PDA

View Full Version : Parkering ved Spotterplattform. Stavanger Lufthavn


Roxman
28-09-2010, 11:00
Til alle som benytter spotterplattformen på Stavanger Lufthavn.

I forbindelse med at NSFF er i samtaler med Avinor Sola ang utvidelse av eksisterende plattform, har det kommet frem av driftssjef på flyplassen, at brukere ikke holder seg innenfor regelverket. Vi har fått påpekt dette 2 ganger, at det parkeres på parkeringsplasser reservert administrasjonen, feil parkering, samt parkering nærmere en 3 meter fra gjerde (alså innenfor hvit skravert område).

Ut fra hva vi tror, så er det mennsker som er utenfor "miljøet" (alså, vanlige skuelystne, og ikke lokale spottere og medlemer av NSFF) som hovedsakelig, ikke overholder reglene. Så jeg ber samtlige om å være grei å gi beskje til vedkommende om en skulle oppleve noen som ikke parkerer skikkelig. Slik at vi får en god tone med Avinor.

Takk :)

BSSW
28-09-2010, 18:12
Er det parkering (stopper bilen og går ut) eller stopp (med motor igang mens man venter på/snakker med noen i kort tid) innenfor de 3 meter det er snakk om?

Hvilke plasser er det snakk om som er reservert administasjonen? Er det snakk om de få plassene med brakken, som også innebefatter El-bil-plassene?

Hadde det vært en ide og henge opp en laminert lapp på plattformen med hvilke plasser vi kan parkere/ikke parkere på?

Twin Otter
28-09-2010, 18:20
Hadde det vært en ide og henge opp en laminert lapp på plattformen med hvilke plasser vi kan parkere/ikke parkere på?

Stiller meg bak dette forslaget. Greit å vite hvor jeg kan parkere bilen når jeg kommer.

Lennart
28-09-2010, 19:47
Ikke glem at det er mange som ikke kjenner til plattformen og spotternes parkerings-rutiner. Jeg har ved flere anledninger henstilt feilparkerte biler (med folk bak rattet)
om å flytte seg til angitte områder, uten at dette har ført fram ( har fått spørsmål om hvem f*** er du ?) Dette burde være en jobb for de folka i lufthavn vakta å si ifra til dem som parkerer feil.

Vede
28-09-2010, 21:07
Enig Lennart. Bør vel airport patrol få til.

Selv om jeg selvfølgelig håper alle parkerer riktig slik at de slipper dette og ingen ødelegger for andre.

Fellowship
02-10-2010, 18:43
Jeg kommer over til Sola på onsdag 6.okt på vegne av styret i NSFF for å ha møte med Avinor om plattformen og videre samarbeid.
I den anledning kommer jeg til å gå bortom plattformen før møtet for å ha best mulig inntrykk av foholdene før møtet begynner.

Da det ikke går fly fra Oslo til Stavanger mellom kl 10 og kl 13, var jeg nødt til å booke meg inn på en avgang som lander 10:35 og har mer enn nok tid.
Så om noen vil drøfte ting med meg på forhånd, er jeg da å treffe der borte :)

gilera
04-10-2010, 01:04
Skulle gjerne vist deg de stedene jeg oppfatter som at det kan være problemer, men jeg er på jobb i den tiden.
Men jeg laget noen punkter på kartet der de værste stedene vises.
Røde punkter: Problem.
Blått punkt: Litt usikker på om Avinor er glade for at vi parkerer der.
Grønt punkt: Lovlig parkering for plattformbruk.

http://kart.finn.no/?lng=5.63253&lat=58.88938&tab=search&zoom=20&mapType=finnraster&markers=5.63392,58.88375,r,Sola%7C5.63269,58.88932 ,r,Langs+denne+veien%7C5.63260,58.88604,r,Noen+gan ger+langs+dette+gjerdet%7C5.63240,58.88614,r,Disse +4+plassene+er+til+Lufthavnvakten+der+tre+av+dem+e r+til+EL+bil%7C5.63213,58.88605,b,Brukerdefinert%7 C5.63194,58.88628,g,Brukerdefinert%7C5.63266,58.88 870,r,Brukerdefinert&activetab=search

(Resten av punktene er litt lengre sør mot terminalen hvis de ikke vises med det første.)

Roxman
04-10-2010, 14:14
Når det kommer til de 2 norligste punktene. Så er det et kjent problem at det parkeres biler der. Men det er et område Avinor selv på ta ansvar for, da flerparten av de som parkerer der, er utenfor NSFF og hovedsakelig består av normale mennesker som vil se fly.


Fellowship; Jeg ankommer litt tidlig, så kan vi se på problemet med parkering.

Discus
04-10-2010, 14:19
Når det kommer til de 2 norligste punktene. Så er det et kjent problem at det parkeres biler der. Men det er et område Avinor selv på ta ansvar for, da flerparten av de som parkerer der, er utenfor NSFF og hovedsakelig består av normale mennesker som vil se fly.


Jeg er ikke kjent på Sola, men er det skiltet parkering forbudt på de stedene Avinor ikke ønsker parkering? Avinor kan vel ikke basere seg på at man, på en eller annen synsk måte, skal skjønne hvor de liker eller ikke liker at man stopper/parkerer.

Polaris
04-10-2010, 14:35
og hovedsakelig består av normale mennesker som vil se fly.

....så vi / de i NSFF er unormale? :eek:

Hehehe, nei, jeg skjønner hvor du vil, var bare litt artig formulering. Husk at det er alle de andre som er unormale, vi er helt normale vi, shø! :colgate:

gilera
04-10-2010, 16:21
Jeg er ikke kjent på Sola, men er det skiltet parkering forbudt på de stedene Avinor ikke ønsker parkering? Avinor kan vel ikke basere seg på at man, på en eller annen synsk måte, skal skjønne hvor de liker eller ikke liker at man stopper/parkerer.

Det er ikke noe parkering forbudt skilt såvidt jeg vet, men nå har jeg ikke akkurat letet etter skilt på den strekningen...
Etter det jeg forstår er det 3m regelen som Avinor mener her. Folk parkerer her helt inntil gjerdet.

Discus
04-10-2010, 17:34
Etter det jeg forstår er det 3m regelen som Avinor mener her. Folk parkerer her helt inntil gjerdet.

Og da sier jeg som menigmann - hææææææææ? 3-meter regelen? Står det skiltet på gjerdet eller er det noe man må vite?

Poenget mitt her er ikke å kverulere rundt akkurat det, men det blir litt dumt at Avinor (eller andre for den delen) skal definere sine egne trafikkregler uten å informere om dem. Andre steder i samfunnet er ting hjemlet med forskrifter og/eller skiltet.

Vede
04-10-2010, 17:42
Hvis ikke Avinor henger ut skilt om at det ikke er lov å parkere nærmere enn 3 meter inntil flyplasser gjerdet kan de heller ikke forvente at folk ikke gjør det.

Roxman
04-10-2010, 17:45
Følgende skilt er satt opp. Så forstår godt at Avinor blir irritert.

gilera
04-10-2010, 17:56
Haha, det har ikke jeg lagt merke til... :p
Hvor står det?

Roxman
04-10-2010, 18:08
I krysset ved gamle Norwegian hangar. Først du ser etter å ha svingt av Flyplassvegen, på vei ned på "sletta". Vis du kjører bakveien fra P&W så er det ikke så underlig du aldri har sett det:)

Fellowship
05-10-2010, 00:15
Takk for kartet, gilera :)
Og takk for intiativet, Roxman. Ser fram til å møtes. Nå sier yr at onsdag vissnok blir den våteste dagen denne uka, men jeg har med (og sikkert på) regntøy.

Jeg har vært på plattformen før, i november 2007 tror jeg det var. Og kjenner veien som går langs gjerdet godt, fra tidligere besøk hos venner som bor på Tananger.

Dette med "3 meters regelen", er vel egentlig noen som gjelder ved alle landets flyplasser, kanskje litt underkommunisert fra Avinor sin side.

På OSL er det nå ganske tydelige skilt om dette rundt hele plassen, og de kom opp etter at vi i NSFF begynte vår dialog med dem.

gilera
06-10-2010, 17:04
Bare hyggelig. :)

Har dere kommet frem til noe eller er det for tidlig å spørre om?

Roxman
06-10-2010, 17:09
Møtet var svært positivt. Men vi komme tilbake til mer info etter hvert.

BSSW
19-10-2010, 20:48
Møtet var svært positivt. Men vi komme tilbake til mer info etter hvert.
Er det "etter hvert" snart? :p

Lennart
19-10-2010, 21:49
Jeg parkerte "feil" igår. Hørte en An12 komme taxende, og måtte springe for å knipse den.
Så ringte han i vakta til taxisentralen og klagde på min parkering :)

chrSVGa380
19-10-2010, 21:58
Nesten hver gang jeg spotter, kommer det en mann med unger og parkerer feil. Og det eneste de gjør, er og si ''Se der, det kommer ett fly.'' Det har skjedd 4-5 ganger med samme familie når jeg har vært der!

HugeViking
19-10-2010, 22:12
Merkelige historier fra "Lennart" og "chrSVGa380". Er det virkelig slik at "mann med unger" kan feilparkere uten at noen reagerer, mens "Lennart" blir "anmeldt" for en éngangsforseelse? Det blir vanskelig å forholde seg til regler som blir håndhevet så ulikt...
Snakker vi om samme sted?

sail4fun
19-10-2010, 22:47
Til alle som benytter spotterplattformen på Stavanger Lufthavn.

I forbindelse med at NSFF er i samtaler med Avinor Sola ang utvidelse av eksisterende plattform, har det kommet frem av driftssjef på flyplassen, at brukere ikke holder seg innenfor regelverket. Vi har fått påpekt dette 2 ganger, at det parkeres på parkeringsplasser reservert administrasjonen, feil parkering, samt parkering nærmere en 3 meter fra gjerde (alså innenfor hvit skravert område).

Ut fra hva vi tror, så er det mennsker som er utenfor "miljøet" (alså, vanlige skuelystne, og ikke lokale spottere og medlemer av NSFF) som hovedsakelig, ikke overholder reglene. Så jeg ber samtlige om å være grei å gi beskje til vedkommende om en skulle oppleve noen som ikke parkerer skikkelig. Slik at vi får en god tone med Avinor.

Takk :)

Jeg parkerte "feil" igår. Horte en A12 komme taxende, og måtte springe for å knipse den.
Så ringte han i vakta til taxisentralen og klagde på min parkering :)

Lurt å være ekstra vaktsom når man kjører firmabil....,

gilera
19-10-2010, 23:54
Hvor parkerte du Lennart? Eller bare stoppet og løp ut du med bilen i gag?

Lennart
20-10-2010, 06:56
Stoppet 3 meter ifra plattformen, og opp på treverket, med bilen igang.
Alt var egentlig over etter2 minutt

sirpjalle
20-10-2010, 09:17
Men som sagt så er det lettere å ta Lennart enn han mannen med familien sin. Det skal litt mer til for å finne ut hvem en sivil bil tilhører enn å se en drosje og slå nummeret som står på siden av fremdørene..... :)

Men til Lennart sitt forsvar, han er nok ikke den eneste som har bråstoppet bilen med motoren i gang og spurtet opp til plattformen! :)

Harald Oanes
20-10-2010, 21:23
Men som sagt så er det lettere å ta Lennart enn han mannen med familien sin. Det skal litt mer til for å finne ut hvem en sivil bil tilhører enn å se en drosje og slå nummeret som står på siden av fremdørene..... :)

Men til Lennart sitt forsvar, han er nok ikke den eneste som har bråstoppet bilen med motoren i gang og spurtet opp til plattformen! :)

Nå er det nå en gang slik at det er Avinor sitt område vi er på, plattoformen er Avinor sin eiendom - og vi har ingen private rettigheter av noen art, om vi har taxi-skilt på taket - eller ikke... Så vi bør gjøre som vi blir fortalt, og opptre ydmykt og korrekt i forhold til Avinor`s regelverk. Men det er sant som du sier Pål, selv ser jeg svært ofte folk jeg ikke kjenner fra spottermiljøet parkere sine biler like ved gjerdet, hvor de sitter med sin "radio" mens de ser på flyene. Jeg kunne aldri tenkt meg å rettlede disse i forhold til parkering osv, da det verken er min oppgave eller at jeg liker å "leke politi". Trist i alle fall hvis Avinor konkluderer med at dette er oss spottere, for det er det jo ikke. Vi har jo fått "tildelt" en park.plass, det er kun 5 m ekstra å gå, hvilket jeg også klarer med krykker - så jeg synes nå vi skal respektere dette, og parkere hvor vi er henvist.

Til slutt vil jeg berømme foreningen som tar tak i dette, og mener det er svært ryddig at det er en organisasjon som forholdet seg til Avinor, og ikke enkeltindivider. Det gjøres mye godt arbeid, forsett med det - også i provinsen :-)

hei å hå

H

Fellowship
21-10-2010, 00:52
Møtet vi fikk med Avinor onsdag 6.oktober var svært positivt. Avinor vil gjerne samarbeide med NSFF, og foreningen skal bl.a. sende over tegningene til plattformen vi har på OSL, så skal bygningsavdelingen der borte vurdere hvilke muligheter som finnes i forhold til det å eventuelt utvide plattformen noe.

Dette skal vi forhandle nærmere om, og mer info kommer vi tilbake om når vi kan si noe mer om det.

Vi snakket også om dette med parkering, og jeg viser tilbake til post 7 fra Gilera og bildet hans der.
De som vil ta bilder fra plattformen kan få parkere på den bakerste parkeringsplassen, som på Gileras bilde er avmerket med en grønn markering.
Vi skal ikke benytte den forreste som er avmerket med blått, da det er de bilene som benyttes av vakta som står der, og de skal kunne kjøre ut og inn på kort varsel.

INGEN skal parkere utenom disse plassene, enten motoren er i gang eller ei..
Og som Harald skriver ovenfor, det er ikke stort mer enn 10 meters gangavstand bort til plattformen.

Vi ber om at ALLE foreningens medlemmer overholder disse parkeringsreglene, uten unntak. Ved å vise at vi kan stå samlet om dette, bidrar vi til å ha en god og løpende dialog med Avinor.

Polaris
21-10-2010, 00:55
Hva med å henge en liten laminert lapp på selve spotterplattformen med : "har du parkert riktig...?" eller noe i den duren? Så slipper man å måtte fysisk fortelle folk at de har parkert feil, men samtidig opplyse de som ikke har sjans å vite det :)

Lennart
21-10-2010, 08:34
Bare en liten notis om parkeringen
Han som "rapporterte" meg har også vert etter meg helt på utsiden av flyplassen,
hvor han sier at der jeg nå står så forstyrrer jeg innflygingen til flyene.
For de som er lokalkjent er det den plassen ved pumpehuset ved enden av rwy18

I tillegg er det en fyr der borte som kjører en Porsche, og han parkerer alltid feil.
Han er vel redd for skraper på bilen sin.
Bare en liten opplysning dette

HugeViking
21-10-2010, 09:10
Bare en liten notis om parkeringen
Han som "rapporterte" meg har også vert etter meg helt på utsiden av flyplassen,
hvor han sier at der jeg nå står så forstyrrer jeg innflygingen til flyene.
For de som er lokalkjent er det den plassen ved pumpehuset ved enden av rwy18

I tillegg er det en fyr der borte som kjører en Porsche, og han parkerer alltid feil.
Han er vel redd for skraper på bilen sin.
Bare en liten opplysning dette
Nå kjenner jeg lite til forholdene på Sola, men det kan vel tenkes at både "angiveren" og Porsche-eieren følger med på forumet. I så tilfelle tviler jeg på at dette innlegget bidrar til å bedre forholdet mellom spotterne der borte og Avinor-ansatte.
Vi flyinteresserte har ingen særrettigheter når det gjelder å bevege seg på Avinors eiendom og bør, som harald oanes sier, opptre ydmykt og rette oss etter deres anmodninger.
Etter det jeg har forstått, er det Avinor som har satt opp plattformen på Sola - uoppfordret og for egen regning. Denne velviljen bør man vise takknemlighet for.
At ikke alle Avinor-ansatte deler vår sære interesse for fly, er en kjent sak. Vi vet også at noen av dem flirer av oss, men vi må ikke glemme at de er på flyplassene for å gjøre en jobb - og da må vi bestrebe oss på å ikke hindre dem i arbeidet, eller provosere dem på noen måte. Man kan jo tenke seg at noen blir så provosert at vi blir utestengt fra deres eiendom...

Harald Oanes
21-10-2010, 10:06
Nå kjenner jeg lite til forholdene på Sola, men det kan vel tenkes at både "angiveren" og Porsche-eieren følger med på forumet. I så tilfelle tviler jeg på at dette innlegget bidrar til å bedre forholdet mellom spotterne der borte og Avinor-ansatte.

Takk og amen, helt enig - samtidig som det har INTET med parkeringsanmodningene å gjøre. Slikt bidrar bare til konflikt - og det representerer definitivt ikke det store flertall her på Sola...

H

andreas97sas
21-10-2010, 18:33
Jeg har opplevd noen ganger at det kmmer en mann. Parkerer rett ved siden av plattformen og står og hører. Det var bra at møte var positivt. Håper bare plattformen blir større. Og folk parkerer rikti :)

Han mannen med unger kommer mye og parkerer feil ja :(

eb737
09-12-2010, 17:31
Hvordan er det med utbyggingen?
Trærne er ihvertfall fjernet.. En som skrev at det hadde med utbyggingen å gjøre.

http://i976.photobucket.com/albums/ae247/737erik/SVG%205%20desember%202010/Trer.jpg

Airbus 330
09-12-2010, 22:52
Trærne ble fjernet etter ønske av medlemmer ved Sola.

Vi er fortsatt i dialog med Avinor, der de har fått tilsendt flere bilder av tegningene vi brukte ved Gardermoen og av div skilt vi har her.
Så jeg tror det ikke skjer noe før til våren og det blir varmere i lufta.

Men ting ser lovende ut.:up:

eb737
09-12-2010, 23:05
Høres bra ut :)

Lennart
10-12-2010, 00:34
Uventet at trærne ble fjernet , syns eg

Roxman
21-04-2011, 23:15
TIL INFO!!

Jeg vil be alle, som kjører til spotterplattformen om å parkere på parkeringsplassen. Men også henvise andre til å gjøre det. Jeg fikk en SMS fra Avinor Sola idag om at det sto parkert en grå BMW rett nedenfor plattformen. Nå som vi i NSFF og Avinor er i samtaler om en utvide plattformen, så er ikke dette informasjon jeg ønsker å få.

Jeg vett det er mangen som parkerer riktig, men det er dessverre ikke alle.
Takk .

Ha en forsatt god påske alle sammen..:):)

Lennart
21-04-2011, 23:43
Er heller ikke ALLE som er brukere av dette forum.
Og alle som parkerer feil er heller ikke mine kjenninger.
Tror de i vaktå har misforstått en god del her

Vede
22-04-2011, 01:10
Er det så vanskelig for Avinor vakten å få opp noen skilt som de kan henge på gjerdet/sette opp ved plattformen.?

Nytter jo ikke å ta kontakt med NSFF/Roxman da mange av de som parkere feil hverken er medlem her eller NSFF, men rett å slett vanlige folk. :old

Lennart
22-04-2011, 01:21
Skilt koster penger.
Da er det enklere å klage via tlf/sms

Egenes
22-04-2011, 02:18
Da tar man enkelt og greit ett stykk sponplate e.l og skriver på den at man ikke skal parkere der. Må jo kunne fungere midlertidig..

Airbus 330
22-04-2011, 12:33
Vi har nevnt i møte med Avinor Sola, at skilt bør komme opp.

Vi har også oversendt bilder av skilt vi har her ved OSL, så får vi håpe at Avinor Sola får opp skilt også som gjøre det oversiktlig og grei info ang parkering. :)

Yankee
06-06-2011, 17:43
Hvordan går det med utvidning av spotter plattformen på Sola?

Airbus 330
12-06-2011, 01:25
Vi venter på tegninger av LN-KLG her inne som har tegnet plattformen ved OSL, som vi skal oversende Avinor Sola.

Så vi satser på at de blir sendt over om ikke lenge.:up: