PDA

View Full Version : Ønsker meg Air France og British Airways til Stavanger


FlyboyKarsten
16-09-2010, 09:58
Hei jeg ønsker meg mer trafikk og mer fly på Stavanger Lufthavn Sola. Jeg ønsker at Air France og British Airways skal begynne med daglige avganger fra Stavanger, til London, Manchester osv. Mens jeg ønsker at Air France kan begynne og fly til Paris,Nice,Lyon osv det hadde vært gøy og bra både for konkurranser på bilettfronten og for selskapene og kapre kunder til og fly med dem. Her er en gruppe jeg har laget på facebook som dere kan bli medlemmer av http://www.facebook.com/?ref=logo#!/group.php?gid=119205758113258&ref=ts

gustavf
16-09-2010, 10:08
Jeg kan garantere deg at hverken British Airways eller Air France tar hensyn til en slik kampanje.

Someone
16-09-2010, 10:17
1. Er konkuransen og prisene fra SVG til Paris og London idag spesielt høye?
2. BA flyr omtrent bare til/fra LHR og LGW, og har ingen ruter fra Manchester lenger, bortsett fra til de to nevnte flyplasser, så BA MAN-SVG...skjer ikke
3. Det samme gjelder til en viss grad Air France, hvor mesteparten av trafikken er sentrert til Paris, så AF med SVG-NCE og LYS.....glem det
4. BA til LHR? Ikke med mindre det dukker opp noen ledige slots på LHR, og skulle det gjøre det er det andre ruter enn SVG som står først i køen
5. AF til Paris, det mest sannsynlige av de, men det virker som om de foretrekker å la KLM fly for dem til SVG
6. Flyselskaper starter ikke nye ruter basert på om det er gøy eller bra for konkuransen, men det som gjør at de kan tjene mest mulig penger på sette inn tilgjenglig kapasitet og ressurser på en ny rute......så gi meg noen gode grunner hvorfor denne kapasiteten bør brukes på SVG i forhold til andre byer som mangler AF eller BA, eller hvorfor de ikke bør brukes til vekst på eksisterende lønnsomme ruter?

Thomas
16-09-2010, 10:23
Selvom jeg mener jeg fortjener 40 millioner inn på konto er det ikke dermed sagt at det skjer..

Boeing_fan
16-09-2010, 10:33
1. Slots på LHR er veldig vanskelig å få, så siden det allerede også finnes to selskaper som fly mellom SVG og London gidder neppe BA å prioritere en slik rute.

2. AirFrance har ikke ruter til Lyon og NCE fra OSL engang, hvordan i all verden forventer du at de skal fly de fra SVG?

3. AirFrance eier KLM, hvorfor skal de gå i konkuranse med seg selv ved å fly til SVG? En CDG rute vil stjele masse pax fra AMS-ruta.

barca
16-09-2010, 12:30
Etter å ha lest innleggene her så vil jeg si at enten LHR-SVG med BA eller CDG-SVG med AF er de sannsynlige rutene som ville ha kommet til SVG dersom de kommer dit noen gang. Alle andre ruter er usannsynlige.

LHR-SVG ville ha vært bra for både BA og oljenæringen i Stavanger siden Oneworld ikke er representert i Stavanger. MEn så var det det med slots i LHR og hvor vanskelig det er å få det. Jeg ville ha sagt at det er noe sannsynlig om BA noen sinne starter opp en rute til SVG. Det kunne ha vært en fordel i konkurranse med SK og DY.

CDG-SVG med AF kunne ha gått veldig bra 1-2 ganger til dagen siden med AF ville man og kunne komme lett ut i verden og noe som er bra for oljebransjen i oljebyen. Dessuten la DY ned sin Paris (og Praha) rute som gikk 2 ganger i uke i august til Orly, noe som er ufattelig siden ryktene ville ha det til at næringslivet ikke ville betale noe penger til DY i forhold til hva næringslivet i Bergen gjør. Så dette burde vel åpne for AF. DEt nevnes og i tidligere innlegg om at AF ikke ønsker å ødelegge for KL. Men det kan nevnes at AF og KL flyr til samme destinasjoner flere mellomstore og mindre steder i Europa som for eksempel MRS, Newcastle, Toulouse, Bremen osv. Så man skal ikke utelukke om AF kommer til SVG og en gang i fremtiden med en av sine datterselskaper.

Dessuten hadde det vært kjekt med mer konkurranse i SVG. Ihvertfal KL, LH og noen ganger AirBaltic har fulle fly på avgangene sine mens SK ikke har så fulle fly til CPH.

Someone
16-09-2010, 12:32
Dessuten la DY ned sin Paris (og Praha) rute som gikk 2 ganger i uke i august til Orly, noe som er ufattelig siden ryktene ville ha det til at næringslivet ikke ville betale noe penger til DY i forhold til hva næringslivet i Bergen gjør. Så dette burde vel åpne for AF.

Hva er ufattelig med det? For min del så sier det noe om markedspotensiale til en rute når heller ikke DY klarer å få Stavanger-Paris til å funke

Dessuten er traffikken til AF og BA lagt opp som typiske nettverkselskaper hvor mye av trafikken er feed og man da bør minimum ha 2 daglige avganger for at dette skal bli effektivt nok og man skal slippe å sitte i mange timer i LHR/CDG og vente på videreforbindelsen.....for må man det vil de fleste velge en annen rute

Twin Otter
16-09-2010, 12:44
Som de fleste andre skriver i tråden her. Hvis en av de nevnte skulle være aktuelle så tror jeg BA kommer først. En direkteflight i tidsrommet 1300-1700 (på hverdag) hadde kanskje vært noe....

AF tror jeg ikke på pga. linken til KL. Som tidligere nevnt. Masse passasjerer som reiser til CDG via AMS med KL. Selv om jeg vet om mange som reiser ut til bl.a Afrika og Karibien via Paris som gjerne kunne tenke seg en mindre mellomlanding i Europa.

Boeing_fan
16-09-2010, 12:47
Jeg tror alle rutene er usannsynlige. Men startet ikke BA enn rute fra GOT? Da burde kanskej SVG gå også. Problemet er vel slots på LHR.

Egenes
16-09-2010, 13:01
Jeg ønsker meg direkterute til Dubai. Men, som AF og BA til SVG, så skjer nok ikke dette.

Jens W
16-09-2010, 13:39
Jeg tror alle rutene er usannsynlige. Men startet ikke BA enn rute fra GOT? Da burde kanskej SVG gå også. Problemet er vel slots på LHR.
Selv om det ene og alene ikke er avgjørende, så er Göteborg ca 4 ganger så stort som Stavanger i innbyggertall. (Jada jada, Stavanger har Sandnes og alt det der, Göteborg har sine rundtliggende byer også..)

Polaris
16-09-2010, 13:44
Jeg ønsker meg Widerøe mellom Workinnmarka og Universitetet i Tromsø. Tror dere de vil det? Det er faktisk trafikkgrunnlag. Jeg og TOS kan fylle opp to av fire seter i f.eks en Cessna.... Hver morgen :lol: :colgate:

Glenn
16-09-2010, 13:50
Hehe, Polaris! Du får høre med Northern Express. Eller var det Norwegian Express? ;)

Jeg har tro på at BA kunne ha etablert seg på SVG om en av de som flyr til London nå hadde trukket seg ut, da BA kunne ha stjålet en del transferpax fra KLM.
Men AF, nei.. De kommer aldri til SVG. Ikke så lenge KLM flyr dit.

Jens W
16-09-2010, 13:55
Men AF, nei.. De kommer aldri til SVG. Ikke så lenge KLM flyr dit.
Og så lenge både vi og nederlenderne har åljå, så vil nok ikke KLM forsvinne..

Twin Otter
16-09-2010, 13:57
Jeg ønsker meg Widerøe mellom Workinnmarka og Universitetet i Tromsø. Tror dere de vil det? Det er faktisk trafikkgrunnlag. Jeg og TOS kan fylle opp to av fire seter i f.eks en Cessna.... Hver morgen :lol: :colgate:

Jeg har laget en egen drømmetråd (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=72542) om nye flyruter! Så kan vi diskutere passasjergrunnlag i Stavanger og andre steder videre i denne tråden.

Glenn
16-09-2010, 13:58
Og så lenge både vi og nederlenderne har åljå, så vil nok ikke KLM forsvinne..

Akkurat. KLM har stor suksess i Norge, og vi nordmenn er for glade i KLM.
Jeg tror mange velger KLM fremfor Air France, selv om de er samme selskap.

KLM forsvinner aldri, da skal noe merkelig skje.. ;)

IL-2
16-09-2010, 14:12
Jeg ønsker meg Widerøe mellom Workinnmarka og Universitetet i Tromsø. Tror dere de vil det? Det er faktisk trafikkgrunnlag. Jeg og TOS kan fylle opp to av fire seter i f.eks en Cessna.... Hver morgen :lol: :colgate:

Jeg er også med på den, så da er vi allerede oppe i 75% belegg

FlyboyKarsten
16-09-2010, 14:16
Da er det bare en ting og gjøre. Og det er og starte mitt eget flyselskap og lage ruter dertil ;)

Roxman
16-09-2010, 14:38
Da er det bare en ting og gjøre. Og det er og starte mitt eget flyselskap og lage ruter dertil ;)

For å innse hva andre selskaper har gjort, at det ikke finnes grunnlag;)
Det er nok andre destinasjoner som kommer på SVGs rutekart ført BA til LHR og AF til CDG

FlyboyKarsten
16-09-2010, 14:59
som hvilke andre ruter da? vil bare vite hva og hvilke selskap

Polaris
16-09-2010, 15:03
Jeg er også med på den, så da er vi allerede oppe i 75% belegg

Da er det jo fullt hus! Så får vi Keypoint til å fly oss, it's a fix ;)

FlyboyKarsten
16-09-2010, 15:11
Roxman sier det vil komme andre destinasjoner før British Airways og Air France. Så jeg vil vite hvilke ruter og hvilke selskaper

Boeing_fan
16-09-2010, 15:26
som hvilke andre ruter da? vil bare vite hva og hvilke selskap

Det er vel ikke så usannsynlig at LH kanskje starter en rute fra SVG til MUC, og hvem vet, med tiden kanskje også DUS?

CSA er vel også en mulighet. 3-4 ukentlige avganger med en B735 PRG-SVG-PRG med et nattstopp på SVG er slettes ingen dum ide.

En Swiss rute ZRH-SVG hadde det sikkert også vært grunnlag for, men denne ruten ville nok stjålet endel pax fra FRA-ruten til LH, og siden LH eier Swiss så tviler jeg på den ruten.

FlyboyKarsten
16-09-2010, 15:30
Kansje også Icelandair også stårte faste ruter til keflavik eller reykjavik

sukram
16-09-2010, 15:32
Er vel ikke umulig at det opprettes ruter til BOO/TOS, f.eks med Widerøes Q400, slik som er gjort med suksess fra BGO.

Boeing_fan
16-09-2010, 15:34
Kansje også Icelandair også stårte faste ruter til keflavik eller reykjavik

Dette er jo allerede en sesongrute og Icelandair har jo planer om å gjøre dette til en helårsrute.

Forøvrig er vel Keflavik og Reykjavik samme flyplass? Reykjavik heter vel Keflavik på samme måte som Stavangers flyplass heter Sola, OSL heter Gardermoen osv.

FlyboyKarsten
16-09-2010, 15:37
akkurat dette jeg håpet på. Får håpe Icelandair gjør dette til en helårsrute da :D

barca
16-09-2010, 15:38
Det er vel ikke så usannsynlig at LH kanskje starter en rute fra SVG til MUC, og hvem vet, med tiden kanskje også DUS?

CSA er vel også en mulighet. 3-4 ukentlige avganger med en B735 PRG-SVG-PRG med et nattstopp på SVG er slettes ingen dum ide.

En Swiss rute ZRH-SVG hadde det sikkert også vært grunnlag for, men denne ruten ville nok stjålet endel pax fra FRA-ruten til LH, og siden LH eier Swiss så tviler jeg på den ruten.



DUS med LH fra SVG blir litt vanskelig. DUS er ikke så stor hub. MUC kan kanskje være aktuelt for SVG med LH. Da blir det spennende å se når det kommer en rute til MUC fra SVG. Kan gå an. CSA med PRG-SVG 4 ganger i uka har jeg troen på. MAnge turister som drar dit hvert år samtidig som det finnes gode videreforbindelser til Øst-Europa. Se bare til Air Baltic. Det spørs om de har planer om å fly til SVG og siden det kan f.eks. nevnes at de har lagt ned alle rutene sine til England nå. Swiss kunne på en måte gått ann til SVG ca. 2 ganger i uka. Spørs om de noen ganger kommer til SVG og. De har jo f.eks. ingen rute til Gøteborg heller.

FlyboyKarsten
16-09-2010, 15:40
Skal Air Baltic også komme til SVG oftere og ha helårsruter? men da bør de ikke bare ha kveldsruter

LN-RRA
16-09-2010, 15:42
Forøvrig er vel Keflavik og Reykjavik samme flyplass? Reykjavik heter vel Keflavik på samme måte som Stavangers flyplass heter Sola, OSL heter Gardermoen osv.

Tja....... du har Reykjavík-Keflavík Airport (KEF) og Reykjavík Airport (RKV).



Når det gjelder topic så sier jeg bare:

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves;)
Uten at jeg kan utdype det noe nærmere.

Twin Otter
16-09-2010, 15:43
Skal Air Baltic også komme til SVG oftere og ha helårsruter? men da bør de ikke bare ha kveldsruter

Trodde BT fløy her hele året allerede jeg. Men er det daglig avgang i vintersesongen også?

Men er enig i at avgangstidene kunne vært litt mer vennlige for b-menneskene her.

FlyboyKarsten
16-09-2010, 15:43
hadde vært kjekt om Icelandair hadde begynt med helårsrute til SVG :D så komemr kansje Air Baltic

Martin
16-09-2010, 15:43
Forøvrig er vel Keflavik og Reykjavik samme flyplass? Reykjavik heter vel Keflavik på samme måte som Stavangers flyplass heter Sola, OSL heter Gardermoen osv.

Delvis riktig. Det finnes en liten flyplass inni selve byen som heter Reykjavik. Keflavik er den større flyplassen som ligger utenfor, hvor FI har sin hub.

FlyboyKarsten
16-09-2010, 15:49
Hadde vært bra om Icelandair og Air Baltic hadde startet helårsrute fra Stavanger til en av deres destinasjoner. :D Men vi får se jeg kryseer hvertfall fingrene :)

LN-RRA
16-09-2010, 15:50
Hadde vært bra om Icelandair og Air Baltic hadde startet helårsrute fra Stavanger til en av deres destinasjoner. :D Men vi får se jeg kryseer hvertfall fingrene :)


Air Baltic flyr hele året fra Sola, men ikke hver dag i vintersesongen

LN-MOW
16-09-2010, 15:51
Siden det er åpnet en drømmetråd (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=72542), kan dere heller fortsette der.