PDA

View Full Version : Ryanair kan knuse Norwegian


EB
18-08-2005, 16:29
Fra Boarding.no:

http://www.boarding.no/art.asp?id=17754

HMWK
18-08-2005, 16:52
Dette stemmer sikkert bra. Jeg leste at Ryanair har ca 40 øre per pax km. Er det noen som kan matche det? I en priskrig vil Ryanair alltid vinne.

storg
18-08-2005, 17:12
Dessuten er det jo ikke pris/kostnader som avgjør om du vinner. Men hvem som har råd til å tape mest. Tviler sterkt på man vil kunne stoppe ryanair med påstander om rovpriser. Det er forbeholdt SasBraathens.

EB
18-08-2005, 17:16
Ja - Ryanair burde fått pålagt krav om høyere priser til f.eks London hvor også DY flyr...

DY
18-08-2005, 19:47
Ja Ryanair hadde nok knust ganske mange selskaper om dem hadde flydd fra "normale" flyplasser...noe dem ikke har valgt å gjøre.

EB
18-08-2005, 20:44
Men da hadde kanskje utgiftene hos Ryanair matchet konkurrentenes...

DY
19-08-2005, 02:19
Originally posted by EB
Men da hadde kanskje utgiftene hos Ryanair matchet konkurrentenes...

Stemmer det...og da er dem ikke noe alternativ likevel.....så derfor fortsetter dem å fly der dem flyr...og tjener penger...og øker antall reisende...og er Europas nest største flyselskap....og tenkte/tenker nytt....;)

jb1
19-08-2005, 10:10
Jeg tror det er marked for begge. Norwegian flyr hodedsakelig til hovedflyplasser, unntakene er Paris og London, selv om Stansted begynner aa bli bra en stor flyplass og sikkert et par andre. Jeg tviler ogsaa paa at Ryanair vil konkurrere med Norwegian paa flere ruter enn London. Ryanair vil neppe fly innenriks i Norge, og jeg tror det tar en stund foer de eventuelt oppretter en base i Norge som kokurrerer med Norwegians ruter til utlandet.

catocontrol
19-08-2005, 16:09
Tror nok ikke Ryanair prøver seg innenlands i Norge med det første. De var jo å så på Evenes, men fant vel fort ut at det kommer snø på Evenes. Det kan føre til at fly blir stående på bakken i flere timer. Tror ikke Ryanair vil ta se råd til det. I såfall blir det vel bare til plassene i sørnorge, hvor snøen ikke er noe problem. Haugesund er jo ikke akkurat plaget med snø. Vet ikke hvordan det er på Torp. Har i alle fall ikke hørte om "Vinterbyen" Sandefjord:spin:

DY
19-08-2005, 16:51
Rynair flyr vel til plasser som har snø....?

Fly high
19-08-2005, 21:10
Originally posted by catocontrol
Vet ikke hvordan det er på Torp. Har i alle fall ikke hørte om "Vinterbyen" Sandefjord:spin:


Vinterbyen Sandefjord eksisterer i høy grad, men kanskje ikke hver eneste vinter! :)

laurenz
19-08-2005, 23:02
Originally posted by DY
Rynair flyr vel til plasser som har snø....?


Ja, det kan komme mye snø i Tampere f.eks.
Men de prøver vel å ungå "problemflyplasser". De ønsker å minske risikoen mest mulig.

EB
20-08-2005, 13:15
Vestfold har mange gode sider...men vinter og sne er ikke de sterkeste sidene...eller?

HMWK
20-08-2005, 15:57
Torp har ikke så store snømengder som OSL. Men det kommer snø. Klart at snø og kulde skaper problemer for flyselskap og rutetider. Avisning, brøyting av banen osv.

EB
20-08-2005, 18:32
Men Ryanair har selv sagt at det var for mye sne nordpå...

Herlov
20-08-2005, 18:37
Har vi egentlig behov for Ryanair innenlands?

Slik som det er nå får man jo veldig rimelige billetter, hvis man bare er ute i god tid. Vi har jo generelt god råd her i landet og de fleste har råd til å ta seg en tur i ny og ne med de prisene vi har nå. Hvis man skal se saken fra en annen side også, så er det vel bra at flyprisene ikke blir -altfor- billige, heller, med tanke på blant annet forurensingsproblematikken. :up:

EB
20-08-2005, 19:09
Vi har IKKE behov for Ryanair innenlands...

catocontrol
20-08-2005, 20:08
Det Ryanair kanskje kunne bidratt med var flere utenladsruter fra flere flyplasser i Norge! Ikke bare kjøre alt til Gærningmoen, for så å spre folk utover. Hadde kanskje vært en ide for Norwegian også etterhvert. Flere utenlandsruter fra "andre" norske flyplasser. Et helt tilfeldig eksempel ville vært evenes! :) Evenes ligger tross alt i det området i nord norge med flest folk. tro det eller ei!

Hæ hva med EVE-JFK-EVE :up: Kato air stiller kanskje på den ruta med D228 extended range:)

SQ 777
20-08-2005, 20:37
De kommer innenlands en dag. De må jo ha et sted å bruke de 100+ 737-800 de har i bestilling, men kun på BGO, SVG, TRD, muligens TOS...... De er innenlands i Italia allerede........... Det er kanskje derfor Rygge-avtalen ikke er i boks. Forhandler forsatt ?
Ev. fra TRF-baseN SOM SIKKERT KOMMER.

HMWK
20-08-2005, 21:32
Originally posted by catocontrol
Det Ryanair kanskje kunne bidratt med var flere utenladsruter fra flere flyplasser i Norge! Ikke bare kjøre alt til Gærningmoen, for så å spre folk utover. Hadde kanskje vært en ide for Norwegian også etterhvert. Flere utenlandsruter fra "andre" norske flyplasser. Et helt tilfeldig eksempel ville vært evenes! :) Evenes ligger tross alt i det området i nord norge med flest folk. tro det eller ei!

Hæ hva med EVE-JFK-EVE :up: Kato air stiller kanskje på den ruta med D228 extended range:)


Ryanair og OSL? De flyr til Torp! Ja, Kato Air og JFK hadde vært noe. En gang i måneden kanskje. Det tar noe tid å komme fram og tilbake. hehehe:biggrin

HMWK
20-08-2005, 21:35
Originally posted by SQ 777
De kommer innenlands en dag. De må jo ha et sted å bruke de 100+ 737-800 de har i bestilling, men kun på BGO, SVG, TRD, muligens TOS...... De er innenlands i Italia allerede........... Det er kanskje derfor Rygge-avtalen ikke er i boks. Forhandler forsatt ?
Ev. fra TRF-baseN SOM SIKKERT KOMMER.


Jeg tror at det er andre steder enn Norsk innnenlands som er mere attraktivt for Ryanair. Jeg tror at de kommer til å ekspandere utover de europeiske grensene.

OJB
22-08-2005, 01:41
Jeg tviler på at vi får se Ryanair på innlandet med det første. All ekspansjon vil hovedsaklig skje på kontinentet og særlig østover.
Det særnorske innenriksmarkedet kan jeg ikke se passer inn i Ryanair's strategi. De har for store kjerrer til å gå løs på dette markedet samt at det er tvilsomt om Avinor vil gi Ryanair de fordeler de setter som betingelser for å starte trafikk.
Torp er jo som kjent privat eiet og Haugesund er i en særstilling der Avianor gir fordeler som ikke kan gies andre steder uten at det får konsekvenser for øvrige flyselskaper.
Rygge er en liten mulighet ,men det virker lite logisk etter mitt syn at Ryanair starter her med Torp såpass nærme. De får jo Bergenserne og Stavanger folket til å dra til HAU og de får vel østfoldingene til å "padle" over fjorden vil jeg tro.
Selv med forskjell i setemil kostnader tror jeg DY vil greie seg godt i årene fremover med eller uten Ryanair som konkurent.
Det er ikke bare positive reaksjoner fra kundene til Ryanair heller.

HMWK
22-08-2005, 21:06
Enig OBJ. Selv har jeg stor tro på en base for FR på Torp om noen år. Men noen innenriksdestinasjoner ser jeg ikke for meg. Torp er ikke så sentralt som OSLO og de fleste innenlandsreisende skal til akkurat Oslo. Om de prøver så tror jeg ikke det blir langvarig. Noe alle TRF-NYO.

EB
23-08-2005, 07:01
OJB! Helt riktig det du skriver... Det er ikke bare positive reaskjoner blant Ryanairs kunder...:up: