View Full Version : Widebody intraeuropeisk
Jeg har i løpet av høsten tenkt meg ut på en tur kun forflyturenes skyld, og tenkte det kunne være artig å fly widebody innen Europa.
Den første routingen jeg kom til å tenke på var OSL-LHR-ARN-CPH-OSL med en blanding av BA, SK og DY. Hovedsaklig for å fly 767 med BA mellom LHR og ARN. Fant også ut at BA bruker 767 på noen avganger mellom LHR og CDG.
Spørsmålet blir da: er det flere avganger innenfor Europa (Kanariøyene er ikke aktuelt) som på fast basis opereres med widebody?
BA flyr jo 767 flere steder, bl.a. på FRA.
Jeg mente også jeg hadde sett bilder på forumet av Iberia sin A340 på FRA. Det jeg dog midlertid fant ut da jeg søkte på Expertflyer, var at de ikke flyr der med A340 - men det gjør LAN Chile. Ser ut til å gå daglig, og kan også fint kjøpes for 176 USD en veg.
L1011-500
09-09-2010, 00:05
Flyr ikke Lufthansa med 744 på noen ruter fra FRA til TXL/HAM/MUC, på noen flighter nå i september?
Jeg så i hvert fall 744 oppsatt på FRA-MUC i helgen. Ellers flyr vel TG med 340/777 på IST-LHR. Tidligere fløy også UA med 777 på LHR-BRU, men den er jeg usikker på om de fortsatt flyger.
Robin882
09-09-2010, 01:34
PK flyr vell også OSL-CPH, eller har de sluttet med det?
Fredrik74
09-09-2010, 15:43
SQ flyger väl MUC-MAN med en 777?
IB flyr med 340 på MAD-LPA
SQ flyger väl MUC-MAN med en 777?
Jepp, SQ flyr med 777-300ER:
762,70 GBP for én vei i First.
Må vel være den mest luksuriøse intraeuropeiske flyturen en kan få tak i?
fjasebase
09-09-2010, 21:25
BA flyr vel også 767 til ATH på enkelte avganger. Har ihvertfall gjort det tidligere i sommer
Så også BA med 767 på CPH tidligere på ugen, men det er ikke så ofte vi får besøg af den her.
Takk for interessante forslag.
Det er helt klart SQs 777-300ER som frister mest, ulempen er avgangstidene. MAN-MUC har avgang rundt 09.30 lokal tid, og den rekker man ikke om man starter fra OSL samme morgen.
Det ser også ut til at LHs avganger med 747 foregår grytidlig om morgenen, så eneste muligheten for dette er overnatting.
Klarer ikke finne noen UA-avganger til salgs mellom LHR og BRU heller.
I og med at jeg ikke har planlagt mer enn en dag til å tilfredsstille flyabstinensene, peker BA seg ut som det greieste alternativet. OSL-LHR-ARN selges til hyggelige kr. 1200,-, og da får jeg i tillegg noen timer til å titte på fly i London.
Klarer ikke finne noen UA-avganger til salgs mellom LHR og BRU heller.
UA og AA hadde dette en kort periode pga. finanskrisen (og for å holde på slots på LHR?), men er nå tilbake til normalt.
FlightDeck
10-09-2010, 08:52
Ellers flyr vel TG med 340/777 på IST-LHR.
Du mente vel TK, altså Turkish Airlines.
Du mente vel TK, altså Turkish Airlines.
Selvsagt! :)
Twin Otter
19-10-2010, 06:30
Oppdaget ved en tilfeldighet at Korean flyr mellom VIE og ZRH og at de tilsynelatende har rettigheter på ruta. F.eks:
tirsdag, 5. april 2011
Avreise: 18:45 Vienna, Østerrike - Vienna International
Ankomst: 20:05 Zürich, Sveits - Zurich
Flyselskap Korean Air KE933 Fly: Boeing 777-200/200ER
Fullt mulig å booke den hos WIAS - en økonomibilett koster rett under tusenlappen.
Edit: Trenger jeg å forklare hvorfor jeg løfter denne tråden?
Andre relativt nærliggende områder som har mer eller mindre fast besøk av tungt europeisk materiell er Cairo, Beirut og Tel Aviv.
PK flyr vell også OSL-CPH, eller har de sluttet med det?
Har de rettigheter til å frakte PAX mellom OSL-CPH? Tror det kun er påstigning av nye PAX i CPH eller er det feil?
SeatBelt
19-10-2010, 13:35
Har også sett AF A332 på LHR.
IB flyr med 340 på MAD-LPA
og TFN
BA har i tillegg til de andre som er nevnt en daglig avgang til FCO med 767
Har letert men finner ikke tråden jeg leter etter!
Men spørsmålet er,
Kan noen remmse opp noen av de rutene dere vet at blir flyd av stroe fly som B757, B767, B777 og A330/340, innad i Eurpoa?
Vet om LAN A340, FRA-MAD, Iberia A343/346 MAD-TFN/TFS/LPA og TK B777/A333 LHR-IST, Icelandair...
CaptainMorgan
10-08-2012, 18:57
Korean Air bruker 777-200ER mellom AMS og MAD, men kun den veien!
I tillegg har BA en rekke ruter i Europa med B767.
Twin Otter
10-08-2012, 19:01
I tillegg har BA en rekke ruter i Europa med B767.
Blant annet ATH, ARN, FRA OG DME. I tillegg opererer de en daglig avgang til Moskva med 747.
SQ flyr MUC-MAN og motsatt. Lurer også på om ikke både BA og IB flyr widebodies på LHR-MAD.
Jamesbond_ppk
11-08-2012, 09:19
Har letert men finner ikke tråden jeg leter etter!
Men spørsmålet er,
Kan noen remmse opp noen av de rutene dere vet at blir flyd av stroe fly som B757, B767, B777 og A330/340, innad i Eurpoa?
Vet om LAN A340, FRA-MAD, Iberia A343/346 MAD-TFN/TFS/LPA og TK B777/A333 LHR-IST, Icelandair...
Nøkkel ordet du trenger å lete etter er "Widebody" :)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=72027&highlight=widebody
Fellowplane
11-08-2012, 13:43
Har inntrykk av at widebodies var mer vanlig før på intra europe. Husker godt min første tur i WB, året 1997 på ruta FBU-LHR i en av BA sine 767. Gode minner :)
Aeroflot flyr Il-96 bl.a. mellom Moskva og Istanbul og Larnaca.
Har inntrykk av at widebodies var mer vanlig før på intra europe. Husker godt min første tur i WB, året 1997 på ruta FBU-LHR i en av BA sine 767. Gode minner :)
Det stemmer det - tidligere gikk f.eks. London - Paris ofte med Tristar og A300. London - Amsterdam med A310 eller B767 osv, osv...
Nøkkel ordet du trenger å lete etter er "Widebody" :)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=72027&highlight=widebody
Jepp, akkurat det ordet var det jeg skulle frem til når jeg skulle google det, meeeen, nei! det husket jeg ikke, men det var bra noen andre gjorde det :D
Takk alikevel til alle, jeg viste jo at det alt var en/flere tråder om dette.
Ja, det var litt andre forutsetninger som gjaldt før, og det var ikke alltid så smart økonomisk. Jeg har fløyet KLM 747 mellom AMS og LHR, Swissair DC-10 mellom ZRH og GVA og diverse store LH-kjerrer på tysk innenriks. Og ikke å forglemme SAS 747 mellom GOT og GEN.
Da har jeg ikke bare funnet, men også booket Garuda med 777-300ER LGW-AMS. Ante verken at de fløy LGW som tag-on fra AMS, og langt mindre at de hadde trafikkrettigheter. Kostet en drøy 500 lapp, og omveien via AMS blir faktisk litt billigere da det var dyrt fra London til OSL den dagen jeg skulle hjem
Norge Rundt På 14 Dager
30-10-2014, 10:44
Jeg mente også jeg hadde sett bilder på forumet av Iberia sin A340 på FRA. Det jeg dog midlertid fant ut da jeg søkte på Expertflyer, var at de ikke flyr der med A340 - men det gjør LAN Chile. Ser ut til å gå daglig, og kan også fint kjøpes for 176 USD en veg.
Jeg så A340 fra Iberia på LHR i sommer.
BA flyr vel og B767 på domestic. Mener de bruker den mellom LHR og Skottland ihvertfall.
Jeg så A340 fra Iberia på LHR i sommer.
BA flyr vel og B767 på domestic. Mener de bruker den mellom LHR og Skottland ihvertfall.
Nå siterte du et innlegg fra 2010 ;)
Joda, fløy selv IB med A346 på LHR-MAD for et par år siden.
Norge Rundt På 14 Dager
30-10-2014, 10:48
Nå siterte du et innlegg fra 2010 ;)
Joda, fløy selv IB med A346 på LHR-MAD for et par år siden.
Ser det, men var ikke jeg som dro opp tråden. Det var Someone som dro den opp.
Twin Otter
30-10-2014, 16:45
Da har jeg ikke bare funnet, men også booket Garuda med 777-300ER LGW-AMS. Ante verken at de fløy LGW som tag-on fra AMS, og langt mindre at de hadde trafikkrettigheter. Kostet en drøy 500 lapp, og omveien via AMS blir faktisk litt billigere da det var dyrt fra London til OSL den dagen jeg skulle hjem
Stilig! Takk for tipset der. Er det lov å drømme om en liten triprapport. ;)
Skal definitivt sjekke ut den muligheten neste gang jeg skal til/fra London.
Stilig! Takk for tipset der. Er det lov å drømme om en liten triprapport. ;)
Skal definitivt sjekke ut den muligheten neste gang jeg skal til/fra London.
Ja, har som mål og få til det. Med både barn og mor parkert hjemme, så kanskje man får tatt noen bilder og ikke bare tørket gulp :p
Ser litt dårlig ut da Garuda har kansellert søndagsavgangen fra LGW nå i vinter, så det var litt dumt, og jeg må komme meg fra London til AMS på en annen måte
Har en booking på denne en lørdag i januar. Satser på at det ikke blir flere kutt.