et trettiårs-perspektiv, som er den gjennomsnittlige levealderen på fly, sier Oksvold.
DN.no (http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article576007.ece)
Økt flytrafikk kan om få år stå for 15 prosent av de menneskeskapte klimaendringene. Vi må derfor fly mindre, og vi må innføre miljøavgift på flyreiser, mener miljøvernorganisasjoner.
Spaniatur tilsvarer et år med bilkjøring
Et regnestykke som Dagsavisen har gjort, viser at en familie på fire som reiser frem og tilbake med fly til Spania i løpet av sommeren, er ansvarlig for like mye CO2-utslipp som ved å kjøre bil et helt år. Transportøkonomisk Institutt og Fremtiden i våre hender bekrefter tallene.
– For miljøet er det ikke verre måter å reise på enn ved å fly, derfor vil vi redusere flytrafikken, sier forskningskoordinator Mekonnen Germiso i Fremtiden i våre hender (FIVH).
-Må ned
Norges Naturvernforbunds leder Lars Haltbrekken er enig.
– Flytrafikken må ned, det er det ingen tvil om. Jeg vil ha en avgift som er så høy at veksten i flytrafikken blir kraftig redusert, sier han.
Fagsjef Isak Oksvold i Bellona understreker at en slik avgift må gjelde internasjonalt, og ikke bare i Norge. Han er samtidig forundret over det han mener er manglende interesse hos flyselskapene for alternative drivstofftyper.
– Det er rart at selskapene ikke etterspør alternativer ettersom tilgangen på olje er usikker sett i et trettiårs-perspektiv, som er den gjennomsnittlige levealderen på fly, sier Oksvold.
DN.no (http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article576007.ece)