PDA

View Full Version : -Alle må fly mindre


sail4fun
22-08-2005, 08:44
Det finnes ikke verre måter å reise på enn ved å fly, mener miljøvern-organisasjoner

Økt flytrafikk kan om få år stå for 15 prosent av de menneskeskapte klimaendringene. Vi må derfor fly mindre, og vi må innføre miljøavgift på flyreiser, mener miljøvernorganisasjoner.

Spaniatur tilsvarer et år med bilkjøring
Et regnestykke som Dagsavisen har gjort, viser at en familie på fire som reiser frem og tilbake med fly til Spania i løpet av sommeren, er ansvarlig for like mye CO2-utslipp som ved å kjøre bil et helt år. Transportøkonomisk Institutt og Fremtiden i våre hender bekrefter tallene.

– For miljøet er det ikke verre måter å reise på enn ved å fly, derfor vil vi redusere flytrafikken, sier forskningskoordinator Mekonnen Germiso i Fremtiden i våre hender (FIVH).

-Må ned
Norges Naturvernforbunds leder Lars Haltbrekken er enig.

– Flytrafikken må ned, det er det ingen tvil om. Jeg vil ha en avgift som er så høy at veksten i flytrafikken blir kraftig redusert, sier han.

Fagsjef Isak Oksvold i Bellona understreker at en slik avgift må gjelde internasjonalt, og ikke bare i Norge. Han er samtidig forundret over det han mener er manglende interesse hos flyselskapene for alternative drivstofftyper.

– Det er rart at selskapene ikke etterspør alternativer ettersom tilgangen på olje er usikker sett i et trettiårs-perspektiv, som er den gjennomsnittlige levealderen på fly, sier Oksvold.

DN.no (http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article576007.ece)

Trety
22-08-2005, 09:43
Originally posted by P.A. VIKING
Spaniatur tilsvarer et år med bilkjøring
Et regnestykke som Dagsavisen har gjort, viser at en familie på fire som reiser frem og tilbake med fly til Spania i løpet av sommeren, er ansvarlig for like mye CO2-utslipp som ved å kjøre bil et helt år. Transportøkonomisk Institutt og Fremtiden i våre hender bekrefter tallene.


Betyr dette at bilene forurenser relativt lite allikevel? Når det kommer utspill fra Steinar Lem & co må jeg si at jeg gremmes. Null interesse av å finne fornuftige løsninger, mest interesse av å spre så upresis propaganda at det grenser til løgn.

Hva slags fly er lagt til grunn? En 732 vil naturligvis slippe ut mye mer enn en 738 f.eks. Og hvilken bil er lagt til grunn? Den norske gjenomsnittsbilen er nesten 10 år, men det er stor forskjell på en av dagens nye og 10 år gamle. Og hvor stor en denne tenkte bilen? Hvor langt går den årlig?

Poenget mitt er at her er det så enormt mye variabler som må taes hensyn til, og jeg er ikke sikker på om FIVH og Dagsavisen har kompetanse til. TØI har nok kompetansen, men så lenge FIVH er involvert har jeg en mistanke om at tallene viser kun halve sannheten...


– For miljøet er det ikke verre måter å reise på enn ved å fly, derfor vil vi redusere flytrafikken, sier forskningskoordinator Mekonnen Germiso i Fremtiden i våre hender (FIVH).


I forrige uke var det å kjøre bil som var det verste. :zzz


-Må ned
Norges Naturvernforbunds leder Lars Haltbrekken er enig.

– Flytrafikken må ned, det er det ingen tvil om. Jeg vil ha en avgift som er så høy at veksten i flytrafikken blir kraftig redusert, sier han.


Oj, så innovativt. Dette har aldri hjulpet på noe som helst annet enn å putte mer penger i statskassa.


Fagsjef Isak Oksvold i Bellona understreker at en slik avgift må gjelde internasjonalt, og ikke bare i Norge. Han er samtidig forundret over det han mener er manglende interesse hos flyselskapene for alternative drivstofftyper.

– Det er rart at selskapene ikke etterspør alternativer ettersom tilgangen på olje er usikker sett i et trettiårs-perspektiv, som er den gjennomsnittlige levealderen på fly, sier Oksvold.


Flyselskapene er gjerne prisgitt flyprodusentene. Her skyter man pianisten etter min mening. Og teknologien skal utvikles og gjøres sikker. Sånt tar tid og koster penger.
Jeg savner at disse oppgulpene fra FIVH generelt kan ta utgangspunkt i at det faktisk er et stykke å sykle fra Kristiansand til Kirkenes.

LN-MOW
22-08-2005, 13:46
Eh ... ja ....

http://seattlepi.nwsource.com/dayart/20050821/Cartoon20050821.gif
(David Horsey/Seatle P-I)

Trety
22-08-2005, 15:10
Jeg tror kanskje det er dette som bekymrer Steinar Lem:

http://www.tegneserien.no/mille/9936smog.gif