View Full Version : Lengde på kortbane på Øyrane
Hvor lang var den midlertidige lufthavnen i førde "sentrum"?
Etter en kjapp måling på Norgeibilder.no så var den en plass mellom 7-800 meter?
Uten å måle så mye fant jeg en hel del info her på Avinor sine utmerkede sider om den "nye" Førde Lufthavn, Bringeland.
http://www.avinor.no/lufthavn/forde/omoss/75_Lufthavnens+historie
Men du har helt rett, meliiis det står at den var på 800 meter.:)
Var minimumslengden for twin ottere 800meter? Eller er det en annen grunn til at mange av norges kortbaner ligger på/har vært på 800meter? :)
Vel ifølge boka om Twin Otteren så ble de fire første kortbaneplassene innviet på Helgeland i 1968.(Tøft årstall forresten!) Det ble valgt en banelengde på 800 meter fordi flyene skulle trafikeres av Twin Otteren. Det var slik at kortbanenettet ble skapt for å kunne betjene Twin Otteren og ikke motsatt.
ok LN-MEH :) Fine sider fra Avinor forresten, ser de har historie til de fleste avinor flyplassene, dog noen litt bedre utdypet enn andre, men interessant lesning :)
(.....) midlertidige lufthavnen (.....)
(Beklager at jeg kutter i det du skrev, Polaris, det har sin årsak..)
Hele kortbanenettet var egentlig midlertidig da de fire første ble åpnet 1. juli 1968.
Det hadde seg slik at regjering og storting ønsket en stamruteplass mellom Bodø og Værnes. Som plassering for denne hadde man kastet sine øyne på Stokka utenfor Sandnessjøen.
Så hadde høyre en samferdselstatsråd som het Håkon Kyllingmark. Han fikk regjeringen og stortinget med på å i stedet bygge 4 kortbaneplasser. Og her kommer det midlertidige inn - dette skulle være et prøveprosjekt som skulle vare i ett år. Det har vart lenger enn det.....
Kyllingmark fortalte historien selv under en festmiddag da 25-års jubileet for kortbanenettet ble markert. Det er første gang jeg har hørt noen ta replikk under en tale ved en slik middag. Daværende luftfartsdirektør Ove Liavaag utbrøt da, "Tenk om vi kunne ha gjort det samme med hovedflyplassen!"
Mvh,
Oi dette var jo interessant!
Med fare for at slikt kan søkes opp (jeg er ikke lat, men jeg sitter på min iPhone); finnes det noen steder hvor man kan lese mer om historien bak kortbanenettet?
Førde var en spesiell flyplass slik som det står på Avinors hjemmesider.
Jeg har innflyvningskartet og flyplasskartet til ENFD foran meg (Jeppesen ENFD 16-1/APT datert 8. februar 1980 for de pedantiske!!) Rullebanen var begrenset av størrelsen på industriområdet. I Førde (ENFD) var det 790 x 30 meter med asfalt. Riksveien i den ene enden og fjorden i den andre... MEN 115 meter av dette var "stopways". TORA var på 675 meter. På fagspråket hadde RWY 32 85 meter stopway og RWY 14 85 meter stopway. Hvis noer er flinke med bilderedigering så send en PM skal jeg skanne inn kartene og maile... Kartene stammer fra Braathens LN-SUD men det er en annen historie..
Innflyvningen var noe spesiell.....På Langelandsåsen var det et radiofyr en kunne gjøre innflyvning på og deretter fortsette med visuelle referanser ned til flyplassen. Som oftest ned "Piltenskaret". Så kan dere gjette hvem denne "Pilten" var?
Var det dårlig vær ble det som oftest fløyet ut til Florø og gjort innflyvning der og så inn fjorden til Førde. På to nes inne i fjorden bodde det noen som da ble ringt opp fra tårnet i Florø med spørsmål om hvordan været var. De bodde slik til at en da fikk en ide om været innover... (Og ble de ringt opp fra crewrommet i Florø klokka 0400 om morgenen var de like blide. "Jada gutter, været er fint bare kom" , "Nei F..n, jeg ser ikke fjæra engang").
Akk ja sann...
Hilsen
FK27
Friendship Forever!
"Pilten" ja han er jo legendarisk!:old
Polaris, jeg er redd for at den hele og fulle historien nok aldri er nedtegnet. Hvis noen i luftfartshistoriske miljø har lyst, har jeg navn å komme med....
Nuvel, det nærmeste jeg finner er denne (http://www.luftfartshistorie.no/~luftfart/wiki/index.php/Etableringen_av_Helgelandsruta) artikkelen. Sørgelig mangelfull slik jeg ser det.
Mvh,
Dette var en meget interessant tråd!! Historien om "kortbanenettet" er også svært interessant, og inneholder en del myter som er verdt å forske mer på! Om jeg ikke tar feil, så er det en kar ved NLMU (edit: Per Arvid Tellemann) som holder på med en avhandling om kortbanenettet sin historie.
Det er mange som tror at Håkon Kyllingmark er mannen bak kortbanenettet; også kalt "Kyllingmarkene". Men i mine pågående undersøkelser om historien til Vestlandske Luftfartselskap AS (VLS), har jeg funnet at ideen om kortbaneflyplasser kom mange år før...noe som også blir nevnt i de meget interessante internettsidene til Avinor om Førde flyplass sin historie. Flyet som kunne vært hele Norges "kortbanefly" ti-femten år tidligere enn Twin Otteren var "TWIN PIONEER" (dessverre ikke nevnt i Tellemanns artikkel på LMUwiki)! Dessverre ble det ikke slik...og det var nok dette som tok livet av VLS.
Her er et bilde av sjøflyhavna på Øyrane/Førde.
http://www.seabee.info/images/seaplanes/SPB-Forde-01-640.jpg
Legg merke til flytårnet i høyre del! Jeg har hørt at dette tårnet ble brukt også da det var landflyplass på Øyrane - og at de IKKE kunne se flyene på rullebanen fra tårnet!?
Jeg var en gang med på et NAK seminar i Førde ca 1985 (vi kjørte bil fra Radøy og opp) - og da husker jeg at en besøkende Cessna 172 kjørte utfor enden av rullebanen på "glatta". Så banen kunne nok oppleves som "kort", ja!
Steinar
http://www.seabee.info
I følge det jeg har klart å lese meg opp til stemmer det hva du sier - de kunne ikke se flyene på rullebanen. Var andre boller i gamle dager altså..!
Har ikke så mye mer å komme med en takk for mye god info altså, her lærer man mye nytt :)
DCHalvorsen
28-09-2010, 19:56
Jeg tror nok mye av kortbanenettets historie er å finne i bokverket som heter "Stortingstidende", i sine årlige utgaver på mange tusen sider. Innstillingene har fakta, tall og begrunnelser og stortingsdebattene følelsene - og som kjent mangler det ikke på følelser i samferdselspolitiske spørsmål.
Har fått inn et par kart, for de som synes slikt er interessant. Takk, Discus!
http://www.enfb.net/History/Charts/ENFD-APT.png
http://www.enfb.net/History/Charts/ENFD-NDB.png
Har fått inn et par kart, for de som synes slikt er interessant. Takk, Discus!
Jeg er bare budbringeren - FK27 har tørket støv, scannet og mailet, så han skal ha alle æren.
Dette var flotte kart :) Litt historisk dette, faktisk.
Det skulle vært artig å vite årsaken til betegnelsen "Piltenskaret" Jobbet sammen med Pilten
i sin tid så det skulle ikke forundre meg om det knytter seg noe spesielt til navnet.
På forhånd takk til den som kan opplyse meg.
FBU 4EVER
03-10-2010, 16:12
Jeg var her med en B-N Islander i 1979, tror jeg det var. Fløy inn fra Florø. Mener det var"...til høyre for det røde huset og til venstre ved det hvite..", eller om det var motsatt? Det var en AFIS-plass som kun kan rapportere runway free, ikke clear to land som på en ATC-plass. "Tårnet til bilen, er banen klar?" "Bilen til tårnet, ja, banen er klar". "Tårnet til LN-MAC, banen er klar". Så landet vi. Taxet en lang strekning gjennom et industriområde (skipsverft) ved siden av riksveien. Passajerene gikk ut gjennom en port, krysset veien og inn i terminalen på den andre siden.
Når båtene som ble bygget på skipsverftet, så stengte de flyplassen i flere måneder inntil båten var sjøsatt. Yesss...! Bare i Norge?
Og så var det den opprinnelige flyplassen i Hasvik, men det er en annen historie.;)