PDA

View Full Version : FR vs DY (splittet tråd)


GF1
21-09-2010, 09:47
MOD: splittet fra http://forum.scanair.no/showthread.php?t=72791

Sitat: "Men samtidig tror jeg ikke at FR kan konkurrere med DY...DY har et produkt, der virker til at være så meget bedre end FR."

Jeg synes det er flott at DY kan få så god attest i Danmark. Takk skal du ha, Ole!

Jeg hører også blant kolleger og kjente at DY har et MYE bedre omdømme enn FR. Og dette er mennesker som tidligere har fløyet mye med FR fra Torp og nå også fra Rygge. DY's gjennomgående hyggelige medarbeidere i kabinen blir satt stor pris på! (Litt OT i denne tråden, kanskje).

sk931
21-09-2010, 11:54
Jamen jeg kan jo kun bedømme DY ud fra en flyvning...kontra en flyvning med FR. og på den strækning...ca 2 timers flyve tid, var DY betydelig bedre end FR....så enkelt er det...
---
Men jeg foretrækker altså SAS !!! hihihi

Hilsen
Ole

Tommy777
21-09-2010, 21:43
Men samtidig tror jeg ikke at FR kan konkurrere med DY...DY har et produkt, der virker til at være så meget bedre end FR.

Hilsen
Ole

Med all respekt, hva er det du mener DY har som ikke FR har? De har begge ørten forskjellige gebyrer som bagasje, kredittkort, seter/priority boarding, buy on board, en klasse, ingen service for kunder med dyre billetter, elendig pitch over hele flyet etc etc. La meg si det sånn, begge er slett ikke en optimal måte å reise på.

Kunder utenfor Norges grenser velger Norwegian UTELUKKENDE pga pris. Der vil Ryanair knuse DY hver eneste gang. DY vil aldri vinne en priskrig mot Ryanair, ergo i CPH vil DY aldri vinne.

Og Cimber Sterling kaster seg som en løve over offeret og tar sikte på passasjerene......:rolleyes:
http://www.boarding.no/art.asp?id=43236

Ahhh. Akkurat som Norwegian kjørte blitzkrieg med mobil bunkerbase på ett hotell i CPH når Sterling gikk konk? :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

branserud
21-09-2010, 22:00
elendig pitch over hele flyet etc etc.



Er vel feil. De nye setene gjör at pitchen er helt ok. Dessuten er det vel bare 186 på de nye NG. NAX har recline det har ikke Ryan.. Så sete komforten er langt bedre enn
på mange andre selskaper

Fysikeren
21-09-2010, 22:04
Med all respekt, hva er det du mener DY har som ikke FR har? De har begge ørten forskjellige gebyrer som bagasje, kredittkort, seter/priority boarding, buy on board, en klasse, ingen service for kunder med dyre billetter, elendig pitch over hele flyet etc etc. La meg si det sånn, begge er slett ikke en optimal måte å reise på.

Norwegian feeder jo ind fra mindre destinationer. Eftersom Ryanair er et rent point-to-point-selskab, vil de reelt have svært ved at få passagerer fra mange steder i det tyndt befolkede Norden. Kunder som Norwegian bedre kan få fat i.

Lars

IL-2
21-09-2010, 22:07
Med all respekt, hva er det du mener DY har som ikke FR har? De har begge ørten forskjellige gebyrer som bagasje, kredittkort, seter/priority boarding, buy on board, en klasse, ingen service for kunder med dyre billetter, elendig pitch over hele flyet etc etc. La meg si det sånn, begge er slett ikke en optimal måte å reise på.

Kunder utenfor Norges grenser velger Norwegian UTELUKKENDE pga pris. Der vil Ryanair knuse DY hver eneste gang. DY vil aldri vinne en priskrig mot Ryanair, ergo i CPH vil DY aldri vinne.



Ahhh. Akkurat som Norwegian kjørte blitzkrieg med mobil bunkerbase på ett hotell i CPH når Sterling gikk konk? :rolleyes::rolleyes::rolleyes:


FR har noe DY ikke har: Sure snerpete ansatte som kontrollerer alt med vekt og måleband, sett i forhold til FR er DY reine luksusreisa der en ikke blir utsatt for masse venting i gate, anmasende reklamer og paragrafrytteri.

sk931
21-09-2010, 22:08
Servicen om bord, Tommy....Om vi så var heldige skal jeg ikke sige, men den besætning som fløj den DY vi var med var rigtigt gode,,,,og det kunne man ikke sige om FR besætningen...
FR besætningen blev jo nærmest hysteriske fordi vi ikke brugte penge ombord
Hilsen
Ole

SQ321
21-09-2010, 22:24
Hvor mange ganger har du flydd henholdsvis DY og FR Tommy?

KjetilK
21-09-2010, 23:44
Jeg har flydd med FR tre ganger, sist for et par år siden. Flyet var litt forsinket, men vi fikk adekvat informasjon. Hun som hadde min del av kabinen var riktig søt og blid, og ikke spesielt pushy. Setene var strippa ned til bare-bones, og det var som å sitte i en buss. Greit nok.

DY er mer behagelig og alle avgifter helt oppi dagen, og ikke minst, de flyr meg dit jeg skal, ikke et helt annet sted.

Selv om jeg ikke hadde noen spesielt dårlig opplevelse av FR lar jeg nok være. Jeg synes det er litt greit å faktisk betale det en tjeneste koster, og det koster ikke NOK 100 å fly TRP-PIK, som var det jeg gjorde sist.

Derfor tenker jeg at det er noen andre som betaler den reelle prisen, enten det er crewet, eller at flyplassen i praksis sponser siden man trenger ruter, eller noe annet. Hvis i tillegg, slik det ofte høres ut som, det går utover sikkerheten, så kan jeg betale en del mer for et litt bedre produkt.

RWY 24
22-09-2010, 00:44
Jeg synes det er litt greit å faktisk betale det en tjeneste koster, og det koster ikke NOK 100 å fly TRP-PIK, som var det jeg gjorde sist.

Derfor tenker jeg at det er noen andre som betaler den reelle prisen, enten det er crewet, eller at flyplassen i praksis sponser siden man trenger ruter, eller noe annet. Hvis i tillegg, slik det ofte høres ut som, det går utover sikkerheten, så kan jeg betale en del mer for et litt bedre produkt.
Jeg er ikke uenig med deg i at DY på de fleste områder har et bedre produkt enn FR, men opplever disse påstandene som litt drøye, særlig siden du ikke begrunner dem. Du må veldig gjerne utdype.

Robin882
22-09-2010, 02:01
Personlig synes jeg DY sitt produkt er bedre enn FR sitt.
Hva jeg liker bedre med DY er jo klart det at de flyr til mere aktuelle flyplasser som f.eks. OSL istedet for TRF. Synes atmosfæren inne i DY sine 738 er langt mer behagelig enn i FR sine 738er. Mye av det har med farge å gjøre. Jeg blir litt mer stresset av gult og blått, det virker fortere trangt enn hos et hvilket som helst annet seleskap som har et lyst interiør.

Jeg liker ikke FR sin service policy, det at det er gebyr for absolutt alt. Nå vet jeg ikke med DY, men tar de også betalt om man glemmer refferansenummer f.eks? Om de gjør så er det vell langt billigere enn FR (har hørt det var 800kr for å gi refferansenummer :drunk:) En annen ting som gjør at DY scorer høyere enn FR hos meg er det at det er et Norsk seleskap, og at man har en besetning av skandinavisk opprinnelse. Jeg får litt mer trygghets følelse.

IL-2
22-09-2010, 03:17
Jeg liker ikke FR sin service policy, det at det er gebyr for absolutt alt. Nå vet jeg ikke med DY, men tar de også betalt om man glemmer refferansenummer f.eks?

Neida, det er bare å gå i skranken til DY å vise legitimasjon, så finner de deg fram og sjekker deg inn. 0,-

Tommy777
22-09-2010, 04:15
To tripreports, men naa har jo DY introdusert nye gebyrer og hatt bananrepublikk oekning av andre gebyrer siden denne rapporten var skrevet.

Jeg synes Ryanair var helt kurrant for det vi betalte. Det var ingen som tjatet og maste paa oss noen sted. Klart det er mindre forskjeller, men det er forsvinnende lite og helt irrelevant for prissensitive folk.

Likheten for begge er at du er screwed dersom flighten din blir kansellert

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=68321

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40452

FR har noe DY ikke har: Sure snerpete ansatte som kontrollerer alt med vekt og måleband, sett i forhold til FR er DY reine luksusreisa der en ikke blir utsatt for masse venting i gate, anmasende reklamer og paragrafrytteri.

Ikke enig... Naa skal det vaere sagt at jeg ikke flyr med DY lengre, men de faa gangene jeg sjekket bagasje var det INGEN fleksibilitet. En gang i Alta, da var det bare aa dra opp lommeboka og ogsaa i rapporten over der jeg var 0,8 (!!) kilo over og fikk kjeft pga det og etter jeg tilboed aa ta ut 0,8 kilo var det greit siden det var jul, men kun den ene gangen... Hos Ryanair gikk alt helt smertefritt, saa det kommer nok helt an paa hvor du er, de personene du moeter som jobber den dagen, YMMV.


Hvor mange ganger har du flydd henholdsvis DY og FR Tommy?

Ryanair kun en gang, DY utallige ganger og mer enn de fleste foer jeg flyttet til USA.


Personlig synes jeg DY sitt produkt er bedre enn FR sitt.
Hva jeg liker bedre med DY er jo klart det at de flyr til mere aktuelle flyplasser som f.eks. OSL istedet for TRF. Synes atmosfæren inne i DY sine 738 er langt mer behagelig enn i FR sine 738er. Mye av det har med farge å gjøre. Jeg blir litt mer stresset av gult og blått, det virker fortere trangt enn hos et hvilket som helst annet seleskap som har et lyst interiør.

Jeg liker ikke FR sin service policy, det at det er gebyr for absolutt alt. Nå vet jeg ikke med DY, men tar de også betalt om man glemmer refferansenummer f.eks? Om de gjør så er det vell langt billigere enn FR (har hørt det var 800kr for å gi refferansenummer :drunk:) En annen ting som gjør at DY scorer høyere enn FR hos meg er det at det er et Norsk seleskap, og at man har en besetning av skandinavisk opprinnelse. Jeg får litt mer trygghets følelse.

Saa naar du reiser med BA og alle andre selskaper enn SAS og DY foeler du deg uttrygg? :rolleyes:

FlyHi
22-09-2010, 09:04
Må give Tommy ret her. Må også indrømme at jeg har svært ved at se den store forskel på DY og FR.

Begge selskaber er højgebyrselkaber, hvor alt koster ekstra og mht servicen ombord, så er det vel hit or miss med begge. Jeg har oplevet både dårligt og godt crew hos begge.

Med undtagelse af FR's forfærdelige farver i kabinen og mangel på recline er forskellen vel ikke stor. Lige bortset fra at chancen for at havne i et nyere fly er betydelig større hos FR og så naturligvis bagagegrænsen på 15 kg.

På de rejser både jeg og min familie har haft har over 50% været forsinket med DY og alle været ontime med FR.

Så med mine erfaringer må jeg indrømme at jeg ikke ser den store forskel i produkterne. Hos begge er alt skrabet mest muligt og vil du have ekstra må du igennem gebyrjunglen. Ombord kan det være både godt og skidt hos begge.

Robin882
22-09-2010, 09:35
To tripreports, men naa har jo DY introdusert nye gebyrer og hatt bananrepublikk oekning av andre gebyrer siden denne rapporten var skrevet.

Jeg synes Ryanair var helt kurrant for det vi betalte. Det var ingen som tjatet og maste paa oss noen sted. Klart det er mindre forskjeller, men det er forsvinnende lite og helt irrelevant for prissensitive folk.

Likheten for begge er at du er screwed dersom flighten din blir kansellert

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=68321

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40452



Ikke enig... Naa skal det vaere sagt at jeg ikke flyr med DY lengre, men de faa gangene jeg sjekket bagasje var det INGEN fleksibilitet. En gang i Alta, da var det bare aa dra opp lommeboka og ogsaa i rapporten over der jeg var 0,8 (!!) kilo over og fikk kjeft pga det og etter jeg tilboed aa ta ut 0,8 kilo var det greit siden det var jul, men kun den ene gangen... Hos Ryanair gikk alt helt smertefritt, saa det kommer nok helt an paa hvor du er, de personene du moeter som jobber den dagen, YMMV.




Ryanair kun en gang, DY utallige ganger og mer enn de fleste foer jeg flyttet til USA.




Saa naar du reiser med BA og alle andre selskaper enn SAS og DY foeler du deg uttrygg? :rolleyes:

Føler med ikke akkurat utrygg, men tryggere om noe skulle skje slik som f.eks. en askesky :) Synes også kundeservice på norsk er lettere.

AirbusTrond
22-09-2010, 09:37
Man kan jo bare gå inn på nettsiden deres for å se den første forskjellen. Ryanair møter deg med en glorete og direkte stygg hjemmeside. Norwegian møter deg med en behagelig side - og er var en pioneer på dette med lavpriskalenderen og lettvint booking. Det er knapt noen selskaper som har bedre brukervennlighet enn DY.

Gebyrpolicyen er en helt annen. Hos DY er det ikke snakk om at man må ut med mange hundre kroner hvis man glemmer å skrive ut boardingkort hjemme. Og beløpene for bagasje er lavere. Oversiktigheten over gebyrene er også langt bedre hos DY enn hos FR.

Hos DY kan man velge å betale for plassering, hos FR er det free seating, og førstemann til mølla. Er man om bord er kabinen vesetlig hyggeligere hos DY enn hos det glorete FR. Og man slipper mas om både røykfrie sigaretter, skrapelodd og latterlige fanfarer. Dette er jo det som utmerker FR fra en del andre selskaper.

Man må være ganske fanatisk DY-hater for å si at det er "hipp som happ". For en vanlig reisende er det nok mindre forskjell på SAS og DY enn mellom DY og FR.

Mugnas
22-09-2010, 09:48
Jeg har flydd både FR og DY minst 25 ganger hver, og er personlig ikke i tvil om at det er forskjell.

Men mye er selvsagt subjektivt. Personlig synes jeg forskjellene er;

* DY flyr til hovedflyplassen.
* DY har gjennomgående mer serviceinnstilt crew
* DY er langt mindre rigide hva gjelder baggasjeregler, särlig håndbaggasje
* DY har gratis valg av sete ved innsjekk, noe som gjör ombordstigningen langt mindre stressende
* DY driver ikke et like aggressivt salg av alt fra tax free til skrapelodd i kabinen, slik som Ryanair gjör

Särlig DYs valg av hovedflyplass og mer smidig setevalg gjör at jeg er villig til å betale mer for en billett med DY hvis jeg har valget mellom DY og FR. Jeg foretrekker også SAS, men synes tross alt det er mindre forskjell på SAS og DY enn DY og FR.

pingo
22-09-2010, 09:57
Lidt OT godt nok, men jeg lagde forleden mærke til en sjov Norwegian reklame i CPH. Lige efter slusen/toldkontrollen til T3 hænger der et stort banner, hvor der står: "Rådhuspladsen 250 kr" og en pil der peger ud mod taxi holdepladserne. Og ved siden af : "London 200 kr" og en pil der peger over mod Norwegians skranker i T2. :p

BU662
22-09-2010, 10:06
Litt oversikt over de gebyrer som lavprisaktører krever:


Bagasje: 20 kg

FR: 25 € / 200 NOK
EZY: 11 € / 88 NOK
AB: -- / --
DY: 6-10 € / 50 - 80 NOK
GWI: 9,52 € / 76 NOK

Rerservasjon av sete:

FR: --
EZY: --
AB: 10-20 € / 80 - 160 NOK
DY: 6-10 € / 50 - 80 NOK
GWI: 7,14-17,85€ / 57 - 145 NOK

Booking fee

FR: 5 € CC fee
EZY: 4,75 € booking fee (+2,5% or 6 € when paying with CC)
AB: 10 € ( + 5 € when paying with CC) / 0 € for 29€ fares only
DY: ?? (+ 5 € when paying with CC)
GWI:0 € (+ 9,52€ CC fee)

EDIT:
Det bør nevnes at Booking fee må være utvist som del av total-prisen etter EU reglverk 1008/2008 !

FlyHi
22-09-2010, 10:31
Man kan jo bare gå inn på nettsiden deres for å se den første forskjellen. Ryanair møter deg med en glorete og direkte stygg hjemmeside. Norwegian møter deg med en behagelig side - og er var en pioneer på dette med lavpriskalenderen og lettvint booking. Det er knapt noen selskaper som har bedre brukervennlighet enn DY.

Må indrømme at hvordan et flyselskabs hjemmesider ser ud betyder absolut ingenting for mig. Vi kan dog hurtigt blive enige om at FR's sider ligner noget fra 80'erne, men det er jo så deres profil, som forøvrigt er meget gennemarbejdet og effektiv for dem.


Gebyrpolicyen er en helt annen. Hos DY er det ikke snakk om at man må ut med mange hundre kroner hvis man glemmer å skrive ut boardingkort hjemme. Og beløpene for bagasje er lavere. Oversiktigheten over gebyrene er også langt bedre hos DY enn hos FR.

Enig i at FR er mere aggressive på gebyrerne, men i praksis bliver der for mig ingen forskel, da jeg plejer at huske mit boardingkort. Både DY og FR er og bliver højgebyrsselskaber, selvom der er lidt forskel på prissætning, men det er der også på priserne for flybilletterne. Det er totalprisen der er interessant og den prøver begge selskaber at gøre uigennemsigtig.

Standardgebyrerne synes jeg er anført ganske tydeligt hos FR, mens deres "bøde-straffe" for alt muligt er mere skjult. Faktum for mig er at ingen af selskaberne vil give mig en totalpris og splitter priserne op for at få produktet til at se billigere ud end det er. Det betyder i praksis at jeg i begge tilfælde skal have alle alarmklokker slået til for ikke at risikere at havne i en gebyrfælde.



Hos DY kan man velge å betale for plassering, hos FR er det free seating, og førstemann til mølla. Er man om bord er kabinen vesetlig hyggeligere hos DY enn hos det glorete FR. Og man slipper mas om både røykfrie sigaretter, skrapelodd og latterlige fanfarer. Dette er jo det som utmerker FR fra en del andre selskaper.

Kan være enig med dig i at free seating ikke er optimal og at antallet af salgsrunder er et irritationsmoment, men er jeg først havnet i LCC-segmentet, så er det faktisk ikke en ekstra runde med salgsvognen der gør den store forskel for mig.

jeg vil også give dig ret i at FR's kabine skrabet og forfærdelig, men helt ærligt, så er oplevelsen ikke meget bedre i DY's gamle 737-300 - lige bortset fra farverne. Og faktum er jo at risikoen for at havde i et af de gamle fly stadig er meget stor.

Man må være ganske fanatisk DY-hater for å si at det er "hipp som happ". For en vanlig reisende er det nok mindre forskjell på SAS og DY enn mellom DY og FR.

Det synes jeg er en både dum og unødvendig bemærkning. Det kan ikke være rigtigt at man skal beskyldes for at hade flyselskab x eller y - blot fordi man har en anden mening end dig.

For mig at forskellen ikke stor - det er i begge tilfælde skrabet. Lægger jeg mine oplevelser med forsinkelser, gamle fly og serviceniveau både hos handling, pr. telefon og ombord sammen, så ser jeg faktisk ikke nogen særlig forskel. Der er nogle områder, hvor det ene selskab er bedre end det andet, men så er der til gengæld andre områder hvor det er modsat, men begge er og bliver LCC's hvor det ofte er hit or miss.

...og det er der sikkert lige så mange meninger om som der er passagerer, men en start her på forum kunne være at accepterer at andre ikke nødvendigvis er enige i ens egne holdninger.

BU662
22-09-2010, 10:50
Flyhi, jeg tror her er du på meget tynn is.

Alle selskaper utenom FR gir deg en total-pris for sitt produkt. Det egentlige problem er at du forventer en produkt-innhold som overstiger dette hva de diverse selskaper faktisk tilbyr. Dette er en problem av forventning og tilbyd. Her står du jo fritt å velge en selskap som tilbyr deg en produkt med den innhold du ville ha. Du må da til slutt bare betale dette...

FR, GWI, DY og EZY tilbyr i sine billigste billetklasser bare den transport av den fysiske person fra A til B. Ingenting mer. Slik står det forøvrig også i transportbetingelser (som vanligvis ingen leser...). For de som er villige å betale mere, så kan de booke en dyrere prisklasse hos GWI og DY og da har man reservasjon av sete og transport av bagasje inkludert. Hverken du eller Tommy har nevnt at det finnes seg Flex billetter hos disse to aktører.

Du skriver DY er en høygebyrselskap. Kan du vennligst levere enn begrynnelse basert på de tallene som ble posted!!! Du må jo forlike selskap i sitt segment. De tallene som er posted er direkte tatt fra selskaps nettsider. Forskjell i gebyrer mellom DY og AB t/r er for Europa-Flyginger heile 2 € (antatt at man ikke reserverer sete, men tar en bag med seg). Dette forskjell er mindre enn en billet fra Købnhavn Central til CPH eller en iskrem ved slott. Eller er AB plutselig også en høypris-selskap?!?

FlyHi
22-09-2010, 11:27
Alle selskaper utenom FR gir deg en total-pris for sitt produkt.

Jeg som kunde tager udgangspunkt i mit behov og ikke hvordan flyselskabet forsøger at unbundle og skille sig ud fra resten for at gøre prisen uigennemsigtig. En stor del af kunderne har brug for baggage og at betale med kreditkort - det ved flyselskaberne godt og grunden til at de un-bundler er ikke for at gøre pax en tjeneste, men at få prisen til at se lavere ud end den rent faktisk er for en stor del af pax.

Hverken du eller Tommy har nevnt at det finnes seg Flex billetter hos disse to aktører.


På de ruter hvor LCC's kunne være interessante for mig er flex uaktuel når frekvenserne ikke er højere end de er - ofte kun få gange om ugen eller max en gang dagligt. Hvis jeg skulle bruge en fleksbillet, så ville jeg vælge et selskab, der kunne tilbyde et produkt med flere frekvenser og de andre services som fasttrack, lounge, online/mobile check-in osv osv.

Forskjell i gebyrer mellom DY og AB t/r er for Europa-Flyginger heile 2 € (antatt at man ikke reserverer sete, men tar en bag med seg).

Forskellen i gebyrer mellem AB og DY er 180 kr. (1 kuffert t/r) for en returrejse CPH-PMI + udgifter til drikkevarer og sandwich ombord hos DY, hvis man ønsker det. I tillæg kan du hos AB vælge sæde gratis 30 timer før afrejse, hvilket i praksis sparer dig for gebyret for at reservere sæde (Alle gange jeg har rejst med dem har jeg fået ønsket sæde 30 timer før). 180 kr for en kuffert synes jeg da er et højt gebyr.

sukram
22-09-2010, 11:35
Det synes jeg er en både dum og unødvendig bemærkning. Det kan ikke være rigtigt at man skal beskyldes for at hade flyselskab x eller y - blot fordi man har en anden mening end dig.



Nei, dette blir for dumt. At du setter deg inn i en LCC og tenker "they're all the same, I don't like 'em", det står på akkurat deg. Det er jo en liten verdensforskjell mellom DY og FR og om du ikke ser det er det fordi du ikke VIL se det.

Herre min skaper...

FlyHi
22-09-2010, 11:38
Nei, dette blir for dumt. At du setter deg inn i en LCC og tenker "they're all the same, I don't like 'em", det står på akkurat deg. Det er jo en liten verdensforskjell mellom DY og FR og om du ikke ser det er det fordi du ikke VIL se det.

Herre min skaper...

Men det er da godt du ved hvad jeg synes og mener og ikke mindst kan beslutte for mig, hvad jeg synes om mine oplevelser med DY og FR, så behøver jeg jo ikke bekymre mig om det mere. :headbang

Men det er åbenbart svært for visse personer at acceptere at ikke alle er entusiastiske omkring deres darlings, men sådan er verden nu engang - get real.

AirbusTrond
22-09-2010, 11:49
Men det er åbenbart svært for visse personer at acceptere at ikke alle er entusiastiske omkring deres darlings, men sådan er verden nu engang - get real.

Vet ikke hvilke "visse personer" du sikter til, men jeg har de siste årene brukt DY, FR og SAS omtrent like mye, og har ingen "darlings" overhodet.

For øvrig forsøker jeg å diskutere på et til dels litt prinsipielt/objektivt grunnlag. F.eks. synes jeg at DYs CC-gebyr er irriterende, selv om jeg personlig normalt betaler med vanlig debitkort, og at det således for meg er ett fett. Jeg synes argumentasjonen "jeg glemmer aldri boardingkortet", så et stort gebyr på det spiller ingen rolle, er litt uinteressant. Når man diskuterer forskjeller mellom DY og FR synes jeg det spiller en stor rolle. Det er vel ikke bare enkeltindividers personlige preferanser vi diskuterer - men produktet som sådan?

BU662
22-09-2010, 12:03
Saken er vel denne:

FlyHi har jo råd å fly disse selskapene som tilbyr fastrack, lounge etc. Med andre ord, full-service selskaper som er dyrere enn LCCer.

Men, dersom FlyHi flyr LCC, så er han/hun så veldig fattig at hver krona må vendes om, at det blir ikke kikket på hva selskaper tilbyr, at man ikke klarer å regne (2x80NOK - 10 €) og at det til slutt virker bare komisk.

Rett og slett, fordi dersom du har slik en høy produktforventning, så tør du ikke se på LCCer. Da er AB, Condor og Co din adresse, og de billigste priser hos Condor (som tilbyr deg gratis bagasje) er en godt stykk dyrere enn dette hva LCCer begynner med.

FlyHi
22-09-2010, 12:08
Saken er vel denne:

FlyHi har jo råd å fly disse selskapene som tilbyr fastrack, lounge etc. Med andre ord, full-service selskaper som er dyrere enn LCCer.

Men, dersom FlyHi flyr LCC, så er han/hun så veldig fattig at hver krona må vendes om, at det blir ikke kikket på hva selskaper tilbyr, at man ikke klarer å regne (2x80NOK - 10 €) og at det til slutt virker bare komisk.

Rett og slett, fordi dersom du har slik en høy produktforventning, så tør du ikke se på LCCer. Da er AB, Condor og Co din adresse, og de billigste priser hos Condor (som tilbyr deg gratis bagasje) er en godt stykk dyrere enn dette hva LCCer begynner med.

Det er da utroligt så meget visse personer tror de ved om mig og ikke mindst rejsemønstre. :headbang

Kan igen konstatere at man åbenbart ikke må have sine egne meninger og holdninger her - medmindre de selvfølgelig falder i visse personers smag.

Someone
22-09-2010, 12:08
mod

Også setter vi pris på om medlemmene vennligst kan diskutere sak og ikke person, hvis man absolutt synes det er spennende å fortsette denne skyttergravskrigen

/mod

Vr
23-09-2010, 23:04
Jeg som kunde tager udgangspunkt i mit behov og ikke hvordan flyselskabet forsøger at unbundle og skille sig ud fra resten for at gøre prisen uigennemsigtig. En stor del af kunderne har brug for baggage og at betale med kreditkort
Hvis du på død og liv må fly på kreditt, så kanskje du ikke har råd til å reise? debetkort er jo gratis hos DY

TOS_EBG
23-09-2010, 23:16
Hvis du på død og liv må fly på kreditt, så kanskje du ikke har råd til å reise? debetkort er jo gratis hos DY

Eller er det kanskje sånn at man har råd til det; får opptil 40 dagers rentefritt betalingsutsettelse, reiseforsikring, eurobonus ekstrapoeng selv med DY på utlandstur, etc. Det fordrer jo selvsagt at man betaler hele beløpet på forfall, men det er kanskje ikke aktuelt for deg....

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

DCHalvorsen
23-09-2010, 23:48
Det er åpenbart at Ryan generer mye følelser her på forumet, noe jeg strengt tatt ikke helt forstår. Selv ser jeg liten prinsipiell forskjell mellom Ryan og Norwegian.

Som privatbetalende feriereisende mellom Bergen og fortrinnsvis Tyskland og Russland vet jeg følgende. Til Russland foretrekker jeg SAS/KLM/LH. Til Berlin er DY førstevalg. Til Frankfurt blir det som regel LH direkte, men jeg sjekker også SAS via Oslo eller Kbh. Til Nordvest-Tyskland er Ryan en aktuell kandidat mellom Haugesund og Bremen etter at bussbilletten Bergen - Haugesund er regnet inn i totalprisen.

Mellom Norge og Tyskland spiller servering minimal rolle for meg, ei heller setekomfort med knytteneveavstand. Her blir Ryan en del av totaltilbudet, og det er jeg glad for.

Tommy777
24-09-2010, 00:01
Hvis du på død og liv må fly på kreditt, så kanskje du ikke har råd til å reise? debetkort er jo gratis hos DY

There you have it! L O L

De derre kritkkorta er faele greier vettu. Erre saann derre Ikea konto med 30% rente for studenter som ikke har raad?

Jauda sa jeg bambus, snakk om aa ikke vaere i naerheten av aa skjoenne hvorfor folk bruker kredittkort :colgate::colgate:

Tommy777
24-09-2010, 00:03
Nei, dette blir for dumt. At du setter deg inn i en LCC og tenker "they're all the same, I don't like 'em", det står på akkurat deg. Det er jo en liten verdensforskjell mellom DY og FR og om du ikke ser det er det fordi du ikke VIL se det.

Herre min skaper...

Hva er det du mener som er en verdensforskjell mellom DY og FR? Skal vaere med paa at det er en mindre forskjell, men at det er en verdensforskjell, skulle jeg gjerne sett ett argument for

sukram
24-09-2010, 13:42
Hva er det du mener som er en verdensforskjell mellom DY og FR? Skal vaere med paa at det er en mindre forskjell, men at det er en verdensforskjell, skulle jeg gjerne sett ett argument for

Det er mange ting, hjemmesiden til FR ser ut som et fælt videregåendeprosjekt hvor stikkordet er glorete.

Nuvel, om man skal ta bare to eksempler, vil jeg peke på gebyrene og kundeservice per tlf/e-post/chat.

Gebyrene er det vel kanskje ikke så stor prismessig forskjell på, det skal jeg innrømme at jeg ikke har et koll på. Men med FR er ikke engang jeg, som reiser en god del og er interessert i flybefordring, sikker på om jeg har gjort alt rett og derfor slipper unna noen vanvittige straffegebyr når jeg først dukker opp på flyplassen. Man får rett og slett følelsen av at irene er ute etter "å ta" kundene på en eller annen technicality sånn at det kan melkes penger. Å finlese alle vilkårene for alt skal bli rett, det gidder jeg ikke, men det er jo meg da.

Kundeservicen til FR har jeg prøvd to eller tre ganger. Det var meningsløst, jeg fikk ikke engang svar. Jeg vil overhodet ikke kåre DY til noen kundeservicevinner, men her vinner de etter min erfaring, på walkover.

Opplevelsen som kunde er helt forskjellig om jeg reiser med FR eller DY, og det er ikke fordi jeg opplever DY som fantastiske. Til eksempel SK presterer jevnt over langt bedre. Men FR gir meg som kunde et så katastrofalt dårlig inntrykk ved å stort sett gi bengen i meg, at ALLE andre flyselskaper jeg har benyttet presterer bedre.

Derav nevnte forskjell.

laurenz
24-09-2010, 21:29
Jeg er enig at nettsidene til Ryanair er stygg som F og helt i still med deres leder men jeg syns ikke bestillingsprossesen er spesielt komplisert. Å skrive ut billetten er heller ikke så kompliserte greier.
Det jeg av egen erfaring derimot ser daglig er at utrolig mange ikke engang klarer å stave sin egen e-postadresse riktig og så klager på at det må være en feil på bookingsystemet siden de ikke har fått noe mail...
Jeg har ikke fløyet med FR enda men inntrykket jeg sitter med er at det er laaaangt fra så ille som mange skal ha det til.

KjetilK
25-09-2010, 09:51
Jeg er ikke uenig med deg i at DY på de fleste områder har et bedre produkt enn FR, men opplever disse påstandene som litt drøye, særlig siden du ikke begrunner dem. Du må veldig gjerne utdype.

Jeg skal innrømme at argumentet mitt godt kan sies å være et argument fra ignorans og derfor ikke veldig godt, men såvidt jeg klarer å se koster et sete OSL-STN 150 kroner bare i fuel, og så lenge jeg betaler mindre enn det, må pengene til å dekke kostnadene et annet steds fra. Så er spørsmålet hvor...

RWY 24
25-09-2010, 11:07
Jeg skal innrømme at argumentet mitt godt kan sies å være et argument fra ignorans og derfor ikke veldig godt, men såvidt jeg klarer å se koster et sete OSL-STN 150 kroner bare i fuel, og så lenge jeg betaler mindre enn det, må pengene til å dekke kostnadene et annet steds fra. Så er spørsmålet hvor...

De andre passasjerene. Alle billettene er ikke like billige. Dessuten bagasjegebyr, pølsesalg, skrapelodd, kredittkortgebyr osv.

Men hva er det som gjør sikkerheten for dårlig?

KjetilK
25-09-2010, 15:30
De andre passasjerene. Alle billettene er ikke like billige. Dessuten bagasjegebyr, pølsesalg, skrapelodd, kredittkortgebyr osv.


Jojo, men det er nettopp det jeg ikke føler meg trygg på er riktig...


Men hva er det som gjør sikkerheten for dårlig?

Hvis det du skriver over ikke er riktig, noe jeg trenger å overbevises om, så er det jo en mulig salderingspost vi i kabinen ikke vil merke mye til før vi faktisk sitter midt oppi noe gærnt...

RWY 24
25-09-2010, 17:17
Så hvis et flyselskap ikke får inn nok penger til drivstoff ved billettsalg, gebyrer og loddsalg, så vil dårligere sikkerhet betale drivstoffet? Ev også de ansatte?

TOS
26-09-2010, 13:51
Men det er da godt du ved hvad jeg synes og mener og ikke mindst kan beslutte for mig, hvad jeg synes om mine oplevelser med DY og FR, så behøver jeg jo ikke bekymre mig om det mere. :headbang

Men det er åbenbart svært for visse personer at acceptere at ikke alle er entusiastiske omkring deres darlings, men sådan er verden nu engang - get real.

FlyHi, jeg synes rett & slett at du må forvente litt motstand når du legger frem ditt syn på verden innen luftfarten som så svart/hvitt som du gjør det. Det går ikke på din person (som oftest), men på din måte å ordlegge deg på og argumentere på. Det er jo nokså åpenbart at det er en viss forskjell på DY og FR (e f.eks. sukrams innlegg ovenfor som illusterer forskjellen på DY og FR nokså bra, slik jeg oppfatter de to selskapene).

At du oppfatter at "alle" LCC'er er tilnærmet like er jo din oppfatning, men om du ikke tåler at noen kommenterer det du skriver så er nok beste løsningen å la være å skrive det. Om du forventer at folk skal akseptere dine argumenter og dine valg så må du også sørge for å akseptere at andre oppfatter saker anderledes og kanskje ønsker å gjøre sine holdninger synlige. Da kan det av & til hende at de ender opp med å hakke løs på din argumenter (som jeg mener er litt vel forutsigbare).

Vi vet vel alle her inne hva du mener om FR og DY og at du svært lite ønsker å fly med disse, og det er ingen grunn til å gjenta disse argumentene hver eneste gang anledningen byr seg (det har muligens noe med hvor nært man er knyttet opp mot konkurrerende selskaper?). Det gjør at folk flest vil oppfatte deg som forutinntatt, og at man naturlig nok reagerer når argumentene oppfattes som så til de grader divergerende fra det folk flest observerer. Jeg flyr mer med nettverksselskaper enn med DY, men har flydd DY en god del det siste året, og må innrømme at når jeg sitter bak i flyet (som er stort sett alltid) så er det litt hipp som happ hvilket selskap som er mest trivelig å fly med av de det er naturlig for meg å fly. Jeg har heller aldri opplevd noen uheldige aspekter ved flygninger/håndtering av passasjerer med DY (men regner med at det kan være en forskjell der). Jeg klarer derfor ikke helt å identifisere det DY jeg kjenner med det DY du forsøker å fremstille, og basert på tidligere diskusjonshistorikk så legger jeg dessverre ikke så mye vekt på ditt syn i den saken. Jeg burde nok derfor heller ikke skrevet dette innlegget, men skitt au...

AirbusTrond
26-09-2010, 15:16
Jeg burde nok derfor heller ikke skrevet dette innlegget, men skitt au...

Jo, det synes jeg er greit. Kanskje fordi jeg oppfatter dette akkurat som du gjør. Når noen for 146. gang forteller at de ikke liker LCCs, Ryan eller DY, så blir det lite interessant, med mindre man kan trekke fram nye eller elementer eller perspektiver.

Ellers er det nok et poeng at vi nordmenn ser annerledes og mer positivt på DY enn folk utenfor landets grenser. Så der har DY en fordel i Norge som de ikke har andre steder. Ift Ryanair så blir da forskjellen primært:

1. DY bruker i hovedsak hovedflyplasser (flyplassene FR bruker er ofte referert til som "kornåkre" her inne)

2. DY har en mer oversiktlig gebyrpolitikk. DY har lokkepriser ned i 199 kr, men ikke bagasjegebyr som er høyere enn annonsert billett. FR har også maks 15 kg som bagasje - for lite for mange på feriereiser.

3. DY opererer ikke med kraftige "straffegebyr" om man har glemt f.eks. å skrive ut boardingpass selv. (Følelsen av at selskapet prøver å lure en er individuell, men reell for mange)

4. DY har nummererte plasser. Ved normalt tidlig oppmøte får man som regel velge plass uten å betale for det.

5. DY har intet "harrysalg" av harryartikler som røkfrie sigaretter og skrapelodd. Heller ingen "fanfare" med latterlig irsk dialekt når de lander på tid. (For meg personlig synes jeg dette er særdeles irriterende, og gir en dårligere reiseoppelvelse)

6. DY har muligheter for gjennomgående billetter.

7. DY tillater sine ansatte å organisere seg og har uten særlig tvil gode og ordnede arbeidsforhold. Fagforeninger boikotter FR av ulike grunner.

8. DY har en fungerende kundeservice, FR ønsker tydeligvis ikke kontakt med sine kunder, annet enn på nett, og knapt nok der.

Det er sikkert flere punkter!

For øvrig har jeg hørt flere (både direkte og f.eks. nettdebatter) som sier at de aldri vil fly med Ryanair. Har ennå til gode å høre noen som sier at de aldri vil fly med Norwegian.

Polaris
26-09-2010, 15:21
Denne tråden burde jo være midt i blinken for litt "core-scanair"-utvikling; å slå ned på ensidig argumentasjon uten evne til å si "ja det kan du ha rett i, selv om jeg stiller meg uenig" eller i det hele tatt se en annen vei enn rett fram....? ;)

Discus
26-09-2010, 19:47
<mod>
Denne bringer ikke noe nytt til verden, annet enn at folk begynner å denge løs på hverandres meninger og ikke saken som diskuteres. Ser også ut som tråden har kommet forbi reparasjonsstadiet.

Skulle noen mot formodning ha noe revolusjonerende og nytt om FR vs DY så kan vi åpne tråden igjen.
</mod>