PDA

View Full Version : Åpner Andenes - Evenes


LN-TIB
08-09-2010, 00:31
Widerøe åpner i høst for flyging mellom Andenes og Evenes. Det åpner muligheter for billigere adkomst til hovedstaden.

http://www.vol.no/nyheter/article387579.ece

Spennende for Evenes som etter mange år igjen får disse passasjerene i transfer.

Noen som kjenner til om de blir å bruke -100 eller -300?

Discus
08-09-2010, 00:55
Noen som kjenner til om de blir å bruke -100 eller -300?

Iflg. wideroe.no så blir det:


De Havilland DHC-8 100 Series

Ser ut som det kun er ene veien, tidpunkter 06:00 - 06:20, WF841

Twin Otter
08-09-2010, 02:03
Spennende! Synes det skjer veldig mye bra rundt WF for tiden!

IL-2
08-09-2010, 02:55
Det var ikke den første ruta jeg hadde forventa åpna, men flotte greier!

catocontrol
08-09-2010, 07:05
Spennende? Det som skjer er jo at WIF reduserer antall seter fra Evenes til Bodø.

Polaris
08-09-2010, 11:42
Alt nytt er spennende..... :p

Hvis skagen og svolvær skal dele fly, blir det da ei rute ala SKN-SVJ-BOO?

TCAS
08-09-2010, 11:49
Jeg tror det er som følger: I dag flys det BOO-SVJ-LKN-BOO. Denne endres til BOO-SKN-SVJ-BOO, og i tillegg setter man opp BOO-LKN-BOO med eget fly (som det står i artikkelen). ANX-EVE-BOO erstatter ANX-SKN-BOO og jeg regner med denne også erstatter EVE-BOO som i dag går med -300 og som kommer ferry fra TOS.

Hickok
08-09-2010, 11:58
Dette høres ut som et langt mer fornufting oppsett for en utenforstående, som har ganske så mange flygninger på deler av disse rutene.

TG923
08-09-2010, 14:25
Spennende? Det som skjer er jo at WIF reduserer antall seter fra Evenes til Bodø.

Totalt sett øker de vel antall seter på morgenavgangene fra Andenes, Skagen, Svolvær og Leknes sammenlagt, men reduserer antall seter EVE-BOO.

Kan jo være at det er mer riktig i forhold til behovet?

IL-2
08-09-2010, 16:01
Totalt sett øker de vel antall seter på morgenavgangene fra Andenes, Skagen, Svolvær og Leknes sammenlagt, men reduserer antall seter EVE-BOO.

Kan jo være at det er mer riktig i forhold til behovet?


Man skulle tru at behovet fra EVE i mye større grad er til TOS enn til BOO. Fly er jo faktisk et godt alternativ til latterlige 1100kr t/r med hurtigbåt Harstad-Tromsø. I Narvik er det vel flere som har behov for en bodøtur, men enn så lenge har de jo ei egen lita flystripe.

Minnes for øvrig den game BU-ruta TOS-EVE, men det er vel ikke akkurqat marked for denslags lengre.

Polaris
08-09-2010, 16:26
Mnja, tror jeg allikevel ville valgt båten og havne midt i Harstad sentrum - i stedet for fly og havne 1 time ut i ødemarka utenfor Harstad :colgate:

(Jepp jeg innser jeg er noe påvirket av å ha vokst opp med flyplassen 5 minutters gange unna, og at normen egentlig er omvendt. Hehe.)

Perplekst det der - for å ta et lite "real-life" eksempel. I forbindelse med studiet mitt innen bærekraftig energiutvikling skal vi besøke et tidevannskraftverk i Harstad. Det koster 1100kr (870 kroner med studentrabatt) for 3,25 timer med båt tur/retur Harstad. Senere skal vi forhåpentligvis også få et besøk på Melkøya for å beskue CO2-lagringen, det koster rett under 800 kroner tur/retur TOS-HFT (ca 40-50 minutter) med Widerøe til omtrent samme tidspunktene som hurtigbåten til Harstad går.

Heia Widerøe, Veolia kan ta seg en bolle! :stir

LN-TIB
08-09-2010, 16:47
Spennende? Det som skjer er jo at WIF reduserer antall seter fra Evenes til Bodø.

Hvordan har belegget vært på denne ruten? Vil tro de ikke reduserer uten at de anser at det er kapasitet nok. På meg har det virket glissent på denne avgangen de morgenene jeg har vært på EVE, men rent statistisk er vel dette et noe tynt grunnlag å trekke konklusjon på.

Vil tro flesteparten av de som reiser med morgenflyet fra ANX har Oslo som endestasjon, slik at det vil vel være 30+ seter å selge videre til Bodø.

Man skulle tru at behovet fra EVE i mye større grad er til TOS enn til BOO. Fly er jo faktisk et godt alternativ til latterlige 1100kr t/r med hurtigbåt Harstad-Tromsø.

Jeg reiser stort sett månedlig om ikke oftere til Tromsø, og fly er på ingen måte noe alternativ. Glem heller ikke at avgangen til Bodø om morgenen gir muligheter videre til hele Helgeland samt Trondheim.

IL-2
08-09-2010, 20:04
Til de to siste innleggene er det det å si, at Veolia har "bæsja på leggen" med nye hurtigbåter i kompositt, det har jo vist seg at de ikke tåler vann en gang... Truverdigheta til de kommende båtene er med andre ord lita, dessuten går de saktere enn dagens båter. Effektivt betyr dette at fly TOS-EVE kommer til å bli et bedre alternativ enn det er i dag. Ellers er jeg selvfølgelig enig i at det ikke er superpraktisk å måtte dra 45km fra Evenes til Harstad, men så forferdelig langt er det da heller ikke.

Isbamse
09-09-2010, 11:48
Til de to siste innleggene er det det å si, at Veolia har "bæsja på leggen" med nye hurtigbåter i kompositt, det har jo vist seg at de ikke tåler vann en gang... Truverdigheta til de kommende båtene er med andre ord lita, dessuten går de saktere enn dagens båter. Effektivt betyr dette at fly TOS-EVE kommer til å bli et bedre alternativ enn det er i dag. Ellers er jeg selvfølgelig enig i at det ikke er superpraktisk å måtte dra 45km fra Evenes til Harstad, men så forferdelig langt er det da heller ikke.

Tross de ny fine båtene som ikke virker (og som i mellomtiden erstattes av de gamle båtene som virker, selv om de bruker en halvtime lenger nå av "miljøhensyn"); når de begynner å virke ville jeg fortsatt brukt båten til Tromsø. Mye enklere å gå ombor i sentrum, slappe av, gå av i sentrum, enn å styre til og fra flyplasser med innsjekk og venting. Flybussen til EVE går ca to timer før flyavgang, der forvinner effektiviteten med å ta fly.

LN-TIB
09-09-2010, 13:02
Tross de ny fine båtene som ikke virker (og som i mellomtiden erstattes av de gamle båtene som virker, selv om de bruker en halvtime lenger nå av "miljøhensyn"); når de begynner å virke ville jeg fortsatt brukt båten til Tromsø. Mye enklere å gå ombor i sentrum, slappe av, gå av i sentrum, enn å styre til og fra flyplasser med innsjekk og venting. Flybussen til EVE går ca to timer før flyavgang, der forvinner effektiviteten med å ta fly.

I tillegg går det ikke buss til Widerøe sine avganger, slik at man må beregne et par timer ekstra dersom en ikke velger annen transport til flyplassen. Slik som for meg som må dra 3 og en halv time før til Evenes i dag for å ta fly til Bodø. :headbang

STARSHIP 2
09-09-2010, 18:38
I tillegg går det ikke buss til Widerøe sine avganger, slik at man må beregne et par timer ekstra dersom en ikke velger annen transport til flyplassen. Slik som for meg som må dra 3 og en halv time før til Evenes i dag for å ta fly til Bodø. :headbang

OT: Problemet er rett og slett at flystripa i Harstad er lagt ned. Ellers kunne du bare tatt flylappen og flydd til Bodø på under en time.. (Så kunne jeg flydd fra Bodø og besøkt tanta mi i Harstad:) ):fly

Tommy777
09-09-2010, 18:55
Mnja, tror jeg allikevel ville valgt båten og havne midt i Harstad sentrum - i stedet for fly og havne 1 time ut i ødemarka utenfor Harstad :colgate:

(Jepp jeg innser jeg er noe påvirket av å ha vokst opp med flyplassen 5 minutters gange unna, og at normen egentlig er omvendt. Hehe.)

Perplekst det der - for å ta et lite "real-life" eksempel. I forbindelse med studiet mitt innen bærekraftig energiutvikling skal vi besøke et tidevannskraftverk i Harstad. Det koster 1100kr (870 kroner med studentrabatt) for 3,25 timer med båt tur/retur Harstad. Senere skal vi forhåpentligvis også få et besøk på Melkøya for å beskue CO2-lagringen, det koster rett under 800 kroner tur/retur TOS-HFT (ca 40-50 minutter) med Widerøe til omtrent samme tidspunktene som hurtigbåten til Harstad går.

Heia Widerøe, Veolia kan ta seg en bolle! :stir

Heldigvis snurrer ikke verdenen utelukkende rundt med Polaris i midten ;)

Dersom du bor 5 minutter gange unna flyplassen, betyr det 20 minutter + med buss eller 10-15 minutter kjoeretid til hurtigbaatkaia i Tromsoe.

Evenes - Harstad sentrum tar 35 minutter med bil eller taxi.

Saa heldigvis ett smart alternativ for to byer og distriktene rundt (og selvsagt skattebetalerne) slik at man har en flyplass istedetfor en braata. Hadde man bare lagt ned Framnes, hadde oekonomien sett enda bedre ut

Polaris
09-09-2010, 19:57
Tommy, i hvilken del av den posten påstod jeg at verden skulle innrette seg etter meg? Tvert i mot, skrev jeg ettertrykkelig at jeg var klar over at det jeg er vant til ikke er normen - men at det nå en gang er noe jeg ER vant til. Jeg vurderer min tid og mitt liv ut i fra de holdepunkter jeg har, sånn sett blir hurtigbåten totalt sett det mest realistiske tilbudet for en hver reisende mellom Tromsø og Harstad.

For uheldigvis har ikke resten av verden like mye penger som Tommy tydeligvis har, og ikke sjans å betale den taxien/leiebilen ;-) (Gitt at man reiser f.eks 16.00)

Og du tar feil - det tar nøyaktig 8 minutter med buss med 2-3 min gange til hurtigbåtkaia fra meg :)

Tommy777
09-09-2010, 21:52
Polaris, ferdig med off topic debatt, i tillegg har ikke Tommy mer penger enn resten av verden, langt ifra.. Hurtigbaaten er svinedyr, selv med studentrabatt. Ser at tidsberegning ikke er en styrke i foerste posten din uansett. ;) Anyways, ferdig med det, back on topic

Dersom denne ruten kommer paa bekostning av frekvens mellom EVE og BOO, er dette slett ikke noen god nyhet. Er det noen som kan avkrefte/bekrefte?

For distriktene er det mye viktigere med EVE-BOO frekvens enn at forsvaret paa ANX kan rekke EVE-OSL paa en fornuftig maate. Det er garantert ikke 37 personer paa Andenes som skal til Oslo hver dag...

Men dersom dette kommer i tillegg, er det jo selvsagt positivt.

TCAS
09-09-2010, 22:09
Frekvensen EVE-BOO endres ikke.

THS
09-09-2010, 23:18
Frekvensen EVE-BOO endres ikke.

Det stemmer ikke. Frekvensen økes faktisk ved at Widerøe allerede har satt inn en ekstra avgang på kvelden til Bodø (WF639), riktignok på bekostning av kveldsavgangen til Tromsø (WF638). Ergo er det altså bare en avgang til Tromsø fra Evenes nå men det er nok sikkert den nevnte hurtigbåten fra Harstad som sørger for det. Inntil 1. november er det også en ekstra avgang t/r BOO-EVE som WF630/631 da man har sluttet med fergeflyvningen fra Tromsø på morgenen (WF9631).
Kapasiteten øker totalt sett på EVE-BOO til tross for at man fra 1. november må dele morgenavgangen med ANX. Så er det jo også positivt at man får flere passasjerer til morgenavgangene til Oslo fra Evenes gjennom denne ruteføringen til Widerøe.