PDA

View Full Version : En kul illusjon

Robin882
29-09-2010, 10:51
http://www.youtube.com/watch?v=-B0oCWCqhVc

En kul effekt som oppstår når man filmer propell med mobil. Noen som kan forklare hva som skjer med kameraet? Er det bare det at kamera ikke klarer å holde følge med motoren?

Usikker på om dette skulle postes i No Fly Zone eller her...

Polaris
29-09-2010, 11:26
Jeg vil tro dette er aliasing. Morsomt nok har jeg om akkurat dette i signalbehandlingsfaget mitt. Kan prøve å forklare; et videokamera er jo som kjent bare et fotokamera som tar mange bilder per sekund. Dette er en slags "sampling", dvs at kameraet tar prøver av en kontinuerlig funksjon (propellen som snurrer rundt) med et fast tidsintervall (kameraets fps, frames per second). Når dette da settes sammen inni kameraet, har kameraet ikke klart å holde tritt med propellens faktiske kontinuerlige bevegelse, og den syntetiske framvisningen vi ser her blir offer for aliasing. Altså ser man noe som ikke er virkeligheten.

*kremt* Tror jeg, det må iallefall være noe ala det :)

Her har du også et litt artig eksempel på aliasing:

http://break.com/index/helicopter-blades-stop-moving.html?matchid=

Og her kan du lese litt mer om det;

http://en.wikipedia.org/wiki/Aliasing

Motard
29-09-2010, 11:27
Kult. :-)

TobyAllan
29-09-2010, 16:55
Hehe tøfft :)

L1011-500
29-09-2010, 16:58
Ah, så det er sånn propellblader blir laget :D

OleSR
29-09-2010, 19:43
Jeg vil tro dette er aliasing. Morsomt nok har jeg om akkurat dette i signalbehandlingsfaget mitt. Kan prøve å forklare; et videokamera er jo som kjent bare et fotokamera som tar mange bilder per sekund. Dette er en slags "sampling", dvs at kameraet tar prøver av en kontinuerlig funksjon (propellen som snurrer rundt) med et fast tidsintervall (kameraets fps, frames per second). Når dette da settes sammen inni kameraet, har kameraet ikke klart å holde tritt med propellens faktiske kontinuerlige bevegelse, og den syntetiske framvisningen vi ser her blir offer for aliasing. Altså ser man noe som ikke er virkeligheten.

Det har ganske sikkert med aliasing å gjøre, ja. Men hvordan forklarer det at propellbladene blir så "deformert" og ser ut til å falle ned?

hakon1gz
29-09-2010, 20:16
Men hvordan forklarer det at propellbladene blir så "deformert" og ser ut til å falle ned?

Ser nesten ut som det kan være refleksjoner i vinduet.

gilera
29-09-2010, 20:45
La oss si at mar tar en video med 25 bilder per sekund. Det vil si at kameraet tar 25 forskjellige stillbilder (lukkertid aner jeg ikke) og så setter dem sammen med kameraet. Siden propellen går rundt med x antall runder i sekundet så er dette tydeligvis ikke synkronisert med kameraet så kameraet fanger bare opp noen få bevegelser om gangen og setter dem sammen til noe som ikke stemmer. Dette skjer fordi kameraet bruker for lang lukketid og resultatet blir da lange bananformede propeller og ett blad her og der i hulter til bulter.

Veldig dårlig forklart, men jeg tror jeg fikk frem prinsippet...
(Rett meg hvis jeg har feil)

Polaris
29-09-2010, 21:22
Det har ganske sikkert med aliasing å gjøre, ja. Men hvordan forklarer det at propellbladene blir så "deformert" og ser ut til å falle ned?

Fordi aliasing ikke nødvendigvis gir et "stillbilde" av noe - men mye rart, alt etter samplingraten (fps til kameraet). Som jeg skrev i min første post: aliasing fører til et uriktig bilde av virkeligheten. Dette "uriktige bildet" er avhengig av frekvensen, og man kan se de rare effektene forandre seg når frekvensen til den kontinuerlige funksjonen endrer seg (altså når propellen går opp/ned i turtall).

At det ser ut som de "faller ned" har nok med at den ytre delen av propellen har en høyere hastighet enn den indre delen av propellen. Dette heter angular velocity, som igjen har et tett bånd til angular frequency. Altså vil jeg påstå at (noe forenklet) frekvensen i den ytre delen av propellen vil ha litt andre egenskaper enn den indre delen av propellen - og vi får den rare effekten.

-----

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/CriticalFrequencyAliasing.svg/600px-CriticalFrequencyAliasing.svg.png

Her er effekten sett med sinusoider. Sinusoidale bølger med forskjellig frekvens og amplitude oppfyller samme samplingraten - har vi ikke det originale signalet kan vi ikke vite hvilken av dem som er korrekte. Se for dere at de sorte prikkene er tidspunktene videokameraet tar bilder. Heldigvis har vi jo en god feeling på hvordan en propell i marsjfart egentlig skal se ut, hehe :)

Discus
30-09-2010, 01:21
Dette er ikke unikt for film, gjelder også stillbilder: http://www.flickr.com/photos/jasonmullins/4919797867/

Rolling shutter effect: http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_shutter

Halvorsn
30-09-2010, 02:01
Lukkeren er ganske kjapp her, og det som er med mobilkameraer er at de jo registrerer (tar opp) bildet på en litt annerledes måte, tror jeg. Skyt med i kneet og ikke hodet om jeg er langt ute på Hardangervidda

Intemezz
30-09-2010, 12:55
Er ikke dette det samme man opplever om man ser på rotoren på et koåpter eller felgen på en bil i høy fart, så kan det se ut som at det går baklengs?

Har man en felg med 4 eiker vil det ved visse hastigheter se ut som om at felgen går baklengs. Dette er fordi mellom hver gang øyet registrerer et "nytt bilde" har felgen gått rundt nesten 1/4 runde, og du ser eiken bak den forrige, som nå står rett bak der den forrige var i "forrige bilde" Hmm...vanskelig å formidle helt hva jeg tenker, men jeg gjorde mitt beste :)

gilera
30-09-2010, 13:11
Altså sensoren på mange mobiler og billigere digitalkameraer tar ikke opp på hele bildeflaten på en gang. Den tar opp linje for linje horisontalt eller vertikalt. Noe ala slik bildet på en gammel CRT skjerm tegnes.
Derfor vil man få forvrengning.

Har jeg forstått det riktig da?

Robin882
30-09-2010, 14:12
Altså sensoren på mange mobiler og billigere digitalkameraer tar ikke opp på hele bildeflaten på en gang. Den tar opp linje for linje horisontalt eller vertikalt. Noe ala slik bildet på en gammel CRT skjerm tegnes.

Mener du interlacing?

gilera
30-09-2010, 16:00
Ahh nei, jeg leste igjen nå og jeg tror jeg har forstått det nå. :p

Kameraet tar opp linje for linje horisontalt eller vertikalt. Altså f. eks. lukkergardinen (eller bare åssen bildet blir lest fra sensoren) går ovenifra og ned samtidig som bildet tas... Da vil man jo selvsagt få en buet propell.

Henshaw
22-10-2010, 16:04
Så igjennom noen gamle mobilbilder jeg hadde og kom over dette.

LN-MOW
22-10-2010, 16:22
Tok dette på min siste ferd til Mosjøen ...