PDA

View Full Version : SAS, KLM, Swissair, Austrian=Univers Air Service(=Alcazar?)


Swedeline F28
06-09-2010, 20:39
Hej!
Kom över detta idag:
http://www.joefino.com/Logo_html/L26_Univers%20Air%20Group.html
Är detta det Alcazar som Carlzon avgick för då det inte lyckades?

LN-MOW
06-09-2010, 23:32
Aldri sett det konseptet der, men det er jo mulig at det ble jobbet på i det skjulte .. Men i 1997 var jo Alcazar skrapet forlengst, så enten er årstallet feil, eller så er dette bare et drømmeprosjekt.

mo
07-09-2010, 00:09
Kan ikke huske dette, men som Andreas sier kan det være noe hemmelig. Det kan jo også være noen grafikere som lekte seg litt med logo, mange år etter Alcazar prosjektet strandet for at de ikke skulle få problemer med flyselskapene?

Swedeline F28
07-09-2010, 08:42
Kan det inte ha varit så att SK, KL, SR och OS låg och försökte ännu en gång 1997 innan SAS gick med i Star och SR/OS bildade Qualiflyer?

Om nu Univers/Alcazar hade gått igenom så hade det varit intressant att tänka sig om bolaget hade gått under runt 2001, såsom Sabena och Swissair, eller under KLM krisen.

Och vad hade Braathens gjort om de inte hade haft sitt sammarbete med KLM?

Och började KLM sitt partnerskapsavtal med Braathens just för att hämnas på SAS gällande att KLM ville ha Northwest som USA partner och SAS ville ha Continental och förmodligen sedermera United?

Swedeline F28
07-09-2010, 08:52
Företaget han har gjort konceptet för heter idag FutureBrand och har tagit fram målningarna och reklam för LAN, British Airways och Air Canada.
Notera att det på hans sida finns ett prospekt för Grupo Iberia med SAS font (!) samt att det var den mannen som ritade Norrthwests Bowling logo, Midwests logo samt Air Canadas 90-00 logo vid mergern med Canadian.

dc-8-63
08-09-2010, 02:56
Kan det inte ha varit så att SK, KL, SR och OS låg och försökte ännu en gång 1997 innan SAS gick med i Star och SR/OS bildade Qualiflyer?

Om nu Univers/Alcazar hade gått igenom så hade det varit intressant att tänka sig om bolaget hade gått under runt 2001, såsom Sabena och Swissair, eller under KLM krisen.

Och vad hade Braathens gjort om de inte hade haft sitt sammarbete med KLM?

Och började KLM sitt partnerskapsavtal med Braathens just för att hämnas på SAS gällande att KLM ville ha Northwest som USA partner och SAS ville ha Continental och förmodligen sedermera United?

Jeg tror at forarbeidet til Star Alliance nok startet rimelig raskt etter at Alcazar prosjektet broet sammen...og i hovedsak broet Alcazar sammen pga at Swissair ville beholde Delta som US Partner og KLM tviholdt paa Northwest...ironisk er dette samme selskap i dag...men Swissair tapte jo Delta som partner ogsaa rimlig rakst....Delta forlot Swissair til fordel for Air France ganske tidlig...leeenge foer Skyteam...forholdet mellom SAS og CO var nok langt svakere enn SR og DL eller KL og NW....

Swissair hadde vel noe samtaler med BA mens SK og LH begynnte aa snakke sammen om det som ble til Star Alliance.

Personelig tror jeg at Braathen ikke ville ha tapt mye om de ikke hadde innledet samarbeidet med KLM, jeg tror Brathen fikk langt mere ut av samarbeidet med BA og tror at BU nok fikk et sjokkkurs i Proratering paa de rutene de floey I "samarbeid" med KLM til AMS......KLM derimot tror jeg tjent svaert godt paa samarbeidet med BU...og fikk et skikkelig fotfeste i Norge som gav KL muligheter til aa aapne ruter fra BGO, TRF, KRS og TRD....Jeg tviler paa at det var noe hevnmotiv fra KL sin side mot SAS, kun en god mulighet til aa utvide egne markeder.....

fjasebase
28-10-2010, 12:00
...og i hovedsak broet Alcazar sammen pga at Swissair ville beholde Delta som US Partner og KLM tviholdt paa Northwest..


Det stemmer. I utgangspunktet hadde KLM godkjent Delta som US partner, og alle forhandlinger var ferdig. Dette prosjektet var en realitet i nesten 2 uker, før KLM kom med beskjeden om at

"de ikke kunne sluttføre saken på grunn av politiske komplikasjoner i spørsmålet om armerikansk partner"

Kilde: De første 50 årene