PDA

View Full Version : SAS søker igjen etter flyvende personell

FlightDeck
17-09-2010, 13:02
Vi søker nå Cabin Crew på deltid til SAS rutenett i Norge og Europa. Vi kan tilby en spennende jobb hvor du er i aktivitet hele tiden og som gir deg mange flotte opplevelser med SAS kunder og kolleger. Vi tror at denne tjenesten vil passe for deg som enten studerer eller på annen måte har en fleksibel hverdag. Da du i denne stillingen kommer til å arbeide i sommerferier, helger og ellers på tider i året med stor trafikk.

http://sas.easycruit.com/vacancy/455393/12437?iso=gb

OJB
17-09-2010, 14:09
Ellers leste jeg på skjermen på flytoget i går ettermiddag at det internasjonale behovet for fygere og desser vil være på 1 million frem til 2020.

73H
17-09-2010, 14:34
Ellers leste jeg på skjermen på flytoget i går ettermiddag at det internasjonale behovet for fygere og desser vil være på 1 million frem til 2020.

God lesing ... håper bare det ikke er estimater fra en samlet skolenæring som merker fraværet av nye elever....

sail4fun
17-09-2010, 15:27

Boeing: Pilots and maintenance workers will be needed soon
The strong demand for new commercial aircraft will necessitate 466,650 new pilots and 596,500 maintenance workers over the next two decades, Boeing said Thursday.

Fra denne ?

http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/221598.asp?source=rss

S. Holberg
18-09-2010, 17:56
Vil påstå at dette er særs god lesing for en som forhåpentlgvis skal søke jobb som pilot om 5-6 år ;)
Veldig hyggelig å se at bransjen er på vei opp igjen!

77W
18-09-2010, 18:56
Så sant så sant Sindre! :D

FlightDeck
26-11-2010, 09:52
Bra respons på utlysningen:

1000 søkere til kabin-jobber i SAS

"Alle" vi fly med SAS: Da selskapet nylig lyste ut stillinger som Cabin
Crew på deltid kom det inn 1000 søknader fra håpefulle over hele Norge.

SAS lyste nylig ut stillinger som Cabin Crew på deltid til selskapets
rutenett i Norge og Europa. De som får jobbene vil få fast ansettelse og
vil jobbe i maksimalt 40 prosents stilling i selskapets "Ressurspool".
Medarbeiderne i Ressurspoolen defineres som selskapets superreserver; De
jobber på tidspunkter med spesielt press i trafikkavviklingen, som
ferier, helger og andre tider på året med stor trafikk. Det er fjerde
gang siden 2006 at SAS ansetter medarbeidere i selskapets Ressurspool og
søkningen har økt jevnt siden starten. Fra 670 søkere i 2006 til i
underkant av 1000 søkere siste gang i 2008.

- Det er fantastisk moro å oppleve en slik respons. Det viser hvor
attraktiv SAS er som arbeidsgiver. Søkerne gir klart uttrykk for at SAS
spesielt og flybransjen generelt frister, sier sjef for SAS' Cabin Crew
i Norge, Svein Henriksen.

SAS gleder seg også over veldig mange flotte søkere. Mange har erfaring
fra andre flyselskaper, primært i Norge, men også fra utlandet, og
særlig Danmark og Sverige.

Søkerlisten bekrefter også at SAS er hele Norges flyselskap; I likhet
med selskapets eksisterende medarbeidermasse kommer også søkerne fra
hele Kongeriket. Alle hjørner, fra helt i sør til langt mot nord, og fra
vest til øst, er representert i søknadsbunken.

Prosessen med å ansette de 150- 200 som til slutt kommer gjennom nåløyet
er både krevende og morsom. Ca 570 kandidater fikk innkalling til trinn
1 i ansettelsesprosessen. Som ved tidligere tilfeller har selskapet
opprettet et internt rekrutteringsteam av høyt kvalifiserte medarbeidere
med erfaring fra både ansettelsesprosesser, og arbeid i kabin.

De som blir ansatt i SAS' Ressurspool gjennomgår samme grundige trening
som andre flygende før de slippes opp i luften. De går deretter inn i
selskapets ordinære treningsprogram med fast jevnlig trening i
sikkerhetsrutiner. I tillegg gjennomgår medarbeiderne i Ressurspoolen
opplæring i selskapets servicefilosofi, med fokus på å skape en maksimal
opplevelse for kundene i den tiden de er om bord i et SAS-fly.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Knut Morten Johansen,
informasjonssjef, telefon 95 71 92 11

MD11
26-11-2010, 10:06
Det er alltid god respons på utlysninger i kabinen, uansett selskap. Dette viser at yrket fortsatt er populært og tiltrekker seg mange søkere. :D

Savipix
26-11-2010, 10:06
SAS DK fick in 1188 ansökningar till deras vikariepool. Intervjuer påbörjas nu i dagarna.

Stian
26-11-2010, 11:53
"Det viser hvor attraktiv SAS er som arbeidsgiver"
Jaha? Eller at SAS er et av få alternativer om man vil ha jobb som kabinpersonal i Norge?

CK
26-11-2010, 12:20
Og i disse dager får de beskjed om de fikk jobb eller ikke - mange som får glade meldinger i inboksen sin om dagen!

LCH
27-11-2010, 04:19
Så; ca. 5 søkere per ledig stillling? Min arbeidsgiver har vel ca. 20, uten å være en særlig attraktiv arbeidsplass, så jeg kan vel ikke helt se hva som er så oppsiktsvekkende ved disse tallene.

Superhai
27-11-2010, 06:29
Så; ca. 5 søkere per ledig stillling? Min arbeidsgiver har vel ca. 20, uten å være en særlig attraktiv arbeidsplass, så jeg kan vel ikke helt se hva som er så oppsiktsvekkende ved disse tallene.

Det er snakk om en deltidsjobbing (mindre enn 40% stillinger) i ressurspoolen, og poenget var vel at det har vært en god økning på antallet søkere.

Ellers vil jeg tro at har du 20 søkere per ledige stilling, så er det per definisjon en attraktiv arbeidsplass. Eller hvor mange søkere må det være før regnes som attraktivt? Uattraktivt er det vel først når det er problemer å dekke de stillingene man søker.

Tally-Ho
27-11-2010, 09:57
------
Tanken slo meg også, ca. fem søkere pr. plass er vel ikke spesielt oppsiktsvekkende høyt.

Luftfarten har vært gjennom noen harde år, og mange kjenner til at spesielt SAS har slitt hardt, og vært nær skifteretten. Selv om både dette og andre selskaper har fått litt vind i seilene nå, er det vel sånn at en kabinjobb for mange ikke er det mest attraktive. Selv om det er bedre betalt enn hotell, restaurant og generelle service-jobber, er det vel et faktum at det ikke lenger er lønnen som er drivende for å søke. Den nye trenden ( spesielt hos LCC) er t/r ut og inn av basen samme dag, og opplevelsene blir da begrenset til det man opplever inne i kabinen.

Med det økonomiske presset som er i luftfarten nå, kan man kanskje forestille seg at kabinjobbene fremover blir en type jobb for de unge, "keen'e" og for de som vil gjøre dette noen år. Fremtiden heter "lowcost", og da kan man kanskje ikke lenger forsvare at purseren henter inn 500.000 i årslønn. (som jo burde være en anstendig lønn for at man dedikerer seg til en full-service-jobb).

Tally-Ho

LCH
27-11-2010, 10:34
Det er snakk om en deltidsjobbing (mindre enn 40% stillinger) i ressurspoolen, og poenget var vel at det har vært en god økning på antallet søkere.

Ellers vil jeg tro at har du 20 søkere per ledige stilling, så er det per definisjon en attraktiv arbeidsplass. Eller hvor mange søkere må det være før regnes som attraktivt? Uattraktivt er det vel først når det er problemer å dekke de stillingene man søker.

Med ikke særlig attraktiv mener jeg at den ikke er spesielt godt betalt eller gir noen særlig status, dvs. ikke fremstår som en mer attraktiv enn sammenlignbare arbeidsplasser.

TOS
27-11-2010, 11:15
Fremtiden heter "lowcost", og da kan man kanskje ikke lenger forsvare at purseren henter inn 500.000 i årslønn. (som jo burde være en anstendig lønn for at man dedikerer seg til en full-service-jobb).

Uten å begi meg for langt ut på en lønnsdiskusjon, så skjønner jeg at man er litt bortskjemt med lønn om det forventes at en anstendig lønn for en purser er 500.000,-....:) Dette er noget høyere enn mange folk med doktorgrad som jobber i faste stillinger på universitetene/høyskolene (og dette er folk med 5 + 4 år med høyere utdanning om man inkl. selve doktorgraden). Det er også høyere enn veldig mange lærere på skolene våre (4-5 års utdanning). Noe ekstra skal man riktignok ha for ubekvem arbeidstid, så direkte sammenliknbart er det kanskje ikke.

PAFB
27-11-2010, 18:37
Sorry for OT, men: Skal man sammenligne lønn, må det gjøres innenfor samme yrkesgruppe. Dvs sammenligne purserlønnen i SAS med purserlønnen i sammenlignbare flyselskaper som opererer i samme eller et lignende marked. Og selvfølgelig ta med alle arbeidsvilkår i sammenligningen, da lønn bare er en del av totalbildet.

Å sammenligne lønn på tvers av yrkesgrupper er meningsløst og bortkastet tid. Her kan man argumentere endeløst hit og dit som det passer.

Nick Figaretto
27-11-2010, 21:15
Å bruke antall søkere pr. stilling som et mål på hvor attraktiv en jobb er, blir tullete. I alle fall om man sammenligner "masseansettelser" som dette med stillinger som krever mer spissede kvalifikasjoner.

Om 5 søkere pr. stilling er et mål på hvor attraktiv sommerfugljobbene er, burde SAS da hatt 2500 søkere om man hadde hatt behov for 500 sommerfugler? Eller for å snu på det: Om SAS bare hadde lyst ut 20 ledige stillinger og de samme 1000 hadde søkt; ville da stillingene vært mer attraktive fordi man hadde 50 søknader pr. stilling?

Faktum er at 1000 mennesker ønsker å jobbe i en 40% stilling, med hovedvekt av arbeidstiden midt på sommeren, som kabinansatt i SAS. Og 1000 søkere er ganske mange mennesker, uansett hvor mange eller få stillinger som er lyst ut.

sail4fun
27-11-2010, 23:18
Som Nick skriver , en i en slik "masse"ansettelse så kan man vel ikke si det er rådlig med 'bare' 1000 søkere ? til en 40% stilling.

Og så var det dette evige gnålet fra enkelte om disse stakkars skiftarbeidere med særdeles ukurant arbeidstid og arbeidsplass , totalt ufaglærte skulle tjene bittelitte granne mer en oss andre som sitter og kjeder r.. av seg og får hemorider på et kjedelig kontor . Tror de fleste av dere hadde sykemeldt dere etter den første dagestur OSL-LPA-OSL turen. Noen har tydligvis valgt en laaang utdannelse på feil grunnalg/med feil mål og tåler ikke om noen andre skulle tjene noen øre mer en de selv. Jan E. Hansen har vel skrevet noe om det.

TOS
27-11-2010, 23:53
Tror de fleste av dere hadde sykemeldt dere etter den første dagestur OSL-LPA-OSL turen. Noen har tydligvis valgt en laaang utdannelse på feil grunnalg/med feil mål og tåler ikke om noen andre skulle tjene noen øre mer en de selv. Jan E. Hansen har vel skrevet noe om det.

Om du sikter til mine innlegg så tror jeg du legger litt vel mye inn i det jeg skriver. Jeg reagerte på utsagnet om at man måtte ha 500' i lønn for at det skulle regnes som anstendig i den jobben.

Edit: Det er kanskje også verdt å nevne at mitt utsagn ikke er et normativt utsagn (i.e., hva folk bør tjene). Det var rett og slett en casual observation om at det som oppfattes som anstendig (jeg tolker det som et minstekrav, men det er mulig jeg misforstår Tally-Ho) i en sektor nok oppfattes som god lønn i mange andre sektorer. Derav min konklusjon (med smiletegn...) at man da er godt vant.

Tally-Ho
28-11-2010, 12:38
Om du sikter til mine innlegg så tror jeg du legger litt vel mye inn i det jeg skriver. Jeg reagerte på utsagnet om at man måtte ha 500' i lønn for at det skulle regnes som anstendig i den jobben.

Edit: Det er kanskje også verdt å nevne at mitt utsagn ikke er et normativt utsagn (i.e., hva folk bør tjene). Det var rett og slett en casual observation om at det som oppfattes som anstendig (jeg tolker det som et minstekrav, men det er mulig jeg misforstår Tally-Ho) i en sektor nok oppfattes som god lønn i mange andre sektorer. Derav min konklusjon (med smiletegn...) at man da er godt vant.
----

Jeg ønsker og håper at luftfarten skal fortsette å fremstå som en attraktiv arbeidsplass, enten man jobber i kabinen eller andre steder.
Mange sektorer har måtte justere lønnsnivået de senere år, og luftfarten er en av de, grunnet knallhard konkurranse, ikke minst fra lavprisselskapene, som er dyktige, men selvfølgelig med prispress og lønnspress. Dette til gode for pax'en, men åpenbart med harde utfordringer for selskapene, og deres ansatte.

Jeg sier ikke at en kabinansatt purser SKAL tjene 500.000 (inkl. dietter, tillegg, provisjon av salg, kompensasjon for ubekvem arbeidstid etc), men jeg håper at man også i fremtiden skal kunne stå i en slik jobb til pensjonsalderen, men en anstendig lønn og med anstendige arbeidsbetingelser.
Mitt inntrykk er at ikke minst lavprisselskapene legger opp til et opplegg der en kabinjobb er noe man har noen år, før man fortsetter videre med noe annet...(Her regner jeg ikke med DY, som jeg tror har ok betingelser, men skjeler mer til selskaper som Ryanair, Easyjet, Air Berlin...etc) Og nivået i disse selskapene må andre "tradisjonelle" selskaper forholde seg til..

SAS fremstår nok fortsatt som noe av det mer attraktive å jobbe for innen luftfarten, også i kabinsammenheng, men disse "superreservene" får kanskje betingelser som ligger under de fast ansatte, med en egen avtale?

Trenden er at det går mot at også kabinansatte forsøkes ansatt via et rekrutteringsselskap, som er ansvarlig for driften og avlønningen. Igjen er Ryanair et skrekkeksempel, og jeg har hørt lønnstall som jeg nesten ikke kan tro på. Kanskje derfor det var østeuropeisk kabinbesetning på den siste FR-turen min?

Det er å håpe at i alle fall de mer tradisjonelle selskapers ansatte står skulder ved skulder mot en slik utvikling.
Ble igjen litt OT dette, men ...men...

Tally-Ho

LCH
28-11-2010, 16:50
Som Nick skriver , en i en slik "masse"ansettelse så kan man vel ikke si det er rådlig med 'bare' 1000 søkere ? til en 40% stilling.

Det er vel heller ingen som har sagt at det er dårlig? Det jeg og Tally-Ho har sagt er at vi ikke synes tallene er oppsiktsvekkende, og det er noe helt annet.Når man leser overskrifter som "Alle vil fly for SAS" eller hva det nå var får man jo inntrykk av av at det er noe helt sensasjonelt, det var bare det jeg ville frem til.

Selvsagt er det positivt for SAS og resten av bransjen at folk ikke lar seg skremme av økonomiproblemene eller av turbulente forhold i luftfarten generelt.

jcnorway
28-11-2010, 17:56
Å telle antall søkere pr stilling for å si noe om hvor "attraktiv" en jobb er blir like feil som å si at "Alle vil fly med SAS", bare fordi man har fått inn 1000 søknader til 200 stk 40% stillinger.

Tidligere i min karriere så var jeg vært med å ansette 400 stk (ungdom) hvert år til sommerjobb i en større fornøyelsespark. Normalt fikk vi inn rundt 4000 søknader hvert år, dvs 10 søkere pr stilling. Å si at det er "Dobbelt så attraktivt å jobbe i fornøyelsespark enn å fly for SAS" blir også helt feil :p

Fint for SAS at de får inn nok søkere til ressurspoolen. Ser ikke poenget med å lage en pressemelding ut av det, på samme måte som jeg ikke ser noe poeng i å sammenligne antall søkere pr stilling for å måle hvor "attraktiv" en jobb er.

Basse-HAU
28-11-2010, 19:00
Å telle antall søkere pr stilling for å si noe om hvor "attraktiv" en jobb er blir like feil som å si at "Alle vil fly med SAS", bare fordi man har fått inn 1000 søknader til 200 stk 40% stillinger.

Tidligere i min karriere så var jeg vært med å ansette 400 stk (ungdom) hvert år til sommerjobb i en større fornøyelsespark. Normalt fikk vi inn rundt 4000 søknader hvert år, dvs 10 søkere pr stilling. Å si at det er "Dobbelt så attraktivt å jobbe i fornøyelsespark enn å fly for SAS" blir også helt feil :p

Fint for SAS at de får inn nok søkere til ressurspoolen. Ser ikke poenget med å lage en pressemelding ut av det, på samme måte som jeg ikke ser noe poeng i å sammenligne antall søkere pr stilling for å måle hvor "attraktiv" en jobb er.

Hvordan i huleste skal du da finne ut hvor attraktiv jobbene er? Antall søkere vil nå si mye om hvor attraktiv stillingen(e) er, er nå min mening.
Hvordan SAS velger å vinkle saken er nå opp til de, men noen sier nå at all pr er god pr... Og i flybransjen er de nå veldig flinke å skryte av seg selv, litt for flinke etter min mening, og noen kaller det propoganda!

L-1011
14-06-2011, 20:28
SAS verkar genomföra ytterliggare en kurs för kabinpersonal på ARN basen.
Idag såg jag ett 20-tal unga tjejer och några killar som gick på Arlanda, på airside med gul SAS Crew reflexväst.

LN-FAB
14-06-2011, 22:56
Under samme tråd kan det vel også nevnes at SAS søker etter cockpit-crew! Både gamle og nye :)

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_CAREERS/CMSForeignContent/CareerPool_Vacancies.asp

jalig
17-06-2011, 08:36
Jeg registrerer at tråden har skiftet litt retning nå.
Men jeg vil adressere lønnsnivået til kabinpersonalet. Jeg tror det er mange med et litt snevert syn her på forumet, og det er jo i og for seg naturlig ettersom mange jobber innen luftfarten. Men skal man se objektivt på lønn for denne yrkesgruppen så kan man jo begynne med å se på hva man må kunne for å begynne i stillingen.
Det er jo så godt som ingen formelle utdanningskrav. Arbeidet er jo også i høy grad rutinisert.
Så på mange måter har ikke kabinpersonalet noe mer ansvar enn en konduktør på toget. Enda en forskjell på disse er at mens kabinpersonalet har ansvaret for maksimalt 50 pax hver seg så kan en konduktør ha ansvar for flere hundre.

Skjønner at jeg nå garantert blir upopulær på dette forumet, men føler det er en del som trengte en liten realitycheck!

sail4fun
17-06-2011, 08:46
Men jeg vil adressere lønnsnivået til kabinpersonalet. Jeg tror det er mange med et litt snevert syn her på forumet, og det er jo i og for seg naturlig ettersom mange jobber innen luftfarten. Men skal man se objektivt på lønn for denne yrkesgruppen så kan man jo begynne med å se på hva man må kunne for å begynne i stillingen.
Det er jo så godt som ingen formelle utdanningskrav. Arbeidet er jo også i høy grad rutinisert.
Så på mange måter har ikke kabinpersonalet noe mer ansvar enn en konduktør på toget. Enda en forskjell på disse er at mens kabinpersonalet har ansvaret for maksimalt 50 pax hver seg så kan en konduktør ha ansvar for flere hundre.

Skjønner at jeg nå garantert blir upopulær på dette forumet, men føler det er en del som trengte en liten realitycheck!

Så så hva mener du en CC skal tjene da ? , skal det være en jobb type man skal kunne ha hele livet , eller bare frem til man blir "voksen" ?

Someone
17-06-2011, 08:51
Jeg synes det er litt spesielt at de ikke kan vente med å kreve attest før etter et eventuelt intervju. Forstår det som at man er nødt til å søke i eget Politidistrikt, hvilket for meg er Oslo. De har om dagen ca 1 mnd behandlingstid på politiattester...

Det koster penger å gjennomføre intervjuer, så det gjelder å luke ut flest mulig ikke-egnede kandidater før man kaller inn til første runde. Kjedelig å måtte bruke tid og ressurser på personer som uansett ikke er kvallifisert til jobben

Jumper G5
17-06-2011, 11:55
Hvorvidt enkelte midt i en informativ debatt på generelt grunnlag mener noe om en yrkesgruppes lønn eller formelle kvalifikasjoner for opptak er relativt lite interessant for oss andre som tidvis leser forumet, med mindre det inneholder konkret og nyttig informasjon relevant til ansettelsesprosessen og som kan gi en veiledning til eventuelle kandidater eller nyskjerrige. Finn et annet forum enn dette for slike generelle og uproduktive kommentarer, please, eller gå inn på pprune sin Terms and Conditions og fortell de som er interessert hva du mener der...

SAS-Steward
17-06-2011, 12:20

Du blir nok ikke upopulær, men du som veldig mange andre har åpenbart ingen anelse om hav kabinansatte faktisk gjør.
Jeg har beskrevet dette i detalj i flere tråder.
Det er endel krav for å bli kabinansatt, det er mye rutine som i alle yrker. Men det er ikke rutinene man trener på.
Nå skal ikke jeg gå så mye inn på hva konduktører tjener, men kjenner flere og vet hva som er forskjellene.
Så hvem som trenger en reality check eller ikke er diskutabelt.
Når det er sagt, skal ingen heller glorifisere det man gjør i kabinen, det er det ingen grunn til. Men jeg skulle ønske at de som uttaler seg om dette, spesielt lønn, utdanning og faktisk arbeid hadde en viss forståelse av hva man snakker om, ikke bare det man ser når vi går nedover midtgangen å skjenker kaffe.

SAS CC
17-06-2011, 15:03
Du blir nok ikke upopulær, men du som veldig mange andre har åpenbart ingen anelse om hav kabinansatte faktisk gjør.
Jeg har beskrevet dette i detalj i flere tråder.
Det er endel krav for å bli kabinansatt, det er mye rutine som i alle yrker. Men det er ikke rutinene man trener på.
Nå skal ikke jeg gå så mye inn på hva konduktører tjener, men kjenner flere og vet hva som er forskjellene.
Så hvem som trenger en reality check eller ikke er diskutabelt.
Når det er sagt, skal ingen heller glorifisere det man gjør i kabinen, det er det ingen grunn til. Men jeg skulle ønske at de som uttaler seg om dette, spesielt lønn, utdanning og faktisk arbeid hadde en viss forståelse av hva man snakker om, ikke bare det man ser når vi går nedover midtgangen å skjenker kaffe.

SAS-Steward, du har fuldstændig ret. I øvrigt har jeg altid undret mig over, hvorfor det er så inderligt interessant at diskutere kabinepersonalets lønninger. Der må i den brede offentlighed stadig ligge en eller anden formodning om, at SAS´ kabinepersonale åbenbart "tjener kassen", som vi siger på dansk.

Nok er det ikke så spændende og sensationelt at nævne, at Norwegians startløn for cabin crew er højere end hos SAS - i hvert fald i Danmark. Og muligvis har SAS større udgifter til sit kabinepersonale end konkurrenten. Det kommer af en helt naturlig årsag: SAS har medarbejdere, der har været i selskabet i mange år og derfor, helt naturligt (som i andre virksomheder med en lang historie), har optjent en god løn og anciennitet. Det kan vel ikke komme bag på nogen!? Norwegians historie går tilbage til 1993, SAS tilbage til 1946, så come on everybody, få lige styr på dimensionerne.

Endnu mere spændende er det, at diskutere hvorvidt jobbet som kabinepersonale hænger sammen med den ekstremt høje løn, som mange nu går og tror, jobbet inkasserer. Fint nok, at nogle mennesker tror, at det mest af alt går ud på at skænke kaffe og te, mixe G&T´s og servere mad. Og baseret på den baggrund vil enhver jo nok mene, at de kan bestride jobbet. Men når det så pludselig kommer til, at en passager falder om i midtergangen, ikke trækker vejret, får en blodprop, drikker sig skidefuld og skaber sig, mangler sin medicin (de selvfølgelig har checket ind med bagagen), psykiske problemer, personlige problemer, ja, så er det en helt anden sag. Og når jeg ser, hvor hjælpeløse mange folk har tendens til at være ombord på en flyver, så er der langt fra at sidde og tænke det ene og andet om vores løn, profession og arbejdsforhold til rent faktisk at stå i ti kilometers højde og få tingene til at gå op i en højere enhed. Forretningsmanden på Economy kan ikke forstå, at hans guldkort ikke giver ham ret til at sætte sig oppe foran, passageren med billetten til 599 kr. bliver fornærmet, når man fortæller ham, at han ikke må bruge toilettet i Business Class, men må gå ned på do bagi, moderen med sine to små børn og tre tasker kan ikke holde styr på tropperne, manden, der ikke fik en avis med fra gaten og som mener det lige må være et job for værten eller værtinden at smutte op efter den og pigen, der græder, fordi hun er bange for at flyve. Udover det, så synes en anden passager, at rødvinen var for kold og kaffen lunken og at SAS er et lorteselskab med forkælet personale, der ikke laver en skid. Ja, imellem serveringen må vi af og til slukke en lille ildebrand, lege psykolog og pædagog, babysitter, sygeplejerske og adfærdspoliti.

I SAS flyver vi på især vores kortruter med "minimum crew", dvs at der ofte ikke er ekstra bemanding på fyldte fly trods det, vi flyver rundt med tre serviceklasser og en masse mennesker med individuelle behov - nogle mere realistiske end andre.

Jeg elsker mit job og de fleste af de udfordringer, der følger med. Og jeg har selv valgt det, incl. de ting, man giver afkald på ifht. familie, kone, mand, kæreste, børn osv... Og de mange natflyvninger, tidszoner og mangel på søvn er en del af jobbet, men dermed ikke sagt, at man ikke skal belønnes for at udføre jobbet. For det skal vi - fuldstændig som alle andre med skæve arbejdstider og dårligt arbejdsmiljø.

Og i stedet for at lade jer ride med på bølgen af forargelse over, hvor mange penge i tror SAS-personalet tjener, så læn jer tilbage med god samvittighed over at flyve med et selskab, der trods konkurrenter med lavere fællesnævner, behandler deres personale godt - efter tidens og branchens omstændigheder.

Øivind
17-06-2011, 15:47
Og i stedet for at lade jer ride med på bølgen af forargelse over, hvor mange penge i tror SAS-personalet tjener, så læn jer tilbage med god samvittighed over at flyve med et selskab, der trods konkurrenter med lavere fællesnævner, behandler deres personale godt - efter tidens og branchens omstændigheder.
Det merkelige er jo at endel av de som mener at cabin crew ikke bør tjene noe særlig er de samme som "boikotter" Ryanair for den dårlige personalpolitikken.
Dessverre er det mange som ikke klarer å se lenger enn til sin egen navle.
Mange sier de er opptatt av etikk, men dessverre tror jeg ikke dette stikker særlig dypt hos de fleste.
Finner de en billig billett lar de raskt moral være moral, og benytter seg av tilbudet uten den minste betenkelighet.

TOS
17-06-2011, 18:34
Nå har vel ting endret seg i SAS i de senere år så dette er kanskje i mindre grad aktuelt nå, men det er en kjennsgjerning at SAS har hatt særdeles høye kostnader på CC i forhold til alle selskap det er naturlig å sammenlikne seg med (trekker man frem Rigas Doganis sine bøker om Airline Management så finnes det oversikter over en del selskaper, hvor SAS troner elegant på toppen over kostnadene på CC - dette er riktignok ikke tall fra i dag, men 5-10 år tilbake i tid, og ting har skjedd siden da). Dette kan komme av flere årsaker, herunder høyere lønn enn andre selskap (enten pga høy lønn for sammenliknbar erfaring, eller pga at personellet i gjennomsnitt er mer erfarne), mindre "flytid" enn andre selskaper, osv.

Det jeg tror er jalig sitt poeng er at de formelle kvalifikasjonene og den myndighetspålagte opplæringen som skal til for å utføre jobben er begrenset, noe som naturlig nok setter et press på arbeids- og lønnsvikår for denne gruppen ansatte. At folk som jobber i kabinen har lang og variert erfaring er en annen sak, som man nok av & til setter veldig stor pris på (spesielt når ekstraordinære ting hender).

Hvorfor det er så interessant å diskutere kabincrew sine lønnsbetingelser kommer vel av at vi er på et luftfartsforum, samt at mange nok sitter med en følelse av at det er godt lønnet arbeid. Det har jeg forstått ikke alltid er like korrekt.

LN-MOW
24-01-2012, 22:18
Da søker SAS etter sommerfugler igjen:

http://sas.easycruit.com/vacancy/671335/82997?iso=no